مقاله صفویه و تشکیل حکومت شیعی در ایران به صورت فایل word ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۲ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
[۱] عباس قدیانی، تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران در دورهی صفویه، تهران، انتشارات فرهنگ مکتوب، ۱۳۸۴٫
[۲] راجر سیوری، ایران عصر صفوی، ترجمهی کامبیز عزیزی، تهران، انتشارات مرکز، ۱۳۷۴، چاپ چهارم.
[۳] حسین نصر، سنت عقلانی اسلامی در ایران، تهران، انتشارات قصیدهسرا، ۱۳۸۳
[۴] سید محمد علی حسینیزاده، اندیشهی سیاسی محقق کرکی، قم، انتشارات بوستان کتاب قم، ۱۳۸۰٫
[۵] علی شریعتی، شیعه، دفتر تدوین و نشر آثار شهید شریعتی در اروپا، ۱۳۵۷، چاپ اول.
[۶] منصور صفتگل، ساختار نهاد و اندیشهی دینی در ایران عصر صفوی، تهران، انتشارات رسا، ۱۳۸۱٫
[۷] ریولا جوردی، علمای جبل عامل در دولت صفویه (نقش حاشیهای یا مهاجرت و تحول اجتماعی)، ترجمهی مصطفی فضائلی، فصلنامهی حکومت اسلامی، شمارهی پیاپی ۷، سال سوم، شمارهی اول، بهار ۱۳۷۷٫
[۸] نجف لکزایی، درآمدی بر طبقه بندیهای اندیشه سیاسی اسلامی، فصلنامه حکومت اسلامی، شمارهی پیاپی ۱۶، سال پنجم، شماره دوم، تابستان ۱۳۷۹٫
[۹] ابولفضل سلطان محمدی، همکاری با حاکم جائر در نگاه علامه مجلسی، فصلنامهی حکومت اسلامی، شمارهی پیاپی ۲۰، سال ششم، شمارهی دوم، تابستان۱۳۸۰٫
[۱۰] عصمت رمضانی مشکانی، تأثیر مهاجرت علمای جبل عامل بر فرهنگ و اندیشه دینی ایرانیان، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، شماره ۱۶ الی ۱۹، پاییز ۱۳۸۳ الی تابستان ۱۳۸۴٫
۱٫ مقدمه ۱
۲٫ خلاصهی روند تاریخی صفویه ۱
۳٫ اندیشهی اسلامی در دورهی صفوی ۴
۴٫ تشیع صفوی از دیدگاه شریعتی ۶
۵٫ نقد ۷
شاه اسماعیل مخترع مذهب شیعه صفوی… ۸
علت پذیرش آسان مذهب شیعه از سوی مردم در زمان شاه اسماعیل : ۹
تاریخ مذهب شیعه ۱۱
مذهب شیعه از صفویان تا پهلوی ۱۱
شاه اسماعیل و مذهب شیعه در ایران ۱۵
کارکرد مراسم سوگوارى عاشورا در رسمى شدن مذهب شیعه در زمان صفویه ۲۰
مقدمه ۲۰
کارکرد مراسم عاشورا در رسمى کردن مذهب تشیع ۲۱
۶٫ جمعبندی ۲۶
مراجع ۲۷
در این مقاله پس از بیان اهم رویدادهای تاریخی در دوران صفویه، به بررسی تعامل دین و دولت و نقش سیاسی علمای شیعی در دوران صفویه می پردازیم.
مهم ترین اتفاقی که با پیدایش حکومت صفویه روی داد ، قدرت گیری مذهب جدیدی بود که پیش از آن در صحت آن نیز شک و تردید بود. وشاه اسماعیل صفوی پس از ورود به تبریز مذهب شیعه را مذهب رسمی دولت اعلام کرد. شواهد نشان می دهد اسماعیل صفوی این کار را ، نه به دلیل سیاسی و مصلحت اندیشی ، بلکه با ایمان مذهبی اتخاذ کرده است . ماهیت دقیق شیعی بودن اسماعیل مورد تردید است و میزان پای بندی وی به احکام و آداب دینی مشخص نیست اما باید توجه داشته باشیم که تمام تلاش اسماعیل برای امحای تسنن و تکریم خلفای راشدین و جایگزینی آن به امام علی (ع) و دوازده امام (ع) بوده است.
با سیرى اجمالى در حالات و اعتقادات فرقههاى مذهبى موجود در ایران مىتوان دریافت که علاوه بر اصول دین، محبت به اهلبیت پیامبر مهمترین عامل مشترک میان آنها بود که بیشتر در مجالس عزادارى عاشورا متبلور مىشد. هنر شاه اسماعیل و مشاورانش این بود که از این عامل براى تحقق هدف خود به بهترین گونه استفاده کردند. دکتر على شریعتى که از منتقدان حکومت صفویه است در این باره مىنویسد:
«صفویه شاهکار عجیبى که کرد این بود که شیعه خون و شهادت و قیام، یعنى تشیع عاشورا را نگاه داشت و حسین را محور همه تبلیغاتش کرد و على را مظهر همه نهضتش معرفى کرد و کارى کرد که شدیدترین حالت تحریک و شور و حرکتش را شیعه حفظ کند و هر سال یک ماه و دو ماه محرم و صفر و حتى تمام سال را از عاشورا دم زند».
واژه های کلیدی: دولت صفویه، شاه اسماعیل، مذهب شیعه، عاشورا، نقش سیاسی
یکی از مهمترین دورههای تاریخی تمدن ایران، حکومت صفویه (۱۵۰۱ تا ۱۷۳۶ م) است. از طرفی – به عقیدهی بسیاری – صفویه، اولین حکومت ملی در ایران پس از انقراض ساسانیان است و از طرف دیگر در این زمان تشیع – که همچنان مذهب غالب در ایران است – مذهب رسمی ایران شد. تشیع که تا قبل از این یک مذهب انحرافی و رافضی معرفی میشد و به علاوه نهاد رسمی دولتی پشتیبانی نداشت، با به قدرت رسیدن شاه اسماعیل به عنوان مذهب رسمی ایران اعلام شد و عملاً برای اولین بار در ایران، حکومت یکپارچهی شیعی تاسیس شد (۱).
در این نوشتار سعی داریم تا به اختصار پس از بیان اهم رویدادهای تاریخی در دوران صفویه، به بررسی تعامل دین و دولت و نقش سیاسی علمای شیعی در دوران صفویه بپردازیم. مسئلهی مورد مناقشه دربارهی صفویه که در این نوشتار مد نظر ماست، مباحثی پیرامون مفهمو «شیعهی صفوی» و انحراف در اندیشههای بنیادین شیعه پس از به قدرت رسیدن است.
سلسلهی صفویه بدست اسماعیل فرزند شیخ حیدر صفوی با تاج گذاری او در سن ۱۵ سالگی تأسیس شد. وی علیرغم مخالفت علمای شیعهی تبریز مذهب تشیع را رسمی کرد و دستور داد در نماز جماعت خطبهی شیعه علنی خوانده شود: «… مرا به این کار واداشتهاند و خدای عالم، با حضرات ائمه معصومین همراه من هستند و من از هیچ کسی باک ندارم. به توفیق الله تعالی اگر از رعیت حرفی بگویند، شمشیر میکشم و یک کس را زنده نمیگذارم…» [۱]
سیاست مذهبی اسماعیل بسیار سختگیرانه بود و به علاوه پیروان او اعتقاد زیادی به وی داشتند. بسیاری معتقدند پیروزیهای او در جنگهایش به دلیل اعتقاد مذهبی قوی سرداران سپاهش بود. راجر سیوری معتقد است، بسیار پیش از آنکه توپ جنگی را برادران شرلی (یک قرن پس از اسماعیل) به ایران بیاورند، ایرانیان (به عنوان مثال شیخ حیدر) سالها پیش از آن استفاده کرده بودند. لیکن به دلیل اعتقاد به جوانمردی، در جنگها از این سلاح استفاده نکردند. همین باعث شد تا اسماعیل در جنگ چالدران مغلوب سلطان سلیم شود. [۲]
اوج شکوه و قدرت صفویه در زمان عباس اول ملقب به «شاه عباس کبیر» است. وی در ابتدا با عثمانی قرارداد صلح امضا کرد و پس از دفع ازبکان، تبریز و بغداد را از عثمانی پس گرفت. [۲]
از زمان شاه عباس کبیر، تربیت افراد شاهزادگان نالایق در حرم دنبال شد، چرا که شاه از قدرت گرفتن اطرافیانش در هراس بود، تا جایی که گفته میشود سلیمان اول ۸ سال را مرتب در حرم گذراند و سلطان حسین مدتها یک دائمالخمر بود. سر انجام محمود افغان در ۱۷۲۲ اصفهان را اشغال و سلطان حسین را به قتل رساند. ۱۵، ۱۶]
مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید
ارسال نظر