مقاله ارتباط صمیمیت و سبک‏ دلبستگی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ارتباط صمیمیت و سبک‏ دلبستگی

تعداد صفحات:۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

همه انسان ها یک نیاز پایه و اساسی به برقراری روابط صمیمانه دارند. صمیمیت یک نیاز روانشناختی اولیه و اصلی در نظر گرفته می‏شود (مان و بادر [۱]، ۲۰۰۸)‏، که با بهزیستی روانی- فیزیکی افراد مرتبط است (هوک، جرستین، دتریچ و گریدلی[۲]، ۲۰۰۳). محققان اشاره کرده‏ اند که داشتن روابط صمیمانه و رضایت‏بخش از منابع مهم شادی و معنا در زندگی می‏باشد (باردولومیو[۳]، ۱۹۹۰). هم‏‏چنین صمیمیت با خلاقیت، سودمندی، تنظیم هیجانی، رضایت و بهزیستی افراد مرتبط است (هوک و همکاران، ۲۰۰۳). در نتیجه می‏توان گفت، فردی که میزان صمیمیت بالاتری را تجربه می‏کند قادر است خود را به شیوه مطلوب‏تری در روابط عرضه کند و هم‏چنین می‏تواند نیازهای خود را به شکل موثرتری ابراز کند.

در مقابل فقدان صمیمیت، با عزت نفس پایین، اضطراب، رضایت ارتباطی پایین و ایگوی ضعیف در ارتباط است (دسکاتنر و ثلن، ۱۹۹۱). هم‏چنین افرادی که ترس از صمیمیت دارند دارای سطوح بالاتری از استرس، بیماری، افسردگی و مرگ‏و‏میر، در مقایسه با کسانی ‏می‏باشند که روابط صمیمانه گسترده‏تری دارند (هوک و همکاران، ۲۰۰۳).  وقتی ظرفیت و توانمندی فرد برای ابراز صمیمیت تحلیل رود، ترس از صمیمیت شکل می‏گیرد (بشارت، ۱۳۹۱). ترس از صمیمیت به عنوان مفهومی خصیصه‏ای یا خلقی در نظر گرفته می‏شود که می‏تواند در دامنه وسیعی از موقعیت‏ها، اضطراب افراد را در روابط نزدیک و صمیمانه آن‏ها بسنجد، خواه این افراد در یک رابطه عاشقانه درگیر باشند یا خیر؟ (فلاح زاده، فرزاد و فلاح زاده، ۱۳۹۰).

بدون شک یک عامل مهم برای تبیین تفاوت‏های فردی، در زمینه روابط نزدیک و صمیمانه در دوران جوانی، سبک‏های دلبستگی فرد در کودکی می‏باشد. به اعتقاد بالبی (۱۹۶۹) دلبستگی‏های شکل گرفته در کودکی، بر بزرگسالی تاثیر می‏گذارند. او هم‏چنین خاطر نشان ساخت که دلبستگی بین کودک و مراقب اولیه (اغلب مادر) درونی شده به عنوان یک مدل روانی عمل می‏کند که روابط دوستی و عاشقانه بر آن استوار می‏شود. بنابراین اولین دلبستگی برای هر رابطه ای اهمیت زیاد خواهد داشت (گودوین، ۲۰۰۳). در نتیجه، دلبستگی دوران کودکی هم‏چنان به مراحل بعدی زندگی تداوم می‏یابد و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‏دهد (میکولینسر، فلورین، تولمکز[۴]، ۱۹۹۰).

 

واژه های کلیدی: صمیمیت ،ترس از صمیمیت،نظریه های صمیمیت، سبک‏ دلبستگی،نظریه های دلبستگی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
صمیمیت ۸
۱-نظریه های مختلف در مورد صمیمیت ۸
۲-صمیمیت در روابط زوج‏ها ۱۱
۳-انواع صمیمیت ۱۲
سبک دلبستگی ۱۵
۱-فرایند شکل گیری دلبستگی ۱۷
۲- انواع سبک های دلبستگی ۱۸
۳- نظریه‎های مرتبط با فرایند دلبستگی ۲۰
پیش بینی ترس از صمیمیت، بر اساس سبک های دلبستگی ۲۳
نتیجه گیری ۲۷
منابع ۲۸

منابع

– فلاح‏زاده، هاجر.‏،  فرزاد، ولی‏اله.‏، فلاح‏زاده، محمود. (۱۳۹۰). بررسی ویژگی‏های مقیاس ترس از صمیمیت (FIS) ، فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، ۵، (۱)، ۷۰-۷۹٫

– بشارت، محمد‏علی.، گلی‏نژاد، محمد.، و احمدی، علی اصغر. (۱۳۸۲). بررسی رابطه سبک‏های دلبستگی و مشکلات بین شخصی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۳۲، ۷۴- ۸۱٫

– بشارت، محمد علی.‏، فیروزی، منیژه. (۱۳۸۵). سبک‏های دلبستگی و ترس از صمیمیت، مجله علوم روانشناختی، ۱۷، ۵- ۱۵٫

– بشارت، محمد علی. (۱۳۹۱). رابطه ترس از صمیمیت و رضایت زناشویی در نمونه ای از زوجین ایرانی: نقش تعدیل کننده سبک های دلبستگی، فصلنامه مشاوره کاربردی، ۲، (۱)‏، ۱- ۱۸٫

– بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۸۴). روانشناسی نوجوان. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ۹٫

– شولتز، دوان. و شولتز، سیدنی آلن. (۱۳۷۸). روانشناسی شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر ویرایش.

– خمسه، اکرم. حسینیان، سیمین. (۱۳۸۷). بررسی تفاوت های جنسیتی بین ابعاد مختلف صمیمیت در دانشجویان متاهل، مطالعات زنان، ۶، (۱)‏، ۳۵-۵۲٫

– نظری، علی محمد. (۱۳۸۶). مبانی زوج درمانی و خانواده درمانی. تهران: نشر علم.

– جواهری کامل، عابدین. (۱۳۸۵). بررسی رابطه سبک های دلبستگی و هوش هیجانی با مهارت های اجتماعی در دانش آموزان راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی عمومی، دانشگاه تربیت معلم.

– برک، لوراای. (۱۳۸۱). روانشناسی رشد ۲، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، نشر ارسباران.

– امجدی، جبار. (۱۳۸۶). بررسی بین سبک‏های دلبستگی و هوش عاطفی در میان دانشجویان استعداد درخشان و عادی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی.

– ماسن، پاول هنری.‏، گیگان، جروم.‏، هوستون، آلتا کارول.‏، کانجر، جان جین وی. (۱۹۹۹). رشد شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، تهران، نشر مرکز.

– خوشخرام، نجمه. گلزاری، محمود. (۱۳۹۰). اثربخشی آموزشی افزایش عاطفه مثبت بر میزان رضایت زناشویی و سبک دلبستگی در دانشجویان متاهل، مطالعات روانشناختی. ۷، (۳)، ۲۹-۴۹

مقدمه

از مظاهر زندگی اجتماعی انسان، وجود تعامل‏ها و ارتباطات میان افراد می‏باشد. ما بخش عمده‏ای از زندگی خود را در ارتباط با دیگران سپری می‏کنیم و یا در فکر آن به سر می‏‏بریم. چگونگی ارتباط ما با افرادی که با آن‏ها زندگی می‏کنیم و دوست‏شان داریم و همواره در تعامل مستمر و مداوم با آن‏ها به سر می‏بریم، بخش مهمی از توانایی روابط بین‏فردی ما را تشکیل می‏دهد. بدون شک یک بخش تعیین‏کننده در هر رابطه‏ای صمیمیت[۱] است (باگاروزی[۲]، ۱۹۹۷).

صمیمیت، به صورت الگوی رفتاری بسیار مهمی مفهوم‏ سازی شده که دارای جنبه‏های عاطفی- هیجانی و اجتماعی نیرومند است و بر پایه‏ی پذیرش (تجربه مثبت هم‏سویی و برابری)‏، رضایت‏خاطر (تجربه مثبت مشارکت) و عشق شکل می‏گیرد (تن‏هاتن[۳]، ۲۰۰۷). روان شناسان، صمیمیت را توانایی برقراری ارتباط (بدون کنترل) با دیگری و بیان عواطف (بدون بازداری) تعریف می‏کنند و آن را حق مسلم و از حالات طبیعی انسان می‏دانند (بلوم[۴]، ۲۰۰۶). بر اساس مدل ارتباطی رایز و شاور (۱۹۸۸)‏، صمیمیت فرآیندی است که در آن شخص اطلاعاتی را در میان می‏گذارد و شنونده به شیوه‏ای پاسخ می‏دهد که حس تایید و حمایت ایجاد می‏کند. در واقع توانایی بی‏پرده گویی در روابط نزدیک، این روابط را صمیمانه می‏سازد و فرد را قادر می‏سازد احساس درک‏شدگی، مورد تایید واقع شدن و از نظر هیجانی به دیگری نزدیک شدن را داشته باشد. اشترنبرگ[۵] (۱۹۸۶، به نقل از برانون[۶]، ۲۰۰۲) نیز، در مدل سه وجهی[۷] خود از عشق، صمیمیت را احساس نزدیکی با دیگری می‏داند و معتقد است که مشارکت عادلانه در زندگی خانوادگی، صمیمیت را به دنبال خواهد داشت.

مطالعه رابطه صمیمانه به عنوان جنبه‏ای مهم از زندگی در بزرگسالی، دارای تاریخی طولانی می‏باشد، که تلاش برای طبقه‏بندی آن به زمان ارسطو[۸] باز می‏گردد و امروز بخشی از دانش موجود در این زمینه، مشاهدات وی را تایید می‏کند اما مطالعه علمی درباره‏ی آن از دهه‏ی ۱۹۹۰ آغاز شده است (بارنز[۹]، ۱۹۹۸).

ظرفیت ورود و نگهداشتن روابط صمیمی یک مولفه مهم سازگاری در بزرگسالان می‏باشد (فیلدمن، گوون و فیشر[۱۰]، ۱۹۹۸). ناتوانی در تشکیل یا حفظ روابط صمیمانه اغلب به دلیل ترس از صمیمیت[۱۱] رخ می دهد، یعنی ناتوانی در به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات با شخصی که ارزش زیادی دارد (ثلن، واندروال، توماس و هارمن[۱۲]، ۲۰۰۰). بنابراین ترس از صمیمیت با بهزیستی شخص در تضاد خواهد بود (فیلیپس، ویلمات، وال، پیترسون، باکلی و فیلیپس[۱۳] ، ۲۰۱۳).

مفهوم ترس از صمیمیت، در حدود سه دهه قبل توسط هاتفیلد[۱۴] (۱۹۸۴) برای اولین بار مطرح شد. وی از جمله دلایل اساسی ترس از صمیمیت را، ترس از خود افشایی[۱۵]، ترس از رها شدن، ترس از برخورد‏های خشن، ترس از دست دادن کنترل، ترس از دست دادن فردیت ذکر کرده است (ال لوید[۱۶], ۲۰۱۱). دسکاتنر و ثلن[۱۷] (۱۹۹۱) نیز، ترس از صمیمیت را ناتوانی فرد برای تبادل افکار و احساسات خود با فردی مهم و نزدیک، به دلیل وجود اضطراب در وی، تعریف کرده‏اند. افرادی که ترس از صمیمیت دارند خواهان ارتباط بین شخصی هستند ولی از طرد می ترسند، در نتیجه طی ارتباط کلامی و غیر کلامی با دیگران اضطراب را تجربه می‏کنند (بشارت، ۱۳۹۱).

صمیمیت

۱-نظریه های مختلف در مورد صمیمیت

نظریه‏ های روانشناسی صمیمیت در پی آن است تا چگونگی برقراری روابط صمیمانه را تبیین کند (خمسه و حسینیان، ۱۳۸۷) که در ادامه این نظریه‏ها مطرح می‏شوند.

۱-۱- نظریه‏ های تقویت

براساس نظریه های تقویت، که از سنت رفتارگرایی در روانشناسی سرچشمه گرفتند، افراد با کسانی صمیمی می‏شوند که برای آن‏ها تقویت به همراه دارند. کاربرد اصول تقویت، در مطالعه‏ی روابط صمیمانه، به وسیله‏ی کلور و بایرن[۱] (۱۹۷۴) گسترش یافته است و این نظریه‏پردازان با پذیرفتن اصل شرطی سازی عامل، پیش بینی می‏کنند که زوج‏ها هنگامی با هم صمیمی می‏شوند که یکدیگر را تقویت کنند. جوهر این نظریه ‏ها همان نظریه ی ارسطو است که می‏گوید افراد با کسانی احساس صمیمیت می‏کنند که با آن‏ها خوب رفتار کرده باشند (ارسطو، ۱۹۸۴؛ به نقل از خمسه و حسینیان، ۱۳۸۷). نظریه‏ های تقویت هم‏چنین به اصول شرطی سازی کلاسیک نیز اهمیت می‏دهند؛ بر این اساس زوج‏هایی که تجارب تقویت کننده دارند، بیش‏تر احساس صمیمیت می‏کنند. کلور و بایرن (۱۹۷۴) تقویت را محرکی غیر شرطی می‏دانند که پاسخ شرطی، یعنی احساسات مثبت، را بر می‏انگیزد؛ پس هر فردی که با محرک غیرشرطی همراه است، پاسخ غیر شرطی را نیز ایجاد می‏کند و بدین‏ترتیب زوج‏ها هم هر چه بیش‏تر در حضور هم تقویت دریافت کنند، صمیمیت‏شان افزایش می‏یابد (خمسه و حسینیان، ۱۳۸۷).

۲-۱- نظریه‏ های تبادل اجتماعی و وابستگی متقابل

نظریه ‏های تبادل اجتماعی[۲] (هومانس[۳]، ۱۹۸۵) و وابستگی متقابل[۴] (کلی و دیبیت[۵]، ۱۹۵۹) مانند نظریه‏های تقویت، بر نقش تقویت کننده‏ها در ارتباط صمیمانه تاکید دارند، اما این دو نظریه، به نوعی، از مدل‏های تقویت فراتر رفته‏اند. نظریه‏ی تبادل اجتماعی، به جای این‏که صرفا بر کشش‏های اولیه میان زوج ها تاکید کند، رفتار صمیمانه را در طی روابط پیش‏رونده مورد بررسی قرار می‏دهد و غیر از تقویت‏کننده ها، به ساختارهایی چون تعهد و رضایت‏مندی از رابطه نیز توجه دارد. در نظریه‏ی تبادل اجتماعی، پیش‏بینی می‏شود که اگر چه تقویت‏ها میزان رضایت‏مندی از ارتباط را تعیین می‏کنند، ساختار‏هایی چون دسترسی به گونه‏های ارتباطی دیگر و میزان سرمایه‏گذاری در ارتباط است که سطح تعهد زوج‏ها را نسبت به یکدیگر مشخص می‏سازد (خمسه و حسینیان، ۱۳۸۷).

 

[۱] – Clore and Byrne

[۲] -Social Exchange Theory

۳-  Homans

[۴]– Interdependence Theory

۵- Kelley & Thibaut

[۱]– Intimacy

[۲]– Bagarozzi

[۳]– Tenhouten

[۴]– Blume

[۵]– Sternberg

[۶]– Brannon

[۷]-Triadic theory

[۸]-Aristotle

[۹]-Barnes

[۱۰]– Fildman, Gowen & Fisher

[۱۱]– Fear of intimasy

[۱۲]- Thelen,Vanderwal, Thomas & Harmon

[۱۳]– Phillips, Wilmoth, Wall, Peterson, Buckley & Phillips

[۱۴]– Hatfielf

[۱۵]– Self-disclosure

[۱۶]– Lloyd

[۱۷]– Descutner and Thelen

[۱] -Manne & Badr

[۲]– Hook, Gerstein, Detterich and Gridley

[۳]– Bartholomew

[۴] Mikulincer, Florian and Tolmacz

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.