مقاله تغییرپذیری تمرین

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تغییرپذیری تمرین

تعداد صفحات:۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

علوم ورزشی در پی گسترش وسیع خود در زمینه­ های مختلف توانسته راهکارهای تازه­ای را برای پیشرفت عملکرد حرکتی ورزشکاران و دیگر افراد درگیر در یادگیری مهارت­های حرکتی مطرح نماید که به موجب آن امکان دستیابی به موفقیت آسانتر و سریعتر گردد. کسانی­که با آموزش مهارت­های حرکتی سروکار دارند، می­دانند که یادگیری مهارت بدون تمرین امکان­پذیر نیست ازسوی دیگر بسیاری از مربیان به­خاطر کمبود زمان ناچارند تا در یک جلسه تمرینی تعداد متعددی از مهارت­های حرکتی متفاوت را آموزش دهند. در این راستا علاقه­ی دانشمندان به شیوه­های یادگیری و عوامل مهم در سودبردن هرچه بیشتر از تمرین و طراحی برنامه­های آموزشی جلب شده­است. ازطرفی دیگر، طراحی برنامه­های آموزشی منجربه چالش­هایی در بین مربیان تمرین­دهنده، در امر آرایش تمرین (تغییرپذیری تمرین و تداخل زمینه­ای) گردیده­است. برای مربیان، فیزیوتراپ­ها، معلمین تربیت بدنی و کارفرمایان بسیار عادی است که محیط­های یادگیری را ایجاد کنند تا مهارت­های متعدد یاد گرفته شوند. هدف مربیان، درمانگران و معلمان تربیت بدنی در بسیاری از موقعیت­های واقعی تمرین، آموزش دادن بیش از یک مهارت در یک هفته و گاهی در یک جلسه  تمرین است. هم­چنین از اهداف مربیان ایجاد یک محیط تمرینی است که یادگیری را در طول تمرین افزایش دهد تا به­صورت مطلوبی منجر به افزایش عملکرد در آزمون­های یادداری و انتقال بعدی شود. با این هدف متخصصان تصمیم می­گیرند که چطور بهترین برنامه­ریزی را برای یادگیری تکالیف فراهم کنند. با دستکاری ترتیب یا برنامه­ریزی کوشش­های تمرینی متخصصین به­طور مداوم، مقدار تداخل زمینه­ای که یادگیرنده با آن مواجه می­شود را تغییر می­دهند (مگیل و هال[۱]، ۱۹۹۰).

یکی از ویژگی­های مهم تمرین که احتمال موفقیت را افزایش می­دهد، تغییرپذیری در تجارب تمرینی فرد است. تغییرپذیری ممکن است تنوع در حرکت یا تنوع ویژگی­های زمینه­ای باشد که فرد هنگام تمرین مهارت­ها آن را تجربه می­کند. نظریه­های مختلف یادگیری حرکتی نیز تغییرپذیری تمرین را تاکید کرده­اند، و تغییرپذیری تمرین را نیاز فرد برای اجرای موفقیت­آمیز یک مهارت می­داند (اشمیت[۲]، ۱۹۷۵).

یکی از راه­های برنامه­ریزی تمرین متغیر، بکاربردن پدیده­ای به­نام اثر تداخل زمینه­ای است. تداخل زمینه­ای به­عنوان تداخل در عملکرد و یادگیری تعریف می­شود که از تمرین کردن یک تکلیف در یک زمینه از دیگر تکالیف بوجود می­آید(اشمیت و لی[۳]، ۲۰۰۵). این مقدار اختلاف از تداخل زمینه­ای روی یک پیوستار قرار دارد که در آن از تمرین مسدود[۴] به­عنوان تداخل کم و از تمرین تصادفی[۵] به­عنوان تداخل زیاد یاد شده­است(مگیل، ۲۰۰۷).

 

واژه های کلیدی:یادگیری حرکتی، یادگیری حرکتی از دیدگاه نظریه طرحواره، تغییرپذیری تمرین، تداخل زمینه­ ای

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
یادگیری حرکتی ۱۰
نظریههای کنترل حرکتی ۱۱
وجوه جوهری(تغییرناپذیر) ۱۲
پارامترهای برنامه حرکتی تعمیم یافته ۱۲
یادگیری حرکتی از دیدگاه نظریه طرحواره ۱۳
طرحواره یادآوری ۱۴
طرحواره بازشناسی ۱۴
سازماندهی تمرین ۱۵
تغییرپذیری تمرین ۱۶
تداخل زمینهای ۱۹
فرضیه پردازش معنیدارتر و متمایزتر ۲۰
فرضیه فراموشی و بازسازی مجدد ۲۱
فرضیه بازداری پسگستر ۲۳
عوامل مؤثر بر اثر تداخل زمینه‌ای ۲۴
منابع ۳۱

منابع

مگیل، ریپارد، ای(۱۳۸۰)، یادگیری حرکتی، مفاهیم و کاربردها، ترجمه سید محمد کاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی،تهران؛ انتشارات پژوهشکده تربیت بدنی

اشمیت، ریچارد، ای(۱۳۷۶). یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین، ترجمه مهدی نمازی زاده و سید محمد کاظم واعظ موسوی، تهران؛ انتشارات سمت.

اشمیت، ریچارد، ایغ تیموتی، دی، لی(۱۳۸۷). یادگیری و کنترل حرکتی، ترجمه رسول حمایت طلب و عبدالله قاسمی، تهران؛ انتشارات علم و حرکت.

فولادیان، جواد(۱۳۸۵). اثر آرایش تمرین بر اکتساب، یادداری و انتقال برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر، پایان نامه دکتی دانشگاه تهران

کریمیان، ناصح(۱۳۸۹). اثر آرایش تمرین فزاینده نطام دار بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر

سهرابی، مهدی(۱۳۸۳). مقایسه اثر تمرین جسمانی و تصویر سازی ذهنی تصادفی قالبی بر عملکرد و یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر زمان، پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران.

عرب عامری، الهه(۱۳۸۳)، تاثیر سطح کلامی تبحر الگوی آموزش و کلامی بر اکتساب، یادداری و انتقال یک مهارت حرکتی، پایان نامه دکتری، دانشگاه تهران.

لطفی، رضا(۱۳۸۵)، اثر تداخل زمینه ای بر اجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال، پایان نامه دکتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.

Shea, C. H., Kohl, R., & Indermill, C. (1990). Contextual interference: Contributions of practice. Acta Psychologica, 73, 145-157.

Shea, J. B., &Titzer, R.C. (1993). The influence of reminder trials on contextual interference effects. Journal of Motor Behavior, 25, 264-274.

مقدمه

انسان بدون توانایی حرف­زدن، نوشتن، خواندن و انجام مهارت­های پیچیده ورزشی، موجود نسبتاً ساده­ای دیده می­شود. بنابراین به دلیل اهمیتی که یادگیری در زندگی انسان دارد، محققانی که برای درک قوانین یادگیری تلاش می­کنند با سوالات مختلفی روبرو می­شوند که با روش­های معین علمی به دنبال یافتن پاسخ به این سوالات هستند. از این­رو هدف همه این علوم، یافتن روش­های بهتری در امر یادگیری انسان می­باشد.

علم ورزش و تربیت بدنی حیطه­ ای از علم است که تنها مخصوص یک قشر خاص از جامعه نمی­شود بلکه کودکان، نوجوانان و حتی سالمندان با این حیطه از علم در ارتباط هستند. ورزش و علوم ورزشی ابعاد مختلفی دارند از جمله بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره که هر بعد ورزش اهداف خاص خود را دارد و یادگیری مهارت­های ورزشی موضوعی است که در این ابعاد مشترک است و از هر بعد که به ورزش بنگریم با یادگیری مهارت حرکتی مواجه خواهیم شد، که امروز به شکل پدیده­ای فراگیر درآمده است. این واقعیت که ما می­توانیم دانش و مهارت جدیدی بیاموزیم، علاقه دانشمندان را به شیوه­های یادگیری و عوامل مهم در سودبردن از تجربیات دیگران و طراحی برنامه ­های آموزشی جلب کرده­است (اشمیت[۱] ،۱۹۹۷).

سال­های زیادی است که دانشمندان و مربیان برای عوامل تعیین­کننده و اثرگذار بر اجرای مهارت­ها و حرکات ماهرانه تلاش می­کنند. کسانی که با آموزش مهارت­های حرکتی سروکار دارند، می­دانند که یادگیری این مهارت­ها بدون تمرین امکان­پذیر نیست. ارتقاء کارایی مردم به­طور عام و دانش­آموزان و ورزشکاران به­طور خاص در امر یادگیری مهارت­های حرکتی موردعلاقه مربیان و معلمین تربیت بدنی و علوم ورزشی می­باشد. از سوی دیگر برنامه­های فشرده در مدارس و پی­بردن به اهمیت هر چه بیشتر مهارت­های حرکتی در زندگی روزمره و متعاقب آن محدودیت­های زمانی، دانشمندان را به شیوه­های یادگیری و عوامل مهم در سودبردن هرچه بشتر از تمرین و طراحی برنامه ­های آموزشی جلب کرده­است(عیدی علیجانی، ۱۳۷۱).

دانشمندان رفتارحرکتی با احساس چنین نیازی پس از سال­ها تحقیق اقدام به ارائه نظریه­هایی نمودند که از جمله آنها نظریه حلقه بسته و به­دنبال آن نظریه طرحواره سرآغاز تحقیقات مبنی بر نظریه یادگیری حرکتی محسوب می­شوند (آدامز[۲] ۱۹۷۳ ، اشمیت[۳] ۱۹۷۵ ). یکی از ویژگی­های  نظریه­ های یادگیری حرکتی، تأکید آنها بر سودمندی تغییرپذیری تمرین [۴] است. تغییرپذیری در این نظریه­ها، به تنوع ویژگی­های زمینه­ای گفته می­شود که شاگرد هنگام تمرین مهارت تجربه می­کند، برای مثال یکی از پیش­بینی­ های کلیدی در نظریه طرحواره این است که اجرای موفقیت ­آمیز یک مهارت، به مقدار تغییرپذیری تمرین بستگی دارد (اشمیت، ۱۹۷۵).

از آنجایی­که شاگرد هنگام تمرین نیازمند است که تغییرات را در ویژگی­های تنظیمی و غیرتنظیمی تجربه کند (جنتایل [۵] ۱۹۷۲،۱۹۷۸)، یکی از عوامل تاثیرگذار بر یادگیری، مقدار تغییرپذیری در توالی تمرین است. از جهتی، این موضوع روشن است که بیشتر تحقیقات مربوط به تغییرپذیری تمرین به­منظور ارزیابی پیش­بینی­های معین نظریه طرحواره انجام شده­ اند(اشمیت، ۱۹۷۵).

یکی از راه­های برنامه­ ریزی تمرین متغیر، به­ کار بردن پدیده­ای به­نام اثر تداخل زمینه­ای به­ عنوان تداخل در عملکرد و یادگیری تعریف می­شود که از تمرین­ کردن یک تکلیف در زمینه تکالیف دیگر به وجود می­آید(اشمیت و لی[۶] ۲۰۰۵).

این مقدار از تداخل زمینه­ای روی یک پیوستار قرار دارد که در آن از تمرین مسدود به­عنوان تداخل کم و از تمرین تصادفی به­عنوان تداخل زیاد یاد شده­است (مگیل[۷] ۲۰۰۷). در تمرین تصادفی ما با تداخل زیادی مواجه خواهیم شد که این تداخل بالا به اجرای ضعیف در مرحله اکتساب و اجرای قوی در مرحله یادداری و انتقال منجر خواهد شد، در­حالی­که در تمرین مسدود اجرای خوب در مرحله اکتساب و اجرای ضعیف در مرحله یادداری و انتقال خواهیم داشت (اشمیت[۸]، ۲۰۰۵).

یادگیری حرکتی

یادگیری به­ طورکلی و یادگیری حرکتی به­طور ویژه، به عنوان آموختن رفتارهای ماهرانه به­صورت مختلف تعریف شده ­است(اشمیت[۱] ۲۰۰۵). این تعاریف شامل چهار ویژگی مجزا هستند: ۱) یادگیری فرایند اکتساب توانایی لازم برای انجام اعمال ماهرانه است. به عبارت دیگر یادگیری یک رشته از رویدادها و تغییراتی است که در زمان تمرین رخ می­دهد و فرد را در انجام تکلیف ماهر می­کند. ۲) یادگیری نتیجه تمرین و تکرار است. ۳) با توجه به دانش فعلی ما، یادگیری مستقیماً قابل مشاهده نیست، چرا که فرایندهای منتهی به تغییر رفتار، درونی بوده و معمولاً به طور مستقیم قابل بررسی نیست، چرا که فرایندهای منتهی به تغییر رفتار، درونی بوده و معمولاً به صورت مستقیم قابل بررسی نیستند. به همین خاطر، فرایند یادگیری باید بر اساس تغییرات بوجود آمده در رفتار که قابل مشاهده است، استنباط گردد. ۴) یادگیری کسب توانای نسبتاً پایدار است که به رفتارهای ماهرانه منجر می­شود. به همین دلیل، تغییرات قابل برگشتی که ناشی از تغییرات در خلق و خو، انگیزش و حالت­های درونی(نظیر خستگی) در رفتار هستند، ارتباطی با یادگیری ندارند. ترکیب این چهار عامل، تعریف زیر را از یادگیری ارائه می­کند: یادگیری حرکتی فرایندهای همراه با تجربه است که به تغییرات نسبتاً ثابت در توانایی انجام حرکت منجر می­شود. مثلاً، یک فرد نوآموز مهارتی نظیر دوچرخه­ سواری در اولین تلاش­های خود برای سوار شدن بر دوچرخه در یک مرحله قدم به قدم ناشیانه به پیش می رود. به مرور که تمرین می­کند شکل زمان­بندی و هماهنگی بهبود می­یابد. بعلاوه، دائمی یا نسبی بودن تغییرات در رفتار یا اجرا اهمیت دارد. به عبارت دیگر، مجری یا فراگیر بایستی توانایی نسبی به نمایش در آوردن مهارت را مرتباً حتی پس از گذشت یک دوره بدون تمرین دارا باشد(اشمیت[۲] ۱۹۸۷-۱۹۸۸).

 

[۱] . Schmidt

[۲] . Schmidt

[۱].schmidt

[۲] . Adamz

[۳] . schmidt

[۴]. practices varibility

[۵]. Gentile

[۶] . Lee

[۷]. Magill

[۸] . schmidt

[۱] . Magill & Hall

[۲] . Schmited

[۳] . Lee

[۴]. Blocked practices

[۵]. Random practices

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.