مقاله شادمانی و عوامل موثر بر آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله شادمانی و عوامل موثر بر آن

تعداد صفحات: ۵۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

شادی شایستگی روح وروان است. شادی گره گشای بسیاری از رنج هاست. شادی باعث می گردد تا فرد نوع نگرش خود را به زندگی ومعنویات آن مثبت جلوه دهد. ارسطو فیلسوف بزرگ یونانی می گوید: «عالیترین خوبیهای قابل دستیابی چیست؟… چه مردم عامی و چه خواص خواهند گفت: شادی». در گفتار یکی از مشهورترین کمدین های لیورپول به نام «کن داد« نیز همین نظر را می بینیم: «شادی، شادی، بزرگترین موهبتی که دارم». شاید بزرگترین توصیه در مورد اهمیت حقیقی شادی در روابط انسان ها، همان باشد که در دومین جمله بیانیه استقلال آمریکا از شادی به عنوان یکی از «حقوق جدایی ناپذیر» انسان یاد شده است: ما این حقایق را بدیهی می دانیم که تمامی انسانها مخلوقاتی برابرند، خالق آنها به ایشان حقوق جدایی ناپذیر معینی را تفویض نموده است که زندگی، آزادی و شادی از آن جمله اند»(روانشناسی شادی، ترجمه بیگی و فیروز بخت، ۱۳۸۴).

فوردایس (۱۹۸۳) برنامه ای برای افزایش شادمانی افراد ایجاد کرده است که شامل ۱۴ عنصر است. این برنامه هشت عنصر شناختی و شش عنصر رفتاری دارد. وی معتقد است با آموزش این اجزاء به افراد توانسته است بر شادمانی آنان بیفزاید.

هشت جزء شناختی برنامه فوردایس برنامه فوردایس عبارتند از(فوردایس، ۱۹۸۳):

۱- کاهش سطح توقعات و آرزوها ۲- ایجاد تفکر مثبت و خوش بینانه ۳- برنامه ریزی امور ۴- تمرکز بر زمان حال ۵- کاهش احساسات منفی ۶- توقف ناراحتی(گریز از نگرانی) ۷- پرورش شخصیت سالم ۸- اولویت دادن و ارزش قائل شدن برای شادمانی.

شش جزء رفتاری برنامه فوردایس عبارتند از(فوردایس، ۱۹۸۳):۱- افزایش فعالیت ۲- افزایش ارتباط اجتماعی ۳- تقویت روابط نزدیک (ایجاد صمیمیت بیشتر) ۴- پرورش شخصیت اجتماعی ۵- خلاقیت و درگیرشدن در کارهای پرمعنا[۱] ۶- خود بودن

در این مقاله درباره شادکامی و عوامل آن ، نظریه ها و مدل شناختی رفتاری شادمانی فوردایس بحث می شود.

 

واژه های کلیدی: شادمانی،عوامل موثر ، نظریه ها، مدل فوردایس،

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه: ۶
تعریف شادکامی ۷
تعریف خشنودی: ۱۱
تاریخچه مطالعات انجام شده در مورد شادی: ۱۱
مؤلفه های تشکیل دهنده ی شادمانی: ۱۲
الف)رضایت از زندگی: ۱۳
ب)هیجانات (عواطف) مثبت ومنفی: ۱۴
نظریه های شادمانی ۱۶
۱-نظریه فیزیولوژیک ۱۶
۲- نظریه ارتباطات و فعالیت اجتماعی: ۱۶
۳- نظریه ارضای نیازهای عینی: ۱۶
تعریف روان درستی ۱۷
الف) دیدگاه مبتنی بر ابعاد شناختی و عاطفی ۱۷
ب) دیدگاه مبتنی بر شکاف یا فاصله: ۱۸
ج) دیدگاه تأثیرات روانی اجتماعی ۱۸
عوامل مؤثر بر شادی: ۱۸
عوامل روانی شادی: ۱۹
شخصیت((Personality 19
ابعاد شناختی شخصیت: ۲۱
عوامل جسمانی شادی: ۲۲
عوامل محیطی و اجتماعی: ۲۳
عوامل فرهنگی: ۲۴
مذهب وعوامل مذهبی: ۲۵
عوامل اقتصادی: ۲۷
سایر عوامل: ۲۸
شادی از منظر روان شناسی: ۲۹
روش های افزایش شادمانی ۳۰
۱-القاء منظم خلق مثبت ۳۰
۲-شناخت درمانی ۳۱
۳-آموزش مهارت های اجتماعی ۳۲
صفات درونی افراد شادکام ۳۲
شرح حال مختصری درباره فوردایس: ۳۳
اصول چهارده گانه فوردایس ۳۴
پیشینه تحقیقاتی در خارج ۴۱
پیشینه تحقیقاتی در ایران: ۴۲
نتیجه گیری ۴۴
منابع: ۴۵

منابع:

عابدی، محمدرضا(۱۳۸۴). شادی در خانواده. تهران. انتشارات مطالعات خانواده.

– عابدی، احمد(۱۳۸۵).فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی-پژوهشی. سال دوم. شماره ۳-۴٫ پائیز و زمستان ۱۳۸۵٫

– عابدی، محمد رضا(۱۳۸۱). بررسی و مقایسه اثربخشی روشهای مشاوره شغلی به سبک نظریه یادگیری اجتماعی، سازگاری شغلی و شناختی رفتاری شادمانی فوردایس بر کاهش فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش تهران. دانشگاه علامه طباطبائی.

– عابدی، محمدرضا(۱۳۸۳). اثربخشی آموزش شناختی رفتاری فوردایس بر شادمانی، اضطراب، افسردگی و روابط اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

عابدی،محمد رضا(۱۳۸۳). شادی در خانواده، تهران: مطالعات خانواده.

عابدی، محمد رضا.، میر شاه جعفری، ابراهیم.، لیاقتدار، محمد جواد(۱۳۸۵). هنجاریابی شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه های اصفهان، مجله ی روان پزشکی و روان شناسی، ش۴۵٫

– آرگیل،مایکل(۱۹۹۶). روانشناسی شادی. چاپ دوم. ترجمه:مسعود گوهری و همکاران.(۱۳۸۳). اصفهان. انتشارات جهاد دانشگاهی.

آرگایل، مایکل(۱۳۸۶). روان شناسی شادی، ترجمه فاطمه بهرامی و همکاران، چاپ دوم، اصفهان: جهاد دانشگاهی.

– کارلسون، ریچارد(۱۹۶۱). زندگی شادمانه. ترجمه شریفی درآمدی، پرویز(۱۳۸۰). چاپ اول. انتشارات روان سنجی.

– منصوری، زهرا(۱۳۸۴). بررسی اثربخشی آموزش شناختی شادمانی در کاهش علائم سندرم و پیش قائدگی در زنان شهرک بهارستان اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

مقدمه:

شادمانی حالتی از ذهن است نه رشته ای از حوادث؛ احساسی آرامش بخش که می توانید همیشه تجربه اش کنید و با آن زندگی کنید و نه چیزی که برای یافتنش نیاز به جستجوی زیادی داشته باشید. در حقیقت هرگز نمی توانید با جستجوکردن به شادمانی دست یابید؛ زیرا با این کار به خود به طور ضمنی می گویید که باید در خارج از وجود خودتان به دنبال آن بگردید. شادمانی در خارج از وجود شما نیست؛ شادمانی یک احساس است؛ احساس طبیعی کارکرد روانی سالم فطری که وقتی درک کنید و بیاموزید که با کارکرد روانی خودتان حرکت کنید می توانید به مکانی در درون خودتان دسترسی پیدا کنید که آرامش خاطر در آنجاست، سپس می توانید تلاش برای شادمان بودن را متوقف کنید و به سادگی شادمان باشید، حتی وقتی اوضاع شما چندان مطلوب نیست باز هم می توانید به آن احساس خرسندی دسترسی داشته باشید؛ زیرا آن احساس از درون شما سرچشمه می گیرند نه از بیرون تان(زندگی شادمانه، ترجمه، شریفی درآمدی، ۱۳۸۰).

شادمانی یا خشنودی که واژه مترادف با آن خوب بودن ذهنی می باشد که بعضی آن را مترادف با رضامندی از زندگی می دانند، بعد عاطفی و هیجانی قوی دارد و شامل احساس فرد است، که اگر از مردم بپرسند که شما خشنودی را چگونه معنا می کنید، آنها دو جواب می دهند، یا آن را به عنوان حالتی از خوشی ذکر می کنند و یا حالتی از رضایت، که اولی مربوط به هیجان و دومی مربوط به شناخت می باشد. اگر بگوییم خشنودی ناشی از رضامندی است، پس باید تلاش کنیم تا نیازهای اساسی افراد را تشخیص دهیم و درصدد ارضای آنها برآئیم(آرین، ۱۳۷۸).

 تعریف شادکامی

در اواخر قرن بیستم، با رشد خشونت و تأثیرات روانی نظیر افزایش اضطراب، افسردگی و سایر بیماریها  موضوع شادی و شادمانی بشر، به عنوان یکی از موضوعات مورد مطالعه ی جامعه شناسان، روان شناسان و متخصصان تعلیم وتربیت مطرح شد. این موضوع جدیداً حتی درحوزه علوم پزشکی نیز مطرح گردیده است. محور اصلی این بررسی ها بررسی عوامل تأثیرگذار بر شادی است ولی پاسخگویی به این پرسش ها در گرو درک مفهوم شادمانی است. مناسب ترین تعریف برای شادمانی کدام است؟ عوامل همبسته با این عنصر کدامند؟ آیا شادمانی را منحصراً در عوامل مادی باید جستجو کرد یا نه؟ می باشد. واژه شادکامی، چندین مفهوم متفاوت را به ذهن متبادر می کند( برای مثال شادی، خشنودی، لذت و خوشایندی و….)، از این رو تعدادی از روان شناسان، به اصطلاح بهزیستی ذهنی اشاره می کنند، که در برگیرنده ی انواع ارزشیابی ها است که فرد از خود و زندگی اش به عمل می آورد(داینر،۲۰۰۲). این ارزشیا بی ها، مواردی از قبیل رضایت از زندگی، هیجان و خلق مثبت و فقدان افسردگی و اضطراب را شامل می شود و جنبه های مختلف آن نیز به شکل شناخت ها و عواطف است(داینر و ساه، ۱۹۹۷).

 

[۱]. Meaningful work

 

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریه های شادمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.