مقاله تکلیف شب

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تکلیف شب

تعداد صفحات:۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در سال۱۸۴۲ تکلیف شب به عنوان یک موضوع تربیتی مورد مباحثه متخصصین تعلیم و تربیت قرار گرفته،بدان جهت بود که ذهن انسان رابه مثابه عضله ای فرض می کردند که می تواند به وسیله تمرین ذهنی یا حفظ کردن تقویت شود و از آن جا که حفظ کردن می توانست در منزل صورت میگیرد، بنابراین به عنوان موضوعی مثبت تلقی شد.

مشکلی که دربیشترمدارس کشور ما وجوددارد،این است که دانش آموزان به مطالعه اطلاعات محتوای  کتاب ها اکتفا می کنند،این در حالی که دانش آموزان باید فرصتی برای رشد خلاقیت و دست یابی به همان امکاناتی که هستی به او عطا کرده است را داشته باشد.بدون شک تکلیف شب فرصتی برای تمرین و ایجاد یاد گیری است و به منزلهً پنجره ای  است  که از طریق آن والدین زندگی روزمره تحصیلی و علمی فرزندان شان را در مدارس تماشا بکنند(گروه آموزشی مدیران،۱۳۸۶).

انجام تکلیف به روش حل تمرین باعث می شود مطالبی که ازقبل یاد گرفته شده ، تقویت شده و در زندگی واقعی فرد در بیرون از مدرسه تأثیرات فراوان داشته باشد،تکالیفی که به دانش آموزان ارائه می شود باید متنوع،معنادار و هدف دار باشد و به گونه ای ارائه شود تا ذهن دانش آموزان رادرابعادگوناگون به فعالیت وادارکند و همین باعث می شودکه دانش آموز احساس نکند که کاری عبث و بیهوده انجام می دهد (شعبانی،۱۳۸۰).

تکالیف شب که با کیفیت خوب به دانش اموزان ارائه می شود،باعث افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان شده و آن ها می توانند در تکالیف بعدی که به آن ها ارائه می شود،موفق بشوند و ویژگی های ورودی عاطفی ورفتار های ورودی شناختی را برای تکلیف بعدی تغییردهد،که دراین صورت دانش آموزان احساس اطمینان به توانایی خود به منظورازعهده برآمدن مقتضیات تحصیلی و فعالیت های آموزشی دست پیدامی کنند(سیف،۱۳۸۶).

یکی از عواملی که باعث رضایت خاطر دانش آموزان در انجام تکلیف تمرینی مِی شود،انجام فعالیت یادگیری آن ها و استفاده مناسب از زمان برای انجام تکلیف آموزشی و کسب موفقیت است.وقتی که دانش آموز نقش انجام تکلیف شب را بر عهده میگیرد و آن را با موفقیت انجام می دهد،رضایت و امنیت لازم رابه دست می آورد و می تواند فعالیت های آموزشی را سازماندهی کند( ملکی،۱۳۸۴).

انجام تکلیف به روش حل تمرین فرصتی برای انجام دادن مهارتهای کسب شده و بکار گیری آموخته های جدید توسط دانش آموزان می باشد،این روش در تثبیت یادگیری،رفع نقاط ضعف درسی دانش آموزان،افزایش سرعت عمل در یادآوری مطالب ، تقویت حضور ذهن و ایجاد شرایط  مناسب بین پیش دانسته ها و آموخته های جدید موثر است (نجاریان،۱۳۷۰).

مدرسه بایدکودکان را یاری رساند تا هم به رشداجتماعی برسند و در آینده بتوانند زندگی سعادتمندانه ای داشته باشند و هم شایستگی هایی به دست آورند که آن هارابه زندگی رضایتبخشی هدایت کند و به استقلال و رشد شخصیت برساند،تا بتوانند فعالانه در ساختن زندگی خاص خویش نقش خودرا ایفا نماید(نظری نژاد،۱۳۸۵).

آن نوع تکلیفی کارآمد است که براساس علاقه،توانمندی و شرایط فردی و هوشی دانش آموز باشد ، .همچنین بایدابعادگفتاری،احساسی،ادراکی،انگیزشی،تحصیلی،تجسمی وحسی – حرکتی را مورد تأکید قرار دهد.

برای علاقمند کردن دانش آموزان به درس و ایجاد آمادگی ذهنی و به ویژه به منظور تعمیق یادگیری،بهتراست درخارج ازساعات مدرسه،فعالیت هایی برای دانش آموزان درنظرگرفته شود(سعادت آبادی،۱۳۸۳).

پس ازاجرای ارائه تکلیف به روش حل تمرین به دانش آموزانی که از این روش استفاده کرده اند،انتظار می رود بتوانند درانجام فعالیت یادگیری بعداز مدرسه به طور مستقل عمل کنند،تنهابه مطالعه محتوای کتاب اکتفانکنند،یادسپاری، یادآوری برای آنان تسهیل بشود واز تداخل اطلاعات پیش گستر و پس گستر جلوگیری کنند،حتی دانش آموز می تواند در آینده به عنوان یک منبع اطلاعاتی  برای دیگر دانش آموزان باشد .

 

واژه های کلیدی:تکلیف شب، انواع ارائه تکلیف ، آثار تکلیف شب،نظراندیشمندان درباره ارائه تکلیف شب،یادگیری،

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۸
تعریف تکلیف شب ۱۰
تاریخچه تکلیف شب ۱۱
انواع ارائه تکلیف ۱۲
نظر اندیشمندان تعلیم و تربیت درباره ارائه تکلیف ۱۴
خصوصیات تکلیف از نظر تحقیقات تربیتی ۱۷
علل کم کاری و تنبلی دانش آموزان ۱۸
تکلیف شب و اولیا ۱۹
تکلیف شب و مدرسه ۲۱
شناخت روش یادگیری کودک ۲۲
شرایط نوشتن تکلیف شب ۲۴
۱- هدف های انجام تکلیف شب ۲۴
۲- آثار مثبت تکلیف شب ۲۵
۳- آثار منفی تکلیف شب ۲۵
چگونه دانش آموزان را تکلیف پذیر کنیم ؟ ۲۶
۱- وقت انجام تکالیف ۲۶
۲- نقش والدین در انجام تکالیف شب دانش آموزان ۲۷
نظریات مخالفان وموافقان ارائه تکلیف به دانش آموزان ۲۸
اهمال کاری در انجام تکالیف درسی ۳۰
عوامل مؤثر در یادگیری ۳۴
تمرین و تکلیف شب ۳۵
کمک مدرسه در انجام تکالیف ۳۶
ایجاد شرایط مطلوب و لوازم مناسب برای انجام تکلیف شب ۳۷
نتیجه گیری ۳۹
منابع ۴۲

منابع

۱-  قورچیان ، نادر، ۱۳۷۱ ،سیمای پژوهش در خصوص تکلیف شب در جهان امروز . فصل نامه تعلیم و تربیت ،جلد۵، شماره ۲ ،صفحه ۱۱ .

۲- بازرگان ، زهرا ،۱۳۷۷، بحث تکلیف شب ،مجله پیوند،جلد۱۲۵ ، شماره ۲۸، صفحه ۲۴ .

۳- شعبانی ، حسن ،۱۳۸۰ ، مهارت هار آموزشی و پرورشی . تهران ، انتشارات سمت .

۴- فرزانه نجاریان، ۱۳۷۰ ، فرزانه نجاریان – تکلیف شب از دیدگاه متخصصان ، صفحه ۱۶ .

۵- سعادت آبادی ، محمد جعفر و وحید مختاری،۱۳۸۳ ، ایجاد انگیزه کتاب خوانی و مطالعه در کودکان و نوجوانان ، فصل نامه پژوهش  نامه ،سال چهارم، صفحه ۸۵ .

۶- افروز ، غلامعلی ، ۱۳۷۸ ، نگرش دوباره به مشق شب ، تهران : انتشارات اولیا و  مربیان ،ص۴۰٫

۷- شایان ، سیاوش ،۱۳۷۷،تکلیف شب در درس جغرافیا ، رشد آموزش ابتدایی ، سال دوم ، صفحه۳۱ .

۸- شفیع آبادی ،  عبدالله، ۱۳۸۵،مبانی روانشناسی رشد ، تهران . انتشارات اطلاعات،ص۸۹ .

۵- بازرگان ، زهرا ،۱۳۷۰، مدرسه ای دیگر ، تهراان . انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران ، صفحات ۴۰- ۴۵ .

۶- برنارد اسپادک ،۱۹۳۳ ، آموزش در دوران کودکی ؛ ترجمه محمد حسین نظری نژاد ( ۱۳۷۴ )؛ مشهد ، انتشارات آستان قدس رضوی،ص۸۳ .

۷- بی ار هرنگهان ، میتواج و السون ، ۱۹۹۸، مقدمه ای بر نظریه یادگیری ، ترجمه علی اکبرسیف،۱۳۷۶، نشر روان،ص۴۹ .

مقدمه

امروزه درآموزش و پرورش کشورما و بسیاری ازکشورهای دیگر موضوع تکلیف شب یکی از موضوعات بحث برانگیز تعلیم و تربیت به شمار می آید.تکلیف تمرینی ابزاری است که فرصت ها و فعالیت های خارج از مدرسه را برای رسیدن به اهداف برنامه درسی به طور مؤثر و آگاهانه به خدمت می گیرد.

انجام تکالیف به روش حل تمرین،موجب تثبیت و تعمیق آنها می شود،حس استقلال تقویت شده و موجب علاقمندی به علم مطالعه در فراگیر می شود.فراگیرهنگام انجام تمرین به این باور می رسد که یادگیری درخارج از کلاس و مدرسه نیزامکان پذیرخواهد بود. همچنین دانش آموزان ضعیف بااستفاده از این فرصت می توانند خودرابا سایرین هم سطح کنند(قورچیان ،۱۳۷۱).

مسئله تکلیف شب همواره برای دانش آموزان،معلمان و اولیای مدرسه مطرح بوده و به عنوان یک حلقه ارتباطی  بین خانه و مدرسه نقش خاصی ایفامی کند و می تواند به عنوان وسیله ای جهت ارتباط بین والدین،دانش آموزان و معلم به کار گرفته شود.

خانواده،مدرسه و جامعه سه رکن اصلی و مهم در آموزش  و یادگیری افراد به ویژه دانش آموزان را شامل می شوند. امروزه به مقوله خانواده و جامعه در یادگیری توجه می شود. در این راستا تکالیف دانش آموزان ضمن دارا بودن سایر نقش ها،نقش ارتباطی بین مدرسه،جامعه و خانواده را نیز ایفا و مطالب آموخته شده درمدرسه را به کار بست های عملی در بیرون از مدرسه تبدیل می کند(قزوینی،۱۳۷۰).

در چند دهه اخیر در دنیا هیچ موضوعی به اندازه تکلیف شب مورد توجه محققان قرار نگرفته و هدف نهایی آن ها بهبودوضعیت ارائه تکلیف در فرایند تعلیم و تربیت است. چرا کودکان هم چنان از انجام دادن تکالیف گریزان اند؟چه راهبرد هایی برای بهبود و شرایط انجام دادن تکالیف درسی مؤثر واقع می شود ؟ چه ویژگی هایی بایددردانش آموزان باشد تا آن ها بدون هیچ مشکلی تکلیف را انجام بدهند و تمرین کنند(بازرگان،۱۳۷۹).

 تعریف تکلیف شب

منظورازتکلیف شب عبارت است ازانجام مطالب نوشتنی ،حل کردنی و حفظ مطالبی که به صورت تمرین در کتابهای درسی مشخص شده است و معلمان روزانه برای دانش‌آموزان مشخــص می ‌کنند تادر خانه آن‌ها را انجام دهند (رنجه بازو،۱۳۷۷).

درباره تکلیف شب، نظرات گوناگونی ارائه شده است. برخی آن را عامل فعالیت،تمرین،تثبیت و خلاقیت آموزشی تلقی نموده،بعضی آن را یک مصیبت می ‌خوانند و گروهی دیگرآن را عامل تزلزل خانواده و تضاد و الدین می ‌دانند،افراطیون از آن به عنوان یک هیولای تربیتی که عامل ضایع‌کننده تمایلات، رغبت‌ها و استعدادها در عصر موج سوم (عصر کامپیوتر و الکترونیک) است، ذکر کرده، آن را عامل اساسی شکنجه روانی محصلان می دانند(رنجه بازو،۱۳۷۷).

تکلیف در فرهنگ فارسی دکتر معین چنین معنا شده است

۱-  به رنج افکند ن .

۲-  به گردن گذاشتن،کار های سخت وشاق را به عهده کسی گذاشتن .

۳- رسیدن به سن بلوغ و رشد .

۴- وظیفه ای که بایدانجام شود(مانند مشق خطومسائل).

۵- از نظرآموزش و پرورش،تکلیف شب به معنای مجموعه فعالیت هایی است که به منظور تعمیق یادگیری دانش آموزان، درساعتی که در آموزشگاه حضور ندارد صورت می گیرد(شایان،۱۳۷۷).

وقتی معلم به دانش آموزبه جای تکلیف شب چند صفحه رونویسی می دهد یا از او می خواهد با کمک والدین تکالیفش را انجام بدهد،چگونه می توان انتظار داشت که این دانش آموز خلاقانه عمل کند؟تکلیف شب به مثابهً یک رخداد آموزشی،جزءپایداری از اجزای آموزشی است .

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.