مقاله بررسی داستان های شهریار مندنی پور

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله بررسی داستان های شهریار مندنی پور

تعداد صفحات: ۵۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

شهریار مندنی­ پور از داستان­ نویسان مشهور و تأثیرگذار استان فارس است. او در جوانی روزنامه ­نگار نیز بوده است. در کارنامه­ی مندنی­پور، یازده اثر داستانی به چشم می­خورد که از میان آن، چهار مجموعه­ ی سایه­های غار، مومیا و عسل، هشتمین روز زمین و ماه نیمروز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.. او در تمام این چهار مجموعه، به فرم و زبان داستان اهمیت بسیار داده است. داستان­هایی تکنیکی این مجموعه­ ها در فضای رئالیسم جادویی، اسطوره­ای و سوررئال آفریده شده­اند که عدم قطعیت از ویژگی اساسی آن­ها است. مندنی­پور در این چهار مجموعه، قدرتش را در ایجاد موقعیت­ها و فضاسازی بکر به نمایش گذاشته است.

جنگ خانمان‌سوز، باورهای خرافی، مشکلات فرهنگی و سرخوردگی سیاسی و اجتماعی از بسترهای مهم داستان‌های اوست. بسیاری از شخصیت‌های داستانی مندنی پور، انسانهای روان پریش و یاروشنفکرانی منزوی هستند، پرداختن به انسان و ارزش‌های انسانی از دغدغه‌های روشنفکری او در داستان‌هاست.

 

واژه های کلیدی: شهریار مندنی ­پور، مجموعه­ ی سایه ­های غار، مجموعه مومیا و عسل، مجموعه هشتمین روز زمین ،مجموعه ماه نیمروز

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
زندگینامه ۶
کارنامه ۷
بررسی آثار (مجموعه داستانهای سایه های غار، هشتمین روز زمین، مومیا و عسل و ماه نیمروز) ۸
۱- خلاصه و ویژگیهای داستانهای مجموعه ی سایه های غار ۸
۲-خلاصه و ویژگیهای داستانهای مجموعه ی هشتمین روز زمین ۱۴
۳- خلاصه و ویژگیهای داستانهای مجموعه ی مومیا و عسل ۲۰
۴- خلاصه و ویژگیهای داستانهای مجموعه ی ماه نیمروز ۳۵
۵- نتیجه گیری چهار مجموعه داستان مندنی پور ۴۵
منابع و مآخذ ۵۲

 منابع

مندنی­پور،شهریار.(۱۳۶۸).سایه ­های غار.شیراز:نوید

…………………………(۱۳۷۶).ماه نیمروز.تهران:مرکز

………………………….(۱۳۷۱).هشتمین روز زمین. تهران: نیلوفر

………………………….(۱۳۷۵). مومیا و عسل. تهران: نیلوفر

مویزانی، الهام.(۱۳۷۲). آیینه­ها. تهران: روشنگران

آخوند زاده، میرزا فتحعلی، به همت باقر مؤمنی (۱۳۴۹). تمثیلات. تهران: نشر اندیشه

حسینی، وحیده.(۱۳۸۶). بازتاب اسطوره در ادبیات داستانی امروز ایران با تکیه بر بررسی داستان­های شهریار مندنی­پور. استاد راهنما: دکتر محمدرضا پرهیزگار. دانشگاه شیراز

سالاری، قاسم.(۱۳۸۴). کارنامه­ی داستان­نویسان استان فارس از سال ۱۳۰۰ تا۱۳۵۷٫ استاد راهنما: کاووس حسن­لی. شیراز:دانشگاه شیراز

میرعابدینی،حسن.(۱۳۷۷).صد سال داستان نویسی ایران، ج ۱و۲٫تهران:چشمه.

 مقدمه

داستان یکی از مهم­­ترین دگرگونی­های فرهنگی که در قرن گذشته همراه با جنبش­های آزاد­اندیشی شکل گرفت، پیدایش رمان و پس از آن داستان کوتاه بود. بحث رمان­نویسی در ایران برای نخستین بار به سال ۱۲۵۰ شمسی در نامه­ی میرزا فتحعلی آخوند­زاده به میرزا آقا تبریزی مطرح شد: «امروز تصنیفی که متضمن فوائد ملت و مرغوب طبایع خوانندگان است، فن دراما و رمان است» (تمثیلات،۸:۱۳۴۹).

نخستین دوره­ی داستان­نویسی ایران، محصول معنوی تفکرات مشروطه­خواهانه است. هرچندترجمه­ی اولین رمان، موسوم به ستارگان فریب خورده، در سال ۱۲۵۳ به فارسی انتشار یافت؛ اما در آن زمان، هنوز شرایط برای آفرینش این نحوه­ی بیان جدید در ایران فراهم نشده بود. سیاحت­نامه­ی ابراهیم بیگ، اولین شبه رمان نو ایرانی، در سال ۱۲۷۴ شمسی، منتشر شد. مسالک المحسنین از طالبوف و ترجمه­ی سرگذشت حاجی بابای اصفهانی در تلاش­های آزادی­خواهانه مؤثر بود و به روند پیدایش نخستین داستان­­ها شتاب ­بخشید. به طور کلی آشنایی ایرانیان با غرب، انتشار روزنامه­ها، تأسیس مدرسه­ی دارالفنون و نمونه­ی آن در دیگر شهرها، رشد خود آگاهی ملی و روشنفکری، ادبیات را از دربار جدا کرد و کم کم ساده­نویسی رواج پیدا کرد، زیرا دیگر ادبیات کهنه و فخیم پاسخ­گوی نیازهای جامعه نبود و با تحولات گسترده­­ی آن هم­خوانی نداشت.

مندنی­پور که از مهم­ترین نویسندگان نسل سوم داستان­نویسی ایران به شمار می­آید با این­که نویسنده­ای از مکتب گلشیری است؛ اما نه تنها کاملا تحت ­تأثیر سبک داستان­نویسی او نیست؛ بلکه از ایجاد کنندگان نگرش خاصی به دنیای ادبیات داستانی است که از نیمه­ی دوم دهه­ی شصت بر فضای ادبی کشور سایه افکند و نویسندگانی چند با این طرز تفکر وارد عرصه داستان شدند.

زندگی­نامه

شهریار مندنی­پور در ۲۶ بهمن ۱۳۳۵ در شیراز به دنیا آمد. او در رشته علوم سیاسی تحصیل و در سال ۱۳۵۸ ازدواج کرد. وی مدت­ها سردبیر هفته­نامه­ی توقیف شده­ی «عصر پنجشنبه» بود. مندنی­پور داستان­نویسی را با کارگاه داستان­نویسی هوشنگ گلشیری و با مجموعه­ی سایه­های غار آغاز کرد. وی سال­ها بعد در شیراز، کارگاه داستان­نویسی خود را به راه انداخت. او هم­اکنون برای بورس تحصیلی در آمریکا به سر می­برد.

مندنی­پور که از مهم­ترین نویسندگان نسل سوم داستان­نویسی ایران به شمار می­آید با این­که نویسنده­ای از مکتب گلشیری است؛ اما نه تنها کاملا تحت­تأثیر سبک داستان­نویسی او نیست؛ بلکه از ایجاد کنندگان نگرش خاصی به دنیای ادبیات داستانی است که از نیمه­ی دوم دهه­ی شصت بر فضای ادبی کشور سایه افکند و نویسندگانی چند با این طرز تفکر وارد عرصه داستان شدند.

داستان­های مندنی­پور از دیدگاه فرم و زبان از اهمیت بالایی برخوردار است.

«آن­چه در داستان­های شهریار مندنی­پور نمودی چشم­گیر دارد؛ تلاش برای یافتن فرم و لحن مناسب با مضمون داستان است. او می­خواهد از طریق تجربه کردن فرم به شناختی تازه از واقعیت برسد» (میرعابدینی،۱۰۵۹:۱۳۸۰).

خود او در مورد شیوه­ی داستان­ پردازی­اش چنین می­گوید:

«من سعی می‌کنم با حادثه­ پردازی، داستان کوتاه و با شخصیت پردازی داستان بلند بنویسم… به همین دلیل معمولاً حجم داستانهایم ۳۰ صفحه یا بیشتر می‌شود در صورتی­که داستان کوتاه باید ۱۲ ـ ۱۰ صفحه باشد. تلاشم این است که شخصیت­پردازی داستان­های بلند و حادثه­پردازی داستان­های کوتاه را در کنار هم داشته باشم. شاید یکی از علت‌هایی که خواندن آن­ها سخت می‌شود همین موضوع است. چون انبوهی از اطلاعات در یک یا دو جمله­ی کوتاه می‌آید. اگر بخواهم بازترش کنم تا خواننده راحت­تر بخواند داستان بلند می‌شود» (مندنی­پور، وبلاگ این یادگاری از من است:۱۳۸۶).

مندنی­پور در مورد شیوه­ی اطلاع­رسانی که در داستان­هایش به آن تمایل دارد نیز چنین می­گوید:

«اطلاع رسانى مستقیم، شیوه­اى مخصوص داستان کلاسیک است و اطلاع­رسانى غیر مستقیم، صفت داستان نو است… مى­خواهم بگویم که آن­جاها که به نظر مى­آید شخصیت محو است یا ماجرا مبهم است، شاید علتش همین رعایت کردن نحوه­ی اطلاع­رسانى غیر مستقیم است؛ وگرنه خیلى راحت و کاملا سنتى است که نویسنده هر جا که لازمش شد و نه هر جا که مقدورات فرم حکم مى کند، اطلاعات داستان را بریزد وسط، از جمله اطلاعاتى در مورد شخصیت ها…و به جاى داستان یا یک متن خوشامدگو به هوش خواننده، راحت الحلقومى تحویل داد…دیگر روایت کردن کنش (اَکشن) ماجراها، توهین به هوش و درایت چنین خواننده­اى (خلاق) است. شاید خواننده­ی خوب خوانده و خلاق، دوست بدارد که تأثیر حادثه­ها را بر ذهن شخصیت­هاى داستان بخواند و از جمع آن­ها، اصل حادثه­ها و خط ماجرا را حدس بزند یا به عبارت دیگر بسازد» (یزدانی خرم، ۴ آبان ۱۳۸۳).

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.