مقاله دلبستگی و نظریه های آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله دلبستگی و نظریه های آن

تعداد صفحات: ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

دلبستگی عبارت است از پیوند های عمیقی که با افراد خاصی در زندگی خود برقرار می کنیم، طوری که باعث می شود وقتی با آن ها تعامل می کنیم احساس شعف و نشاط کرده و به هنگام استرس از این که آن ها را در کنار خود داریم احساس آرامش کنیم. نوباوگان در پایان سال اول زندگی به افراد آشنایی که نیازهای جسمانی و تحریکی آن ها را فراهم کرده اند دلبسته می شوند ( برک، ۲۰۰۱، ترجمه یحیی سید محمدی، ۱۳۸۳).

آینزورث دلبستگی را به انواع دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن اجتنابی و دلبستگی ناایمن دوسوگرا تقسیم نمود (خوشابی و ابوحمزه، ۱۳۸۵). در این مقاله درباره سبک های دلبستگی و نظریه های آن بحث می شود.

 

واژه های کلیدی: سبک دلبستگی، دلبستگی ایمن، نظریه بالبی، دیدگاه رفتارگرایی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تاریخچه دلبستگی ۷
مفاهیم اساسی در نظریه ی دلبستگی ۸
۱٫ حساسیت و کیفیت دلبستگی ۸
۲٫ سیستم دلبستگی ۸
۳٫ مدل فعال درونی ۹
۴٫ نظام کاوشی ۱۰
۵٫ دلبستگی و کاوش در سراسر چرخه ی زندگی ۱۰
۶٫ دلبستگی ایمن به عنوان یک عامل ایمنی ساز ۱۱
۷٫ ترس و تردید فعال ساز نیازهای دلبستگی ۱۱
۸٫ اشکال ناایمن دلبستگی ۱۲
ویژگی های سبک های دلبستگی در کودکان و بزرگسالان ۱۳
مراحل دلبستگی ۱۶
۱٫ مرحله پیش دلبستگی (تولد تا ۶هفتگی) ۱۶
۲٫ مرحله ی تمرکز بر آشنایان (۶ هفتگی تا ۸-۶ ماهگی) ۱۶
۳٫ مرحله ی دلبستگی واضح (۸-۶ ماهگی تا ۱۸ ماهگی الی ۲ سالگی) ۱۷
۴٫ تشکیل رابطه ی متقابل (۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی و بعد از آن) ۱۷
عواقب دلبستگی ضعیف ۱۷
نظریه های مرتبط با دلبستگی ۲۰
دیدگاه آنا فروید درمورد دلبستگی ۲۰
دیدگاه مارگارت ماهلر درمورد دلبستگی ۲۱
دیدگاه رفتار گرایی در مورد دلبستگی ۲۱
دیدگاه کردارشناسی در مورد دلبستگی ۲۲
نتیجه گیری ۲۴
منابع و مآخذ ۲۵

منابع

جانسون، سوزان ام؛ ویفن، والری ای. (۱۳۸۸). فرایندهای دلبستگی در زوج درمانی و خانواده درمانی. (چاپ اول). ترجمه ی فاطمه بهرامی، عذری اعتمادی، سعید بطلانی، روناک عشقی، مهناز جوکار، محمد مسعود یاریان، ناصر یوسفی، شیوا رضوان، پریسا نیلفروشان، علی نویدیان، اعظم صالحی. تهران: انتشارات دانژه. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، عدم ذکر تاریخ).

حق شناس، حسن؛ چمنی، امیررضا؛ فیروزآبادی، علی. (۱۳۸۵). مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و دبیرستان های عادی. فصلنامه اصول بهداشت و روانی، شماره۸ . (۳۰ و ۲)، صص ۶۶- ۵۷٫

یانگ، جفری؛ کلسکو، ژانت؛ ویشار، مارجوری. (۱۳۹۱). طرحواره درمانی راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی. (چاپ چهارم). ترجمه ی حسن حمیدپور و زهرا اندوز. تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، عدم ذکر تاریخ).

– معدنی پور، کبری؛ حق رنجبر، فرخ؛ کاکاوند، علیرضا؛ ثنایی ذاکر، باقر.(۱۳۹۰). رابطه سبک های دلبستگی با خوش بینی و احساس تنهایی در دانش آموزان ۹-۱۲ ساله شهر کرج. مجله دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، دوره اول، شماره ۱ ، بهار ۱۳۹۰،صص۱۱۸-۱۲۷٫

حیدری، علیرضا؛ احتشام زاده، پروین؛ و حلاجانی، فاطمه. (۱۳۸۹). رابطه ی تنظیم هیجانی، فراشناخت و خوش بینی با اضطراب امتحان دانشجویان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. (چاپ نشده). دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.

منصور، محمود؛ دادستان، پریرخ، ۱۳۷۹، روانشناسی ژنتیک ۲ ، تهران: انتشارات رشد.

میرزاپور، اسلام. (۱۳۸۹). بررسی رابطه میان سطح خوش بینی و ویژگی های شخصیتی والدین با سطح خوش بینی فرزندان نوجوان آن ها در مقطع متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد (چاپ نشده).دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز.

مقدمه

بالبی هماهنگ با اسلاف خود، قائل به وجود نیازهای نخستین و ضروری برای ارضا (مثلا نیاز تغذیه) است. معذلک وی این نکته را مورد تاکید قرار می دهد که افزون بر نیازهایی که تاکنون به عنوان نیاز نخستین در فرد آدمی شناسایی شده اند یک نیاز دیگر نیز در واقع وجود دارد که تاکنون آن را ثانوی می پنداشتند: و این نیاز دلبستگی است. نیاز دلبستگی نیز نخستین است. یعنی ازهیچ نیاز دیگری مشتق نشده است و نیاز اساسی برای تحول شخصیت است (منصور و داستان، ۱۳۸۸).

دلبستگی محصول تکامل و ضامن بقای کودک است. چون باعث می شود مراقبان کودک از او محافظت کنند و زمینه ساز رشد و نمو وی شوند (کاپلان[۱]، ۲۰۰۰، ترجمه ی فیروز بخت، ۱۳۹۰). رفتار دلبستگی که ازنقطه ی شروع در کودکی وجود دارد به تدریج متنوع می گردد، به چهره های معین گسترش می یابد، در تمام زندگی پابرجا می ماند و تحت اشکال مختلفی متجلی می گردد و گاهی تحت اشکال رمزی (نامه نگاری، ارتباطات تلفنی) به منظور تامین تماس بروز می کند (منصور و داستان، ۱۳۸۰).

تحقیقات نشان داده که کیفیت دلبستگی کودک به مادرش بر تمامی روابط شخصی وی اثر می گذارد و با قابلیت های او در روابط شخصی وی تاثیر می گذارد و با قابلیت های او در روابط میان فردی آینده اش ارتباط دارد (کاپلان، ۲۰۰۰، ترجمه ی فیروز بخت، ۱۳۹۰). هم چنین تحقیقات نشان داده که افراد برخوردار از سبک دلبستگی ایمن، بیشتر از افراد دارای دلبستگی ناایمن کنجکاوند و اطلاعات جدید را می پذیرند (کار، ۲۰۰۴؛ ترجمه ی پاشاشریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵).

تاریخچه دلبستگی

بالبی (۱۹۸۸) نظریه ی دلبستگی را تدوین کرد و استدلال کرد که رفتار دلبستگی که به طور وراثتی برنامه ریزی شده برای بقای همه ی موجودات زنده اساسی است، در کودکان بین ۶ ماهه تا ۳ ساله وقتی که با خطری روبرو می شوند آشکار می شود. در چنین مواردی کودکان تلاش می کنند که به سرپرست خود نزدیک تر شوند وقتی که با خطر مواجه می شوند به  جست و جوی فعالیت و مکانی در نزدیکی سرپرست خود می پردازند. هر بار که کودک خطری احساس می کند این دور تکرار می شود، و نیاز او به دلبستگی برای ارضای امنیت خاطر و محافظت فعال می گردد. پس از چند بار تکرار، برحسب این که سرپرست کودک چگونه این رویدادها را در پاسخ به نیازهای کودک برای نزدیک شدن، آرامش و احساس امنیت اداره کند، او یک مدل فعال درونی برای روابط دلبستگی ایجاد می کند. مدل های الگوی فعال درونی نقشه های روابط شناختی هستند که بر تجارب دلبستگی اولیه استوارند و الگویی را برای رشد روابط صمیمانه بعدی تشکیل می دهند. افراد با استفاده از الگوی فعال درونی می توانند درباره ی رفتار و افراد مورد علاقه ی خود در روابط متقابل به پیش بینی بپردازند.

 

[۱]-Kaplan

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله دلبستگی شغلی
  • مقاله پیدایش دلبستگی در کودک و مراحل ایجاد آن
  • پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.