مقاله سبب شناسی اختلال نقص توجه – بیش فعالی و مدل های آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله سبب شناسی اختلال نقص توجه – بیش فعالی و مدل های آن

تعداد صفحات: ۵۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اختلال نقص توجه-بیش فعالی[۱] با نقص شدید در کنترل توجه، تکانشگری و بیش‌فعالی مشخص شده است. این اختلال در دوران کودکی مشاهده شده، اما ممکن است اثرات آن در بزرگسالی باقی بماند (سانچز[۲]،۲۰۱۱). این اختلال با ویژگی‌های رفتاری همچون بی‌دقتی، فراموش‌کاری در فعالیت‌های روزمره و مشکلات مربوط به توجه مشخص می‌شود. کودکان با اختلال نقص توجه، معمولا وسایل خود را گم می‌کنند، در سازمان دادن به تکالیف و دنبال کردن دستورالعمل‌ها مشکل دارند و عمدتاً به نارسایی‌های تحصیلی و مشکلات مربوط به مدرسه دچار می‌شوند. هم چنین اختلال بیش‌ فعالی با بی‌قراری و پر تحرکی، پرحرفی و بازی کردن ناآرام مشخص می‌شود. به علاوه این اختلال، احتمال همراه شدن با سایر اختلالات از جمله اختلال نافرمانی مقابله‌ای، اختلالات یادگیری[۳]، اختلال اجتماعی[۴]، اختلال سلوک و اختلالات دیگر را در بر دارد (سانچز،۲۰۱۱).

هم چنین، در مطالعات مختلف میزان شیوع این اختلال را بین ۹/۱ تا ۴/۱۱ درصد گزارش کرده‌اند (کاپلان و سادوک،۱۳۸۲). تشخیص زودهنگام کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی در سنین قبل از مدرسه بسیار مهم است،چنان‌چه، از عوارض آن اجتناب نشود و مورد درمان قرار نگیرد، در بزرگسالی عواقبی را در پی خواهد داشت (سانچز،۲۰۱۱).

 

کلید واژه: اختلال نقص توجه- بیش فعالی، سبب شناسی، نظریه ترکیبی کارکرد اجرایی بارکلی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تاریخچه اختلال نقص توجه – بیش فعالی ۸
ملاک های تشخیص اختلال نقص توجه – بیش فعالی ۱۱
نقص توجه: ۱۱
بیش فعالی: ۱۱
تکانشگری: ۱۲
انواع اختلال نقص توجه – بیش فعالی ۱۲
همه گیری شناسی ۱۲
سبب شناسی ۱۳
۱٫ بعد زیست شناختی ۱۴
عوامل ژنتیکی ۱۴
عوامل عصبی – فیزیولوژی ۱۶
عوامل عصبی – شیمیایی ۱۷
۲٫ بعد روانشناختی ۱۹
۳٫ بعد جامعه شناختی ۲۰
مشکلات همراه با اختلال نقص توجه – بیش فعالی ۲۳
مشکلات رفتاری ۲۳
مشکلات در روابط والد و فرزندی ۲۴
مدل های نظری اختلال نقص توجه – بیش فعالی ۲۷
نتیجه گیری ۳۶
فهرست منابع ۴۱

  منابع

کرانوچویل، ت. آر. موریس، آر، جی. (۱۳۷۸). روانشناسی بالینی کودک (روش های درمانگری). ترجمه م. نائینیان و همکاران. تهران: انتشارات رشد.

علیزاده، حمید. (۱۳۸۳). اختلال نارسایی توجه/فزون جنبشی. تهران: انتشارات رشد.

ماسن، پاول هنری و همکاران (۱۳۸۰). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید پاسایی. چاپ هفدهم. تهران: نشر مرکز.

محمداسماعیل، ا. (۱۳۸۵). درسنامه درمان رفتاری – شناختی کودکان مبتلا به بیش فعالی/نارسایی توجه. تهران: انتشارات دانش.

مؤمنی، ف. بهرامی، ه. (۱۳۸۱). بررسی کارایی روش عصبی روانی دلاکائو در میان کودکان بیش فعال. مجله ی اندیشه و رفتار، سال نهم، شماره ۴، ۷۸-۷۳

آرزو مانیانسن، آ. (۱۳۷۸). رشد و تکامل انسان. تهران: نور دانش

آذر پیکان، جابر. (۱۳۹۰). بررسی رابطه مؤلفه های فرزندپروری و سبک پردازش هویت در دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

آل بهبهانی، م، (۱۳۸۴). بررسی اثرات درمانی آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان و ترکیب آن با مداخله حل مسأله به والدین بر اختلال نارسایی توجه – فزون کنشی در کودکان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.

احدی، حسن. بنی جمال، شکوه السادات. (۱۳۸۵). روانشناسی رشد، چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات شرکت پردیس ۵۷٫

کلانتری، م. نشاط دوست، ح. زارعی، م. (۱۳۸۰). تاثیر آموزش رفتاری والدین و دارو درمانگری بر میزان علائم فزون کنشی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی، مجله روانشناسی، سال پنجم، شماره ۲، ۱۱۸-۱۳۵٫

کلانتری، م. مولوی، ح. توسلی، م. (۱۳۸۴). رابطه بین شیوه فرزندپروری و اختلالات رفتاری در کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. شماره ۲۴

مقدمه

اختلال نقص توجه – بیش فعالی[۱] یک اختلال عصبی رشدی است که از دوران بچگی شروع می‌شود. در حالی که این اختلال به طور قوی‌ای موروثی است (تاپار[۲] و همکاران، ۲۰۰۶) پیامدهای رشدی و استمرار این اختلال به وسیله عوامل محیطی خانواده مثل فرزندپروری تشخیص داده شده است (جانسون و ماش[۳]، ۲۰۰۱؛ تاپار و همکاران، ۲۰۰۶). روابط والد- کودک برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی در مقایسه با گروه نرمال به وسیله تعارض بیشتر، حرف شنوی کمتر کودک و با فرزندپروری استبدادی[۴]، کنترل- گر و بیشتر دستوردهنده والدین توصیف می شود (بارکلی[۵] و همکاران،۱۹۹۱؛ جانسون و ماش، ۲۰۰۱؛ لانگ[۶] و همکاران، ۲۰۰۵).

همچنین این اختلال یک اختلال روانی شایع و مزمن است که نتایج زیان‌آوری در طول زندگی به همراه دارد. این نتایج زیان آور عبارتند از: آشفتگی و گسستگی شدید در روابط با والدین، معلمان، همسالان و خواهر و برادرها در دوران کودکی و مشکلات تحصیلی، بزهکاری و سوء مصرف مواد در دوران نوجوانی و بزرگسالی (بارکلی، ۲۰۰۶، به نقل از فابیانو[۷] و همکاران ۲۰۰۹).

شکل غالب اختلال نقص توجه – بیش فعالی، ناتوانی پایدار در توجه کردن و یا نمایش الگوی تکانشگری – بیش فعالی[۸] می باشد. اختلال نقص توجه – بیش فعالی یک اختلال عصبی رفتاری است که توانایی های کودک در حفظ توجه و بازداری‌های متناسب با سن وی را در موقعیت های شناختی، رفتاری مختل می کند. این نشانگان به وسیله برخی از نشانه های نامتناسب با سطح رشدی توصیف شده است که عبارتند از: بی- توجهی، شکست در پیروی از دستورات، ناتوانی در سازماندهی کارهای مربوط به خود و مدرسه، بازی کردن با دست‌ها و پاها، زیاد حرف زدن، مکث کردن بر تکالیف، ناتمام رها کردن کارها و برنامه های عادی روزمره، تکالیف ناتمام، عدم توجه به جزئیات (انجمن روانپزشکی امریکا[۹]، ۲۰۰۰).

اختلال نقص توجه – بیش فعالی شایع ترین اختلال رفتاری در دوران کودکی است به طوری که برآورد می شود تقریبا ۵% از کودکان دبستانی در ایالات متحده به این اختلال مبتلا هستند (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۰۰). بارکلی (۱۹۹۳) نیز میزان شیوع این اختلال در کودکان دبستانی را بین ۴% تا ۵% تخمین زده است. همچنین شلتون[۱۰] و بارکلی (۱۹۹۴) گزارش می کنند بین ۳۰% تا ۴۰% از مراجعه کنندگان به مراکز خدمات روانی-اجتماعی مدارس، ADHD می باشد.

تاریخچه اختلال نقص توجه بیش فعالی

اختلال نقص توجه – بیش فعالی در پیشینه تحقیقی سالها تحت تنوع برچسب‌های ناشی از ارزیابی نشانه‌ها و عوامل ایجادکننده اختلال بوده است. برچسب‌های گوناگونی که در گذشته به کار رفته عبارتند از: کژکاری خفیف مغزی[۱]، آسیب مغزی[۲]، نشانگان هایپر کینیتیک[۳] (بیش جنینی) و اختلال نقص توجه (وود و فلتون[۴]، ۱۹۹۴).

در سال ۱۸۴۵ هنری هافمن[۵]، پزشک آلمانی یک مجموعه از آثار کلاسیک داستان های اخلاقی طنزآمیزی بنام “پیتر بیقرار” برای کودکان نوشت. قهرمانان داستان هافمن کودکانی بودند که بر اساس مشاهدات وی انتخاب گردیده‌اند و فیلیپ بیقرار[۶] یکی از آنهاست. فیلیپ کودکی است ناآرام، بیقرار، مخاطره انگیز، جنجالی و شرور که کودکان را آزار می‌دهد و از این رو این اختلال بنام بیماری هافمن معروف شد (تیلور، ۱۹۹۰؛ به نقل از صالح مجتهد، ۱۳۷۳). این نشانه‌ها امروزه به طور متداول در کودکانی که بر طبق راهنمای آماری و تشخیصی اختلال‌های روانی (انجمن روانپزشکی امریکا)، ADHD تشخیص داده می‌شود، مشاهده می‌شود.

 

[۱]– Minimal Brain Dysfuction

[۲] – Brain Injured

[۳]– Hyperkinetice Syndrom

[۴] – Wood & Felton

[۵]– Hendrick Haffman

[۶]– Fidgety Phil

[۱]– Attention Deficit Hyperactivity Disorder

[۲]– Thapar A

[۳]– Johnston & Mash

[۴]– Outhoritarian Parenting

[۵]– Barkley

[۶]– Longe

[۷]– Fabiano

[۸]– Hyperactivity-Impulsive

[۹]– American Psychiatric Association

[۱۰]– Shelton

[۱]. attension-deficit/hyperactivity disorder

[۲]. Sánchez

[۳]. learning disorder

[۴]. social disorder

 

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اختلال بیش فعالی – نارسایی توجه و درمان شناختی – رفتاری آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.