مقاله تحلیل مقابله ای نگرش فلسفی با رویکرد استراتژیک

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله تحلیل مقابله ای نگرش فلسفی با رویکرد استراتژیک به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۸ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع

۱-  دورانت،ویل، لذات فلسفه، ترجمه عباش زریاب خویی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، سال انتشار ۱۳۸۴

۲- دورانت،ویل، تاریخ فلسفه، ترجمه عباس زریاب خویی، شرکت انشارات علمی و فرهنگی سال انتشار ۱۳۷۹

۳- لاوین، ت-ز، از سقراط تا سازنر، ترجمه پرویز بابایی، مؤسسه انتشارات نگاه، سال انتشار ۱۳۸۴

۴- فرو آر، دیوید، مدیریت استراتژیک، ترجمه اعرابی و پارسائیان، دفتر پژوهشهای فرهنگی، سال انتشار ۱۳۷۹

۵- نویسندگان: غفاریان، کیانی، استراتژیک اثربخش، نشر فرا، سال انتشار، ۱۳۸۱

۶- نویسندگان: علی احمدی، فتح ا…. تاج الدین، نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک، انتشارات تولید دانش، سال انتشار ۱۳۸۲

فهرست مطالب

چکیده ۱
تحلیل مقابله ای ۵
جهان مثل افلاطون به رویکرد استراتژیک ۵
تحلیل مقابله ای ۸
جهان پدیدار رویکرد اجرایی ۸
شکل:مقایسه نردبان شناخت افلاطون با سلسله مراتب استراتژی در مدیریت ۱۲
نتیجه گیری: ۱۲
منابع ۱۵ 

چکیده

تاکنون درباره استراتژی، رویکردها، مکاتب، مدلها، تکنیک های  متنوع و فراوانی مطرح شده است. دلیل تنوع اولاً در اهمیت استراتژیک در تحول سازمانها و همچینن گستردگی و پیچیدگی مفهوم آن می باشد. در این مقاله به تحلیل مقابله ای نگرش فلسفی با رویکرد استراتژیک می پردازد.

از اینرو مباحثی از قبیل نظریه نردبان شناختی افلاطون، تحلیل مقابله ای جهان مثل رویکرد استراتژیک و جهان پدیدار- رویکرد اجرایی طرح می شود.

رویکرد استراتزیک از نظر ماهیت و جوهر ( و نه از جنبه عملیات و تکنیک هایی و مدلها) با نگرش فلسفی سنخیت دارد. حوزه خلق چشم اندازهای آینده و استراتژک کلان که در سلسله مراتب استراتژی در بالاترین سطح می باشد، در تقابل با نردبان شناخت افلاطون با بالاترین سطح شناخت یعنی جهان مثل و حوزه کشف قوانین، کلیات و غایات نظم و نادیدنی است ارتباط دارد. اصولاً سنخ و جنس این حوزه از نوع محسوس و ملموس نیست.

از سوی دیگر، همانگونه که رویکرد تجزیه گرایی و ابزارهای تجسس جزء نگر و استقرایی علوم نتوانست آن وحدت فلسفی پیشین را احیاء نماید و عکس العمل های آشفته و متناقض نتوانتست جایگزین خوبی برای نگرش فلسفی کل گرا و راهبری آگاهانه محسوب شود، بنابراین درمدیریت و حوزه استراتژی نیز رویکردهای تجزیه گرایی برغم عمل گرایی و موشکافی هایی دقیق نمی تواند جایگزین مناسبی برای رویکرد استراتژیک که تفکر سیستمی و دورنمای کلی ازمشخصه های  کلیدی آن محسوب شود.

حوزه تفکر و رویکرد استراتژیک جزو قلمرو انحصاری نگرش فلسفی به معنی کل نگری می باشد و به عبارتی استراتژی در عرش خلق می شود و در فرش پیاده می شود. در صورتی که این نظم طبیعی و منطقی به دلیلی مختل می شود و استراتژیهای کلان بجای آنکه در دورنمای کل و براساس تفکر سیستمی و متکی به ذهن استراتژیک بصیر شکل گیرد، از رویکردهای اجرایی و عملیاتی ناشی شود وکشتی سازمان در میان غوغاها و تناقضات گرفتار می شود، بین عناصر استراتژیک و عملیاتی همآهنگی و توازن ایجاد شود، و هر یک می بایست در سلسله مراتب مدیریتی به وظایف خود عمل نماید. سلامتی سازمان بستگی به حفظ این اعتدال دارد.

واژه های کلیدی: تحلیل مقابله ای، نگرش فلسفی، رویکرد استراتزیک

 تحلیل مقابله ای [۱]

جهان مثل افلاطون به رویکرد استراتژیک

برای شناخت جوهر استراتژی لازم است تا آن در پرتو دورنمایی بزرگتر مورد بررسی  قرار گیرد. برهمین اساس و راستای مطالعه تطبیقی نگرش فلسفی و رویکرد استراتژیک یکی از مفاهیم مهم در نگرش فلسفی نظریه مثل افلاطون است که مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

افلاطون برای تشریح مفاهیم کلی، جهانشمول و لایتغیر که از ثبات پارمیندسی برخوردار است از اصطلاح مثل(ldea ) یا صور(From ) بهره می جوید.

« مقصود از او مثل عبارت است از قانون یا قوانینی که نمایات مطلوبی دارند و کلی هستند و همچنین در پشت سر حوادث ظاهری و اشیاء جزیی قرار دارند که حواس قادر به درک آنها نیست( ویل دورانت تاریخ فلسفه( مترجم: عباس زریات، علمی و فرهگی ۱۳۷۹). جهان مثل افلاطون مبین کلیات قوانین و نمایات جهان اشیاء و جهان محسوس است حقیقی تر و جاویدان تر از جهان متغیر اشیاء محسوس و پدیدار می باشد. برای مثال می توان گفت که اگر به ساختمانی توجه شود حواس فقط توده ای از آهن، بتن، آجر و ……. را می بیند. در حالی که یک ذهن بصیر( فلسفی – استراتژیک) نظم نادیدنی آن ساختمان را خواهد دید. آن ساختمان از نظر اشیاء جزئی مانند بتون، آجر و….. تغییرپذیر و نابودشدنی است ولی آن نظم نادیدنی و قوانین و نمایات پشت سراین ساختمان از ثبات ابدی و ازلی برخوردار است.

از نظر افلاطون دنیا بدون مثل( قوانین، کلیات و نمایات) مانند توده ای از محسوسات نامنظم و بی معنی خواهد بود، زیر اشیاء و جزئیات وقتی معنی می یابند که تحت کلیات در آینده و اهداف و اغراق آنها کشف شود.

افلاطون عالی ترین شکل تربیت را که ویژه شهریار فیلسوف است همین جستجوی مقل  کشف صور کلیه و استنتاج[۲] اهداف و اغراق جهان محسوس میداند.

تفکر استراتژیک در حوزه مدیریت و سازمان قابل مقایسه با جهان مثل افلاطون است. در حوزه مدیریت نیز برای درک و شناخت پدیده ها و تغییرات که خود معلول و جلوه های تحولات اساسی تر هستند می بایست در پرتو سیستم های بزرگتر بررسی شوند. درواقع براساس رویکرد تجزیه گرایی رویدادهای تجاری و مدیریتی ظاهراً بی معنی و بی ارتباط به نظر می رسند. که تحولات کسب و کار لازم است تا در بالاترین سطح  سازمان در یک دورنمای کل استراتژیک به نظم درآید و تفکر سیستمی و درک روابط متقابل سیستم های کل به منظور درک مقوله های مدیریتی از مشخصه های کلیدی رویکرد استراتژیک بشمار می رود.

هر دو هم جهان مثل و تفکر استراتژیک از طریق تجزیه گرایی قابل تفسیر و شناخت نیستند بلکه نظم نادیدنی آنها را می بایست در کل گرایی جستجو نمود. تفکر استراتژیک با قواعد نادیدنی تحولات تجاری سروکار دارد اگرچه ممکن است از پدیده های محسوس محیطی و تحت سیستم های بالاتر جوهره و قواعد تغییرات را استنتاج نمود. بنابراین در مقابل جهان محسوس پدیده های تجاری یک جهان معرف نظم نادیدنی داریم که با رویکرد های اجرایی قابل مقایسه نیست و اصولاً سنخ و جسن تفکر استراتژیک از نوع محسوس و اجرایی نیست بلکه از نوع فلسفی و کل است به همین دلیل همواره افق های نوینی، و چشم اندازی که بدلیلی که قبلاً تجزیه نشده است فراروی سازمان گشوده می شود.

مقایسه مثل افلاطون با رویکرد استراتژیک

موضوع مثل افلاطون رویکرد استراتژیک
۱- محتوای کشف قوانین، کلیات و نمایات نادیدنی جهان اشیاء و جهان پدیدار شناخت پدیده های تجاری در پرتو سیستم های بزرگتر و کشف چشم اندازه ای نوین
۲- شمول قوانین ، صور کلیه و ….. جهانشمول هستند نظم نادیدنی تحولات تجاری از جهانشمولی برخودار است.
۳-تغییر پذیری – ثبات برخلاف جهان اشیاء و محسوس که دائماً در حال تغییر و تحول است این بخش در ثبات ابدی پارمندیس قرار دارد. برخلاف جهان محسوس پدیده های تجار که معمول هستند و دائماً در تغییر به سر می برند جهان تفکر استراتژیک معنی و مفاهیم کلیه از ثبات برخوردار است.
۴-سطح تجزیه و تحلیل مثل در نظریه نردبان شناخت افلاطون، عالی ترین فعالیت بشمار می رو. تفکر استراتژیک در بالاترین سطوح مدیریت از عالی ترین فعالیت ها ست.
۵-ابزارهای شناخت مفاهیم عقلی،  انتزاعی، و توانائیهای ادراک صور کلیه و فراحسی مهارتهای مفهومی –ادراکی – تفکر سیستمی – رویکرد فرابخشی
۶- شایستگی احراز فیلسوف شهریار که صاحب تفکرکل و توانایی  استنتاج صور کلیه را داراست. استراتژیست که دارای مهارتهای مفهومی – ادراکی است و دارای اندیشه و دورنمای کل می باشد.

تحلیل مقابله ای[۳]

جهان پدیدار  رویکرد اجرایی

«  در نظریه شناخت افلاطون» جهان پدیدار در سطح پائین تر نردبان شناخت قرار دارد. سرشت بنیادین جهان پدیدار عبارتست از تغییر دگرگونی.سخن هراکلیتوس

« نمی توان دوبار وارد یک خانه شد» در این سطح موضوعیت پیدا میکند.جهان پدیدار و اشیاء همچون رودخانه در سیلان بی پایان و در حال تغییر و حرکت است.( لاوین از سقوط تا سارتر، مترجم پرویز بابایی، انتشارات نگاه سال ۱۳۸۴)

با  توجه به اینکه در جهان پدیدار، اشیاء فیزیکی دائماً در حال نحطاط و تغییر هستند سوفسطائیان موضع گیری فلسفی شک گرایی به امکان هرگونه شناخت راستین را طرح نمودند. بنابراین، با توجه به تغییرپذیری جهان اشیاء از نظر آنان هیچ معیار مطلق برای جوامع مختلف وجود ندارد.

۳- منظور از کل اصطلاحی است که بر ماهیت همه مصادیق جزمی دلالت دارد و همه  مالکیت ها را در بردارد مثل مفهوم کلیه انسان  که شامل همه ماهیت های نامی انسانهای خاص از قبیل ص، علی،و سقراط می شود.

۴- منظور از جهان مثل ، کلیات قوانین و غایات جهان محسوس است که حقیقی ترو جاویدان تراز جهان متعیر اشیاء وپدیدار است که البته خود را به ادراک متکی  نمی نماید در مقایسه باجهان محسوس مطرح می شود.

۵-استنتاج یا استنباط یعنی استدلال از قضیه ها به یک نتیجه

20,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.