مقاله صادق هدایت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله صادق هدایت به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۴۷ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع و مآخذ :

۱- نوشته های بی سرنوشت ، ندوشن

۲- یاس فلسفی ، رحیمی

۳- هدایت ،‌نوشته ها ی پراکنده

۴- کتیرایی ، کتاب صادق هدایت

فهرست مطالب

مقدمه ۱
به نویسنده بوف کور ۲
سرشاری بین در جهان ۳
روی جاده نمناک ۳۴
روانشناسی و سیاست ۳۶
شخصیت وادبیات ۳۸
منابع ۴۳

چکیده

مقاله حاضر در مورد زندگی نامه صادق هدایت بحث می شود

در این بخش تکوین و تحول اندیشه های اساسی او ، و رابطه درونمایه های عمده آثارش را با درونمایه های « بوف کور »‌پی می گیریم .

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ شمسی برابر با ۱۷ فوریه۱۹۰۳صادق هدایت در تهران پا به عرصه حیات می گذارد . بچه مو های طلایی و چشمهای آبی دارد . رنگ صورتش ، مثل فرشته بوف کور مهتابی است . دو سه سالی پس از تولد صادق ، نهضت مشروطیت به سال ۱۳۲۴ هجری قمری برابر با ۱۹۰۵ میلادی ، به ثمر می رسد . جوانی صادق بدین ترتیب با گیرودار مشروطه خواهی و عروج رضا خان می گذرد . بعد خواهیم دید که چگونه هدایت همه این وقایع را در قصه بزرگش باز می نماید .

بوف کورنه تنها شاهکار هدایت است ،‌بلکه به گواهی کارشناسان ادبی غرب ،‌در شمار شاهکارهای ادبیات جهان است . آنده بروتن ، پیشوای سورره آلیستها ،‌پس از مطالعه ترجمه بوف کور ، گفت :‌«‌اگر چیزی به عنوان شاهکارها وجوددارد ، همین است .» آندره روسو ،‌کسی که دایر‍ه المعارف ادبیات جهان زیر نظر او منتشر شده است ،‌درباره بوف کور گفت :« به نظر من این رمان به تاریخ ادبیات قرن ما وجه امتیاز خاصی بخشیده است .»‌به عقیده همو ،‌نه تنها بوف کور می تواندهدایت را در زمره «‌بلیغ ترین و پر معنی ترین نویسندگان عصرقراردهد .» پروفسور هانری ماسه ،‌ خاور شناس نامدار از لحاظ جهان اسرار آمیز هدایت او را با ادگار آلن پو نویسند ه آمریکایی می سنجد و از حیث برونگرایی او را همتای گی دو مو پاسان می بیند . او اعتراف میکندکه احساس ما قادر به درک درخشندگیها یپر رمز و راز هدایت نیست . ژان ریشار بلو ک،‌نویسنده فرانسوی دریغ می خورد که چنین چراغ تابانی خاموش گردد. به عقیده پروفسورلازار ،‌ایرانشناس معاصرهدایت زندگی ایران کنونی را بااسناری بسیاروصف میکند.» همین استاد او را در آفرینش زبان بازه ای برای ادبیات نو سهیم می دانند. فیلیپ سوپو ، که از پیشروان سورره آلیسم به شمار می رود بوف کور را اثری شگفت انگیز و ستایش انگیز و «‌شاهکار ادبیات تخیلی قرن بیستم »‌می شمارد و به خود می بالد که در تهران با هدایت دیدار و گفتگو کرده است . رنه لالو ، منتقد سرشناس فرانسوی ،‌درباره بوف کورمی گوید : «‌در این کتاب ،‌اهمیت هنر، به معنای بسیار آبرومندکلمه ،‌در نظرمن بسیارصریح جلوه  میکند‌.» خلاصه آنکه همه این اثر را جادویی و سحر انگیز یافته اند.

د رکشور ما ، دو سه نسل آن را با لذت و تحسین خوانده و پسندیده اند. این اقبال عام کینه تنگ نظران را برانگیخت و کژ اندیشان رابه تکاپو واداشت . بوف کور در عسرت فرهنگی زمان ،‌کالای صادراتی ارجمندی به شمار می رود و مایه مباهات نسل ما میتواند بود . اثری است ایرانی و جنانکه خواهیم دید از زندگی هدایت و اندیشه های مردم میهن او نشات گرفته است . نباید نابخردانه آن را یه اندیشمندان خارجی نسبت داد .

واژه های کلیدی: صادق هدایت، بوف کور، روانشناسی و سیاست، شخصیت و ادبیات، روی جاده نمناک

مقدمه :

شواهد و اطلاعات درباره زندگی خصوصی صادق هدایت به مراتب کمتر از آن چیزی است که پژوهشگر زندگی و آثار او میل به یافتنش دارد . در ایران ، دستیابی به شواهد مستند و اطلاعات شفاهی درباره زندگی افراد شهیر کار دشواری است و دانش شفاهی را نیز باید با قید احتیاطی بیش از حد مرسوم تلقی کرد . ولی آنچه به یقین بر همگان ثابت شده این است که : هدایت مترجمی توانمند ، محققی باریک بین و داستان نویسی متفکر بود . هدایت به هر موضوعی که دست می یازید تعلق خاطری با آن داشت . هدایت در جهان مانی و مزدک و زردشت ، به دنبال چه می گشت ؟ در فرهنگ و تمدن هندوئیسم به چه چیزی نایل شده بود ؟ در کافکا، سارتر در خیام در فولکور دنبال چه می گشت ؟!هدایت بی شک یک اگزیستالیست بود درست به همان معنی که سارتر اگزیستانسیالیست بود . هدایت تویسنده متعهد و دردمندی بود . اگر بدی ها و پلشتی ها را نشان می داد دقیقاً برا ی تبیین و شناخت و فرار و پرهیز از آن ها بود مگر سارتر نمی گفت :« اگر آنچه من نشان داده ام تولید وحشت و نفرت می کند از آن بپرهیزید و می توانید که بپرهیزید .»(یاس فلسفی ، رحیمی / ۵۲).

اگر قهرمان های سارتر و کافکا و هدایت گرفتار بن بست می شوند بدین علت است که زیست جهان ما آکنده از این بن بست هاست . البته هدایت ،‌یک نویسنده صرفاً سیاسی نبود حاجی آقا یک بعد کمرنگ از هستی او بود . برای شناخت هدایت باید سگ ولگرد و بوف کور او را نیز خواند هدایت در بوف کور مانند سارتر به این نتیجه رسیده بود که«وجود آدمی توجیه ناپذیر است .»(اگزیستاسیالیسم ، رحیمی / ۱۴۰).

این توجیه ناپذیری را هدایت عملاً با مرگش نیز عیان  کرد . میگویند در اواخر عمر ، هدایت تصمیم به نگارش داستانی گرفته بود با این مضمون که عنکبوتی پیر و درمانده شده است و دیگر حتی بزاقی هم ندارد که با آن گرد خود تار تند و از همه مهاجمانش در امان بماند(نوشته های بی سرنوشت ، ندوشن /۱۹۳).

این توجیه ناپذیری را هدایت با مسأله «وجود » مدام درگیر بود . تمام داستان های هدایت یک لایه فلسفی از یأس و سیا ه بینی دارند. تمامی داستان ها و تحقیقات و ترجمه های کتاب های او با همان دید گاه  اگزیستانسیالیستی نوشته شده است دیدگاهی که با آن سارتر به همه هستی می نگریست . هدایت هرگز در سطح نمی ماند همواره می خواست به عمق نایل شودبه همین علت به فرهنگ پیش از اسلام سر می زد به هندوئیسم سرک می کشید به ادبیات عامه پناه می برد به خیام و کافکا و ساتر می پیوست . در هیچ یک از آثار هدایت شما بحث فلسفی مجرد نمی بینید . او در قالب داستانهایش موقعیت های بشری Sitvation را شرح می دهد . ما همه گرفتار موقعیت های بشری هستیم موقعیت به همان معانی که سارتر می گفت یعنی مکان و محیط و گذشته شخصی و اطرافیان و سرانجام مرگ.شاید از همه مهمتر و بنیادی تر همین آخری باشد یعنی مرگ .

به نویسنده بوف کور

ای سوخته ز آتش خطــا بوده          دلخسته به کنج انزوا بود ه

چون بوم به تنگـــنای ویرانه          بس خوانده نوا و بینوا بوده

نقشی ز پی خیال دیــــوانه        بر صفحه دهر خود نما بوده

افسون و فریب دیده تــا دیده        نومـــید و نژند بوده تابوده

تا دیده تبـــــاهی و خطا دیده        تا بــود ه به رنج و ابتلا بوده

نگشوده به دیولاخ هستی چشم       مشتاق تباهــــی و فنا بوده

گوئی ابــــــدیتی هراس انگیز         از خاطر تو گـــره گشا بوده

دیری است که ایــن ســیاهی          سیال با زندگی تو آشنا بوده

و آن تیره شب سیاه بی فرجام          جان بخش تر از دم صبا بوده

نایا فته گوهر نهان چــون من           عمری به هوای کیمیــا بود ه

مهرداد اوستا

45,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.