مقاله رفتارهای ضد تولید

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رفتارهای ضد تولید

تعداد صفحات: ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

رفتارهای ضدتولید به رفتارهایی اشاره دارند که تعمداَ و از روی میل به قصد آسیب زدن به سازمان، افراد در محیط کار چون همکاران، سرپرستان و مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل پرخاشگری، رفتارهای زشت و خصمانه نسبت به همکاران، تخریب تجهیزات سازمان، سرقت و انجام هدفمند کار به صورت نادرست وتلاش برای بازداری از کار دیگران است که باعث شکسته شدن هنجارها و تهدیدی برای سازمان و اعضایش و یا هردو محسوب می‌گردد.

اسپکتور و همکاران رفتارهای ضدتولید را بر اساس اهدافشان به دو دسته تقسیم کرده‌اند که شامل:

رفتارهای ضدتولید نسبت به افرادکه به عنوان رفتارهای عمدی و از روی میل کارکنان که به افراد سازمان آسیب وارد می‌کند و رفتارهای ضدتولید نسبت به سازمان که به عنوان رفتار عمدی و از روی میل کارکنان که سبب آسیب‌رسانی و ضربه به سازمان می‌شود تعریف می‌گردند.

 

واژه های کلیدی: رفتارهای ضدتولید، طبقه بندی،پیشایندها، پیامدها

 فهرست مطالب

 چکیده ۴
مقدمه ۵
رفتارهای ضدتولید ۷
تعاریفی از رفتارهای ضدتولید ۸
رفتارهای ضدتولید چگونه طبقه‌بندی شده‌اند؟ ۹
دسته‌بندی رفتارهای ضدتولید از نگاه اسپکتور و همکاران (۲۰۰۷) ۱۰
طبقه‌بندی رفتارهای ضدتولید از نگاه گرایز(۱۹۹۹) ۱۱
ابعاد پنج‌گانه رفتارهای ضدتولید ۱۲
بدرفتاری با دیگران ۱۳
انحراف از تولید ۱۴
خرابکاری ۱۴
سرقت ۱۵
رفتارهای کناره گیرانه ۱۶
پیشایندهای رفتارهای ضدتولید ۱۶
طبقه‌بندی پیش‌بینی‌های رفتارهای ضدتولید بر اساس ماهیتشان (فاین و همکاران، ۲۰۰۹) ۱۸
متغیرهای شخصیتی ۱۸
متغیرهای موقعیتی ۲۰
-نگرش‌های شغلی و اشتغال کارمند ۲۰
هنجارهای سازمانی و کنترل‌های حفاظتی ۲۱
پیامدهای رفتارهای ضدتولید ۲۲
نتیجه گیری ۲۳
منابع ۲۵

منابع

مهداد ع. ۱۳۸۷٫ روان‌شناسی صنعتی و سازمانی. چاپ ششم. تهران: انتشارات جنگل، ۴۰۸ صفحه.

پرتو م. رابطه فشارزاهای سازمانی با میل به ماندن در شغل و رفتارهای ضدتولید در کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز.

مهداد ع. ۱۳۸۹٫ روان‌شناسی صنعتی و سازمانی. چاپ هفتم. تهران: انتشارات جنگل،۴۲۴ صفحه.

اسپکتور پ. روانشناسی صنعتی و سازمانی. ترجمه ش محمدی. تهران: انتشارات ارسباران.

 Spector, P.E., Fox, S. (2002). An Emotion – Centered Model Of Voluntary Workbehavior:Some Parallels Between Counterproductive Work Behavior And Organizational Citizenship Behavior, Human Resource Management Review. 12:269-292.

Spector, P.E., Fox, S., Penney, L.M., Bruursema, K., Goh, A., Kessler S. (2006). The Dimentionality Of Counterproductivity:Are All Counterproductive Behaviours Created Equal? Journal Of Vocational Bihavior, 3:446-460.

Spector, P.E. & Fox, S. (2005). A Model Of Counterproductive Work Behavior. In: S. Fox, PE Spector (Eds). Counterproductive Workplace Behavior: Investigations Of Actors And Targets. Washington Dc: APA, Pp:151-174.

 مقدمه

خشونت و دیگر شکل‌های رفتار ضدتولید، نظیر کارشکنی، اخلال و سرقت مشکلات بزرگی را برای سازمان‌های مختلف به وجود می‌آورند (اسپکتور[۱]،۲۰۰۳). در تمام سازمان‌های بزرگ در هر روز تعدادی از کارکنان دیرتر از موعد مقرر به محل کار می‌روند، برخی از آن‌ها کل یک روز کاری را غیبت می‌کنند و عده‌ای برای همیشه شغل خود را رها می‌سازند (اسپکتور،۱۳۸۷). علاوه بر این یکی از معضلات سازمان‌های امروزی وجود رفتارهایی همچون دزدی، بدرفتاری، خرابکاری، خشونت در محیط کار، انجام کارها به صورت اشتباه است. این رفتارها هم بر عملکرد سازمان‌ها و هم بر روابط بین شخصی و روحیه همکاری کارکنان تأثیر می‌گذارند. بروز چنین رفتارهایی به عنوان رفتارهای ضدتولید بر خلاف رفتارهای شهروندی سازمانی که موجب ارتقاء عملکرد سازمان، اثربخشی سازمان، رضایت و وفاداری مشتری، سرمایه اجتماعی و نظایر آن می‌شوند (بولینو[۲] ۲۰۰۲، یون وسوح[۳] ۲۰۰۳) رفتارهای ضدتولید دامنه گسترده‌ای از رفتارهای کارکنان را شامل می‌شود که برای سازمان‌ها مضر می‌باشند. سرقت و غیبت دو مثال رایج و شایع در این حیطه است (موچینسکی[۴] ۲۰۰۶). همانگونه که توسط کولن و ساکت[۵] (۲۰۰۳) به نقل از مهداد[۶] (۱۳۸۹) تشریح شده است، سایر رفتارهای ضدتولید عبارتند از: تخریب اموال سازمان، استفاده نادرست از اطلاعات سازمان، استفاده نادرست از زمان کاری، کار کردن بدون کیفیت، استفاده از الکل ومواد مخدر در محیط کار، رفتارهای نامناسب کلامی مثل (جروبحث کردن) وجسمانی (مثل تنه زدن) وجه مشخه این رفتارها آگاهانه و از روی میل و ارادی بودن آن‌ها می‌باشد نکته اساسی این است که رفتارهای ضدتولید به وسیله تأثیر مستقیمی که بر چگونگی عملکرد ویا تجهیزات سازمان دارند، اثربخشی سازمانی را کاهش خواهند داد. لذا ضروری است که رفتارهای ضدتولید ریشه‌یابی شوند تا با کنترل عوامل تأثیرگذار زمینه‌های تقویت سازمان وافزایش کارایی و اثربخشی سازمانی فراهم گردد.

گرایز و ساکت (۲۰۰۳)، ۸۷ نوع رفتار ضدتولید را شناسایی کرده که آن‌ها را می‌توان در غالب یازده طبقه ارائه نمودند (مک لین، والمزلی، ۲۰۰۹). از شاخص‌ترین رفتارهای ضدتولید می‌توان به مواردی چون دزدی و رفتارهای مرتبط تخریب اموال، سوءاستفاده از زمان، سوءاستفاده از اطلاعات، انجام کار با کیفیت کم، خرابکاری، غیبت و تأخیر در ورود، سوءاستفاده از الکل و مواد مخدر، مشکلات انضباطی، رفتارهای نامناسب فیزیکی و لفظی، اذیت و آزار جنسی، خشونت، درگیری و رفتارهای پرخطر اشاره کرد(اونس،۲۰۰۸)

 رفتارهای ضدتولید

رفتارهای ضدتولید به عنوان یک حوزه‌ی مهم به شمار می‌رود که علاقه به این حوزه را در میان پژوهشگران، مدیران و عموم مردم به وجود آورده است. رفتارهای ضدتولید تحت نوشته‌ها و عناوین مختلف و همچنین دیدگاه‌های متنوعی مثل: پرخاشگری[۷] (فوکس و اسپکتور،۱۹۹۹: نیومن و بارون[۸]، ۱۹۹۷) رفتارهای انحرافی[۹] (هالینجر[۱۰]،۱۹۸۸: رابینسون و بنت[۱۱]،۱۹۹۵) رفتارهای تلافی‌جویانه[۱۲] (اسکارلیکی و فوگر[۱۳]،۱۹۹۷) و انتقام[۱۴] (بیس، تریپ و کرامر[۱۵]،۱۹۹۷، به نقل از پرتو،۱۳۸۹) مطالعه شده است.

یک بازبینی از مقیاس‌های گوناگون استفاده‌شده به وسیله‌ی گروه‌های مختلفی از پژوهشگران در همه مطالعاتشان نشان می‌دهد که محتوای هر یک از آن‌ها با مجموعه‌ای از رفتارها همپوشی دارد که شامل کنش‌های ناهمخوانی است که هدف‌های مختلفی را دارند. پژوهشگران در اغلب موارد یک فهرستی از رفتارها را در یک شاخص واحد و یا بیشتر از دو شاخص ترکیب می‌کنند، تمایز تنها بین رفتارهای معطوف به سازمان و معطوف به افراد در سازمان می‌باشد.

 

[۱] Spector

[۲] Bolino

[۳] Yoon.Suh

[۴] Muchinsky

[۵] Cullen,M.J.,& Sackett,P.R.

[۶] Mehdad A.

[۷] Agression

[۸] Neumanand Baron

[۹] Deviance

[۱۰] Hollinger

[۱۱] Robinson and Bennett

[۱۲] Retaliation

[۱۳] Skarlicki and Folger

[۱۴] Revenge

[۱۵] Bies, Tripp and Kramer

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.