مقاله ایمنی زیستی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله ایمنی زیستی به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۶۹ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه: ۱
فصل اول ۲
وضعیت فعلی محصولات تراریخته در جهان ۲
آخرین وضعیت محصولات تراریخته ۳
وضعیت کشورهای تولید کننده محصولات تراریخته ۴
ارزش بازار جهانی و اثرات محصولات تراریخته ۶
چشم اندازه آینده ۷
فصل دوم ۱۰
عمده محصولات تراریخته و صفات تغییر یافته آنها ۱۰
عمده محصولات تراریخته ۱۲
مقایسه سطح زیرکشت محصولات تراریخته و غیرتراریخته ۱۳
فصل سوم ۱۴
نگرانی‌های مصرف‌کنندگان ۱۴
عواقب پیش بینی نشده: ۱۷
عکس العملهای نامطلوب به مواد غذایی ۱۸
حساسیت‌زاهای غذایی ۱۹
فصل چهارم ۲۰
راه‌های بر طرف کردن نگرانی ۲۰
ارزیابی خطرات اکولوژیکی رهاسازی محصولات تراریخته در محیط ۲۱
آیا محصولات تراریخته با سایر گونه‌ها تلاقی پیدا خواهند کرد وموجب افزایش علف‌های هرز خواهند شد؟ ۲۲
فصل پنجم ۲۵
راه‌های مبارزه ۲۵
تکنیک‌های بیوتکنولوژی ۲۶
ارتباط نوع تغییر بیوتکنولوژیکی و آلرژی زایی ۲۷
ارزیابی پتانسیل آلرژی زایی پروتئین‌های غذایی جدید ۲۹
مراحل تشخیص موجودات تراریخته ۳۱
الف ـ مرحله نمونه برداری ۳۲
ب ـ مرحله غربال برای موجودات تغییر یافته ژنتیکی ۳۴
ج ـ مرحله تشخیص موجودات تراریخته ۳۵
د ـ مرحله تشخیص کمی میزان محصولات تراریخته ۳۶
آنالیزهای ایمنوشیمی ۳۷
پارامترهای فیزیکوشیمیای ۳۷
مثبت‌های دروغنی در مقابل منفی‌های دروغین ۳۸
فصل ششم ۳۹
سیستم‌های کنترل کننده ۳۹
۱- روشهای تک فاکتوری جلوگیری از فرار ژن ۴۰
۲- روشهای دو فاکتوری جلوگیری از فرار ژن ۴۳
ایمنی زیستی ۴۳
ایمنی زیستی در ایران ۴۵
فصل هفتم ۵۱
آگاهی دادن به مصرف کنندگان ۵۱
اهمیت بیوتکنولوژی در کشاورزی ۵۳
-افزایش بهره‌وری تولید در واحد سطح ۵۵
-محصولات مقاوم در برابر علف کش‌ها ۵۶
-محصولات تراریخته و پالایش آلودگی‌های معدنی ۵۷
درخت تصمیم گیری ۵۸
فاکتورهای کلیدی در طراحی درخت تصمیم‌گیری: ۵۹
۱ـ خصوصیات گیاه تراریخته: ۵۹
۲ ـ تاریخچه مقاومت آفات: ۵۹
۳ ـ پیچیدگی آفات: ۶۰
۴ ـ سیستم زراعی: ۶۰
مراحل کلیدی بکارگیری برنامه مدیریت مقاومت برای آفات ۶۰
پروتکل جهانی ایمنی زیستی کارتاهینا ۶۱
برچسب گذاری ۶۲
نتیجه گیری و بحث ۶۴

چکیده

مقاله در ۷ فصل طراحی شده است که فصل اول وضعیت فعلی محصولات تراریخته در جهان ، فصل دوم عمده محصولات تراریخته و صفات تغییر یافته آنها، فصل سوم نگرانی‌های مصرف‌کنندگان، فصل چهارم راه‌های بر طرف کردن نگرانی، فصل پنجم راه‌های مبارزه، فصل ششم سیستم‌های کنترل کننده، فصل هفتم آگاهی دادن به مصرف کنندگان.

ایمنی زیستی شامل مجموعه تلاشهایی برای بدست آوردن امنیت در تولیدات زیستی حاصل از فناوری و جلوگیری از زیان‌های احتمالی ناشی از فعالیتهای بیوتکنولوژی بر روی موجودات زنده و محیط زیست است.

بعد از چند سال بحث و تبادل نظر میان اعضا کنوانسیون تنوع زیستی (۱۹۹۲) در سال ۲۰۰۰ پروتکل ایمنی زیستی به وسیله نمایندگان ۱۳۰ کشور در منترآل کانادا به تصویب رسید.

هدف از این مصوبه حافظت و پایداری بیشتر تنوع بیولوژیک حاصل از بیوتکنولوژی پیشرفته خواهد بود.

این پروتکل دیدگاهی از نظر امنیت نقل و انتقال و جابجایی در محیط زنده و موجودات زنده مهندسی ژنتیک شده (LMOs) دارد که ممکن است اثر منفی بر تنوع زیستی بگذارد.

به نظر می‌رسد سلامت انسان، فشار روی تنوع زیستی و تاثیر مستقیم آن نسبت به زمینه‌های امنیت غذایی اهمیت بیشتری داشته باشد ولی شایعاتی در جوامع و افکار عمومی نظیر جنون گاوی، مرگ جوجه‌ها نشان دهنده لزوم امنیت زیستی در مواد غذایی مورد مصرف بشر است که برای آن اتحادیه اروپا برای سلامت انسان و حفظ ایمنی زیستی در تلاش است.

در پروتکل الحاقی ایمنی زیستی مقرر شد کشورهایی که تنوع زیستی بالایی داشته و کشورهایی که صنایع بیوتکنولوژی پیشرفته دارند، کشورهای دیگر توسعه یافته و درحال توسعه را در رسیدن به این امر و امنیت غذایی یاری رسانند.

در ایران پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی از سال ۱۳۸۱ آغاز به کار کرد. این چارچوب در راستای اجرای پروتکل ایمنی زیستی کارتاهینا تدوین می‌شود که براساس آن کشورهای امضا کننده پروتکل باید با وضع قوانین و سیاستهای مشخص بر ورود و خروج و سازواره‌های دست ورزی شده ژنتیکی که ممکن است آثار زیانباری بر تنوع زیستی و سلامت انسان داشته باشند نظارت کرده و از مخاطرات احتمالی در این زمینه پیشگیری کنند.

امروزه با افزایش روزافزون محصولات کشاورزی و مواد غذایی حاصل از موجودات تغییر یافته ژنتیکی بحث برچسب زنی آنها برای احترام به مصرف کنندگان و آگاه سازی عمومی بالا گرفته است. بدین منظور قوانین مدونی در جهت برچسب زنی اینگونه کالاها در کشورهای مختلف دنیا موجود بوده و مراجع مختلف نظارتی و آزمایشگاههای تشخیصی معتبر به منظور انجام این مهم تشکیل گردیده است.

باتوجه به اینکه کشور ما وارد کننده بسیاری از محصولات کشاورزی بوده و در آینده نزدیک نیز خود را تولید کنندگان مواد موجودات تراریخته خواهد بود بایستی قوانین مدونی در جهت تولید و  نقل و انتقال این مواد و چگونگی مصرف آنها در داخل کشور داشته باشیم.

پذیرش پروتکل کارتاهینا نیز بیش از پیش ما را مجبور ساخته است که به سرعت قوانینی ایمنی زیستی ملی کشور خویش را مشخص نموده و بتوانیم بر روی آن کنتر ل و نظارت داشته باشیم. باوجود اینکه یک دهه از تاسیس اولین آزمایشگاه تشخیص مواد تراریخته در دنیا می‌گذرد اما ما هنوز مرجع مشخص و ازمایشگاههای فعال و معتبری که بدین منظور در کشور تاسیس گشته و به فعالیت بپردازند نمی‌بینیم.

واژه های کلیدی: محصولات تراریخته، نگرانی، ایمنی زیستی، برچسب گذاری

مقدمه:

در حالیکه فقط حدود ۲۰ سال از تولید اولین گیاه دست ورزی شده ژنتیکی در جهان می‌گذرد، روند پذیرش، کاشت و تولید گیاهان زراعی تراریخته بویژه در ده سال اخیر به سرعت افزایش یافته است به طوریکه د سال ۲۰۰۳ بیش از ۷/۶۷ میلیون هکتار از اراضی زیر کشت دنیا به زراعت گیاهان تراریخته اختصاص یافته است.

درک مناسبی از مزایای این گیاهان و نیز بررسی این موضوع که چرا زراعت گیاهان تراریخته مورد استقبال جدی کشاورزان آمریکا و دیگر کشورهای جهان قرار گرفته و همینطور چالش‌ها و نگرانی‌هایی که مصرف کنندگان تولیدات گیاهان تراریخته با آن روبرو هستند.

فصل اول

وضعیت فعلی محصولات تراریخته در جهان

اعتقاد بر این است که اولین رهاسازی محصولات تراریخته در سال ۱۹۹۴ در آمریکا صورت گرفت که در مورد گوجه فرنگی بود. هر چند که قبل از آن در سال ۱۹۹۳ کاشت توتون تراریخته (توتون بیان کننده ژن‌های پروتئین پوشی ویروس موزاییک توتون و ویروس موزاییک خیار) در سطح وسیعی در چین صورت گرفته بود. طبق آما ISAAA امروزه کل مساحتی که در سراسر جهان به صورت تجاری به پرورش محصولات تراریخته اختصاص یافته است. حدود ۱۷۵ میلیون هکتار در ۱۶ کشور مختلف است که این معادل یک دهم کل زمین‌های حاصلخیز و در دسترس جهان می‌باشد. در این بین امریکا با ۶۸ درصد و آرژانتین با ۲۲ درصد بیشترین سهم را در تولید محصولات تراریخته دارا هستند. در بین محصولات ذرت تراریخته مخصوصا ذرت مقاوم به حشره بیشترین میزان کشت را دارا بوده است که بعد از آن پنبه تراریخته و کلزا دارای بیشترین سطح زیر کشت بوده‌اند. همچنین ۴۶ درصد از سویای کشت شده سویای تراریخته بوده است.

60,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.