مقاله رسانه

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رسانه

تعداد صفحات: ۴۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امروزه، رسانه (وسایل ارتباط جمعی) از جمله پدیده هایی هستند که بر کلیه وجوه زندگی انسان سایه افکنده و به آنها سمت و سو می دهند. مدیریت رسانه از جمله علوم و دانش های نو در جهان معاصر است. به طور معمول، انتخاب روش شناسی مدیریت عملی در سازمان ها، بر اساس شناخت یا تجربه مدیران پروژه یا مدیران ارشد صورت می گیرد. در تحلیل مدیریت رسانه بر اساس نگرش سیستمی، سازمان رسانه ای به مثابه یک سیستم اجتماعی در نظر گرفته می شوند که که محصور در محیط اند. اهمیت بررسی مدیریت سیستمی رسانه بویژه از آنجا بیشتر می شود که امروزه، مجموعه عوامل محیطی زیادی بر رسانه تاثیر می گذارند و رسانه نیز تاثیرگذاری بر محیط را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی خود در نظر می گیرد (خوانچه سپهر، ناصری و معروفی، ۱۳۹۰: ۲) .

رسانه ها با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی در راه پیشرفت و فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را به عهده گرفته اند. به طوری که بسیاری از دانشمندان، عصر کنونی را “عصر ارتباطات” نامیده اند.  وسایل ارتباط جمعی به ویژه تلویزیون از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در شیوه و کیفیت زندگی فردی و گروهی افراد است؛ سلطه این ابزار تا آنجاست که خصوصی ترین تجربه های انسانی از جمله هیجان ها و احساسات عمیق را بر می انگیزد و در جهت دلخواه خود هدایت می کند و به این ترتیب واکنش های رفتاری را در راستای اهداف و سیاست های خود شکل می دهد.

 

واژه های کلیدی: رسانه، مدیریت رسانه، مدیریت برنامه، دیدگاه ها،

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعریف رسانه ۷
دیدگاه ها دربارۀ نقش رسانه ۸
۱- دیدگاه افراطی ۸
۲- دیدگاه تفریطی ۸
۳- دیدگاه بینابینی یا معتدل ۹
کارکرد های رسانه ۹
۱-کارکرد خبری رسانه ۱۰
۲- کارکرد آموزشی رسانه ۱۱
۳- کارکرد تفریحی و سرگرمی رسانه ۱۲
ضوابط ساختاری برنامه سازی در رسانه ۱۳
۱- ایده برنامه ۱۳
۲- نام برنامه ۱۴
۳- آرم برنامه ۱۵
۴- لزوم تناسب برنامه ۱۵
تکنولوژی و مدیریت رسانه ۱۵
انواع رویکرد مدیران رسانه به تکنولوژی ۱۶
طبقه بندی برنامه های تلویزیون ۱۹
کیفیت برنامه های رسانه ای ۲۰
دیدگاه های مربوط به مخاطبان و تاثیر گذاری رسانه ۲۱
۱- نظریه استفاده و رضایتمندی ۲۳
۲-نظریه‌ انتظارات‌ اجتماعی ۲۵
۳- نظریه‌ یادگیری‌ اجتماعی یا مشاهده‌ای‌ ۲۶
مدیریت رسانه ۲۸
۱- مفهوم مدیریت رسانه ۲۸
۲- تعریف مدیریت رسانه ۲۹
۳- چهار وظیفه مدیریت برنامه در رسانه ۳۱
۴- مدیریت برنامه ۳۲
۵- مدیریت روابط کارکنان سازمان صدا و سیما ۳۶
۶- اهمیت مدیریت نیروی انسانی سازمان ها ۳۷
۷ – فنون ارتباطی کارکنان سازمان صدا و سیما ۳۷
۸ – الگوی مدیریت رسانه (صدا و سیما) ۳۸
۹- اثربخشی الگوی مدیریت رسانه و برنامه های صدا و سیما ۴۰
نتیجه گیری ۴۲
منابع و ماخذ ۴۳

منابع

– غفاری، جلال.(۱۳۸۵).رسانه ملی در افق هنجارگرایانه دینی. فصلنامه اندیشه صادق، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق، ۲۳،۳۱٫

– خوانچه سپهر، شیرزاد و ناصری، عرفان.(۱۳۸۹). نقش بازنمایی رسانه ای الگوهای مصرف در شکل گیری نگرش ها و رفتارهای مصرفی مخاطبان.فصلنامه پژوهش های ارتباطی، ۱۷،۱۱۹-۱۴۷٫

– خوانچه سپهر، شیرزادو ناصری، عرفان .(۱۳۹۰). مدیریت رسانه در عصر جهانی شدن. فصلنامه پژوهش های ارتباطی، ۱۸، ۳۷-۷۲٫

ـ کازنو،ژان.(۱۳۶۴). قدرت‌ تلویزیون‌.(ترجمه:علی اسدی ،۱۳۶۴).تهران: انتشارات امیر کبیر.

-کازنو،ژان.(۱۳۶۴).جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی.( ترجمه باقر ساروخانی و نیکچهر محسنی،۱۳۶۶). تهران:انتشارات فروزش.

– دفت، ریچارد ال.(۱۳۸۸). تئوری سازمان وطراحی ساختار. (ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی،۱۳۸۸) تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی.

– دفلور، ملوین و دتیس، اورت ای.(۱۳۸۳). شناخت ارتباطات جمعی.(ترجمه سیروس مرادی،۱۳۸۳).تهران:انتشارات شابک.

– رسولی،مهدی.(۱۳۸۷). بررسی ویژگی های سازمان های اثربخش( مورد سازمان آب  منطقه ای آذربایجان شرقی و اردبیل). پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران .

– فرهنگی، علی اکبرو روشندل اربطانی، طاهر.(۱۳۸۳).نگرشی بر بنیان‌های نظری مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای. فصلنامه دانش مدیریت،۸۵،۶۶٫

– ایران نژاد پاریزی، مهدی.(۱۳۸۵).اصول و مبانی مدیریت در جهان معاصر. تهران: نشر مدیران.
– فرهنگی، علی اکبر.(۱۳۸۶).ارتباطات انسانی. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.

– علی زاده، عبدالرحمان و فتحی نیا، محمد.(۱۳۸۵).رابطه میزان استفاده از رسانه ها (با تاکید بر تلویزیون) و طرز فکر مخاطبان. فصلنامه پژوهش و سنجش،۱۳، ۱۴۰- ۱۷۰٫

– معتمدنژاد، کاظم.(۱۳۹۱).وسایل ارتباط جمعی. تهران: انتشارات فروزش.

– مک کوایل،دنیس.(۱۳۸۳).نظریه های ارتباط جمعی.(ترجمه پرویز اجلالی ،۱۳۸۳).تهران:نشردفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها.

مقدمه

امروزه، رسانه (وسایل ارتباط جمعی) از جمله پدیده هایی هستند که بر کلیه وجوه زندگی انسان سایه افکنده و به آنها سمت و سو می دهند. رسانه ها با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی در راه پیشرفت و فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را به عهده گرفته اند. به طوری که بسیاری از دانشمندان، عصر کنونی را “عصر ارتباطات” نامیده اند. پژوهش هایی که در زمینه اثربخشی این پدیده بر مخاطبان صورت گرفته نشان می دهد وسایل ارتباط جمعی به ویژه تلویزیون از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در شیوه و کیفیت زندگی فردی و گروهی افراد است؛ سلطه این ابزار تا آنجاست که خصوصی ترین تجربه های انسانی از جمله هیجان ها و احساسات عمیق را بر می انگیزد و در جهت دلخواه خود هدایت می کند و به این ترتیب واکنش های رفتاری را در راستای اهداف و سیاست های خود شکل می دهد.

فراوانی جمعیت، تمرکز گروه های وسیع انسانی در شهرهای بزرگ، شرایط خاص تمدن صنعتی و پیچیدگی وضع زندگی اجتماعی، وابستگی ها و همبستگی های ملی و بین المللی، نا امنی و بحران ها، تحول نظام های سیاسی و اجتماعی، دگرگونی مبانی فرهنگی، ترک سنت های قدیمی و مخصوصاً بیداری وجدان اجتماعی، همگی از جمله عواملی هستند که روز به روز نیاز انسان را به آگاهی از تمام حوادث و وقایع جاری محیط زندگی بیشتر می کند تا جایی که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و تحکیم مبانی دموکراسی و تفاهم بین المللی لازم و ملزوم یکدیگر شده اند. در این جوامع افراد انسانی کوشش می کنند همیشه در جریان همه امور و مسائل اجتماعی قرار داشته باشند تا بتوانند بطور مستقیم یا غیر مستقیم نقش خاص خویش را در زندگی گروهی ایفاء نمایند. به همین جهت آگاهی اجتماعی از مهم ترین ویژگی های زمان معاصر بشمار می رود و همین آگاهی است که انسان را به زندگی فردی و جمعی علاقمند می سازد و توجه او را به آزادی و مسئولیت های وی جلب می کند ( معتمد نژاد، ۱۳۹۱) .

به این ترتیب در جامعه امروز یک فرد تنها موقعی می تواند بهترین و مطمئن ترین امکانات و وسایل زندگی را برای زندگی گروهی به دست آورد که دارای معلومات و اطلاعات کافی خط مشی های صحیح و افکار و عقاید سالم باشد  و این امر با استفاده از رسانه ها (وسایل ارتباط جمعی) قابل دستیابی است.

بسیاری از نهادهای اجتماعی بخصوص مراکز آموزشی و رسانه‌ها می‌توانند در راستای ترویج و توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و به عبارت دیگر پیشرفت و سازندگی کشور، نقش اساسی داشته باشند، اما صدا و سیما به عنوان دانشگاهی سراسری و فراگیر، نقش موثرتری را بر عهده دارند، چرا که معمولاً برنامه‌های رسانه ملی، بویژه برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی، اثرات فرهنگی اجتماعی قابل ملاحظه‌ای را در ابعاد مختلف به همراه دارند.

  تعریف رسانه

برای شناخت و معرفت بیشتر درباره یک موضوع بهترین و اولین مرحله تعریف جامع و مانعی از موضوع است از این رو در مقوله رسانه ها ابتدا به تعریف( رسانه یا رسانه های عمومی) می پردازیم؛ تا حیطه آن ها را به طور کامل مشخص نماییم. رسانه های جمعی یا عمومی و به تعبیر دیگر وسایل ارتباط جمعی اصطلاح فارسی شده واژه لاتین (Medium)است که جمع آن(Media)  می باشد و منظور از آن دسته ای از وسایل هستند که مورد توجه تعداد کثیری می باشند و از تمدن های جدید بوجود آمده اند. البته رسانه در این تعریف به طور کامل معرفی نشده است زیرا وسایلی که مورد توجه تعداد کثیری باشد و در تمدن جدید بوجود آمده باشد محدود و منحصر به وسایل ارتباط جمعی نیست از این رو بایستی به تعریفی دقیق تر پرداخت. رسانه به معنی هر وسیله ای است که انتقال دهنده فرهنگ ها و افکار عده ای باشد و اکنون آن چه مصداق این تعریف است وسایلی همانند: روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، CDها، ویدئو و… می باشند (کازنو، ۱۳۸۷) .

در یک تعریف دیگر می توان گفت رسانه عبارت است از یک ابزار تکنولوژیکی برای انتشار پیام (پاستر،۱۳۷۷) .

رسانه کانالی برای ایجاد و برقراری ارتباط است. لیکن نکته ای که درکنار ابزار و تکنولوزی های نوین رسانه ای بسیارحائز اهمیت است “پیام” و نحوه وچگونگی تنظیم آن برای انتقال به مخاطب ازمجرا وکانال های رسانه ای می باشد. به عبارت دیگر باید بگویم “پیام” و “رسانه ” دو موضوع به هم پیوسته هستند وتصمیم گیری در مورد آنها کاملاً به یکدیگر وابسته است. تولید پیام به صورتهای گوناگون از قبیل پیامهای نوشتاری، گفتاری و حتی دیداری و… تماماً درجهت اثرگذاری انجام می گردد. انسانها درهمه جوامع وشرایط همواره درگیرتولید و مبادلۀ اطلاعات و معنا و محتوای نمادین هستند.درتمام روش ها واشکال تولید پیام از زبان وحرکات بدن گرفته تا آخرین تحولات ودستاوردهای انسانی درفن آوری رایانه،تولید، ذخیره سازی وانتشاراطلاعات و… همگی ازجنبه های اصلی زندگی اجتماعی درجوامع بشری بوده و می باشد. به عبارت دیگر ارتباط فرآیندی است سیستماتیک که دارای اجزای مختلف می باشد و پیام جزیی از آن فرآیند محسوب می شود (فلیپس و رسبری،۱۳۸۵) .

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش رسانه ها در پیشگیری از وقوع جرم
  • مقاله اخلاق در رسانه
  • مقاله ارتباط رسانه و سرمایه اجتماعی
  • مقاله سواد رسانه ای و ارتباط آن با رسانه جمعی
  • مقاله سواد رسانه ا ی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.