مقاله خط در ایران باستان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله خط در ایران باستان به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۸ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع  و مآخذ

هنر در گذر  زمان، هلن گارنر

تاریخ ادبیات  عصر  اوستایی، پروفسور  عباس  مهرین

تاریخ  ادبیات  ایران  پیش  از اسلام ، دکتر  احمد  تفضلی

تاریخ  خط  آلبرتین  گاور،  ترجمه کوروش  صفوی

تاریخ خط های  جهان  و سیر  تحولات  آنها، یوهان فرید ریش

کهن ترین  گنجینه مکتوب  ایران  باستان  اوستا، هاشم رضی

تاریخچه مصور الفبا و خط ،  ژرژژان

تاریخ  زبان فارسی،  دکتر مهری  باقری

تاریخ ماد،   ا . م . دیا کونوف

باستان  شناسی  و هنر  دوران تاریخ (ماد ، هخامنشی ، اشکانی ، ساسانی )، علی  اکبر  سرافراز

شرح مصور  تخت  جمشید، شاپور  شهبازی

زبان و ادبیات ایران  باستان، زهره  زر  شناس

فهرست مطالب

چکیده ۱
فصل یک
خط اندیشه نگار ۲
خط سکایی ۲
خط میخی ۳
خط اوستایی ۵
خط سغدی ۶
خط پهلوی ۷
خط مانوی ۸
تحولات خط در دوران های مختلف
خط در دوران مادها ۹
خط میخی در اورارتو ۱۰
خط در بین النهرین ۱۳
خط میخی اکدی ۱۴
خط میخی عیلامی ۱۶
خط میخی خوری ها ۱۷
خط در عصر ساسانی ۱۷
آثار بازمانده از فارسی میانه ۲۱
فصل دوم
خط تصویری ۲۴
خط میخی ۲۶
تصاویر ۲۹
منابع و مآخذ ۳۵

چکیده

ابداع  خط و اندیشه   انتقال   تفکر   به  اشارات   یکی از  پیچیده ترین   و شگفت  آورترین  اخترعات   بشر   به  شمار   می رود  امروز   با وجود   پیچیدگی   سیستم  ارتباطات  و انتقال   اطلاعات   باز  هم خط   ارزش   بی همتای  خود  را نسبت   به سایر  متدها  مورد   استفاده  نشان  می دهد  .

هرگاه نگاهی   دقیق   به  اطراف  خود  بینذازیم  و به اشارات   و اشکال   متعدد  تصویری   اشیائی  ، نگارشی و نمادی   جهت    انتقال  اطلاعات   دقت  کنیم  با شگفتی  مشاهده   خواهیم  کرد   که  علی  رغم   دگرگونی   روز مره  از انواع   سیاقهای   موجود   در  طول  تاریخ  باستان  مهد   تمدنهای گوناگون  و نقطۀ  تلاقی   فرهنگهای  مختلف  و در نتیجه  جایگاه   زبانهای مختلف   منسوب   به  شاخه های متعدد  با  خطوط  متنوع  بوده است   از این   قاعده  مستثنی   نیست   لیکن   تحقیقات  و پژوهشهای ما در این   زمینه  بسیار ناقص   و مختصر   است   و کفاف  سطح  معاصر  این  علم   را نمی دهد  البته باید   در نظر   داشت   که زبان  شناسی در ایران  هنوز  دوران   طفوایت   خود  را  سپری   می کند  و  به جرات   می توان   گفت  که خط شناسی  ( grammatology) که  شاخه ای  از  زبانشناسی   است  که در  دیار   ما  به  فراموشی   سپرده   شده  است   و از این   رو جای   تألیفی   که حاوی   تاریخچۀ  خطوط   جهان   باشد    همواره  خالی بوده  است .

واژه های کلیدی: خط ، ایران باستان، خط میخی، خط تصویری

خط   اندیشه  نگار

تمامی  گونه های خط  را در  بنیاد  میتوان به دو گروه  اندیشه  نگار و آوا نگار  تقسیم  کرد  در خطوط  اندیشه  نگار   اندیشه  بطور  مستقیم  منتقل  می شود   برای نمونه  تصویر «پا»  می تواند  به معنی  «پا»  یا  رفتن  باشد   و تصویر  درخت معنی   درخت   یا تازه سبز   ، زندگی  یا نظایر آن  را القاء کند  نقش  در درخت  نیز  شاید  بتواند  در معنی  جنگل   بکار  رود  خط آوانگار  بسیار  پیچیده تر است  و بر خلاف آنچه  تجربه و اموخته ما تلقین   میکند  طبیعی  تر  یا   الزاماً کار آمدتر  نیست   بلکه  از  بسیاری  جهات   فرایندی  پر  پیچ و خم   و تا حّدی   غیر   طبیعی   است  اندیشه  نخست باید  به آواهایی   از  یک واژه  یا جمله خاص   در  زبانی  مشخص   بر گردانده  شود  و سپس   به شکل   نشانه ای بر  یک  صحنه  کنده­کاری  یا نقاشی  یا  نقد  شود  .

این  نشانه ها   اغلب   با مفهوم   اندیشۀ  اصلی  کوچکترین  رابطه   ای  ندارد  این نشانه ها  باید  به آواهای  موجود  در  زبان   برگرداند   و بدین  ترتیب   واژه جمله  و اندیشه ی اصلی   را در ذهن  نگرشی   است  که مردم   ابتدائی  بدون   داشتن  خطی  برای خود  به مسأله  دارند  .

سکایی

از  صورت   باستانیِ زبان  سکایی ، مکتوب  اثر  مستقلی   در دست  نیست  . ولی   چندین  نام  خاص  و نیز واژه های معدودی  از این  زبان  را می توان  در گزارشات  تاریخی   و کتیبه  ها  و سکه های  باز مانده  از  فارسی  باستان  ، یونانی ، لاتین  و هندی  تشخیص  داد .

35,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تربیت بدنی در ایران باستان
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.