مقاله خود متمایز سازی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله خود متمایز سازی

تعداد صفحات:۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در اکثر خانواده‌ها تعارض، مانند یک موجود در محیط خانواده وجود دارد چرا که خانواده خوب تمایز یافته کمیاب هستند و مردم عمدتاً با کسانی ازدواج می‌کنند که دارای سطح تمایزیافتگی مشابه با خودشان باشند (شارف[۱]، ۱۹۹۶).براساس نظر بوئن خانواده به عنوان یک سیستم اجتماعی باید ناپایدار باشد، مگر اینکه اعضای آن به خوبی تمایز یافته باشند. تمایز یافتگی از نظر بوئن، توانایی فرد برای جداسازی خودش از لحاظ عاطفی و فیزیکی از خانواده اصلی ، همچنین توانایی رسیدن به رشد عاطفی و استقلال بدون از دست دادن ظرفیت ارتباط عاطفی با خانواده است. یک فرد زمانی تمایز یافته است که نیازهای عاطفی و امنیت او را مجبور کند تا فردیت خود را برای به دست آوردن اطمینان به عشق و پذیرش دیگران از دست بدهد و یا آن را محدود کند. از طرف دیگر یک فرد تمایز یافته در مورد هویت خودش امنیت دارد. می‌تواند به طور آزادانه وارد ارتباطات صمیمی شود. همانطور که اهداف معنی‌داری را دنبال می‌کند و احتمال بیشتری دارد که در همه ابعاد زندگی خودش موفق شود (لطفی، ۱۳۸۵).

هام ارتباطات خانوادگی را به عنوان محصول تمایز یافتگی اعضا خانواده می‌دید و این که ارتباطات خانوادگی بهبود نمی‌یابد مگر اینکه سطح تمایز یافتگی اعضا افزایش یابد. سطح تمایز یافتگی کودک بیشتر تحت تأثیر مادر است. (مهمترین فرد از لحاظ عاطفی به کودک) هر چقدر که فعالیت‌های مادر مشوق جدایی عاطفی کودک باشد، کودک به سطوح بالاتری از تمایزیافتگی خواهد رسید و هر چقدر باعث کاهش جدایی عاطفی شود، به عدم تفکیک کودک منجر خواهد شد (هام[۲] ۲۰۰۵).

بوئن (۱۹۷۸) تمایز یافتگی را به دو شکل تعریف می‌کند که در آن فرد قادر است بین عملکرد هیجانی و عقلانی از یک سو و روابط صمیمانه و خودمختاری از سوی دیگر تعادل ایجاد کند. این مفهوم را می‌توان به عنوان یک فرایند یا ویژگی شخصیتی بیان کرد (جنکینز، بابلوتز، استوارتز، جانسون،[۳] ۲۰۰۵).

 

واژه های کلیدی: خود متمایزسازی،اشکال تمایز یافتگی ، اجزای تمایز یافتگی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
خود متمایز سازی ۸
اشکال تمایز یافتگی ۱۱
اجزای تمایز یافتگی ۱۶
پژوهش های انجام شده در رابطه با تمایز یافتگی ۲۰
نتیجه گیری ۲۲
منابع ۲۳

منابع

لطفی، بهناز،  (۱۳۸۵)، تأثیر آموزش مهارت‌های هوش هیجانی بر کاهش تعارضات والد- فرزند، دختران نوجوان کرمان بر کاهش تعارضات. دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی

گلدنبرگ ،ایرنه .گلدنبرگ،هربرت،خانواده در مانی.ترجمه حسین شاهی برواتی و همکاران( ۱۳۸۲)،تهران:انتشارات نشر روان

کیهان نیا،اصغر(۱۳۷۶)نوجوانان چه می گویند؟.تهران:انتشارات مادر

دهقان، فاطمه ، (۱۳۸۰) مقایسه تعارضات زناشویی زنان متقاضی طلاق با زنان غیر متقاضی مراجعه‌کننده به مشاوره زناشویی پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم

مرادی.امیر(۱۳۸۴) برسی اثر بخشی آموزش مهارتهای حل مسئله در تعارضات والد-فرزند. پایان نامه ارشد مشاوره،دانشگاه تربیت معلم

گلادینگ ، ساموئل، خانواده درمانی  ، تاریخچه ، نظریه و کاربرد( ۱۳۸۲) ، ترجمه فرشاد بهاری و بهرامی و سوسن سیف و مصطفی تبریزی ، تهران : نشر تزکیه

اصلانی ، خالد (۱۳۸۳) تاثیر روان نمایشگری گروهی بر افزایش تمایز یافتگی و تعیین ابعاد این متغییر در بین دانش جویان دانش گاه امیر کبیر، پایان نامه دکتری مشاوره ،دانشگاه امیرکبیر

پروچاسکا،جیمزاو،نورکراس،ج ،(۱۹۹۹)نظریه های رواندرمانی،ترجمه سید محمدی(۱۳۸۳)،چاپ سوم،تهران:انتشارات رشد

اختیاری ، راضیه (۱۳۸۵) اثر بخشی آموزش مهارتهای شناختی ، رفتاری به مادران در بهبود روابط با دختران نوجوانشان ، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاور خانواده ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

اسکیان پرستو (۱۳۸۴) بررسی سایکو دوام بر افزایش تمایزیافتگی خرد از خانواده اصلی در دانش‌آموزان دختر دبیرستان منطقه ۵ تهران کارشناسی ارشد تربیت معلم.

 مقدمه

خانواده یکی از مهم‌ترین نهادهای موثر در تربیت و رفتار آدمی و مهمترین تکیه‌گاه و محور زندگی اجتماعی است. زیرا محیط خانواده اولین و بادوام‌ترین عامل در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان و زمینه‌ساز رشد جسمانی، اخلاقی، اجتماعی و عاطفی آنان است و افزون بر زمینه‌های ارثی که پس از تولد از پدر و مادر خود به همراه داریم هرگونه شناخت و چگونگی برخورد با مسائل و مشکلات را نخست در خانواده می‌آموزیم(لطفی، ۱۳۸۵).

یکی از عوامل تأثیرگذار بر زندگی افراد در عرضه‌های گوناگون میزان خود متمایزسازی آنان است. خود متمایزسازی میزان توانایی فرد برای تمیز فرایند عملی از فرایند احساسی (عاطفی) است که وی تجربه می‌کند . مفهوم تمایز یافتگی را به عنوان تجربه نزدیکی (صمیمیت) اقتدار (خودمختاری) با دیگران تعریف می کنند . این مفهوم بیانگر میزان توانایی فرد برای تفکر واقع‌ بینانه راجع به موضوعات عاطفی در خانواده می‌باشد. تمایز یافتگی شامل نوع ظرفیت درون فردی برای متمایز کردن تفکر و احساس و نیز توانایی بین فردی برای حفظ استقلال ، درون بافت روابط عمیق با افراد مهم زندگی می‌باشد (بوئن، ۱۹۷۶). پیروان بوئن معتقدند که آدمیان گرایش به آن دارند که سبک ارتباطی آموخته شده در خانواده را در همسر گزینی و سایر روابط مهم تکرار کنند و الگوهای مشابهی را به فرزندانشان انتقال دهند. بوئن معتقد است که آدمیان همسری را برمی‌گزینند که سطح تفکیک آن‌ها به اندازه خودشان باشد. پس تعجبی نخواهد داشت که اشخاص نسبتاً نامتمایز همسر کسی شوند که به همان اندازه با خانواده مبداشان امتزاج دارند. هر چه امتزاج خانواده بیشتر باشد احتمال اضطراب و بی ثباتی بیشتر خواهد بود و تمایل خانواده برای یافتن راه حل از طریق جنگ و نزاع، فاصله‌گیری و کارکرد مختل بیشتر خواهد شد (گلدنبرگ. گلدنبرگ[۱]،۲۰۰۰، ترجمه شاهی برواتی و همکاران ، ۱۳۸۲).

شواهدی نشان می دهد که الگوهای خانواده اصلی به خصوص الگوهای تمایز یافتگی ، تاثیر مهمی  بر اضطراب فرزندان در عملکرد اجتماعی ، تحصیلی ، مسئولیت پذیری  و نشانه های روانی جسمانی دارد (پاپکو ،[۲]۲۰۰۴). از سویی دیگر بین تمایز یافتگی والدین و تعارض با فرزندان رابطه بالایی وجود دارد.

 خود متمایز سازی

معمولا مشکلات بین والدین و نوجوانان، متعلق به خانواده هایی هستند که والدین فاقد مهارت های ارتباطی  با نوجوان هستند. بنابراین، تنش و تضاد و رفتارهای پرخاشگرانه در این خانواده ها رواج یافته وتوسط نوجوانان نیز آموخته می شود. همین مسئله منجر به بروز تعارض بیشتر در خانواده می گردد(مرادی،۱۳۸۴).

تفکیک اعضای خانواده مستقیما به توانایی آنها در روبرو شدن با یکدیگر ، تعامل بر قرار کردن بدون واکنش عاطفی و توانایی آنها در بودن فیزیکی با هم بدون اضطراب و تضاد مربوط می شود(پلگ ،۲۰۰۵). سیستمی که بوسیله روابط باز یعنی ارتباطات منطقی و تماس عاطفی اعضا با یکدیگر مشخص می شود بر خلاف سیستمی است که با گسلش مشخص شده است. یکی از عواملی که می تواند بر زندگی افراد یک خانواده در عرضه‌های گوناگون تاثیر گذار باشد میزان خود متمایزسازی آنان است. بوئن معتقد است که روابط باز موجب تمایز یافتگی نمی شود بلکه موجب کاهش اضطراب می شود. زمانی که اضطراب پیوسته در سطح پایین بماند اعضا خانواده می توانند در صدد افزایش تمایز یافتگی برآیند(تایتلمن[۳] ،۲۰۰۳).

خود متمایزسازی میزان توانایی فرد برای تمیز فرایند عملی از فرایند احساسی (عاطفی) است که وی تجربه می‌کند (بوئن، ۱۹۷۸).  هام ارتباطات خانوادگی را به عنوان محصول تمایزیافتگی اعضا خانواده می‌دید و این که ارتباطات خانوادگی بهبود نمی‌یابد مگر اینکه سطح تمایزیافتگی اعضا افزایش یابد . سطح تمایز یافتگی کودک بیشتر تحت تأثیر مادر است. (مهمترین فرد از لحاظ عاطفی به کودک) هر چقدر که فعالیت‌های مادر مشوق جدایی عاطفی کودک باشد، کودک به سطوح بالاتری از تمایزیافتگی خواهد رسید و هر چقدر باعث کاهش جدایی عاطفی شود، به عدم تفکیک کودک منجر خواهد شد (هام، ۲۰۰۵).

 

[۱] -Goldenberg and Goldenberg

[۲] – Popko

[۳]-Titelman

[۱] -Sharf

[۲] -Ham

[۳] -Jenkins،Buboltz،Schwartz and  Johanson

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.