مقاله تاریخ زردشت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله تاریخ زردشت به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۴۹ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع و ماخذ

تاریخ جامع ادیان – جان بی ناس، مترجم: علی اصغر حکمت
اسطوره زندگی زردشت – ژاله آموزگار – احمد تفضلی
مبانی فلسفه / دکتر آصفه آصفی

فهرست مطالب

زمان زردشت: ۱
۱ – نتیجه گیری بر اساس اعداد و ارقام بر اساس تاریخ سنتی: ۱
۲ – زمان زردشت بنا بر قرائن زبانی و تاریخی: ۲
زادگاه زردشت: ۳
زندگانی زردشت بنابر گاهان و متن های قدیم اوستایی: ۴
زندگی نامه اساطیری زردشت: ۷
زندگانی تاریخی زردشت: ۱۸
تعالیم زردشت ۲۵
نظریه ها در مورد شخصیت زرتشت و رسالت بزرگ اش: ۳۹
آیین ها و جشن های دینی زرتشتیان ۴۱
آیا زرتش پیغمبر بود ؟ ۴۲
پس زرتشت که بود ؟ ۴۲
هدف آیین زرتشت چیست؟ ۴۳
آیا زرتشت یکتاپرست بود ؟ ۴۳
منابع و ماخذ ۴۶

 چکیده

در این مقاله زمان زردشت را بر مبنای اعداد و ارقام بر اساس تاریخ سنتی و بنا بر قرائن زبانی و تاریخی، زادگاه زردشت، زندگانی تاریخی زردشت، تعالیم زردشت، نظریه ها در مورد شخصیت زرتشت و رسالت بزرگ اش، آیین ها و جشن های دینی و آیا زرتش پیغمبر بود ؟ و هدف از آیین زرتشت  مورد بررسی قرار می دهیم.

تمام فیلسوفان یونانی و سپس رومی که بدون استثنا یا خود را شاگرد زرتشت معرفی کرده اند یا برای اعتبار دادن به خود, نوشته های خود را به او منصوب کرده اند, زرتش را آموزگار جهانی نامیدند. پس از تسخیر ایران به وسیله مسلمانان عرب, ایرانیانی که نخواسته بودند بکیش عرب درآیند و زرتشتی ماندند در زیر ستم شدید و برای نگهداری از جان خود به زرتشت لقب پیغمبر دادند. امروز با گسترش دانش زرتشت شناسی اگر بخواهیم لقبی به زرتشت بدهیم, ابر اندیشمند خواهد بود.

که در جهان یکتا می باشد. به زبان گاتایی او را اشوان و در زمان هخامنشیان او را ارتوان نامیدند. اشوان یا ارتوان یعنی کسی که خود را با قانون هستی که بر پایه های راستی و درستی پی ریزی شده هماهنگ کرده باشد.

هدف آیین زرتشت را می شود تنها در یک جمله خلاصه کرد: خوشبخت سازی زمین و تمام جاندارانی که روی این کره زندگی می کنند یعنی انسانها, جانوران و گیاهان. تمام آرمان زرتشت بر این پایه پی ریز شده که از زمین کره ای خوشبخت درست کند که در آن جانداران بتوانند شکوفا شوند و به رسایی برسند و سپس با خشنودی در نور و خرد اهورا مزدا غرق شده و به زندگی جاوید دست یابند.

آیین زرتشت آیینی است یکتاگرا. واژه یکتاگرا با پسوند دینامیک گرا درست شده که از گرایش می آید یعنی حرکت از یک نقطه به نقطه دیگر. چون آیین زرتشت آیینی است دینامیک و همیشه در حال نوسازی و نوآوری و نو شدن بنابراین واژه یکتاگرا نمایان گر این آیین است . پیروان این آیین, با کار و کوشش خود که بر پایه های اندیشه نیک, گفتار نیک و کردار نیک و با سرکوب کردن دروغ و ریا و خرافات انجام می شود به سوی یگانگی و به سوی یگانگی و به سوی اهورا مزدا گام بر می دارند تا با او یگانه شوند, تا با او یکتا شوند. بنابراین آیین زرتشت آیینی است یکتاگرا و یکتاشناس.

واژه های کلیدی: زمان زردشت ،تاریخ سنتی ، قرائن زبانی و تاریخی، زادگاه زردشت، تعالیم زردشت، شخصیت زرتشت ، آیین ها و جشن های دینی

زمان زردشت:

دورترین زمانی که برای زردشت تامل شده اند سده هیجدهم پیش از میلاد و نزدیکترین آن سده هشتم پیش از میلاد است برای تعیین این تاریخ دو روش عمده به کار رفته است.

در روش اول به ارقام و اعدادی استناد شده که درباره زندگی زردشت در کتاب های پهلوی و عربی یا در منابع یونانی آمده است در روش دوم نتیجه گیری بر اساس معیارهای زبانی و قرائن تاریخی است:

۱ – نتیجه گیری بر اساس اعداد و ارقام بر اساس تاریخ سنتی:

در کتاب بند هشن آمده است که «چون هزاره سلطه بزغاله (جدی) فرا رسید از سوی آفریدگار اورمزد به پیامبری آمد و گشتاسب پس از پذیرفتن دین ۹۰ سال فرمانروایی کرد. مجموع سالهای فرمانروایی او ۱۲۰ سال بود. بهمن پسر اسفندیار ۱۱۲ سال، همان (چهرآزاد) دختر بهمن ۳۰ سال، دارا پسر همای که همان بهمن است، ۱۲ سال و دارا پسر دارا ۱۴ سال» با جمع بستن این ارقام عدد ۲۵۸ سال بدست می آید که زمان فاصل میان زردشت و کشته شدن دارا بدست اسکندر است. از سوی دیگر بیرونی می نویسد که از ظهرو زردشت تا زمان اسکندر ۲۵۸ سال فاصله بوده است.

مسعودی نیز فاصله زمانی زردشت تا اسکندر را ۲۵۸ سال ذکر می کند اما از این روایات گوناگون، یا تاریخی معلوم نمی شود که منظور از «زمان زردشت» تاریخ زایش اوست یا تاریخ وحی بر او در سی سالگی، یا تاریخی که در چهل سالگی دین خود را آشکارا بر مردمان ابلاغ کرد. یا زمانی که در چهل و دو سالگی گشتاسب دین او رار پذیرفت.

همچنین روشن نیست که منظور از «تا زمان اسکندر» چیست؟ آیا مقصود زمان فتح ایران به دست اسکندر است یا مرگ او، یا اصولاً مراد از تاریخ اسکندر یا تاریخ سلوکی است.

هنیگ بر آن است که «تا زمان اسکندر» به معنی سال مرگ داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی به نظر وی تاریخ است که درسال ۳۳۰ ق . م اتفاق افتاد، اما در مورد مبدأ تاریخ یقین ندارد، بنابراین به نظر وی تاریخ تولد او یا سال ۶۱۸ یا ۶۲۸ یا ۶۳۰ پیش از میلاد بوده است و چون زردشت بنا به روایات مذکور در کتاب های پهلوی ۷۷ سال عمر کرده است سال فوت او را در ۵۴۱ یا ۵۵۱ یا ۵۵۳ ق . م می داند.

45,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.