مقاله زندگی نامه شهید دکتر مصطفی چمران و یادداشت ها و مناجات های عرفانی او

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله زندگی نامه شهید دکتر مصطفی چمران و یادداشت ها و مناجات های عرفانی او

تعداد صفحات: ۴۹

نوع فایل :ورد و قابل ویرایش

 

چکیده

شهید مصطفی چمران نیز از شاگردان استاد مطهّری و بهشتی بود که به خاطر نبوغ سرشارش به تحصیل در آمریکا پرداخت و پس از اخذ دکترای فیزیک پلاسما و طی مدارج عالی علمی، پیشنهاد سازمانهای گوناگون علمی آمریکا برای همکاری را رد کرد، و برای آموزش نظامی به مصر و سپس لبنان رفت و تحت رهبری امام موسی صدر به آموزش جوانان شیعه پرداخت. ایشان پس از پیروزی از انقلاب به ایران بازگشت و پس از سرکوب منافقان ضد انقلاب در پاوه و کردستان از سوی امام به وزارت دفاع منصوب گردید، ومدتی نمایندۀ مردم در مجلس شورای اسلامی بود و پس از شروع جنگ و به فرمان مستقیم حضرت امام(ره) ستاد جنگ های نامنظم را بر عهده گرفت تا به مقام رفیع شهادت رسید. مناجات نامه های پرسوز عرفانی و دست نوشته های زیبایی که از این شهید باقی مانده است نشانگر تلاشهای مخلصانه و شبانه روزی او و تحمّل سخت ترین شدائد برای برقراری آرامش در زمین که آرزوی تمام جهانیان است، می باشد.

 

واژگان کلیدی: شهید مصطفی چمران، زندگی نامه، یادداشت های شهید، مناجات های عرفانی شهید

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدّمه ۵
مختصری از زندگی و فعّالیّتهای شهید چمران ۷
ورود به ایران ۹
شهادت ۱۰
از یادداشت های شهید چمران در آمریکا ۱۱
الف – اوایل تابستان ۱۹۵۹ ۱۱
ب- اوایل بهار ۱۹۶۰ ۱۱
از یادداشت های شهید چمران در لبنان ۱۳
الف- ۲۵ دسامبر ۱۹۷۵ ۱۳
ب- ۲۲ آوریل ۱۹۷۵ ۱۳
از یادداشت های شهید چمران در ایران ۱۴
الف- ۲۸ بهمن ۱۳۵۷ ۱۴
نگاهی به مناجاتهای عرفانی شهید چمران ۱۵
توکّل و راز ۱۵
شهادت ۱۸
شهید چمران از نگاه یاران ۲۶
چمران از نگاه همسرش غادّه چمران ۴۶
نتیجه گیری ۴۸
فهرست منابع: ۴۹

منابع:

چمران، مصطفی،(۱۳۸۶) خدا بود و دیگر هیچ نبود، چاپ چهاردهم،، نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

جعفریان، رسول،(۱۳۸۴) جریان ها و جنبش های مذهبی سیاسی ایران، تهران ، نشر وزارت فرهنگ و ااشاد اسلامی.

جعفریان، حبیبه،(۱۳۸۱) نیمۀ پنهان ماه، چاپ چهارم، نشر روایت فتح.

یاران امام به روایت اسناد ساواک، (شهید چمران)، (۱۳۷۹)، نشر مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات.

مختار آبادی، علی،(۱۳۹۰) الگوی هنر تربیت، چاپ اوّل، نشر مدرسه.

منصوری لاریجانی، اسماعیل، (۱۳۷۹)زمزم، عشق، چاپ اوّل، نشر آیه.

مقدّمه

شهید مصطفی چمران، انسانی بزرگ و مردی با شخصیّتی متفاوت بود. نیرویی از درون او، همواره او را به حرکت وامی داشت. نیرویی که آمیزه ای از معنویت، تلاش، تلاطم و عشق بود. آنچه دربارۀ این بزرگ مرد ما را به شناخت از دنیای او می رساند، بیش از شرح زندگی از زبان دیگران نوشته های پر از سوز و گداز و مناجات های عاشقانه اوست. شهید چمران با عشق به انسانها زیست و تمام هستی خود را بر سر این عشق گذاشت. او از کودکی راه خودسازی و پرورش روح را سرلوحه خود قرار داد و در مجموعه روزگار راهی را انتخاب کرد که جز رضای حق چیز دیگری در آن نبود.

«شهید چمران در سال ۱۳۱۱ در تهران خیابان پانزده خرداد فعلی بازار آهنگران سرپولک متولد شده تحصیلات خود را در مدرسه انصاریه نزدیک پامنار آغاز کرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند از ۱۵ سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت الله طالقانی در مسجد هدایت و درس فلسفه و منطق استاد شهید مرتضی مطهّری شرکت کرد و مهندسی الکترومکانیک را در دانشکده فنی تهران گذراند. در سال ۱۳۳۷ با استفاده از بورس تحصیلی دانشجویان ممتاز به آمریکا اعزام شد در آمریکا با همکاری بعضی دوستانش برای اوّلین بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه ریزی کرد. به همین دلیل بورس تحصیلی اش از سوی رژیم شاه قطع شد. پس از قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به خاطر حمایت از رهبری امام خمینی(ره) راهی کشور مصر شد و مدت دو سال سخت ترین دوره های چریکی و جنگ های پارتیزانی را آموزش دیده و بعد برای ایجاد پایگاه چریکی مستقل برای تعلیم مبارزان ایرانی رهسپار لبنان شد. در آنجا به کمک امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان سازمان «امل» را براساس اصول و مبانی اسلامی پی ریزی کرد و پرچم تشیّع را برابر صهیونیزم اشغال گر به اهتزاز درآورد.

مختصری از زندگی و فعّالیّتهای شهید چمران

« مصطفی چمران در اسفند ماه سال ۱۳۱۱ در شهر قم دیده به جهان گشود، امّا از یک سالگی در تهران بزرگ شد. اجداد پدری او از ایل شاهسون؛ و از گذشته در منطقۀ چمرون ( محلّی بین ساوه و طالقان) ساکن بودند. چمران دوران کودکی را در جنوب تهران یعنی چهار راه سیروس سرپولک در محلۀ عودلاجان سپری کرد تحصیلات ابتدایی را در مدرسۀ انصاریه در پامنار و دبیرستان را در دارالفنون و البرز گذراند.

مصطفی چمرا دربارۀ شروع فعّالیّتهای سیاسی خود می گوید : از سنّ پانزده سالگی در انجمن علمی دانش آموزان شرکت داشتم که باز در همانجا با آیت الله طالقانی، دکتر سحابی و مهندس بازرگان برخورد و آشنایی داشتم و در مسجد هدایت در خیابان استانبول یکی از شاگردان پر و پا قرص آیت الله طالقانی بودم و تفسیر قران او را از آن سال تا وقتی که به خارج می رفتم گوش می دادم و مقدار زیادی از اموزشهای ایدئولوژیک خود را از آقای طالقانی و انجمن های اسلامی آنوقت فرا گرفتم.

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.