مقاله جبران خسارت در حوادث دریایی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله جبران خسارت در حوادث دریایی

تعداد صفحات: ۵۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

 

حمل و نقل با کشتی به علل مختلف از جمله پاکیزی و صرفه اقتصادی مورد پسند و مقبولیت عام است و حالیه نیز بخش عظیمی از محموله‌های مورد انتقال را مواد سوختی، شیمیایی یا حتی انسانها تشکیل میدهند که همواره در معرض تصادفات و سوانحی هستند که می‏توانند باعث بروز خسارات به سرنشینان، آبهای متعلق به کشورهای ساحلی یا محیط‌ز‏‏یست‏ آبهای دریا و رودخانه‌ها شوند. حوادث ممکن است در نتیجه عوامل طبیعی یا اشتباهات انسانی به خاطر عدم رعایت مقررات فنی در ایمن سازی کالاهای در حال حمل رخ دهند؛ با قبول این اصل که بروز حادثه در هر حال اجتناب ناپذیر می‏باشد و حوادث هم منجر به خسارت و ضرر و زیان می‏شوند؛ پس باید ابتدا تدابیری اندیشید تا بروز تصادفات را کاهش داده و پس از آن و در صورت رخداد، باید کوشید تا عمق و تبعات ناشی از آن ناچیز باشد؛ از طرف دیگر نیز باید به فوریت مسبب حادثه شناسایی تا با الزام وی به جبران خسارت از هر نوعی که باشد از بار ضررهای وارده کاهش داده شود.

در همین راستا سعی خواهد شد که نقش سازمانها و نهادهای مختلف در پیشگیری و جبران خسارات به هنگام بروز حوادث تعیین گردد تا زیان دیدگان از حوادث دریایی به حقوق خود آشنا شوند. چون به اعتقاد ما الزام به جبران خسارت بخشی از پیشگیری است؛ چون به هر حال پرداخت غرامت یا اعاده وضع به حال سابق که بار مالی دارد به هر حال بخشی از سرمایه مسبب حادثه را بخود اختصاص خواهد داد و این امید وجود دارد که با وضع مقررات سختگیرانه در زمینه جبران خسارت هر شخص حقیقی یا حقوقی که بالقوه می‏تواند یک زیان رساننده باشد را، وادار به رعایت مقررات ایمنی و به حداکثر رسانیدن احتیاط های لازمه می‏گرداند.

 

کلمات کلیدی:حوادث دریایی _ اصل جبران خسارت_ شیوه‌های جبران خسارت_ حقوق زیست بین‌الملل

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
فصل اول: مبانی جبران خسارت ۶
فصل دوم: تعیین میزان خسارت ۱۰
فصل سوم: میزان و دامنه جبران خسارت ۱۱
فصل چهارم: نحوه اثر گذاری قواعد بین‌المللی بر مسئولیتهای ناشی حوادث دریایی ۱۳
فصل پنجم: حل و فصل اختلافات دریایی ۱۹
۱- محاکم ملی ۱۹
۲- حل اختلافات در کنوانسیون ۱۹۸۲ ۲۱
۳- دادگاه بین‌المللی حقوق دریاها ۲۳
فصل ششم: شیوه‌های جبران خسارات دریایی ۲۵
۱- شیوه‌های مالی ۲۵
۱-۱- بیمه دریایی ۲۶
۲-۱- پرداخت هزینه‌ها و مخارج ۳۲
۳-۱- پرداخت غرامت ۳۴
۴-۱- صندوق بین‌المللی جبران خسارت آلودگی نفتی ۳۸
۲- شیوه‌های پیشگیرانه ۴۰
۱-۲- جلوگیری از بروز حوادث مشابه ۴۲
۳- شیوه‌های جبرانی ۴۳
۱-۳- اعاده وضع به حال سابق ۴۳
۲-۳- پاکسازی دریاها ۴۵
فصل هفتم: جلب رضایت زیان‌دیده ۴۷
فصل هشتم: رویه قضایی ۴۸
منابع ۵۶

منابع

۱- قاسمی، محسن، جبران خسارت نقض قرارداد، در کنوانسیون بیع بین المللی کالا حقوق ایران،فرانسه، مصر و لبنان. مجله حقوقی بین‌المللی، بهار و تابستان ۱۳۸۴، شماره ۳۲، ص ۴۵٫

۲- سادات اخوی، سیدمحسن، تعهد زیان‌دیده به کاستن از خسارت، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره ۶۰، تابستان ۱۳۸۲٫

۳- شمس، عبدالله،آیین دادرسی مدنی (دوره بنیادین)، تهران، انتشارات دراک، چاپ اول، ج۳، ۱۳۸۶٫

۴- امیری قائم مقامی، عبدالمجید، حقوق تعهدات، ج ۱، ذیل شماره ۱۴۳، تهران، نشر میزان، ۱۳۷۸٫

۵- اسمیت، رونا کی. ام، کتاب درسی قواعد حقوق بین­المللی بشر، ترجمه فاطمه کیهان لو، تهران، گرایش، ۱۳۸۸٫

۶- النقیب، عاطف، النظریه العامه للمسئوولیه الناشئه عن الفعل الشخصی، انتشارات عواید، دیوان المطبوعات الجامعیه، الجزایر، چاپ سوم، ۱۹۸۴ م.

۷- کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی ضمان قهری و مسئولیت مدنی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، ۱۳۷۰٫

۸- کاتوزیان، ناصر، الزامهای خارج از قرارداد، ضمان قهری، ج ۱، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۸٫

۹- کیس، اکساندر، حقوق محیط‌ز‏‏یست‏، جلد سوم، ترجمه محمدحسن حبیبی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۶٫

۱۰- چرچیل، رابین، آلن لو، حقوق بین‌الملل دریاها، ترجمه بهمن آقایی، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، ۱۳۶۷٫

مقدمه

صنعت حمل و نقل دریایی در مبادلات کالاها مخصوصاً مواد سوختنی مثل نفت و پیشرفت تکنولوژی و فن آوری در این صنعت بصورت فزاینده‌ای رو به گسترش چه از حیث کمی و چه از نظر کیفی می‏باشد. طبق برآورد برخی در حال حاضر بیش از ۹۳% جابجایی کالا از طریق دریاها و گذرگاه‌های آبی صورت میگیرد. نگاهی به ماهیت داخلی و بین المللی این شیوه حمل و نقل از یکطرف و در معرض خطر قرار گرفتن کشتی، مسافر و کالاها به علل حوادث طبیعی، قهری و خطاهای انسانی بدون شک تنوع خسارات را به وجود‏ آورده است که این تنوع در اَشکال خسارات، نیاز به حقوقی خاص که قادر به حل اختلافات داخلی و بین المللی در خصوص دعاوی احتمالی ناشی از این خسارات باشد؛ دارد.مقاله حاضر به بررسی مبانی و شیوه های جبران خسارت در حوادث دریایی در هشت فصل می پردازد. در فصل اول به مبانی جبران خسارت می پردازد.در فصل دوم به تعیین میزان خسارت ، فصل سوم به بررسی میزان و دامنه جبران‌ خسارت‌ زیان‌ دیده‌ ،.در فصل چهارم به نحوه اثر گذاری قواعد بین‌المللی بر مسئولیتهای ناشی حوادث دریایی می پردازد.در فصل پنجم حل و فصل اختلافات دریایی، فصل ششم شیوه‌های جبران خسارات دریایی، فصل هفتم جلب رضایت زیان‌دیده ،فصل هشتم رویه قضایی را بیان می کند.

فصل اول: مبانی جبران خسارت

در خصوص مبانی جبران خسارت یقیناً اولین اصلی که به ذهن متبادر می‏گردد و روش عقلا نیزمی‏باشد و بسته به هیچ ملت یا فرهنگی نیز نمی‏باشد باید از اصل فقهی قاعده لاضرر نام ببریم که یکی از مهم‏ترین دلیل بر لزوم جبران خسارت است. مستندات و مؤیدات قاعده «لاضرر و لاضرار» آیات و روایات فراوانی است که زمینه‏ های صدور برخی از روایات تنها ضرر مادی است مانند روایت عقبه بن خالد از امام صادق‏(ع) که آن حضرت فرمود «پیامبر بین شرکاء در زمین‏ها و خانه، حکم به شفعه کرد و فرمود «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» و فرمود «زمانی ‏که قسمت انجام گرفت و حدود مشخص شد، دیگر حق شفعه نیست». موضوع و مورد این روایت حق شفعه به عنوان یک حق مالی است. ولی برخی دیگر از شرایط و مبانی جبران خسارت به قرار زیر می‏باشند که در باب هر یک توضیحی خواهیم داد:

۱- مسلم و قطعی بودن خسارت:

اینکه خسارت باید وقوع آن مسلم و قطعی باشد آنقدر روشن و بدیهی است که تصدیق آن نیاز به استدلال نظری ندارد. روشن است که خسارت قابل جبران، خسارتی است که وقوع آن مسلم و قطعی باشد و البته آنچه وجود و تحققش مسلم نشده و همچنان به منصه ظهور و لمس بشری نرسیده نمیتواند متعلق اراده فرد یا مقنن و موجب مسئولیت شود.

 

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.