مقاله روابط عمومی و سازمان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله روابط عمومی و سازمان

تعداد صفحات:۶۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

روابط عمومی اکنون در سراسر جهان یک رشته علمی شناخته شده و صنعتی با میلیونها متخصص می باشد. امروزه تقریبا هر سازمان دولتی و خصوصی کم و بیش آگاهانه از استراتژی­ها، برنامه ها و تکنیک­های روابط عمومی بهره می گیرد. این استراتژی­ها به­واسطه ارتباطات در حال گسترش و توسعه، اجرا و تکمیل شده و ارائه می گردد. شیوه هایی که به منظور ایجاد و مدیریت ارتباطات مثبت با گروه­های اجتماعی طراحی شده اند.

«روابط عمومی عبارت است از: سلسله اقداماتی در راستای ایجاد ارتباط، حسن رابطه و تفاهم و آشنایی، به منظور جلب همکاری مراجعه کنندگان، جلب مشتری ها و عموم.» (یحیایی ایله ای، ۱۳۸۰ : ۲۷و ۲۸ و میرسعید قاضی، ۱۳۷۶ :۵۳ ).

مهمترین الگوهای روابط عمومی الگوی نمایندگی مطبوعات/تبلیغات با هدف ایجاد انگیزه و ترغیب ،الگوی اطلاع رسانی با هدف انتقال و انعکاس اطلاعات سازمانها به مردم ،الگوی دو سویه ناهمسنگ با هدف ایجاد آشتی، حل اختلاف و جلب موافقت گروههای اجتماعی به نحو سازمان ،الگوی دو سویه همسنگ با هدف کمک به رفع مشکلات سازمانها و گروههای اجتماعی مرتبط با آنها، به گونه ای که منافع هر دو طرف به طور همتراز تامین شود. ،این چهار الگو توسط «گرونیک» و «هانت» در سال ۱۹۸۴ ارائه شدند(سفیدی،۱۳۸۳ :۵۷ ). (بوتان و هزلتون،۱۳۸۷ :۱۷۰-۱۶۹)

 

واژه های کلیدی: روابط عمومی، وظایف روابط عمومی، روابط عمومی الکترونیک،فرآیندهای کلیدی روابط عمومی ، روابط عمومی و سازمان ها،الگوهای روابط عمومی

 فهرست مطالب

چکیده ۶
مقدمه ۷
تعاریف روابط عمومی ۸
ویژگیهای روابط عمومی ۱۰
نقشها و وظایف روابط عمومی ۱۱
۱- وظایف درون سازمانی ۱۱
۲- وظایف برون سازمانی ۱۲
انواع روابط عمومی ۱۲
نقش ها و وظایف کارشناسان روابط عمومی ۱۴
موانع و مشکلات ساختاری روابط عمومی در ایران از دید کارشناسان و استادان ارتباطات ۱۶
روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی ۱۸
روابط عمومی الکترونیک ۲۰
۱- روابط عمومی آنلاین ۲۱
۲- روابط عمومی سایبر ۲۱
۳- روابط عمومی اینترنتی ۲۲
۴- روابط عمومی مجازی ۲۲
فرآیندهای کلیدی روابط عمومی ۲۳
۱- تحقیق در روابط عمومی ۲۳
۲- برنامه ریزی ۲۵
۲-۱- وسعت وظایف روابط عمومی ۲۶
۲-۲- روابط عمومی و ارتباط با رسانه ها ۲۶
۲-۳- روابط عمومی و تبلیغات ۲۷
۳- تامین منابع ۳۰
۳-۱- اندازه و تعداد کارکنان روابط عمومی ۳۱
۴- اجرا ۳۲
۵- ارزیابی ۳۲
۵-۱- ارزیابی قبل از اجرا ۳۳
۵-۲- ارزیابی بعد از اجرا ۳۳
۵-۳- موانع و متدهای ارزیابی روابط عمومی ۳۴
روابط عمومی و سازمان ها ۳۴
۱- جایگاه روابط عمومی در میان سازمان ها ۳۴
۲- تئوری سیستمها، انواع سازمانها و عملکرد روابط عمومی آنها ۳۵
۲-۱- تفاوت نظام ها ۳۷
۲-۲- نقش روابط عمومی سازمان در تناسب تئوری سیستم ها ۳۸
۳- نقش روابط عمومی در قالب تئوری سیستم ها ۴۰
۴- روابط عمومی و مدیریت دانایی ۴۰
۴-۱- یادگیری سازمانی، اصول سازمان یادگیرنده ۴۱
روابط عمومی و مدیریت استراتژیک ۴۲
روابط عمومی و مدیریت مشارکتی در سازمان ۴۴
۱- روابط عمومی و مدیریت مشارکتی ۴۴
۲- مفهوم سهامدار، روابط سهامداران و عملکرد روابط عمومی ۴۶
روابط عمومی مالی ۴۶
۳- استراتژی روابط عمومی در سازمان ۴۸
۴- موسسات اقتصادی و روند آتی روابط عمومی ۴۸
الگوهای روابط عمومی ۴۹
۱- مدلهای چهارگانه گرونیک و هانت ۴۹
۲- نظریه تعالی سازمانی ۵۴
منابع ۵۸

منابع

وارنابی، گاری و دانی ماس (۱۳۷۷).«نقش روابط عمومی در سازمان» ترجمه پرویز علوی، کتاب سال روابط عمومی، تهران، انتشارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی.

میرسعید قاضی،علی (۱۳۷۰). تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات، تهران: انتشارات مبتکران.

بهرامی،کمیل،اسدی،داوود و خلیلی،عبدالله(۱۳۹۰). روابط عمومی در ایران. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها، چاپ اول.

یحیایی ایله ای، احمد(۱۳۸۸). مبانی روابط عمومی، تهران: کارگزار روابط عمومی، چاپ دوم.

یحیایی ایله ای،احمد(۱۳۸۹).مدیریت تشریفات، تهران:کارگزار روابط عمومی، چاپ اول.

نصیری قیداری، حسن (۱۳۸۴). مدیریت روابط عمومی، تهران، انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا.

خانیکی، هادی.(۱۳۷۶). نقشهای روابط عمومی، ماهنامه روابط عمومی، شماره ۵، مهر ماه.

خانیکی، هادی.(۱۳۸۳).پاسخگویی در بستر پرسشگری معنا می یابد. فصلنامه هنر هشتم،ش ۳۴و۳۳، بهار و تابستان

خانیکی، هادی.(۱۳۸۳).روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی، فصلنامه کارگزار روابط عمومی، ش۱۱و۱۲٫ پاییز و زمستان

سجادی، سید حسین(۱۳۸۰).مشکلات تشکیلاتی و ساختار سازمانی، هنر هشتم، شماره ۲۱ و ۲۲٫

سرمد، زهره و دیگران(۱۳۸۸). روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، نشر آگه.

سعیدی، رحمان(۱۳۸۰). فقدان نگرش علمی به روابط عمومی از سوی مدیران، هنر هشتم،شماره ۲۱و۲۲٫

بروجردی علوی،مهدخت(۱۳۷۷). روابط عمومی از دیدگاه روزنامه نگاران، خلاصه مقالات نخستین همایش بررسی مسائل روابط عمومی در ایران.۲۷و۲۸ مهر ماه.

بروجردی علوی،مهدخت(۱۳۸۱). شیوه های روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی،رسانه: فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی.(سال سیزدهم،ش۴ ).

 مقدمه

دنیای امروز دنیای ارتباطات است. در سازمان های دولتی داشتن اطلاعات موثق، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگترین سرمایه یک سازمان است و حیات یک سازمان به داشتن یک ارتباط دوسویه درون سازمانی و برون سازمانی و انجام تبلیغات و کسب اطلاعات به روز و مفید بستگی دارد و این جااست که لزوم وجود روابط عمومی واقعی در ایستگاه­های روابط عمومی نمایان می شود. در دنیای امروز که مرزهای ارتباطات شکسته شده و انسان به دنبال کشف راهکارهای مطلوب زیستن و نگرش جامع مدار است، آموزه های علمی ما را به کنکاش و توجه درباره وضعیت چگونگی تعامل و برخوردنمودن با مسایل رهنمون می سازد. بی شک یک سازمان و یا یک اداره نمی تواند خود را جزیره­ای بی ارتباط فرض نماید و از تکنولوژی و آورده­های آن بی نیاز و با آن بیگانه باشد. روابط عمومی باید بر محور تفکر مداری، مشارکت مداری و اطلاع مداری باشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان مؤثر باشد و با نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شود و خود را با تحولات و پاسخگویی مرتب به افکار عمومی منطبق و هماهنگ سازد(میرسپاسی،۱۳۷۸ :۹۳).

در جامعه ای که خواهان دستیابی به توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است، اطلاع یابی از نیازهای افراد جامعه، اطلاع رسانی و پاسخگویی دقیق به آنها از اقدامات اساسی و ضروری در جهت نیل به موفقیت و کارآمدی در سازمان­ها و نهادها محسوب می گردد. از اینرو ایجاد یک واحد روابط عمومی پویا، قوی و شبکه ارتباطی درون- برون سازمانی می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. چنانچه خدمات نوین، برنامه ها، اهداف، عملکرد، قوانین و مقررات سازمان­های مختلف، پیوسته از کانال روابط عمومی در اختیار همگان قرار گیرند، علاوه بر شناخته شدن سازمان در جامعه و امکان دریافت نظرات و ایده های سازنده از سوی کارمندان و نیز مراجعه کنندگان، در بسیاری از هزینه های فرصتی و مالی فعلی صرفه جویی شده و پاسخگویی به نیازهای رو به رشد جامعه با رضایت خاطر مخاطبان و اعتماد آنها به سازمان، همراه خواهد شد.

تعاریف روابط عمومی   

روابط عمومی اکنون در سراسر جهان یک رشته علمی شناخته شده و صنعتی با میلیونها متخصص می باشد. امروزه تقریبا هر سازمان دولتی و خصوصی کم و بیش آگاهانه از استراتژی­ها، برنامه ها و تکنیک­های روابط عمومی بهره می گیرد. این استراتژی­ها به­واسطه ارتباطات در حال گسترش و توسعه، اجرا و تکمیل شده و ارائه می گردد. شیوه هایی که به منظور ایجاد و مدیریت ارتباطات مثبت با گروه­های اجتماعی طراحی شده اند. جستجو برای ارائه یک تعریف از روابط عمومی که در سطح وسیع قابل قبول باشد بحثی ادامه دار است و بخش­های تئوری و عملی روابط عمومی هنوز بر یک تعریف توافق ننموده اند. فرهنگ بین المللی و بستر روابط عمومی و بستر روابط عمومی را چنین تعریف کرده است:( ۵ Cutlip,1964: ).

«۱- فعالیتهای یک صنعت، اتحادیه، شرکت، حرفه، دولت ویا سازمان­های دیگر برای ایجاد و نگهداری روابط صحیح و مفید با گروههای خاصی از مردم مانند مشتریان، کارکنان، سهامداران و یا عموم مردم به منظور تطبیق خود با محیط و توجیه خود در جامعه ۲- کیفیت اعمال فوق و یا درجه توفیق آنها در افزایش تفاهم عامه از سازگاری اقتصادی و اجتماعی سازمان ۳- هنر یا حرفه سازمان دادن و توسعه فعالیتهای فوق»

لغت روابط عمومی در زبان آلمانی«offentlichkeitarbeit» بسیار جالب معادله یابی شده و مفهوم آن این است «کار در میان عامه، به همراه عامه و برای عامه[۱]» (:۱۱ ۲۰۰۴ Valin,)»

چنانچه مشاهده می شود تعریف آلمانی به میزان بیشتری در مقایسه سایر تعاریف ارائه شده به اثرگذاری بر«فضای عمومی[۲]» متمایل است.

لانگ و هازلتون، روابط عمومی را کارکرد ارتباطی مدیریت می دانند که از طریق آن سازمانها با محیط خود سازگار می شوند، آن را اصلاح می کنند و تغییر می دهند، یا آن را حفظ می کنند تا به اهداف سازمانی دست یابند (۲۰۱ :۱۹۹۹ Hutton,). همچنین گرونیک استاد برجسته دانشگاه مریلند در این باره معتقد است:( :۲  Grunig, 1992)

«روابط عمومی، مدیریت ارتباط میان یک سازمان و همگانهایی است که به آن سرو کار دارند.»

بررسی انجمن روابط عمومی آمریکا در پاسخ این سوال که روابط عمومی چیست؟ به این نتیجه رسید که روابط عمومی قسمتی از وظایف و مسئولیتهای مدیریت هر موسسه است که با انجام آن علائق عمومی تجزیه و تحلیل و خواسته های عمومی روشن می شود، خط مشی ها و عملیات موسسه برای عموم مردم بیان و اقدامات لازم برای ایجاد حسن تفاهم در آنها به عمل آید(وارنابی و دیگران، ۱۳۷۷ : ۸۰). از سوی انجمن بین المللی روابط عمومی نیز فعالیتهای روابط عمومی: «مدیریت اعتبار، تلاش پایدار و برنامه ریزی شده به منظور برقرار کردن و حفظ تفاهم دو جانبه میان سازمان و مخاطبانش» تشریح شده است (DTI, 2003:10).

با توجهی دقیق به تعاریف فوق چنین استنباط می گردد که روابط عمومی اصولا شامل سه مرحله اساسی به قرار زیر می باشد:

اطلاع از افکار عمومی جامعه و گرایش­های اجتماعات مربوط و تعریف آن همچنین اطلاع از مقام و منزلت موسسه در جامعه یا اجتماعات مربوط.

انجام مطالعات لازم و پیدا کردن روشهای مناسب جهت نفوذ در افکار عمومی و تغییر آن در صورت لزوم.

استفاده از وسایل ارتباطی مناسب جهت اجرای طرحهای تنظیم شده.

در کنگره جهانی سال ۱۹۷۸ روابط عمومی که در شهر مکزیکو برگزار شد، تعریف زیر به تصویب متخصصان این رشته که از سراسر جهان گرد آمده بودند، رسید: «روابط عمومی کاربردی عبارت است از: هنر و دانش اجتماعی تجزیه و تحلیل گرایشها، پیش بینی آثار آنها، مشورت با روسای موسسات و تهیه و اجرای برنامه های عملی که در جهت منافع موسسه و همگان باشد.»(کوهن، ۱۳۷۶ :۱۵ )

لانگ و هازلتون معتقدند:

روابط عمومی، کارکرد ارتباطی مدیریت است که از طریق آن سازمان ها با محیط خود سازگار می شوند، آن را اصلاح می کنند و تغییر می دهند، یا آن را حفظ می کنند تا به اهداف سازمانی دست یابند.(همان: ۱۵۹)

پروفسور “بایرون کولسیتان” یکی از استادان معروف روابط عمومی در آمریکا، روابط عمومی را چنین تعریف کرده است:

کوشش مدبرانه برای ترغیب مردم یا نفوذ در افکار عمومی آنها به وسیله به کار بردن وسایل ارتباطی تا آنکه مردم نظر خوب نسبت به یک موسسه داشته باشند و آن را محترم شمارند و حمایت و پشتیبانی اش کنند و در نشیب و فرازها در کنار آن باقی بمانند.» (میرسعیدقاضی، ۱۳۷۰ :۱۲ )

 

[۱] .”working in public،with the public،for the public”.

[۲] . public sphere

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .  

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.