مقاله درگیری دسته جمعی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله درگیری دسته جمعی

تعداد صفحات: ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

درگیری های قومی و نزاع های جمعی در هر دور ه ای از تاریخ وجود داشته و در جوامع سنتی و ایلی این موضوع بیشتر نمود داشته بنابراین، نزاع در هر جا معه همیشه به عنوان یکی از مسائل اجتماعی مطرح بوده است(پورافکاری،۱۳۸۳). اساساً آسیبهای اجتماعی ناشی از روابط ناسالم انسانی است که بنیانهای جامعه را به طور جدی تهدید میکند و مانع تحقق نیازمندیها و تقاضاهای افراد کثیری میگردد. به نظر میرسد آسیب اجتماعی وقتی به وجود میآید که نهادهای تنظیم کننده روابط بین افراد با شکست روبرو شده و دچار تزلزل شوند که نتیجه آن شکلگیری شکافهای عمیق بین افراد است. در چنین وضعیتی قوانین تنظیم کننده روابط انسانها مورد بی احترامی قرار میگیرند و متزلزل میشوند زیرا قانونمندی و پذیرش قانون ریشه در ساختارهای جامعه دارد و در رابطه با فرهنگ عمومی جامعه قابل بررسی است(ماهرویی ، ۱۳۸۱) .

از سوی دیگر “خشونت، رفتاری است که برای آسیب رساندن به دیگری، از کسی سر می‌زند و دامنه‌ی آن، از تحقیر و توهین، تجاوز و ضرب و جرح تا تخریب اموال و دارایی طرف مقابل و قتل اوگسترده است، خشونت، رفتاری است که در همه جا مشاهده شده و بر قربانیان آن روز به روز افزوده می‌گردد و موجب اضطراب مردم و احساس ناامنی آن‌ها به ویژه گروه‌های آسیب پذیر جامعه، مانند: کودکان، سالخوردگان، زنان و گروه های اقلیت که قربانیان ستم پذیری و نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی‌اند شده است». (صدیق سروستانی، ۱۳۸۵). سی رایت میلز در اثر ارزنده خود، پیمان جامعه شناسی، یکی از نخستین و گسترده‌ترین تعاریف از مسئله اجتماعی را عرضه می‌کند؛ وی قویاً استدلال می‌کند که وقتی مشکلی در تعداد وسیعی از مردم، تأثیر دارد باید به ماورای افراد و از این رو به ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه نظر افکنیم(مجموعه مقالات آسیب‌های اجتماعی ایران، ۱۳۸۳).

از طرفی دیگر قرآن گریم نیز نزاع قبیله‌ای و درگیری دسته جمعی، موضوعی است اجتماعی که خداوند تبارک و تعالی در قرآن مجید، درباره‌ی آن می‌فرمایند: “«از خدا و فرستاده‌اش پیروی کنید و نزاع نکنید؛ زیرا سست می‌شوید و شکوه و جلالت شما از میان می‌رود” (انفال /۴). بنابراین لازم است مساله نزاع دسته جمعی به عنوان پدیده جامعه شناختی مورد بررسی،کنکاش و مداقه قرار بگیرد.

 

واژه های کلیدی:نزاع، درگیری دسته جمعی،

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
مفهوم نزاع دسته جمعی ۸
تحلیل عوامل موثر بر خشونت، پرخاشگری و نزاع های دسته جمعی ۱۰
جایگاه نزاع در فرهنگ دینی ۱۳
راهکارهای کاهش نزاع دسته جمعی ۱۵
۱-جامعه سازی یا آداب معاشرت با مردم برای پیشگیری از نزاع ۱۶
۲- نقش طوایف در پیشگیری از نزاع دسته جمعی ۱۷
نظریه ها ۱۸
۱- مبانی نظری روان شناسان و جامعه شناسان در خصوص نزاع ۱۸
۲-طرفداران ذاتی بودن پرخاشگری ۲۱
۲-۱ فرضیه ناکامی پرخاشگری ۲۱
۲-۲ نظریه لورنس(غریزی بودن نزاع و پرخاشگری) ۲۲
۲-۳ نظریه می یر(علل زیستی –روانی نزاع و پرخاشگری ۲۳
۳-طرفداران منشا اجتماعی پرخاشگری ۲۳
۳-۱ نظریه هایی با دلایل ناسازگاری ۲۴
منابع مورد منازعه ۲۴
نقش های ناسازگار ۲۵
ارزش های ناسازگار ۲۵
۳-۲- الگوی کنترل اجتماعی هیرشی ۲۵
۳-۳-نظریه منابع ۲۶
۳-۴-نظریه مبادله ۲۶
۳-۴- نظریه تضاد ۲۷
نهادهای مبتنی بر اطلاعات ۲۷
تضادهای مبتنی بر منافع ۲۷
تضادهای ساختاری ۲۸
تضادهای ارزشی ۲۸
۳-۵- نظریه ناکامی ستیزه جویی دولارد ۲۸
۳-۶-نظریه رابرت کینگ مرتون ۲۸
۳-۷- نظریه رایان ۲۹
۳-۸- نظریه پیوند افتراقی ساترلند ۲۹
۳-۹- نظریه کلوارد و اهلین ۳۰
۳-۱۰- نظریه مارکسیستی ۳۱
۳-۱۱-نظریه غیر مارکسیستی ۳۱
۳-۱۲- نظریه ساختی- کارکردی ۳۱
۳-۱۳- نظریه آسیب شناسی اجتماعی ۳۲
۳-۱۴-نظریه بی سازمانی اجتماعی ۳۲
۳-۱۵- تئوری یادگیری اجتماعی ۳۳
نتیجه گیری ۳۴
فهرست منابع ۳۶

منابع

قرآن مجید

رضاییکلواری،نوراللهومجیدبحرینی. مطالعهرابطهعواملفرهنگیاجتماعیبا نزاعهایدستهجمعی،قومیوقبیلهایدر شهرستان لردگان. فصلنامهمطالعاتامنیتاجتماعی،معاونت اجتماعی ناجا،۱۳۸۹، شماره۲۲٫

گلدوزیان، ایرج. محشای قانون مجازات اسلامی، تهران، چاپ سوم،۱۳۸۳ ، ص ۳۳۰

گلدوزیان، ایرج؛ محشای قانون مجازات اسلامی، تهران، چاپ سوم، ۱۳۸۳، ص ۳۳۰

فراهانی،حجت اله، عریضی، حمیدرضا. اصول پیشرفته پژوهش در علوم انسانی. انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان.۱۳۸۴

پارتوس،اتومارجی. وورپائول. کاربردنظریهکشمکش،ترجمهعلیکاظمی،

صالحی امیری سیدرضا. مدیرت منازعات قومی در ایران. مرکز تحقیقات استراتژیک.۱۳۸۵

ولد، جورج و همکاران.جرم شناسی نظری، ترجمه علی شجاعی. تهران، انتشارات سمت.۱۳۸۰

معظمی، شهلا. بزهکاری کودکان و نوجوانان، تهران، دادگستر، چاپ اول،۱۳۸۸، ص ۱۶۲٫

پورافکاری، ناصر. نزاعهای جمعی محلی.مجموع مقالات اولین همایش ملی طرح مسائل جامعه، ۱۳۸۳

 مقدمه:

پدیده نزاع و درگیری در جامعه از آن دسته آسیب هایی است که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از بغض، کینه و دشمنی را در میان افراد به وجود می آورد که این امر با زمینه سازی برای ایجاد نزاع و تنشهای بعدی، جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر می سازد و همواره مواجهه با آن مورد توجه متولیان نظم و امنیت اجتماعی بوده است(پورافکاری،۳:۱۳۸۳). نزاع بطور اعم وصورت جمعی آن بطور اخص در هر جامعه ای همیشه بعنوان یکی از مسائل اجتماعی مطرح بوده است و در صورتیکه عمومیت پیدا نموده و موجبات جریحه دار شدن افکار عمومی گردد بعنوان یک جرم از لحاظ جامعه شناختی بدان پرداخته می شود.

نزاع دسته جمعی به عنوان یکی از مسائل اجتماعی نه تنها متاثر از جنبه های مختلف حیات بشری است بلکه بر آنها تاثیر گذار خواهد بود. این امر یکی از معضلات جامعه است که به ویژه در مناطق ایلی و عشیره ای به صورت جدید تر  مطرح است. بسیاری از این نزاع ها موجب مرگ و مجروح شدن افراد زیادی شده است و مشکلات عدیده اجتماعی، روانی و اقتصادی را به وجود آورده است. هرگاه در نزاع های دسته جمعی از سلاح گرم نیز استفاده شود، آمار تلفات اعم از کشته و مجروح افزایش میابد.  با ریشه یابی این معضل می توان زمینه ی لازم را برای برنامه ریزی و کنترل آن فراهم کرد( بصیری، ١٣٨٧: ١٢۴).

نزاع بطور اعم وصورت جمعی آن بطور اخص در هر جامعه ای همیشه بعنوان یکی از مسائل اجتماعی مطرح بوده است و در صورتیکه عمومیت پیدا نموده و موجبات جریحه دار شدن افکار عمومی گردد بعنوان یک جرم از لحاظ جامعه شناختی بدان پرداخته می شود. کما اینکه طبق قانون مجازات اسلامی هر گونه درگیری و نزاع جمعی از لحاظ قانونی جرم بوده وطبق  ماده ۶۱۵ – هرگاه عده ای با یکدیگر منازعه نمایند هریک از شرکت کنندگان در نزاع حسب مورد به مجازات محکوم میشوند (گلدوزیان،۱۳۸۳).

مفهوم نزاع دسته جمعی:

منازعه در اصل نَزَعَ که مصدر باب مفاعله و برای تقابل و بین الاثنین مطرح می‌باشد یعنی همه شرکت کنندگان مرتکب زد و خورد بشوند حال اگر گروهی صرفاً مضروب واقع بشوند و عکس العملی از خودشان ندهند مشمول شرکت در نزاع دسته جمعی نخواهند بود. پس منازعه، زد و خورد عده‌ای [که حداقل باید ۳ نفر باشند] با عده‌ای دیگر است که ممکن است فامیل یکدیگر باشند. گاه وقوع جنایت در شرایط خاص، علاوه بر مجازات معیّن، موجب کیفر تعزیری هم می‌گردد. منازعه با یکدیگر، شرایط و موقعیت خاصی است که وقوع جنایت در آن وضعیت، موجب تعزیر می‌باشد. منازعه، درگیری جسمی است و نزاع لفظی را شامل نمی‌شود، و برای تحقق این جرم حضور بیش از ۳ نفر ضروری است(صادقی،۱۳۸۵).

نزاع عبارتست از کشمکش مشهود و از نظر اصولی مستقیماً قابل رؤیت،حداقل بین دو نفر(می یر،۱۳۶۸). نزاع های دسته جمعی درگیری بدنی یا رفتار پرخاشگرانه و ستیزه جویانه جمعی است که حداقل شامل سه نفر است و از این منظر که رد چهارچوب و محدوده روابط متقابل اجتماعی تجلی و بروز می یابند می توان آن را به عنوان یک پدیده اجتماعی تعریف نمود.  این پدیده که رفتار جمعی محسوب می شود و در زمره آسیب های اجتماعی قرار دارد(صدیق سروستانی،۱۳۸۵)  و در برخی از اجتماعات کوچک و خاصه اجتماعات روستایی رواج دارد. نزاع های دسته جمعی باعث صدمات جسمی و روحی به افراد، تسریع پرخاشگری و خشونت طلبی در تعاملات اجتماعی افراد و سلب احساس امنیت اجتماعی، روحی و روانی و شغلی می شود. از اینرو در جایی که رواج دارد مهم ترین مسئله اجتماعی است و خود ممکن است زمینه ساز آسیب های اجتماعی دیگر چون فروپاشی خانواده ها، خشونت علیه زنان به دلیل وابستگی قومی یا طایفه ای، ازدواج های اجباری و تقویت روحیه پرخاشگری و ستیزه جوئی و ایجاد انواع مزاحمت های ملکی، خانوادگی و ناموسی و تبدیل همبستگی اجتماعی به گسست اجتماعی گردد.

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.