مقاله شهرستان دیلم

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله شهرستان دیلم به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۹ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه ای در باب سفر : ۱
مقدمه ۲
آشنایی مقدماتی با شهرستان دیلم ۴
۱-۱ویژگیهای طبیعی ۴
ناهمواری ها : ۴
دما : ۵
بارش : ۶
رطوبت و تبخیر : ۶
بادها : ۷
منابع آب : ۷
آبهای سطحی : ۷
وضعیت آبهای زیر زمینی : ۸
۲-۱پیشه تاریخی ، زبان و انژاد و تقسیمات کشوری : ۸
زبان و نژاد : ۹
مشاهیر و بزرگان : ۹
جمعیت ، اشتغال و بیکاری ۱۰
۱- جمعیت : ۱۰
بازرگانی ۱۱
۴- عملکرد گمرک : ۱۳
آموزش و پرورش : ۱۴
جمعیت دانش آموزی : ۱۴
پراکندگی جغرافیایی و ترکیب جنسی دانش آموزان : ۱۴
۳ – فضاهای آموزشی : ۱۴
کادر آموزشی : ۱۵
فرهنگ و هنر : ۱۶
کتابخانه ها : ۱۶
سینما و چاپخانه ها : ۱۶
گردش گری و میراث فرهنگی : ۱۷
مراکز اقامتی : ۱۷
میراث فرهنگی : ۱۸
جازبه های طبیعی : ۱۹
تربیت بدنی : ۲۰
۱- تأسیسات و فضای ورزشی : ۲۰
۲-تعداد ورزشکاران : ۲۰
۳-داوران ورزشی : ۲۰
پیشنهادات : ۲۱
مسکن : ۲۲
شاخص های عمده مسکن در شهرستان دیلم : ۲۲
معماری منطقه دیلم : ۲۳
انرژی : ۲۶
نفت و گاز : ۲۶
راه و ترابری : ۲۷
کشاورزی : ۲۷
زراعت : ۲۸
محصولات باغ : ۲۸
۱- خرما ۲۸
مراتع و جنگل : ۲۹
دام و طیور : ۲۹
صنعت و معدن : ۳۰
فاضلاب : ۳۲
زباله ها : ۳۲
آلودگی هوا : ۳۲
شیلات : ۳۳
میگو و ماهی مرکب : ۳۳

چکیده

در این مقاله با ویژگیهای طبیعی، پیشینه تاریخی ، زبان و انژاد و تقسیمات کشوری، جمعیت ، اشتغال و بیکاری، جاذبه های تاریخی ، معماری منطقه دیلم و .. شهرستان دیلم آشنا می شویم.

شهرستان دیلم در فاصله ۲۱۰ کیلومتری شمال شهر بوشهر و مرکز آن شهر بندر دیلم است. زبان مردم دیلم فارسی با گویش محلی است که در روستاها بالهجه های مختلفی تکلم می گردد . لهجه مردم دیلم نیز در ارتباط نزدیک با لهجه های شمال سرزمین فارس ، مانند لهجه های لری و سیوندی بوده هم ریشه با لهجه های گیلکی ، کردی و خراسانی  است و به دلیل ارتباط دیرینه و پردامنه با نقاط عرب نشین سواحل جنوبی خلیج فارس و دریانوردان و بازرگانان پرتقالی ، هلندی ، انگلیسی و هندی ، مفرداتی از زبان های آنها در لهجه مردم دیلم مشاهده می گردد و لغات عربی ، هندی و مانند آن نیز در این لهجه نفوذ کرده است .

شهرستان دیلم با توجه به سابقه طولانی سکونت ، دارای اماکن مذهبی تاریخی و فرهنگی با ارزشی است . علاوه بر آن این شهرستان دارای جاذبه های طبیعی زیبایی است .

آثار تاریخی و فرهنگی ـ مذهبی این شهرستان :

مهم ترین مراکز آثار تاریخی ، فرهنگی ـ مذهبی این شهرستان عبارتند از :

۱- خرابه های بندر محرویان در چند کیلو متری شمال شهر دیلم که تا قبل از خرابی این بندر با شهرهای بازرگانی مهم ارتباط داشته است .

قلعه خان لیراوی : این قلعه که در بافت روستای حصار قرار گرفته هنوز قابل سکونت می باشد .

تل کم : که از آثار دوره ی ساسانی می باشد .

واژه های کلیدی: شهرستان دیلم، موقعیت جغرافیایی، جمعیت، زبان و نژاد، جمعیت، اشتغال، معماری منطقه

مقدمه ای در باب سفر :

مفهوم عام سفر به معنای حرکت از مکانی به مکانی دیگر می باشد و نفس آن جنبش و حرکت می باشد که با سکون و لختی در تضاد می باشد وقتی به دنبال این مفهوم تاریخ زندگی بشر را ورق می زنیم به عوامل محرکه بسیاری برای آن مواجه می شویم که انسان را برای این تحول آماده می کند . همانطور که در قوانین فیزیکی نیوتونی مطرح می باشد هر جسمی تمایل به سکون و لختی دارد . یعنی دوست می دارد در آن حالتی که هست باقی بماند و علاوه بر آن انسان نیز زاتاً دوست دارد در آن محل باقی بماند و حال آنکه باید نیرویی باشد تا بتواند او را از آن حالت سکون و خمود در آورد . حال آنکه این نیرو می تواند آنقدر قوی باشد که این حرکت را به صورت گروهی در آورد . از جمله این عوامل می توان به نیروه های سیاسی ، فرهنگی ، مذهبی ، اجتماعی و اقتصادی بلایای آسمانی و یا علاقه به شناخت تمدن های دیگر و…  را نام برد . سیاست می تواند توسط حکومت های حکم بر یک منطقه ، به یک گروه یا اشخاص تحمل شود . همانند منتقل کردن این اقشار به خراسان برای جلوگیری از نفوذ اقوام شرقی ایران . از عوامل فرهنگی نیز می توان به سفرها یی که از طرف بعضی دولتها برای ترویج فرهنگی خاص در کشور دیگر اتفاق می افتد . مذهب نیز در کل تاریخ مسبب بسیاری از سفرها بوده . همانند سفر هجرت مسلمانان از مکه به مدینه …. اقتصاد نیز یکی از دلایل اصلی این جابه جایی ها بوده است که برای تغییر وضعیت بد اقتصادی یا برای تجارت صورت می پذیرفته است در زمان حکومت هخامنشی به علت تثبیت حکومت و ایجاد امنیت نسبی و رونق گرفتن اقتصاد و وجود این راهنمای بین المللی و مهم ، تجارت و به طبع آن سیر و سفر رونق گرفت . در متون فلسفی و عرفانی ما نیز توجه مهمی به مفهوم سفر وحرکت شده است و سلوک و طریق انسان در راه حق تا آن نقطه ای که کل شئ هالک إلا و جهه‘ ادامه می یابد و همچنین در دین بودا نیز سفر درونی انسان برای رسیدن به نیروان مورد توجه قرار گرفته است . و کلاً‌از عادت و روزمرگی در دین ما انذجار می جویند . سپری که برای رسیدن به این مرحله گفته شده شامل هفت مرحله شده است که انسان در پایان هر مرحله به منزلگاهی می رسد که آن شروعی برای حرکت بعدی است و هندگرده آخر فن فی الله می باشد که مقصد در هر کسی است که در این راه قدم می گذارد راهی که هر خارش نشان از کف پای دارد .

خلاصه آنکه در موضوع مورد نضر که همان تأسیسات جهانگردی می باشد .

مقدمه

اگر بخواهیم ریشه و اصل هتلهای امروزی در دنیای سنت جستجو کنیم به کاروانسرا می رسیم که نوع درون شهری آن را می توان مصداق ترمینال و نوع برون شهری آن را می توان مصداق هتل در نظر گرفت . کاروانسراها تا زمان قاجار که هنوز مدرنیزاسیون در این به طور کامل رخ نداده بود رواج داشته اند . با شروع ارتباط با غرب و شروع عصر مدرنیزاسیون و پیچیدگی روابط اجتماعی و حتی تا حدودی تقلید از غرب که کل روابط دنیای سنتی را به چالش کشانده بود . مبحث نهر و مسافر نیز دستخوش چنین تحولاتی می شود و در زمان حکومت رضاخانی با آرامش نسبی که به رغم وجود امنیت ناشی از ارتش بوجود آمده بود ، ارتباطات توسعه می یابد .

بوجود آمدن خوا آهن که یکی از نمود های مدرنیزه می باشد به تسهیل امر ارتباطات کمک می کند . شروع به کار شرکت نفت و وجود اتباع خارجی نیاز به یک بستر سازی برای مسافران که در قالب جهانگرد ، باستانشناس و یا متخصصان مبحث نفت به ایران وارد می شدند را لازم می کرد . لازم به ذکر است که در این دوره افتتاح دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه تهران و وجود اساتید خارجی آنها و همچنین تأسیسات ادارات مختلف و همچنین ایجاد مدرسه های جدید تأکید مهمی بر روی روند مدرنیزه شدن جامعه سنتی ، داشته اند .

35,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اقلیم و معماری ایران
  • مقاله اکوسیستم نیشابور
  • مقاله شیراز
  • مقاله شهر ارومیه
  • مقاله ترکیه و کلیه نظامهای آن
  • برچسب ها : , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.