مقاله تصادفات عابرین پیاده

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تصادفات عابرین پیاده

تعداد صفحات:۵۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

با گسترش زندگی ماشینی و افزایش روز افزون ترافیک در شهرها وجاده ها در نیم قرن اخیر در مقابل فواید اقتصادی و رفاهی ناشی از گسترش ارتباطات و سرعت جابجائی کالا ومسافر ،متاسفانه بر تعداد و شدت تصادفات ترافیکی افزوده گشته و خسارات جانی ومالی ناشی از این تصادفات بار سنگینی بر جامعه بشری تحمیل می کند (کلهری، احمدی نژاد ،۱۳۸۱: ۲۰  )  در دودهه اخیر در کشور های صنعتی به علت آثار سوء رشد وسایل نقلیه موتوری و بویژه اثرات زیست محیطی آن ، حرکت هایی در راستای بازگشت به گذشته تاریخی پدید آمده است و توسعه تسهیلات پیاده روی برای سفرهای کوتاه در برنامه های تنظیم سیستم حمل ونقل مورد توجه قرار گرفته است ،اما همگام با پیشرفت بشر در صنعت و رشد وسایل نقلیه موتوری پدیده نامیمونی به نام تصادف گریبانگیروی گردید .طبق آمار های منتشره از سوی سازمان بهداشت جهانی ،سالانه حدود ۲/۱میلیون نفر معادل ۳۲۴۲نفر در هرروز در سراسر جهان بر اثر تصادفات ترافیکی جان خود را از دست داده وبین ۲۰تا۵۰ میلیون نفر دچار آسیب های مختلف میگردند. پیش بینی میشودکه درسال ۲۰۲۰تصادفات به عنوان ششمین عامل مرگ ومیر ،دومین عامل سالهای از دست رفته زندگی و سومین عامل سالهای زندگی به همرا ه معلولیت شناخته خواهند شد. (حسن پور ، صفار زاده ۱۳۸۶: ۴۱ ) در شهرها به ازای هر مورد آسیب ترافیکی راهها، متحمل هزینه های زیادی نظیر اقدامات اورژانسی،مراقبتهای پزشکی وبازتوانی،اقدامات قضائی ،تسویه حساب، بیمه ومستمری از کار افتادگی می شوند. بیشترین گروههای اسیب پذیرعابرین پیاده قرار دارند که دچارحوادث ترافیکی می شوند.

 

واژه های کلیدی: عابرین پیاده، تصادفات عابرین پیاده، عوامل تاثیر گذار  بر وقوع تصادفات عابرین پیاده، نقاط حادثه خیز برای عابرین پیا ده، برنامه ریزی و طراحی معابر شهری

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تسهیلات پیاده ۸
مطالعات عابرین پیاده ۱۰
۱-عابر پیاده چه کسی است ۱۰
۲-محل عبور عابرین پیاده ۱۰
۳-مزایای پیاده روی ۱۰
۴- تکالیف قانونی عابرین پیاده ۱۱
مطالعه حوادث ترافیکی ۱۳
۱-حوادث ترافیکی:تعریف حادثه ترافیکی ۱۳
۲-آمار حوادث ترافیکی ۱۳
۳-آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی ۱۴
مطالعات تصادفات عابرین پیاده ۱۷
وظایف عابرین پیاده ۱۸
۱- اولین تصادف عابر پیاده در جهان ۱۹
۲- اولین قربانی تصادف در ایران ۱۹
انواع برخورد وسایل نقلیه با عابرین پیاده ۲۰
نقاط حادثه خیز برای عابرین پیاده ۲۰
بر نامه ریزی و طراحی معابر شهری ۲۲
۱-اهداف برنامه‌ریزی شهری ۲۳
۲- طراحی معابر شهری ۲۳
نقش پلیس و اجرای قانون ۲۳
عوامل تاثیر گذار بر وقوع تصادفات عابرین پیاده ۲۵
۱-عوامل بیرونی ۲۵
۱-۱- نقش سازمانهای دخیل در ترافیک ۲۵
۲-۱- ساختار و اصول هندسی معابر ۲۶
۳-۱- تجهیزات کنترل ترافیک ۳۴
۴-۱- ایمنی وسایل نقلیه ۳۵
۱-۵-آموزش ۳۸
۶-۱- بررسی وضعیت عابرین پیاده از نظر روشنایی معابر ۴۵
۲-عوامل درونی ۴۵
فهرست منابع و ماخذ ۵۱

منابع

۱- راد پویا ،کامران ، بررسی سیتم عبوری پیاده :۱۳۷۲

مومنی، اسکندر، شجاعی، احمد ، قربانیان حوادث رانندگی :۱۳۹۱

مهریاری لیلمی ،فرهاد ، قربانی مهران ، گزارش جهانی در خصوص پیشگیری از صدمات ناشی از تصادفات جاده ای : ۱۳۸۵

ستایش ولی پور ، جعفر ،مهندسی ترافیک کاربردی:۱۳۸۵

احدی ، محمدرضا، مهندسی ترافیک وایمنی: ۱۳۹۰

شاهی، جلیل ،مهندسی ترافیک :۱۳۷۹

اسماعیلی ، علی رضا ، رسانه وترافیک :۱۳۹۲

علمداری ، مهدی ، فرهنگ عامیانه دماوند : ۱۳۷۹

وزارت راه وترابری ، مدیریت ایمنی راه ،بانک توسعه آسیایی ،معاونت آموزش: ۱۳۸۵

عربانی، مهیار ، مهندسی ترافیک :۱۳۸۲

آیین نامه ایمنی راهها،وزارت راه وشهرسازی:۱۳۸۴

صفار زاده ، محمود،حسن پور، شهاب –بررسی تصادفات عابرین پیاده در ایران وارایه راه کارهای بهبود ایمنی

کاشانی جو ، خشایار ، پیاده راه چیست شاخص های آن کدام است ؟: ۱۳۸۵

روز نامه عصر ایران : ۱۳۸۹

 مقدمه

انسان موجودی است اجتماعی که از معاشرت با دیگران لذت می برد. مردم برای گفتگو، دیدار و تعاملات اجتماعی با دوستان یا غریبه های آشنا به مکانهایی امن غیر از خانه و محل کار در فضاهای شهری نیازمندند خیابانها از عمدترین فضاهای عمومی هستند که نبایستی تنها بعنوان ” کانالی عبوری” بدان نگریست چرا که از دیر باز خیابانها برای دیدار، مراوده ، گذران اوقات فراغت ، باهم بودن،  داد و ستد و همچنین تردد مورد استفاده مردم قرار می گرفته است . با رشد جمعیت و گسترش شهرها در دنیا،  تعاملات اجتماعی بسیاری از مردم بر اثر دوری کار از محل زندگی ، هزینه های جابجایی ، آلودگی هوا، کمی وقت فراغت و  گرفتاریهای روزمره دیگر نسبت به گذشته کاهش یافته است بدین جهت بسیاری از شهرها برای افزایش سر زندگی فضاهای شهری ،  پویایی اقتصاد شهری و افزایش تعاملات اجتمایی مردم  فضاهایی بعنوان “مکانهای سوم”  درسیمای برخی خیابانها پدید آوردند که آنها را از دیگر خیابانها متمایز می کند.  اینگونه خیابانها علاوه بر سر زنده بودن ، معاشرپذیرند.از خصوصیات مهم اینگونه خیابانها، مکانهای امن آن می باشند که دارای سطح  دسترسی  ایمن،  آسان و  راحت  برای عموم مردم اعم از پیر، جوان، خردسال،  فقیر و غنی را  فراهم می اورند مکانهایی که افزایش تعاملات اجتماعی در شهرهای بزرگ و شلوغ را برای همگان با کمترین هزینه امکان پذیر کرده است.  شهرها در گذشته از قابلیت پیاده مداری بالایی برخوردار بوده و پیاده روی به دلیل کم هزینه بودن یا در دسترس بودن به عنوان اصلی ترین الگوی جابجایی مردم در داخل کانونهای زیستی به شمار می رفت. به دنبال انقلاب صنعتی و سلطه ی اتومبیل در شهرهاسواره بر حقوق پیاده در شهرتعرض و مسئله عابرین پیاده به تدریج به دست فراموشی سپرده شد. در عصر حاضر و با طرح مفهوم توسعه پایدار، تشویق به حرکت پیاده و ایجاد پیاده راه ها و تسهیلات مرتبط با آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در بسیاری از کشورها پیاده روی به عنوان یکی از مولفه های مهم پایداری مطرح و به شکلی جدی مورد توجه قرار گرفته است، تا جائیکه ” طرح جامعه پیاده رو ی” در بسیاری از شهرها در دست تهیه قرار گرفت.در شکل گیری اولیه شهرها ،عبور ومرور وترددعابرین پیاده نقش اصلی را ایفا می کرد . زیرا مسافت پیاده روی مطلوب ،محل استقرار کاربریها و نهایتا ساختار کلی شهر را مشخص می ساخت .استقرارمحل کسب وکار ومحل عبادت روزانه ومناطق مسکونی در طرح ریزی شهرهای قدیمی به خوبی نمایانگر نقش وهویت عابر پیاده در شکل گیری شبکه ارتباطی شهرها بوده است .با گسترش زندگی ماشینی و افزایش روز افزون آمدوشد در خیابان ها و جاده ها در نیم قرن اخیر، در مقابل فواید اقتصادی و رفاهی ناشی از گسترش ارتباطات و سرعت جابه جایی کالا و مسافر، متأسفانه بر تعداد و شدت تصادفات ترافیکی علی الخصوص بر خورد با عابرین پیاده افزوده شده و خسارات جانی و مالی ناشی از این تصادفات، بار سنگینی بر جامعه بشری تحمیل می کند.( ذوقی،حاج علی -۱۳۸۳).

امروزه در ایران با افزایش رشد تولید وسایل نقلیه ازیک طرف و افزایش جمعیت شهرها وروستاها از طرف دیگر، توجه کافی به بحث عابران پیاده به خصوص از بعد ایمنی آن،بسیار مهم و قابل توجه است. ایمنی عابرین پیاده در شبکه های شهری طی سالهای اخیر تبدیل به یکی از مهمترین دغدغه های مدیران ترافیکی شهرهای بزرگ شده است. تصادفات عابرین پیاده تهدیدی درزمینه سلامتی و جان انسان ها و همچنین لطمات اقتصادی را در پی دارد همچنین این تصادفات باعث خسارات غیر مستقیمی از قبیل کاهش محبوبیت شهرها از دید گردشگران و نظایر آن می شود که اثرات آن میتواند از خود تصادفات مخربتر باشد بررسی هانشان می دهدکه  شاخص های مختلف از قبیل ریسک سوانح ترافیکی و تلفات ناشی از ان در کشور مادر سطح بسیار بالایی قرار دارد .(آمارتصادفات پلیس راهور)  به عنوان شاهدی بر این ادعا شاخص ریسک سلامت وشاخص ریسک ترافیک در سال ۱۳۹۰به ترتیب ۷/۳۸و۷/۲۲بوده است .( مومنی ،شجاعی -۱۳۹۱).در تصادفات رانندگی عابرین پیاده از کمترین سطح حفاظت برخوردارنداز این رو در تصادفات بیشترین  آسیب را متحمل  می شوندو در صدجراحات و تلفات بسیار بالایی را به خود اختصاص می دهند (ذوقی ،ملک محمد -۱۳۸۳)

عوامل تاثیر گذار  بر وقوع تصادفات عابرین پیاده به دو دسته تقسیم می گردند :

۱- عوامل بیرونی : ( نقش سازمانهای دخیل در ترافیک  ، ساختار و اصول هندسی معابر،تجهیزات کنترل ترافیک ،ایمنی وسایل نقلیه ، آموزش، روشنایی معابر )

۲- عوامل درونی : ( جسمانی،رنگ لباس، سن، جنسیت ، نوع گواهینامه، شرایط جوی)

تسهیلات پیاده

عابران پیاده جزء لاینفک سیستم های حمل و نقل شهری می باشد. طرح های مناسب برای عابران  پیاده نه تنها شامل احداث  تسهیلات جدید بلکه شامل اصلاح تسهیلات موجود عابرین نیز می شود. زیرا در صورتی که دسترسی های عابران پیاده افزایش یافته و شرایط مناسب تری برای آنها فراهم  شود ، طبعاً تعداد بیشتری از عابران از سیستم های موجود استفادهخواهند کرد . نتایج تحقیقات نشان می دهد ، در صورتی که طراحی، حفظ و نگهداری تسهیلات عابران پیاده مناسب باشد،شهروندان تمایل بیشتری به پیاده روی نشان می دهند و در نتیجه تعداد سفرهای پیاده افزایش می یابد.  (صفارزاده،حسن پور :۱۳۸۶،۱۳۵)

عابران پیاده طالب تسهیلاتی  هستند که ایمن ، و جذاب و مناسب بوده و به سهولت مورد استفاده قرار گیرد . در صورتی که طراحی تسهیلات عابر پیاده اصولی و صحیح باشد دوام آن بیشتر و حفظ و نگهداری آن آسان تر خواهد بود . برعکس اگر تسهیلات عابران پیاده دارای طرح ضعیفی باشد و عابران پیاده ، هنگام استفاده از آن احساس نا امنی و عدم آسایش کنند.میزان استفاده از این گونه تسهیلات کاهش خواهد یافت. تسهیلات ناکارآمد ، با طراحی ضعیف و عدم جذابیت در واقع هدر دادن پول و سرمایه های ملی هر جامعه ای به شمار می رود. هنگام طراحی پروژه های دولتی و خصوصی ، تسهیلات عابر پیاده بایستی مورد توجه قرار گیرد و نیازهای عابران پیاده به عنوان بخشی از طرح اصلی در نظر گرفته شود.(حسن پور ، زنگنه : ۱۳۹۱،۱۷)

توجه به تسهیلات عابر پیاده در طرح ها و پروژه های بزرگ عمرانی و شهرسازی باعث بوجود آمدن “طرح جامع تردد عابران پیاده “به عنوان بخشی از پروژه اولیه می شود. بدین ترتیب از ابتدای امر مسائل و مشکلات مربوط به حمل و نقل ، ایمنی و سطح سرویس دهی رفع شده و مشکلات مربوط به عابران پیاده به عنوان یک مسئله قابل حل تبدیل می شود.

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.