مقاله بررسی وکالت در سوگند

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله بررسی وکالت در سوگند

تعداد صفحات: ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هر کس مدعی حقی باشد باید آن را اثبات کند و مدعی علیه نیز هرگاه در مقام دفاع، مدعی امری شود که محتاج به دلیل باشد اثبات امر بر عهده او است(ماده ۱۹۷آیین دادرسی مدنی). سوگند از ادله اثبات دعوی به شمار می‌روند که در ماده ۱۲۵۸ قانون مدنی نیز، بیان شده‌اند.

سوگند نیز اخبار از مشاهدات  و مسموعات است. سوگند عبارت است از بیان امری با گواه قرار دادن خداوند. شخصی که قسم یاد می‌کند در حقیقت به شهادت پروردگار متوسل می‌گردد. بنابراین در سوگند یک نوع اعتقادات مذهبی و روابط معنوی دیده می‌شود که آن را از سایر دلایل مشخص و مجزا می‌سازد. سوگند از لحاظ ادله اثبات دعوا سابقه‌ای بس طولانی دارد جوامع مذهبی اهمیت زیادی برای آن قائل بوده‌اند و از بیم مجازات اخروی سوگند دروغ یاد نمی‌ کردند ولی کم کم با تزلزل حکومت‌های مذهبی و تضعیف روح ایمان استفاده از آن هم به تدریج محدود گردید و نقش مهمی را که در فصل دعاوی داشت از دست داده و مخصوصاً با توسعه‌ای که سایر دلایل پیدا کرده‌اند و قابل ضبط و نگهداری هستند طبعاً مورد استعمال قسم به موجب قوانین کم شده است.

به عبارتی در مقاله پیش رو به دنبال پاسخ دادن به این سؤالات هستیم که آیا اعلام اراده اخباری در سوگند قائم به شخص اصیل است؟ یا قابل تفویض و واگذاری به دیگری است و نماینده اصیل به سمت وکالت می‌تواند سوگند واقع سازد؟ از سویی دیگر کاربرد وکالت در سوگند چیست؟

 

کلید واژه‌ها: سوگند، وکیل، وکالت، حقوق.

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
بخش اوّل: موضوع شناسی سوگند ۶
مفهوم سوگند ۶
ارتباط بین معنای لغوی و اصطلاحی ۶
شرایط قسم خورنده ۷
انواع قسم ۸
ادله مشروعیت سوگند ۹
انواع قسم‌های قرآن ۹
نقش سوگند ۱۰
قوانین موضوعه کنونی ایران در سوگند ۱۰
محدودیت‌های سوگند ۱۱
۱-تشریفاتی بودن سوگند ۱۱
۲-سوگند دلیلی تنهاست ۱۳
۳- سوگند یکی از حقوق طرفین دعوا ۱۳
۴- آثار قاعده مداخله طرف یا طرفین دعوا در سوگند ۱۴
سوگند در دعاوی ۱۵
۱- آثار سوگند ۱۵
۲- سوگند به نام الله ۱۶
بخش دوّم:وکالت در سوگند ۱۸
نمایندگی در سوگند ۱۸
وضع حقوقی توکیل سوگند ۱۸
توکیل در قبول و رد سوگند یا تقاضای آن ۲۵
بخش سوّم:وکالت در سوگند در سایر کشورها ۲۶
نتیجه گیری ۲۷
فهرست منابع ۲۸

 منابع

قرآن کریم

جعفری لنگرودی، محمدجعفر، ترمینولوژی حقوق، تهران، چاپ چهارم، کتابخانه گنج دانش، ۱۳۸۳ ش.

شهید ثانی زین الدین، مسالک الافهام الی تقیح شرائع الاسلام، موسسه المعارف الاسلامیه، چاپ اول، ۱۴۱۷-۱۴۱۳ قت.

کاتوزیان، ناصر، اثبات و دلیل اثبات، تهران، چاپ اول، انتشارات میزان، ۱۳۸۰ ش.

کاتوزیان،ناصر، عقود معین، انتشارات شرکت سهامی انتشار، ۱۳۸۹ ش.

دفتری، متین، آئین دادرسی مدنی و بازرگانی، تهران، انتشارات مجد، ۱۳۷۸ ش.

متین دفتری، احمد، آیین دادرسی مدنی، تهران ۱۳۴۰-۱۳۲۴ ش.

شهید اول، شمس الدین محمد، الدروس الشرعیه، قم، موسسه نشر اسلامی، چاپ اول.

شهید اول، محمد، القواعد و الفوائد، قم، مکتبه المفید.

شهید اول، محمد، اللمعه الدمشقیه، قم، دارالناصر.

خمینی، روح الله، تحریرالوسیله، دارالکتب العلمیه، اسماعیلیان، چاپ سوم، ۱۴۰۸ ق.حرعالمی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، به کوشش عبدالرحیم ربانی، بیروت، داراحیاء التراث العربی.

محقق حلی، جعفر بن حسن، شرایع الاسلام، قم، موسسه المعارف الاسلامیه، چاپ اول، ۱۴۱۵ ق.

محقق داماد، مصطفی، قواعد فقه ۳ (بخش قضایی)، مرکز نشر علوم اسلامی، بی‌تا.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

مقدمه

در مورد سوگند وکیل نیز دو نظریه مطرح است: ۱- نظریه منع توکیل در سوگند: جانبداری از نظریه عدم توکیل‌پذیری سوگند در مباحث پراکنده از کتاب وکالت، قضا و شهادات و کتاب الایمان صورت گرفته است. در مبحث وکالت فقها با تصریح به موارد غیرقابل نیابت، سوگند را از مصادیق آن دانسته همچنین ماده ۱۳۳۰ قانون مدنی تصریح کرده است که سوگند قابل توکیل نیست. ۲- نظریه توکیل‌پذیری سوگند: بر مبنای این نظریه توکیل در سوگند در فرض عجز از اجرای صیغه جایز است و در صورت توانایی بر اجرای صیغه هم ممکن است. اگر اجماع مانع نباشد، با بررسی نظریات و دیدگاه‌های حقوقی می‌توان به این نتیجه رسید که نیابت‌ پذیری هر عملی که واجد آثار حقوقی باشد خواه موجد حق باشد یا کاشف از آن به عنوان یک اصل قابل قبول است. از این رو نیابت و توکیل در همه امور جایز است مگر این که خلاف آن تصریح شود.

بخش اوّل: موضوع شناسی سوگند

مفهوم سوگند

سوگند در لغت به معنای دست، نیرو و توانایی، یمین است[۱] و از آن به قسم و حلف «پیمان‌های رایج عرب‌های جاهلی» نیز تعبیر می‌شود. در اصطلاح فقهی قسم خوردن به ذات یا اسماء خاص خداوند است مثل والله، بالله.[۲]

ذات خدا یعنی بدون اینکه قسم به اسمی از اسماء خدا باشد عباراتی می‌آورد که دلالت بر ذات خدا می‌کند. مثل والذی نفسی بیده: قسم به آن کسی که جانم در دست اوست.

ارتباط بین معنای لغوی و اصطلاحی

یمین در اصطلاح به همان معنی به کار رفته است که در لغت به کار رفته است اگر چه معنای لغوی اعم است؛ زیرا شامل هر سوگندی می‌شود در حالی که در معنای اصطلاحی هر سوگند خوردنی صحیح نیست مثلا کسی قسم بخورد کار حرامی را انجام دهد قسمش واقع نمی‌شود و مخالفت با آن کفاره ندارد. بنابراین بین این دو معنا عموم و خصوص مطلق است.

سوگند را ذکر مقدسات دینی بر سخن یا عقدی برای اثبات صحت سخن و یا استقرار و ثبات عقد که قسم از قدیم بود می‌گویند.

در اوستا سوگند[۳] گوگرد بود که به متهم می‌خوراندند و لفظ «سوگند خوردن» از آن عصر مانده است. سوگند به عنوان دلیل اثبات دعوی در هندونیزم هم وجود داشت.[۴]

قسم آن است که گویند یکی از مقدسات مذهبی خود را شاهد صدق سخن گیرد. قسم باید از روی قطع به مفاد سخن باشد جز در قسم بر نفی محل غیر (قسم بر نفی علم) قسم از «ادله اثبات دعوی» است.[۵] و گاه از تشریفات عقود و یا امور دیگر (مانند سوگند کارشناس غیررسمی و سوگند نماینده مجلس) است.[۶]

 

[۱] . لوبس معلوف، المنجد، ج ۲، ص ۲۲۴۷، مترجم: محمد بندرریگی، ناشر: ایران، چاپ سوم، ۱۳۸۰ .

[۲] . شهید ثانی، الروضه البهیه، ج ۳، ص ۴۸ .

[۳] . soakenta

[۴] . جعفری لنگرودی، دکتر محمدجعفر، دوره پنج جلدی «مبسوط در ترمینولوژی حقوق»، ج ۳، چاپ دوم، ۱۳۸۱، ش ۸۲۶۲، ص ۲۲۱۴، انتشارات کتابخانه گنج دانش.

[۵] . ماده ۱۳۲۵ قانون مدنی.

[۶] . جعفری لنگرودی، دکتر محمدجعفر، دوره پنج جلدی « مبسوط در ترمینولوژی حقوق» ج ۳، چاپ دوم، ۱۳۸۱، ش ۱۰۸۷۷، ص ۲۲۱۵، انتشارات کتابخانه گنج دانش.

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.