مقاله تعامل والد–فرزند و رویکردهای نظری به آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تعامل والد–فرزند و رویکردهای نظری به آن

تعداد صفحات: ۴۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

همواره خانواده نقش مهم و هستی بخش در رشد فرزندان داشته و یکی از مهم ترین محیط های موثر بر سلامت روانی و جسمی افراد به شمار می رود (نظری، ۱۳۸۹). یک موضوع مورد توافق عام در بین محققان رشد کودک و آسیب شناسان روانی رشد کودک این است که رشد کودک تحت تاثیر دامنه ای از عوامل است که ورای رابطه ی والدین و فرزندان است.

کیفیت رابطه ی والدین و فرزندان اهمیت زیادی در رشد و تکامل دوران کودکی دارد به طوری که نا ایمنی این رابطه می تواند سلامت روانی کودک را به خطر بیاندازد (محمودی قرابی، ۱۳۹۰).

 

واژه های کلیدی: خانواده، والدین، فرزندان، تعامل والدفرزند، طرد-پذیرش والدین،

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
پدر و مادر شدن ۷
تعامل مادر- فرزند ۸
تعامل پدر– فرزند ۱۱
طرد-پذیرش والدین ۱۳
رویکردهای نظری به تعامل والد–فرزند ۱۷
نظریه ی روان تحلیل گری ۱۷
نظریه زیستی ۱۸
نظریه رفتار گرایی ۱۸
نظریه یادگیری اجتماعی ۱۹
نظریه انسان گرایی ۲۰
نظریه تعامل گرایی نمادین ۲۰
نظریه منظومه ای ۲۱
نظریه طرد – پذیرش والدین ۲۲
نظریه دلبستگی ۲۴
کیفیت دلبستگی ۲۶
دلبستگی در دوران کودکی ۲۷
شیوه های فرزند پروری ۲۹
پیشینه تحقیقاتی ۳۳
تحقیقات خارج ازکشور ۳۳
تحقیقات داخلی ۳۸
منابع ۳۹

منابع

نظری، علی (۱۳۸۹). مبانی زوج درمانی و خانواده درمانی، چاپ ششم، تهران: نشر علم.

محمودی قرابی، جواد (۱۳۹۰). ارتقای کیفیت ارتباط مادر با کودک و نوجوان–همایش ارتقای کیفیت  ارتباط مادر با کودک و نوجوان.

پارسا، محسن(۱۳۷۵). روانشناسی رشد کودک و نوجوان. تهران: انتشارات بعثت.

فیض، جواد (۱۳۸۹). رفتار پدر و مادر با کودک و نوجوان. چاپ دوم. تهران: نشر امیرکبیر.

استافورد، لورا وبه یر، چری (۱۹۹۱). تعامل والدین و کودکان، ترجمه دهگانپور و مهرداد خرازچی ۱۳۷۷٫ تهران: انتشارات رشد

کمبل، سعید (۱۳۸۷). مشکلات رفتاری پیش دبستانی، ترجمه صیادان، س. چاپ اول، تهران: نشر دانژه.

خوشایی، کتایون (۱۳۸۶). جان بالبی (نظریه دلبستگی)، تهران: انتشارات دانژه.

سپهری، صیاد و مظاهری، محمد (۱۳۸۸). الگوهای ارتباطی خانواده و متغیرهای شخصیتی در دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، ۲۲، ۱۵۰-۱۴۱٫

شریفی اردانی، الهام (۱۳۹۱). تدوین و استاندارد سازی بسته های آموزش بومی ومهارت های ارتباطی  والد–کودک بر مبنای آسیب شناسی تعاملی در کودکان پیش دبستانی شهر یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره دانشگاه اصفهان.شکوهی یکتا، محسن، زمانی، نیره، پرند، اکرم، اکبری زردخانه، سعید (۱۳۸۸). اثر بخشی آموزش مدیریت خشم بر ابراز و مهار خشم والدین. روان شناسی رشد. شماره ۷۷، ۱۴۷-۱۳۷٫

نظری نژاد، محمد (۱۳۸۶). آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان، چاپ پنجم، مشهد: نشر آستان

مقدمه

خانواه مهم ترین و اصلی ترین نهاد تربیتی جامعه است. استحکام خانواده و روابط آن منجر به شکل گیری سلامت روانی مطلوب تر برای ورود به جامعه بزرگتر می شود. هرگونه معضل و مشکلی که استحکام خانواده را خدشه دار نماید سلامت جامعه را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. خانواده سالم، خانواده ای است که میان اعضای آن بویژه والدین و فرزندان رابطه درست حاکم باشد) بی تردید خانواده و چگونگی روابط میان اعضای خانواده و کیفیت ارتباط والدین با فرزندان در شکل گیری شخصیت و رشد اجتماعی، عاطفی و عقلانی فرزندان نقش و اهمیت فراوانی دارد (محمودی قرابی، ۱۳۹۰).

تحقیقات صورت گرفته در زمینه اختلال های رفتاری، این نتیجه را در برداشته که در بروز این اختلال های رفتاری عواملی مثل خانواده، به ویژه الگوی رفتاری والدین و عوامل ارثی و زیستی مثل شخصیت، سن،جنس و خلق و خوی کودک موثر است.خلق و خوی کودک چه به تنهایی و چه با توجه به محیط،عامل مهمی است که به صورت روانی و رفتاری در کودک نمود پیدا می کند و در تحول اجتماعی، شخصیت و سازگاری روانی کودکان نقش ایفا می کند.

مطالعات نشان داده است که رابطه والدین با فرزندان یک عامل حیاتی برای سازگاری روان شناختی فرزندان است و رفتار پرخاشگرانه فرزندان بیشتر حاصل خانواده های مشکل دار، دارای ساختار ناسالم و ارتباط نامطلوب والدین با فرزندان است که در این خانواده ها معمولا یک محرک استرس زا مانند عدم سازگاری زناشویی، عدم پذیرش فرزندان توسط والدین (فقدان صمیمیت، محبت، عشق، مراقبت، آسایش، حمایت و دیگر تظاهرات مثبت)، طرد والدین (فقدان احساسات مثبت و حضور گسترده ای از رفتارهای آسیب زای جسمانی و روان شناختی)، رفتارهای متفاوت والدین، کنترل روانی فرزندان توسط والدین و خلق و خوی دشوار آنها وجود دارد (شایگتو[۱]، منگلزدورف[۲] و بران[۳]، ۲۰۱۴؛ اکسینر[۴] و بایدر[۵]،۲۰۱۴؛ روهنر[۶]و خالقی[۷]، ۲۰۱۲؛ جولی[۸] و آندر[۹]، ۲۰۱۱). پس بی تردید خانواده و چگونگی روابط میان اعضای خانواده و کیفیت ارتباط والدین و فرزندان و خلق و خوی خود کودک در شکل گیری اختلاهای رفتاری نقش و اهمیت به سزایی دارد.

از آنجا که والدین بیشترین زمان را با فرزندان میگذرانند، روابط آنها با فرزندان و شیوه های تربیتی آنها می تواند نقش مهمی در پیشرفت رفتاری فرزندان داشته باشد. به عنوان مثال سهل گیری، نظارت ناکافی، برخورد خصمانه، تنبیه گری، بزهکاری، افسردگی، اختلال شخصیت، تربیت  نامنسجم، رفتارهای دوگانه و متضاد، ناکامی های مکرر، تهدید، تحقیر، تبعیض و حمایت ناکافی از سوی والدین می تواند دلیل اصلی بروز مشکلات رفتاری باشد (ماتیز[۱۰] و لاچمن[۱۱] ، ۲۰۱۰).

پدر و مادر شدن

پدر و مادر شدن از مهم ترین وظایف انسان است، وظیفه ای که قابل مقایسه با هیچ یک از مسئولیت های دیگر نیست. برای مثال انسان می تواند از دوستان خود روی برگرداند، از شغل خود استعفاء بدهد، هدف یا حتی ازدواج خود را بهم بزند، ولی فرزند خود را نمی تواند بر گرداند. پدر و مادر شدن فرایندی است که به همه وسعتش گاه به یک باره از راه میرسد در حالی که افراد برای آن کوچک ترین آموزشی ندیده اند.

سیفرت[۱۲]، هافن[۱۳] و هافن[۱۴] ( ۱۹۹۷) بیان می کنند که معمولاً افراد برای پدر یا مادر شدن خود دلایل متعددی دارند، برخی کودکان را دوست دارند و مایلند فرزندی داشته باشند تا به او محبت ورزند و او را مورد مراقبت خود قرار دهند، برخی از زنان می خواهند باداری را تجربه کنند، در نزد برخی پدر و مادر شدن امری دو بعدی است. اگر خودشان دارای خانواده ای خوشبخت بوده اند می خواهند تا چنین خانواده -ای را برای فرزند خود نیز فراهم آورند و اگر خوشبخت نبوده اند سعی می کنند فرزندانی داشته باشند تا آنها را خوشبخت کنند. در برخی از جوامع فرهنگ، مذهب یا سنت ها مردم را به داشتن فرزند تشویق می کنند(به نقل از شریفی اردانی، ۱۳۹۱).

 

[۱] -Shigeto

[۲] -Mangelsdorf

[۳] -Bron

[۴] -Akcinar

[۵] -Bayder

[۶]– Rohner

[۷]– khaleque

[۸]– Gulay

[۹]– Onder

[۱۰]– Matthys

[۱۱]– Lochman

[۱۲]– Seifert

[۱۳]– Hoffnung, R

[۱۴]– Hoffnung, M

 

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله شیوه های فرزند پروری
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.