مقاله اهمال کاری تحصیلی و عوامل موثر بر آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اهمال کاری تحصیلی و عوامل موثر بر آن

تعداد صفحات: ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اهمال‌کاری تحصیلی رفتاری تاخیر، عامدانه و مکرر است که در قلمرو تحصیلی نمایان گشته و در میان دانش‌آموختگان به امری شایع و رایج بدل شده است. صاحب نظران معتقدند که ابتلا به هر نوع اهمال‌کاری، بد، منفور و ناپسند است.از طرفی، بسیاری از آنان معتقدند که اهمال‌کاری دارای پیامدهایی است. بطور کلی بین صاحبنظران در مورد اینکه نتایج نامطلوبی بر رفتار سهل‌انگارانه مترتب است، اتفاق نظر وجود دارد؛ تا جایی‌که آنان برای رفتار سهل‌انگارانه و پیشرفت تحصیلی، برهم خوردن ارتباطات و از دست دادن فرصتـها می‌باشد.(کار، ۲۰۰۱).اهمال‌کاری با الگوی زندگی دو نتیجه منفی درونی و بیرونی قائل هستند. نتیجه درونی رفتار سهل‌انگارانه شامل عصبانیت، افسوس خوردن، یاس و خود سرزنشی است. پیامد بیرونی رفتار سهل‌انگارانه نیز شامل صدمه زدن به‌کار نابهنجار در ارتباط است که این امر به مشکلات جدی فردی و تاثیرات اجتماعی منجر می‌شود.

 

واژه های کلیدی: اهمالکاری ، اهمالکاری تحصیلی،مدیریت زمان، پیشرفت تحصیلی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعاریف اهمال کاری: ۸
انواع اهمال کاری: ۹
اهمال کاری اجتنابی ۹
اهمال کاری تحصیلی: ۱۱
دیدگاهها و نظریات عمده در مورد اهمال کاری: ۱۲
اهمال کاری به عنوان یک مسئله رفتاری: ۱۲
اهمال کاری به عنوان یک مسئله شناختی : ۱۳
اهمال کاری به عنوان یک مسئله انگیزشی: ۱۳
نظریه خود ارزشی: ۱۴
نظریه مدیریت زمان : ۱۴
عوامل موثر در بروز اهمال کاری: ۱۵
الف) علل شخصیتی اهمال کاری: ۱۵
ب) علل وابسته به تکلیف اهمال کاری تحصیلی : ۱۷
ج) علل مربوط به ادراک تواناییها: ۱۸
ویژگیهای افرادسهل انگار: ۱۹
پیامدهای اهمال کاری: ۲۰
پیشینه مقاله ۲۲
نتیجه گیری ۲۵
منابع ۲۶

منابع

پورکمالی ،آ (۱۳۹۲) عنوان تعیین رابطه ی سبک های اسناد و خود تنظیمی با اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان.(پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

محمدامینی، ز. (۱۳۸۷).رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. اندیشه های نوین تربیتی، ۴، ۱۲۲-۱۳۶٫

سبحانی نژاد، م. و عابدی،ا. (۱۳۸۵).بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انگیزش یشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با عملکرد تحصیلی آنان در درس ریاضی.فصلنامه  روان شناسی دانشگاه تبریز،۱ ,۹۷-۸۰٫

شیرافکن، ع.؛ نورانی پور،ر.؛ کریمی، ی. و اسماعیلی، م.(۱۳۸۷).اثربخشی آموزش مهارت مدیریت زمان بر اهمال کاری و کمالگرایی دانشجویان.تازه ها و پژوهشهای مشاوره، جلد۷، ۲۷، ۵۰-۳۷٫

منصوریان،ا.؛ بهروزی،ن.و شهنی ییلاق،م.(۱۳۸۸). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری با تعلل و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان سال اول دبیرستان شهرستان بوشهر.( پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه اهواز.

سواری، ک. (۱۳۸۸). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مدیریت زمان و مدیریت رفتار بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی. پایان نامه دکتری، رشته روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره).تهران.

فولادچنگ، م و لطیفیان، م. (۱۳۸۰). بررسی تأثیر خودگردانی والدین بر خودگردانی تحصیلی دانش آموزان و پیشرفت درسی آنان. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، ۲، ۱۵۴-۱۳۵٫

Ferrari, J.R. (1998). Compulsive procrastination: Some self-reported characteristics. Psychological Reports, 68,455-458.

Ferrari, J.R. (2000). Procrastination and attention: Factor analysis of attention deficit, boredomness, intelligence, self-esteem, and task delay frequencies. Journal of Social Behavior and Personality, 15, 185-196.

Strand, K.H. (2009). The behavioral effects of consideration of future consequences and time perspective on self-regulation and procrastination in mastery college students. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy in the college of education at the university of Kentucky.

مقدمه

موفقیت و پیشرفت تحصیلی یکی از مهمترین دغدغه های هر دانش‌آموز، والدین و به طورکلی هر نظام آموزشی است. موفقیت تحصیلی هر جامعه مبین وجود دانش‌آموزان و در عین حال نظام آموزشی کارا و موفق است. از طرف دیگر، از نظر والدین مهمترین شاخص برای تربیت این است که فرزند آنها بتواند در آینده گلیم خود را از آب بیرون بکشد و از پس وظایفی که به آنها محول می‌گردد، بخوبی برآید. در همین راستا، زیست‌شناس و مربی بریتانیایی قرن نوزدهم، توماس هاکسلی[۱]( ۱۸۹۶)اشاره دارد که: “شاید ارزشمندترین نتیجه همه آموزشها، توانایی وادارکردن خود به انجام کاری است، موقعی که آن کار باید انجام شود. چه آن را دوست داشته باشد و چه نداشته باشد. در واقع این اولین درسی است که باید آموخته شود”(فاران[۲]، ۲۰۰۴,به نقل از پور کمالی,۱۳۹۲).

یکی از ویژگی‌هایی که مانع از انجام خوب کارها، نیل به موفقیت و پیشرفت می‌شود، اهمال‌کاری[۳]است. اصطلاح”اهمال‌کاری”، از کلمه لاتین پروکرستینوس گرفته شده است که پرو به معنای جلو یا پیشرو و کرستینوس به معنای فردا می‌باشد و ترکیب آن به‌معنای به بعد موکول کردن، به تأخیرانداختن، طولانی کردن، عقب انداختن، قصور ورزیدن و یا به تعویق انداختن انجام یک تکلیف، می‌باشد(رساریو[۴] و همکاران، ۲۰۰۹). اهمال‌کاری با توجه به پیچیدگی و مؤلفه‌های مختلف، تظاهرات گوناگونی نیز دارد، که یکی از متداولترین اشکال آن، اهمال‌کاری تحصیلی می‌باشد. و به شهادت از دو پژوهش, شیوع آن در میان جمعیت دانش‌آموختگان، دانشجویان و دانش آموزان رو به افزایش است(استراند[۵]، ۲۰۰۹؛ لوی[۶]، ۲۰۰۱؛به نقل از پور کمالی,۱۳۹۲).

اهمال‌کاری تحصیلی، نوعی از انواع اهمال‌کاری است که در حیطه‌ها و ساختارهای تحصیلی نمایان ‌می‌گردد(لوی، ۲۰۱۰). و عبارتست از گرایش عامدانه به تأخیر انداختن و یا عدم تکمیل وظایف تحصیلی که تجارب ناراحت کننده‌ای را به‌همراه دارد. و به‌شکل تاخیر در فعالیت‌هایی همچون مطالعه و آماده شدن برای امتحانات، نوشتن مقالات پایان ترم وخواندن تکالیف هفتگی نمایان می‌‌شود(سولومون و راث بلوم، ۱۹۸۴؛ به نقل از پور کمالی,۱۳۹۲).

تعاریف اهمالکاری:

مانند بسیاری از اصطلاحات روان شناختی، اهمال‌کاری نیز به اندازه تعداد محققانی که در رابطه با این موضوع پژوهش کرده‌اند بسیار متنوع و متعدد می‌باشد(فراری، ۱۹۹۵به نقل از پورکمالی،۱۳۹۲).در واقع، تعریف واحد عملیاتی پذیرفته شده ای درباره اهمال‌کاری وجود ندارد و هر یک از صاحب‌نظران از منظر خود به این موضوع نگریسته، تعریفی از آن ارائه کرده اند. هر چند، تعاریف متعدد از ابعاد و جوانب مختلف اهمال‌کاری ارائه شده است، با این وجود، هیچ یک از این تعاریف با هم در تناقض نمی باشند(آسیف،۲۰۱۱). در ادامه به برخی از این تعاریف اشاره می‌شود.

از منظر روان‌شناسی، اهمال‌کاری به معنی به‌تعویق انداختن کاری است که قصد انجام آن را داریم در واقع اهمال‌کاری به این معنا است که شخص تصمیم می‌گیرد به انجام کاری مبادرت کند، اما انگیزه لازم برای انجام آن فعالیت در چارچوب زمانی مورد انتظار و تعیین شده را ندارد.

 

[۱]– Thomas Henry Huxley

[۲]– Farran

[۳]– procrastination

[۴]– Rosario

[۵] -Strand

[۶]– Lui

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اهمال کاری
  • مقاله اهمال کاری تحصیلی و پیامد های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.