مقاله انواع مهارت های اجتماعی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله انواع مهارت های اجتماعی

تعداد صفحات: ۲۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سال­های نوجوانی مرحله مهم و برجسته رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می­رود. در این دوره نیاز به تعادل هیجانی و عاطفی به ویژه تعادل بین عواطف و عقل، درک ارزش وجودی خویشتن، خودآگاهی، برقراری روابط سالم با دیگران، کسب مهارت­های اجتماعی لازم وکسب زندگی سالم و موثر از مهم­ترین نیازهای نوجوان است. انتظار همگان از مدرسه (آموزش و پرورش) در مرحله اول این است که دانش­آموزانی تربیت کند که در جامعه درست زندگی کنند و بتوانند مناسبت­های اجتماعی خود را درست سازماندهی کنند. بنابراین کمک به دانش­آموز در رشد و گسترش مهارت­های مورد نیاز برای زندگی بهتر، ایجاد یا افزایش اعتماد به نفس در برخورد با مشکلات و حل آنها و همچنین کمک به آنان در رشد و تکامل مهارت­های اجتماعی لازم برای سازگاری موفق با محیط اجتماعی در جامعه ضروری به نظر می­رسد (شعاری نژاد، ۱۳۷۷).

مهارت های اجتماعی توانایی برقراری روابط بین فردی با دیگران است، به نحوی که از نظر جامعه قابل قبول، ارزشمند و منطبق بر عرف و در عین حال برای شخص، خانواده و جامعه سودمند بوده و می تواند بهره های دو جانبه داشته باشد. یکی از نشانه های سلامت روانی و اجتماعی، وجود همین ارتباطات جمعی است. داشتن چنین روابط گرم و صمیمی با انسان های دیگر منبع ایمنی، اعتماد، راحتی و آسایش هر انسان، سازمان و جامعه ای است(هارجی و همکاران، ۱۳۸۴).

مهارت های اجتماعی به عنوان یک تکلیف برای افراد جامعه برای بهتر زیستن لازم می باشد. جامعه شناسان و روان شناسان در دهه های اخیر در بررسی اختلالات رفتاری و انحراف اجتماعی به این نتایج رسیده اند که بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی افراد در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خویش و عدم احساس کنترل و کفایت شخصی جهت رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آگاهی برای حل مشکلات و مسائل اجتماعی به شیوه مناسب ریشه دارد. بنابراین، با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جوامع، گسترش روابط اجتماعی و آماده سازی افراد به خصوص نسل جوانان جهت رویارویی با موقعیت های دشوار امری ضروری است(لیوار جانی، گل محمد نژاد و قاسم شهانقی، ۱۳۸۸).

مهارت­هایی است که فرد برای ارتباط مثبت با دیگران و پذیرفته شدن از سوی آنها بدان نیازمند است. به عبارت دیگر مهارت­های اجتماعی، رفتارهای اکتسابی جامعه­پسندی است که فرد را قادر می­سازد تا آن­گونه با دیگران در تعامل باشد که واکنش­های مثبت آنان را فرا خوانده و از واکنش­های منفی آنان اجتناب کند و فرد را قادر می­سازد تا با افراد دیگر رابطه برقرار کند (گرشام و الیوت، ۱۹۹۰).

 

واژه های کلیدی:مهارتهای اجتماعی، عناصر مهارتهای اجتماعی، پیامدهای مهارتهای اجتماعی،انواع مهارتهای اجتماعی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
مفهوم شناسی مهارت های اجتماعی ۸
انواع مهارت های اجتماعی ۱۶
عناصر مهارت های اجتماعی ۱۸
ابعاد مهارت اجتماعی ۱۹
پیامد های مهارت های اجتماعی ۲۰
مدرسه و مهارت های اجتماعی ۲۰
منابع ۲۳

منابع

۱- هارجی، اون؛ کریستین ساندرز، دیکسون(۱۳۸۴)، مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی. ترجمه ی خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت، چاپ سوم، تهران: انتشارات رشد.

۲- هارجی، و همکاران(۱۳۸۲)، مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی. چاپ سوم، تهران: رشد.

شعاری نژاد، علی (۱۳۷۴). نقش فعالیت فوق برنامه در تربیت نوجوانان، تهران، نشر اطلاعات، چاب پنجم.

۳- لیوارجانی، شعله؛ گل محمد نژاد، غلامرضا؛ قاسم شهانقی، معصومه(۱۳۸۸)،برای رابطه هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر دوره ی دبیرستان تیز هوش عادی شهرستان خوی. فصلنامه علوم تربیتی ،سال دوم ،شماره ی ۵، ص ۲۱۰-۱۸۵٫

۴-گرمارودی، غلامرضا؛ وحدانی نیا، مریم(۱۳۸۵).  سلامت اجتماعی؛ بررسی میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان. فصل نامه پاریش، سال پنجم، شماره دوم، صفحه ۱۵۳-۱۴۷٫

۵- احدی، حسن و بنی جمال، شکوه السادات (۱۳۸۲)، روانشناسی رشد کودک، تهران، چاپخانه بنیاد، چاپ هشتم.

۶- ﻋﺒﺪﻱ، ﺏ(۱۳۸۷)، ﻣﻬﺎﺭﺕ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﺩﺑﺴﺘﺎﻧﻲ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺤﻮﻟﻲ: ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ، ۱۶، ۳۴۱ -۳۳۳٫

۷-خوش اندام ، محمد (۱۳۸۶). مقایسه ابعاد مهارت اجتماعی و احساس تنهایی دختران و پسران در سه گروه دانش آموزان با مشکلات شنوایی ، بینایی و دانش آموزان مقاطع راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

۸-شهیم، سیما(۱۳۷۷).  بررسی روائی وپایایی مقیاس روش درجه بندی مهارتهای اجتماعی در گروهی از کودکان دبستانی شیراز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، دوره سوم ، شماره های سوم و چهارم، ص ۲۹-۱۷٫

۹-شهیم، سیما(۱۳۷۸).  بررسی  مهارت اجتماعی در گروهی از کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر با استفاده از نظام درجه بندی مهارتهای اجتماعی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، دوره جدید ،شماره یک ،ص۳۲-۱۸٫

۱۰-شهیم، سیما(۱۳۸۱). بررسی مهارت اجتماعی در گروهی از دانش آموزان نابینا از نظر معلمان.  مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران،شماره یک ،ص ۱۳۹-۱۲۱٫

مقدمه

در دنیای امروز، فلسفه تعلیم و تربیت بر این اساس بنا شده است که تمامی جنبه­های شخصیت فرد پرورش یابد، به این صورت که برای داشتن انسانی سالم، خلاق و مفید در جامعه لازم و ضروری است که همگام با توسعه قوای فکری و عقلی فرد، قوای اجتماعی و عاطفی او هم پرورش یابد. یکی از مهم­ترین عوامل سازگاری شخص با محیط، مهارت­های اجتماعی اوست. مهارت­های اجتماعی عاملی بنیادی در شکل­گیری روابط، کیفیت تعاملات اجتماعی و حتی سلامت روانی فرد است (های، ۱۹۹۴؛ پارکر و آشر[۱]، ۱۹۸۷). ماتسون[۲] (۱۹۹۰) معتقد است مهارت­های اجتماعی رفتارهایی هستند که رشد آنها می­تواند در روابط افراد از یک سو و بهداشت روانی آنان و نیز عملکرد مفید آنان از سوی دیگر تاثیرگذار باشد.

رشد و اعتلای اجتماعی در سایه مهارت­های اجتماعی حاصل می­شود که نتیجه آن سازگاری و برقراری ارتباط سالم و صحیح کودکان و نوجوانان با اطرافیان است. بنابراین مطالعه دقیق، برنامه­ریزی اولیه، هدف­گذاری صحیح و تلاش مستمر برای تقویت آن ضروری است.

اسلبی و گوارا[۳] (۲۰۰۳) مهارت های اجتماعی را مترادف با سازگاری اجتماعی می دانند. از نظر آنها مهارت اجتماعی عبارتست از توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینه­ی خاص اجتماعی، به طور کلی که در عرف جامعه قابل قبول و ارزشمند است.مهارت اجتماعی همانند جرأت ورزی، خود مهارگری و مسؤلیت اجتماعی، رفتارهای آموخته شده و قابل مشاهده ای هستند که فرد را قادر می­سازند به طور مؤثری با دیگران تعامل داشته باشند و از واکنش های نامعقول اجتماعی خودداری کنند(اسمیت و تراویس[۴]، ۲۰۰۱).

برخورداری از مهارت­های اجتماعی و ارتباطات ثمربخش برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. مهارت­های اجتماعی، رفتارهایی هستند که فرد را قادر به تعامل اجتماعی موثر و اجتناب از پاسخ­های نامطلوب نموده و بیانگر سلامت رفتاری و اجتماعی افراد هستند (گرمارودی و وحدانی­نیا، ۱۳۸۵). از مهم­ترین اهداف آموزشی دوران کودکی توسعه مهارت­های اجتماعی بوده و میزان برخورداری کودکان و نوجوانان از این مهارت­ها بر سلامت فردی و اجتماعی و نیز موفقیت تحصیلی آنان اثرگذار است. در حال حاضر با توجه به رابطه بین مهارت­های اجتماعی و تامین سلامت فردی و اجتماعی دانش­آموز، مدارس به طور روزافزونی در جستجوی راه­هایی برای کمک به دانش­آموزان به منظور ارتقاء مهارت­های اجتماعی مثبت در مدرسه و جامعه هستند.

 مفهوم شناسی مهارت های اجتماعی

در متون روانشناسی، مفهوم مهارت های اجتماعی به صورتهای مختلف تعریف شده است. برای مثال هالینگر[۵](۱۹۸۷) مهارت های اجتماعی را عبارت از مهارت هایی می داند که برای داشتن ارتباط مثبت با دیگران و پذیرش توسط آنها ضروری هستند، کارتلج[۶]  و همکاران(۱۳۷۲) مهارت های اجتماعی عبارت است از رفتارهای انطباقی فراگرفته که فرد را قادر می سازد با افراد روابط متقابل داشته باشد، واکنش های مثبت  بروز دهد و از رفتارهایی که پیامد منفی دارد، اجتناب ورزد. گرشام، واتسون و اسکینر[۷](۲۰۰۱) مهارت های اجتماعی مجموعه از توانایی هایی هستند که: روابط اجتماعی مثبت و مفید را آغاز و حفظ نماید، دوستی و صمیمیت با همسالان را گسترش دهد، سازگاری رضایت بخشی را در مدرسه ایجاد کند، به فرد اجازه دهد که خود را با شرایط وفق دهند و تقاضاهای محیط اجتماعی را بپذیرند. مهارت های اجتماعی را می توان رفتار های کلامی و غیرکلامی مقبول، هدفمند، بهم مرتبط و تحت کنترل و آموختی تعریف کرد که جنبه ی تعاملی داشته، موجب شروع و تداوم روابط متقابل و مثبت گردیده، عزت نفس افراد را افزایش داده و پذیرش اجتماعی را تسهیل می نماید مایکلسون[۸]  و همکاران(۱۹۸۳؛به نقل از خیر و یوسفی، ۱۳۸۱) معتقدند که تعریفی منسجم از مهارت های اجتماعی، می تواند شامل چند مورد زیر باشد:

۱- مهارت های اجتماعی اساساً از طریق یادگیری(بویژه از طریق یادگیری اجتماعی شامل مشاهده، الگوسازی، تمرین و بازخورد) بدست می آید.

۲- مهارت های اجتماعی شامل رفتار کلامی و غیرکلامی شناخته شده و جدایی پذیر هستند.

۳- مهارت های اجتماعی شامل توانایی شروع ارتباط مناسب و مؤثر با دیگران و نیز ارائه­ی پاسخ های شایسته و مفید هستند.

۴- مهارت های اجتماعی تقویت مناسب را به دنبال دارد.

۵- مهارت های اجتماعی، ماهیتی تعاملی دارند و مشتمل بر پاسخ های مناسب و مؤثر می باشند.

 

[۱] Hay ,Parker & Asher

[۲] Matson

[۳] -Slaby & Gaura

[۴] – Smith & Travis

[۵] — Hollinger

[۶] – Kartledg

[۷] – Gersham, Watson &Skinner

[۸] – Mikelson

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مهارت های اجتماعی
  • پرسشنامه مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.