مقاله دعاهای اساسی مسیحیت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله دعاهای اساسی مسیحیت

تعداد صفحات: ۲۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از مواردی که اهمیت و ضرورت موضوع را نمایان می­ سازد، جایگاه دعا و ارتباط با خدا در زندگی انسان است، به گونه‌ای که دعا و پرستش بخشی جدایی ناپذیر از حیات معنوی فرد با ایمان است و نقشی حیاتی در رشد شخصیت روحانی او دارد. در واقع فردی که وقت کافی به دعا نمی­دهد و در برنامه روزانه­اش زمانی مشخص، به دعا اختصاص نمی­دهد، نمی­تواند زندگی پیروزمندانه و شخصیت بالغی داشته باشد. پس دعا را می­توان مهمترین بخش زندگی روحانی شخص با ایمان دانست به این معنا که اگر مهمترین هدف آفرینش انسان را ارتباط با خدا بدانیم، دعا فرصتی برای این ارتباط است و به این هدف تحقق می‌بخشد.[۱] دعا اختصاص به بخش خاصی از زندگی ما ندارد از آنجا که رابطه­ای دوستانه با خداست و این رابطه در همه ابعاد زندگی ما انسان­ها جریان دارد و بر همه آنچه انجام دادیم و می‌دهیم، تاثیر گذار است.[۲]

از سوی دیگر انسان­ها به مثابه بخشی از خلقت، پیوسته در حال دعا­کردن هستند، به گونه­ای که هیچ لحظه­ای از زندگی، خالی از دعا­کردن نیست؛ و همه حالت­های طبیعی که از قلب تفکیک ناپذیرند، روح دعا هستند. بنابراین هر چه قلب اراده می­کند، دعا است. و اگر تمایلات و آرزو­های قلبی به سمت خدا نَرود، بی تردید به سمتی می­رود که موجب دوری انسان از خدا می­شود.[۳] بنابراین دعا موضوعی مهم در ادیان است. پرداختن به دعا در حقیقت، پرداختن به بخشی از الهیات ادیان به شمار می­رود. الهیاتی که خود را در عبارات دعایی آشکار کرده است.

 

واژه های کلیدی : دعا،­ دعا در ادیان ، مسیحیت، دعاهای اساسی مسیحیت

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم‌شناسی ۶
۱٫ دعا ۶
۲٫ دعاهای اساسی مسیحیت ۸
۳٫ مزامیر ۹
دعاهای اساسی در مسیحیت ۱۰
۱٫ دعای ربّانی (دعای خداوند) ۱۲
۲٫ درود بر مریم مقدس ۱۲
۳٫ دعای صبح ۱۳
۴٫ دعای شب ۱۴
۵٫ دعای آمرزش ۱۴
۶٫ اعتقادنامه رسولان ۱۶
۷٫ اعتقادنامه نیقیه ۱۷
۸٫ مزامیر ۱۷
فهرست منابع ۲۰

فهرست منابع

دروس مقدماتی در مورد زندگی مسیحی و اصول اعتقادات(بی‌تا)(بی جا).

والز، اندرو(۱۳۸۵)، مسیحیت در جهان امروز، احمد رضا مفتاح، حمید بخشنده، قم، نشر ادیان.

سموئیل، یوسف(۱۳۸۴)(۲۰۰۵م)، المدخل الی عهد القدیم، قاهره، دارالثقافه.

الخوری، بولس الفعالی(۱۹۹۵)، المدخل الی الکتاب المقدس، لبنان، منشورات المکتبه البولسیه، ج۳٫

آرهینلز، جان(۱۳۸۵)، فرهنگ ادیان جهان، عین, پاشایی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان.

دیتریش، بونهافر(بی‌تا)، مشارکت مسیحی، عیسی دیباج، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).

جرج برانتل(۱۳۸۱)، آئین کاتولیک، حسن قنبری، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.

مفتاح، احمد رضا، سلیمانی، حسین، قنبری، حسن(۱۳۹۳)، تعالیم کلیسای کاتولیک، قم، نشر ادیان.

مک گراث، آلیستر(۱۳۸۴)، درسنامه الهیات مسیحی، بهروز حدادی قم، جلد اول.

مک گراث، آلیستر(۱۳۹۲)، درسنامه الهیات مسیحی، محمد رضا بیات، وحید صفری، علی شهبازی، اعظم مقدم و کوثر طاهری، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، جلد دوم.

استیون، اف براون(۱۳۹۱)، آئین پروتستان، فریبرز مجیدی، قم، نشر ادیان.

اف.ام.جلی، ای.آر.کرول(۱۳۸۳)، “مریم شناسی”(ترجمه طیبه مقدم)، هفت آسمان، قم، شماره ۲۴، سال ششم.

مقدمه

دعا در ادیان، به ویژه در ادیان ابراهیمی، صرفاً یک خواهش و تمنّای انسانی از خدا به شمار نمی­آید؛ بلکه در حقیقت روایتگر رابطه‌ی انسان و خدا، و نیز شناختی است که این ادیان از خدا ارائه می­دهند. بر این اساس، دعا را باید انعکاس الهیات این ادیان و آموزه­های آنها درباره‌ی رابطه خدا و انسان دانست. در حقیقت، ایمان در ادیان ابراهیمی در عینی­ترین شکل، خود را به صورت دعا آشکار می­کند. از سوی دیگر، دعا بخش عمده­‌ای از رفتار دینی ایمانداران این ادیان است. معمولاً آنها روزانه به انجام نیایش­های خاص دعوت می­شوند و بر رابطه خود با خدا تأکید می­کنند. شاید به همین دلیل است که ادبیات دعایی این ادیان غنی و شایسته‌ی مطالعه است. این ادبیات دعایی پیشتر در متون خاص جمع­آوری شده است. یکی از این منابع در دینِ مسیحیت، مزامیر داود است.

در مسیحیت مجموعه‌های دعایی فراوانی به ‌چشم می­خورد که شامل دعا­های عیسی مسیح و مزامیر داود و دعا­های آباء مانند: آگوستین (بخشهایی از کتاب اعترافات آگوستین)، آنسلم و پاپ گری­گوری دوم ،یوحنای زرّین­دهان و… هستند.این دعا­ها، دعا­های روزانه و مشترک مسیحیان را تشکیل می‌دهند.در این مقاله به مفاهیم و مضامین متون دعایی مسیحیت با تاکید بر مزامیر داوود بررسی می کنیم.

مفهوم‌شناسی

۱. دعا

دعا یک فعالیت مذهبی بنیادین است و ماهیت آن ارتباط و گفت­و­گو با خداوند می­باشد. این ارتباط ممکن است کلامی یا غیر­کلامی باشد، لذا دعا، ارتباط انسان با امری مقدس یا گفت­و­گویی درونی با خداوند تعریف می‌شود.

دعا در مسیحیت: دعا در انگلیسی معادل “prayer” آمده است درسنت مسیحی دعا از گفت و گو و ارتباط با خدا فراتر رفته و به نوعی متحد شدن با او است. از این رو تنها بر درخواست محدود نمی­شود بلکه سپاس، ستایش، اعتراف و… و دیگر جنبه­ها را نیز به همراه دارد در سنت مسیحی هدف نهایی دعا تنها خواستن نیست بلکه تجلیل و ستایش نام خداوند نیز است.

دعا یک بعد از زندگی مسیحیان نیست بلکه همان ماهیت آن است چنانچه تمام زندگی عیسی بیانگر همین ارتباط است.

بر اساس کتاب مقدس دعا تنها یک فعالیت بشری نیست، بلکه یک گفت­و­گوی شخصی با خداوند حیّ و راستین است. دعا از سوی انسان آغاز نمی­شود بلکه خدا آغاز­گر دعا است. خدا در انسان ایجاد انگیزه می­کند تا آنچه را که خوشایند او می­باشد، بخواهد و انجام دهد.(فیلیپیان۲:۱۲٫۱۳) و او محرک ما برای دعا­کردن است،[۱] لذا دعا تنها تسلیم­شدن به ندای الهی است.[۲]همان­گونه که عیسی­مسیح فرمود: همه افکار، آرزو­ها و تمایلات ما از قلب­های ما بر می­آیند، دعا به ما کمک می­کند تا قلب­هایمان را به سوی خداوند بگشاییم تا او به واسطه روح­القدس ما را التیام بخشد و تقویت کند. قلب، جایی است که خداوند ما را لمس می­کند. اگر ما با ایمان، امید و محبت زندگی کنیم، قلب محل سکونت خداوند می­شود.

 

[۱]. R. spear (2002), p.29,30.

[۲]. yves lacoste (2005), p.1369.

[۱]. دروس مقدماتی در مورد زندگی مسیحی و اصول اعتقادات(بی‌تا)، ص۲۸٫

[۲]. Foster (1999).

[۳]. Jsvand and neil (2001), p.101,103.

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه آداب و احکام ازدواج در دین های مزدایی و مسیحیت و اسلام
  • مقاله منجی موعود در ادیان بزرگ الهی
  • پایان نامه دعا و راز و نیاز
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.