مقاله بی‌ثباتی ازدواج

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله بی‌ثباتی ازدواج

تعداد صفحات:۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ازدواج یک پیمان مقدس است که تقریباً در میان تمام اقوام و ملل و تمام زمان‌ها و مکان‌ها وجود داشته است، به‌طوری‌که بیشتر ادیان بر این سنت دیرینه و نیاز زن و مرد تأکید داشته‌اند و تمامی زوجین خواهان ثباتی در ازدواج خود می‌باشند؛ ثبات ازدواج، فقدان مشکلات زناشویی نیست، بلکه حضور شور و اشتیاق، صمیمیت و تعهد است که ازدواج را سالم و بی‌عیب حفظ می‌کند تا اینکه علل طبیعی مانند مرگ یکی از همسران موجب فروپاشی آن شود (سانتراک[۱]، بی تا؛ ترجمه فیروز بخت، ۱۳۸۴).

بی‌ثباتی ازدواج همراه مفاهیمی مانند ازهم‌پاشیدگی زناشویی[۲]، قطع روابط زناشویی[۳]، طلاق[۴]، کیفیت زناشویی پایین و ترک ازدواج، استفاده‌شده است (بروان، سنتز، نوک و رایت[۵]، ۲۰۰۶). می‌توان گفت که این موارد درعین‌حال که به هم مرتبط‌اند، مفاهیم متمایزی هستند. ازهم‌پاشیدگی زناشویی عمل قانونی انحلال یک ازدواج را به‌واسطه طلاق یا جدایی دائمی، تعیین می‌کند. به‌عبارت‌دیگر قطع روابط زناشویی، دربرگیرنده ازهم‌پاشیدگی عمدی از طریق طلاق یا جدایی و ازهم‌پاشیدگی غیر عمد از طریق مرگ است. کیفیت زناشویی پایین نیز، در مقایسه ارزش‌یابی کیفی از ازدواج سالم مشخص می‌شود. کیفیت زناشویی پایین درواقع درجه پایینی از سازگاری، رضایت پایین، ناخشنودی در یک رابطه و شاید عملکرد نابسنده زوج را نشان می‌دهد. کیفیت زناشویی پایین لزوماً بر تمایل بالا برای طلاق، جدایی یا ترک کردن رابطه دلالت نمی‌کند (بوث و ادوارز، ۱۹۸۵).

 

واژه های کلیدی:بی ثباتی ازدواج، عوامل مؤثر بر ثبات ازدواج یا بی‌ثباتی ازدواج، پیامدهای اختلافات زناشویی والدین در کودکان

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
بی‌ثباتی ازدواج یا احتمال وقوع طلاق ۷
مفهوم بی‌ثباتی ازدواج ۸
عوامل مؤثر بر ثبات ازدواج یا بی‌ثباتی ازدواج ۹
فرآیند تحول و تکوین خانواده در طول زمان و ارتباط آن با تغییرات رضایت زناشویی ۱۰
پیامدهای اختلافات زناشویی والدین در کودکان ۱۲
نتیجه گیری ۱۸
منابع ۲۰

منابع

سانتراک، جان دبلیو. (بی تا). آیا من باید ازدواج کنم؟ (ترجمه‌ی مهرداد فیروز بخت، ۱۳۸۴). تهران: انتشارات رسا.

گلدنبرگ، ایرنه و گلدنبرگ، هربرت. (بی تا). خانواده‌درمانی. (ترجمه‌ی حمیدرضا حسین شاهی برواتی، سیامک نقش‌بندی و الهام ارجمند، ۱۳۸۸). تهران: نشر توتیا.

مهدی خان، زهرا. (۱۳۸۲). والدین خودخواه، فرزندان رهاشده. تهران: انتشارات پیکان.

نظری، علی‌محمد. صاحبدل، حسین و اسدی، مسعود. (۱۳۸۹). بررسی ارتباط بین سبک‌های دلبستگی و میزان بی‌ثباتی ازدواج در زنان و مردان متأهل، مجله زن و مطالعات خانواده، ۲، ۸، ۱۲۵- ۱۱۵٫

شریفی، مرضیه. کارسولی، سلیمان و بشلیده، کیومرث. (۱۳۹۰). اثربخشی بازآموزی اسنادی در کاهش فرسودگی زناشویی و احتمال وقوع طلاق در زوجین متقاضی طلاق. مشاوره و روان‌درمانی خانواده، ۱، ۲، ۲۲۵ -۲۱۲٫

جعفری، اصغر. ثنایی ذاکر، باقر. پاشاشریفی، حسن و کرمی، ابوالفضل. (۱۳۸۹). مقایسه اثربخشی رویکردهای ارتباطی ستیر و تجربی ویته کر در کاهش وقوع طلاق در زوج‌های متعارض در آستانه طلاق. فصلنامه تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره، ۹،۳۴،۴۷-۲۵٫

علی مردانی، صدیقه. فاتحی زاده، مریم السادات. جلالی، محمود و باغبان، ایران. (۱۳۸۹). مقایسه فرآیند داوری خانوادگی و مشاوره در کاهش میل به طلاق زوج‌های متقاضی طلاق شهر اصفهان. فصلنامه تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره، ۹، ۳۳، ۸۵ – ۶۷٫

ثنایی، باقر. (۱۳۷۸). مثلث سازی و مثلث‌های پاتولوژیک در مشاوره خانواده. مجموعه مقالات همایش سراسر مشاوره، تهران: سازمان بهزیستی.

مقدمه

میزان بالای طلاق در ایران و افزایش درصد زنانی که خواستار طلاق‌اند، نشانگر افزایش اختلافات زناشویی است. ازنظر لارسون و هولمن[۱] (۱۹۹۴)، ثبات زناشویی سه جزء اساسی «شور و اشتیاق[۲]»، «صمیمیت[۳]» و «تعهد[۴]» را شامل می‌شود. درواقع بی‌ثباتی ازدواج[۵] زمانی مطرح است که یکی از زوجین یا هردوی آن‌ها درباره طلاق یا جدایی می‌اندیشند و یا اعمالی را انجام می‌دهند که به پایان رساندن ازدواج، گرایش دارد (بوث و ادوراز[۶]، ۱۹۸۵؛ براون، سنچز، نوک و رایت[۷]، ۲۰۰۶؛ هاه لگ و ریچتر[۸]،۲۰۱۰).

به‌طورکلی مفهوم بی‌ثباتی ازدواج به‌عنوان قطب منفی از یک پیوستاری که تداوم و پیوستگی ازدواج را نشان می‌دهد، دیده می‌شود. اگر یک ازدواج باثبات و پایدار نیروهای زیادی دارد که هر یک از زوجین را ملزم به باهم بودن می‌کند، یک ازدواج ناپایدار و بی‌ثبات نیروهای زیادی دارد که هر یک از زوجین را در جهت جدا شدن از هم سوق می‌دهد (بوث، جانسون[۹] و ادوارز، ۱۹۸۳).

 بی‌ثباتی ازدواج[۱۰] یا احتمال وقوع طلاق[۱۱]

ازدواج یک پیمان مقدس است که تقریباً در میان تمام اقوام و ملل و تمام زمان‌ها و مکان‌ها وجود داشته است، به‌طوری‌که بیشتر ادیان بر این سنت دیرینه و نیاز زن و مرد تأکید داشته‌اند و تمامی زوجین خواهان ثباتی در ازدواج خود می‌باشند؛ ثبات ازدواج، فقدان مشکلات زناشویی نیست، بلکه حضور شور و اشتیاق، صمیمیت و تعهد است که ازدواج را سالم و بی‌عیب حفظ می‌کند تا اینکه علل طبیعی مانند مرگ یکی از همسران موجب فروپاشی آن شود (سانتراک[۱۲]، بی تا؛ ترجمه فیروز بخت، ۱۳۸۴).

بی‌ثباتی ازدواج همراه مفاهیمی مانند ازهم‌پاشیدگی زناشویی[۱۳]، قطع روابط زناشویی[۱۴]، طلاق[۱۵]، کیفیت زناشویی پایین و ترک ازدواج، استفاده‌شده است (بروان، سنتز، نوک و رایت[۱۶]، ۲۰۰۶). می‌توان گفت که این موارد درعین‌حال که به هم مرتبط‌اند، مفاهیم متمایزی هستند. ازهم‌پاشیدگی زناشویی عمل قانونی انحلال یک ازدواج را به‌واسطه طلاق یا جدایی دائمی، تعیین می‌کند. به‌عبارت‌دیگر قطع روابط زناشویی، دربرگیرنده ازهم‌پاشیدگی عمدی از طریق طلاق یا جدایی و ازهم‌پاشیدگی غیر عمد از طریق مرگ است. کیفیت زناشویی پایین نیز، در مقایسه ارزش‌یابی کیفی از ازدواج سالم مشخص می‌شود. کیفیت زناشویی پایین درواقع درجه پایینی از سازگاری، رضایت پایین، ناخشنودی در یک رابطه و شاید عملکرد نابسنده زوج را نشان می‌دهد. کیفیت زناشویی پایین لزوماً بر تمایل بالا برای طلاق، جدایی یا ترک کردن رابطه دلالت نمی‌کند (بوث و ادوارز، ۱۹۸۵).

 

[۱] Larson, J. H., & Holman, T. B

[۲] passion

[۳] intimacy

[۴] commitment

[۵] Marital instability

[۶] Booth, A., & Edwards, J. N

[۷] Brown, S.L., Sanchez, L. A., Nock, S. L., & Wright, J. D

[۸] Hahlweg, K., & Richter, D

[۹] Johnson, K. L

[۱۰] Marital instability

[۱۱] Divorce Probblity

[۱۲] Santrac

[۱۳] Marital dissolution

[۱۴] Marital relationship disruption

[۱۵] Divorce

[۱۶] Brown, S. L., Sanchez, L. A., Nock, S.L., & Wright, J. D

 [۱] Santrac

[۲] Marital dissolution

[۳] Marital relationship disruption

[۴] Divorce

[۵] Brown, S. L., Sanchez, L. A., Nock, S.L., & Wright, J. D

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله آثار و تبعات ازدواج غیر قانونی زنان ایرانی با مردان خارجی بر حقوق کودک
  • پرسشنامه مقیاس بی ثباتی ازدواج (MII)
  • پایان نامه آداب و احکام ازدواج در دین های مزدایی و مسیحیت و اسلام
  • مقاله آگاهی دینی و ازدواج جوان
  • مقاله ازدواج وطلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.