مقاله روشهای بهبود رنگرزی الیاف پنبه با رنگزاهای طبیعی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله روشهای بهبود رنگرزی الیاف پنبه با رنگزاهای طبیعی به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۲۹ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

مراجع:

جزوات تدریس شده در دانشکده نساجی دانشگاه امیرکبیر

کتاب رنگرزی الیاف و نخ، نسرین صدری، انتشارات جهاد دانشگاهی

Kim T. , Dyes and Pigments, 60 (2004) 121-127

Vankar P. S. , Dyes and Pigments, xx (2006) 1-6

Vankar P. S. , J. of Cleaner Production xx (2006) 1-10

Kim H. , Dyes and Pigments , 75 (2007) 351-355

Ozgur M.U. ” Dyeing cotton strips with natural dyes” ,

dnan Menderes University, 4th AACD Congress, 2004 ,

urkey, Proceedings book 240

Cristea D. , Dyes and Pigments, 70 (2006) 238-24

فهرست مطالب

چکیده:. ۱
مقدمه:. ۲
شرح تحقیقات: ۲
الف- استفاده از دندانه های فلزی و دندانه های زیستی(گیاهی) ۲
ب: استفاده از امواج مافوق صوت در رنگرزی ۳
ج: استفاده از اسید تانیک ۴
د: استفاده از کایتوسان ۵
ه: افزودن عوامل فعال آنیونیکی به پنبه ۶
و: استفاده از آنزیم و تانیک اسید بدون حضور نمکهای اسیدی ۸
نتیجه گیری و بحث: ۱۰
آب و پس آب در رنگرزی: ۱۱
رنگ آب و کدورت آن: ۱۲
یون های مزاحم: ۱۳
قلیائی آب: ۱۳
سختی آب: ۱۴
انواع سختی: ۱۴
لوازم مورد نیاز: ۱۶
روش آزمایش: ۱۷
پسآب در کارگاههای رنگرزی: ۱۹
اکسیژن: ۲۰
مواد معلق: ۲۰
مواد رنگزا: ۲۱
مواد چربی و روغن ها و شوینده ها: ۲۱
اسیدها و قلیائیها: ۲۱
ترکیب فلزات سنگین: ۲۱
استفاده مجدد از پس آب: ۲۳
مراجع: ۲۶

چکیده:

پنبه فراوانترین لیف طبیعی است و بطور وسیع بصورت خالص و یا مخلوط با الیاف مصنوعی در بسیاری از مصارف نساجی مورد استفاده قرار میگیرد. این لیف خواص فیزیکی و شیمیایی عالی نظیر جذب آب ،جذب رنگ و پایداری از خود بروز میدهد.

رنگزاهای طبیعی از دیر باز برای رنگرزی الیاف پشم مورد استفاده در فرش دستباف مورد توجه بوده اند . در زمینه رنگرزی الیاف پشم با این رنگزاها تحقیقات بسیاری صورت گرفته و الیاف پشم به سادگی قادر به جذب رنگزاهای طبیعی می باشد. اما در مورد رنگرزی الیاف پنبه با رنگزاهای طبیعی مشکلاتی از جمله جذب رنگ بسیار کم و ثبات پایین رنگرزی حاصله وجود دارد. در تحقیق حاضر روشهای مختلفی که برای بهبود جذب رنگزاهای طبیعی بر روی الیاف پنبه و افزایش درجات ثباتی رنگرزی حاصله پیشنهاد شده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. محققان مختلف روشهایی از جمله استفاده از دندانه های معدنی، استفاده از تانیک اسید، استفاده از مواد شیمیایی خاص و افزودن گروههای فعال آنیونیکی به الیاف پنبه و … را مورد بررسی قرار داده اند که در این مقاله کلیه روشهای موجود، مورد بررسی و جمع بندی قرار گرفته است.

واژگان کلیدی: رنگزای طبیعی، رنگرزی طبیعی، الیاف پنبه، فرش دستباف

مقدمه:

پنبه فراوانترین لیف طبیعی است و بطور وسیع بصورت خالص و یا مخلوط با الیاف مصنوعی در بسیاری از مصارف نساجی مورد استفاده قرار میگیرد. این لیف خواص فیزیکی و شیمیایی عالی نظیر جذب آب ،جذب رنگ و پایداری از خود بروز میدهد. برای رنگرزی پنبه رنگزاهای مصنوعی متنوعی قابل استفاده اند از جمله رنگزاهای مستقیم، آزوئیک، خمی و راکتیو که به راحتی قابل کاربرد بر روی الیاف پنبه هستند. امروزه به دلیل مسائل و ملاحظات زیست محیطی و بعضا حساسیت زایی رنگزاهای مصنوعی، توجه ویژه ای به رنگزاهای طبیعی برای رنگرزی الیاف، از جمله الیاف پنبه می شود. رنگزاهای طبیعی به سادگی جذب الیاف طبیعی پشم و ابریشم میشوند اما در زمینه رنگرزی الیاف پنبه با رنگزاهای طبیعی مشکلاتی از جمله جذب رنگ بسیار کم و همچنین ثبات پایین رنگرزی حاصله وجود دارد. رنگزاهای طبیعی غالبا به تنهایی به مقدار بسیار اندک جذب پنبه می شوند و برای افزایش جذب رنگ و همچنین ثبات رنگرزی تلاشهایی صورت گرفته است. در این تحقیق نتایج تلاشهای انجام شده مورد بررسی قرار میگیرد.

شرح تحقیقات:

برای افزایش جذب رنگزاهای طبیعی به الیاف پنبه از روشهای متفاوتی استفاده شده است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

الف- استفاده از دندانه های فلزی و دندانه های زیستی(گیاهی)

 P.S.Vankar و همکاران تلاش کردند تا الیاف پنبه را با استفاده از عصاره گیاه Rubia cardifia رنگرزی کنند. این گیاه حاوی رنگزاهای آنتراکینونAlizarin ,Purpurin Munjistin ,Rubiadin در ریشه ها ،ساقه و برگهایش می باشد. این رنگزای آنتراکینون تمایل ضعیفی به الیاف پنبه دارد و لذا نیاز به دندانه دارد تا بتواند جذب الیاف پنبه شود. ملکول آلیزارین قادر به تشکیل کمپکس با یونهای آلو مینیوم میباشد و کمپلکس حاصله در مقابل استخراج توسط آب و حلالهای آلی مقاوم است.

30,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی اثر قلیا برروی پنبه در محیط مایکروویوم
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.