مقاله خوش بینی و دیدگاه های آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله خوش بینی و دیدگاه های آن

تعداد صفحات: ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

خوش بینی مهارتی مبتنی بر انتظارات مثبت است که دیدگاه مارا نسبت به بهبود وضعیت آینده، محکم و خوش بین نگاه می دارد . به بیانی دیگر خوش بینی، توانایی زیرکانه نگاه کردن به زندگی و تقویت نگرش های مثبت ، حتی در صورت بروز بدبختی و احساسات منفی.

خوش بینی به معنای نگاه کردن به جنبه ی روشن امور حتی در شرایط مصیبت بار است (کار، ۲۰۰۴، ترجمه ی پاشا شریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵).

 

واژه های کلیدی: خوش بینی، نظریه مارتین سلیگمن، روان شناسی مثبت نگر

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تاریخچه خوش بینی ۷
دیدگاه های مرتبط با خوش بینی ۱۰
۱٫ دیدگاه لازاروس ۱۰
۲٫ دیدگاه آنتونی گرین والد ۱۰
۳٫ دیدگاه خود فریبی ۱۱
انکار و واپس رانی (سرکوبی) ۱۱
خطاهای ادراکی مثبت ۱۲
توجه انتخابی و فراموشی مطلوب ۱۳
نادیده گرفتن ناتوانی ۱۳
خود انگاره ی منفی ۱۳
خود انگاره ی مثبت ۱۴
۴٫ نظریه تکاملی تایگر ۱۵
۵٫ نظریه درماندگی آموخته شده و سبک تبیین مارتین سلیگمن ۱۵
پایه های عصبی- زیستی خوش بینی ۱۸
عصب زیست شناسی بد بینی ۱۸
عصب زیست شناختی رفتار هدفمند خوش بینانه ۱۹
نتیجه گیری ۲۰
منابع و مآخذ ۲۳

منابع

مگیار- موئی، جینا. ال. (۱۳۹۱). فنون روان شناسی مثبت گرا.( چاپ اول). ترجمه ی سده. تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۲۰۰۹).

موسوی نسب، سید محمد حسین؛ تقوی، سید محمد رضا (۱۳۸۴). خوش بینی- بدبینی و راهبردهای کنار آمدن: پیش بینی سازگاری روان شناختی در نوجوانان. مجله ی روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران. سال دوازدهم. شماره ۴ (پیاپی۴۷) سال دوازدهم، زمستان ۱۳۸۵، صص ۳۸۹-۳۸۰٫

آقایی، اصغر؛ رئسی دهکردی، راضیه؛ و آتش پور، حمید. (۱۳۸۵). رابطه ی خوش بینی و بدبینی با سلامت روان در افراد بزرگسال شهر اصفهان. مجله ی دانش و پژوهش در روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان). شماره ی ۳۳، پاییز ۱۳۸۶، صص۱۳۰- ۱۱۷٫

نوری، نجیب الله.(۱۳۸۷). بررسی رابطه میان انگیزه پیشرفت و خوش بینی. فصلنامه روان شناسی در تعامل با دین، شماره دوم، سال اول، تابستان ۱۳۸۷٫

یانگ، جفری؛ کلسکو، ژانت؛ ویشار، مارجوری. (۱۳۹۱). طرحواره درمانی راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی. (چاپ چهارم). ترجمه ی حسن حمیدپور و زهرا اندوز. تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، عدم ذکر تاریخ).

کاپلان، پاول اس. (۱۳۹۰). روان شناسی رشد(سفر پرماجرای کودک). (چاپ پنجم). تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.(تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۲۰۰۰).

معدنی پور، کبری؛ حق رنجبر، فرخ؛ کاکاوند، علیرضا؛ ثنایی ذاکر، باقر.(۱۳۹۰). رابطه سبک های دلبستگی با خوش بینی و احساس تنهایی در دانش آموزان ۹-۱۲ ساله شهر کرج. مجله دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، دوره اول، شماره ۱ ، بهار ۱۳۹۰،صص۱۱۸-۱۲۷٫

مقدمه

روان شناسی مثبت نگر به دنبال آن است که به افراد کمک کند توانایی  شایستگی های خود را پرورش دهند. پرورش این توانایی ها دو نتیجه ی مرتبط به بار می آورد: ۱- پرورش دادن رشد شخصی و سلامتی و ۲- پیشگیری از این که بیماری انسان (مثلا افسردگی و خودکشی) در شخصیت ریشه دار شود (ریو، ۲۰۰۵؛ به نقل از سیدمحمدی، ۱۳۹۱). از جمله توانمندی های شخصی که می تواند نتایج فوق را به بار آورد خوش بینی است. چرا که خوش بینی به معنای نگاه کردن به جنبه های روشن امور حتی در شرایط مصیبت بار است (کار، ۲۰۰۴؛ به نقل از پاشاشریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵). بنابراین می توان انتظار داشت که افراد خوش بین به هنگام مواجه شدن با یک چالش، مصر و مطمئن هستند (حتی اگر پیشرفت سخت یا کند باشد) و بد بین ها مشکوک و مردد هستند. افراد خوش بین می توانند یک فاجعه ی بزرگ را با موفقیت پشت سر بگذارنند (کارور و همکاران، ۱۹۹۳). از آن جا که افراد خوش بین انتظار نتایج مطلوبی را دارند احتمالا ترکیبی از احساسات مثبت را تجربه می کنند، در مقابل افراد بدبین نتایج نا مطلوبی را انتظار می کشند. احتمالا باید احساسات منفی مثل اضطراب، غمگینی و ناامیدی را تجربه کنند (شی یر و همکاران، ۲۰۰۱) و چون بد بینی عادت ریشه دار ذهنی است که عواقب گسترده و مصیبت بار نظیر خلق گرفته، کناره گیری، بی کفایتی عملکرد و حتی عوارض جسمانی خلاف انتظار دارد ومشخصه ی کلیدی افسردگی و اضطراب است (سلیگمن، ۲۰۰۶، ترجمه ی داور پناه و محمدی، ۱۳۹۱). تحقیقات نشان داده است که افراد خوش بین طول عمر بیش تری دارند (ماریوتا[۱] و همکاران، ۲۰۰۰).

(سلیگمن، ۲۰۰۰؛ به نقل از کار، ۲۰۰۴) خوش بینی را جزء هیجان های مثبت که با آینده پیوند دارند طبقه بندی می کند. خوش بینی به معنای نگاه کردن به جنبه های روشن امور حتی در شرایط مصیبت بار است. در دیدگاه شی یر و کارور (۱۹۸۵) خوش بینی به عنوان یک صفت شخصیتی گسترده که مشخصه ی آن انتظارات خوش بینانه ی کلی است مفهوم شده است. طبق دیدگاه ایشان خوش بینی سرشتی یا گرایشی یکی انتظار کلی است دایر بر این که در آینده بیشتر رویدادهای خوب اتفاق خواهد افتاد تا اتفاق های بد.

تاریخچه خوش بینی

تا پایان دهه ی ۱۹۷۰ خوش بین یک کمبود روانی و نشانه ی ناپختگی یا ضعف منش تلقی می شد، در حالی که ارزیابی متوازن و بی طرفانه از امیدواری های آینده ی فرد نشانه ای از سلامت روانی، پختگی و نیرومندی به حساب می آمد. این نگرش منفی نسبت به خوش بینی و تفکر در نوشته های زیگموند فروید به حد اعلای خود رسید (پترسون، ۲۰۰۰). او هم چنین از مذهب به عنوان یک خطای ادارکی خوش بینانه[۲] تحلیل به عمل آورد.فروید در کتاب معرفش «آینده یک پندار»[۳]می گوید که اعتقاد به خالق مهربان پدرگونه که اگر غرایز پرخاشگرانه و جنسی مان را کنترل کنیم در جهان دیگر ما را پاداش خواهد داد یک خطای ادراکی اساسی برای تمدن بود. بدون این خطاهای ادراکی مردم اغوا می شوند غرایز پرخاشگرانه ی خود را به نمایش بگذارند. اما این خطای ادارکی خوش بینانه ارزش پیدا کرد و انکار واقعیت غرایز جنسی و پرخاشگرانه را موجب شد.

 

[۱] – Maruuta

[۲] -optimus illusion

[۳] – Future Of An Illusion

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.