مقاله ادراک ساختار ارزشیابی کلاس

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ادراک ساختار ارزشیابی کلاس

تعداد صفحات:۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ادراک محیط ارزشیابی کلاسی بخش مهمی از جو روان شناختی کلاس و روشی است که معلمان انتظاراتشان را به دانش آموزان انتقال داده و به آن ها بازخورد می دهند که چگونه این انتظارات توسط آن ها برآورده شده است. ( استیگینس[۱] و کانکلین[۲]، ۱۹۹۲ به نقل از الخروصی، ۲۰۰۷) ، هم چنین بیان می کند چه چیزی برای یادگیری مهم است و این که فراگیران در یادگیری چگونه هستند. البته گاهی اوقات این ارتباطات صریح است ( مثل این که من از شما می خواهم در این امتحان بسیار تلاش کنید) و گاهی اوقات به طور ضمنی در هدف ارزیابی، تکالیف تعیین شده، معیار ها و استانداردهای عملکرد، بازخوردها و کنترل پیامدها قرار می گیرند ( ناتریلو[۳]، ۱۹۸۷ ؛ به نقل از بروکهارت[۴] و دوگ[۵]، ۱۹۹۹) .

مفهوم ارزشیابی کلاسی اولین بار توسط ( استیگینس و کانکلین، ۱۹۹۲) به عنوان نتیجه مشاهداتشان از شیوه های ارزیابی چهار معلم معرفی شد.

طبق نظر استیگینس و کانکلین محیط ارزشیابی کلاسی هشت عنصر کلیدی را شامل می شود که اهداف ارزشیابی، روش های ارزشیابی، معیار برای انتخاب روش های ارزشیابی، کیفیت ارزشیابی، باز خورد دوباره نتایج ارزشیابی، ادراک و پیش زمینه ارزشیابی معلم، ادراک معلم از دانش آموزان و سیاست ارزشیابی را شامل می شود (الخروصی، ۲۰۰۷) .

کارتحقیقی استیگینس و کانکلین بیشتر روی ادراک معلم تمرکز دارد، اما از نظر ایمز (۱۹۹۲) علت علاقه به مطالعه درباره محیط کلاسی ادراکات دانش آموزان از معنای شیوه های ارزشیابی کلاسی است . روش هایی که دانش آموزان ارزشیابی می شوند، یکی از برجسته ترین عوامل کلاسی است که می تواند برانگیزش دانش آموزان تاثیر بگذارد، شیوه های ارزشیابی، شامل استانداردها، معیارها و روش ها و محتوای ارزشیابی می شود (اپستین[۶]، ۱۹۸۸ ؛ به نقل از ایمز، ۱۹۹۲) .

واژه های کلیدی: محیط کلاسی ادراک شده ، ارزشیابی کلاسی ادراک شده، جو روانی اجتماعی کلاس

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
محیط کلاسی ادراک شده ۸
ارزشیابی کلاسی ادراک شده ۱۰
جو روانی-اجتماعی کلاس ۱۵
انواع جو روانی حاکم بر کلاس ۱۷
ویژگیهای روابط انسانی مطلوب در مدرسه ۱۸
دو بعد اساسی جو مدرسه ۱۸
ویژگیهای مدارس کارا ۱۹
نقش انگیزش در محیط کلاسی ادراک شده ۲۰
منابع ۲۴

 منابع

میرکمالی،س.(۱۳۷۹). رهبری و مدیریت آموزشی. انتشارات تهران یسطرون.

حسین­چاری، مسعود؛ خیر، محمد.(۱۳۸۲). بررسی جو روانی- اجتماعی کلاس به عنوان یکی از مؤلفه های فرهنگ مدرسه. مجله علوم تربیتی و روا نشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، شماره ۳و۴ ، صص۴۲-۲۵٫

صالحی حسینس، م.(۱۳۷۲). جو آموزشی و پیشرفت تحصیلی. دانشگاه الزهرا، مجله علمی پژوهشی علوم انسانی. شماره ۱۰و۹٫

طالب زاده نوبریان، محسن؛ صالح صادق پور، بهرام؛ کرامتی، انسی.(۱۳۸۷). بررسى تأثیر جوّ اجتماعى مدارس متوسطه بر پرورش مهارت هاى اجتماعى دانش آموزان. سال دوم، شماره۸، ۴۷-۲۳٫

سیف، علی اکبر(۱۳۸۶). روان شناسی پرورشی. (ویرایش ۶)، تهران: دوران.

سیف، علی اکبر (۱۳۸۷). روان شناسی پرورشی نوین. یادگیری آموزش. تهران: دوران.

شریفی درآمدی، پرویز (۱۳۸۰). روان شناسی تحولی، تهران: خوشنواز.

عبدالملکی، جمال؛ عبدالملکی، صابر؛ یوسفی افراشته، مجید؛ رشیدی، زهرا؛ محمدی، انوشیروان؛ صیامی، لیلا (۱۳۸۷). طراحی و ارزیابی مدل علی پیشرفت تحصیلی، تحلیل روابط شیوه ادراک والدین و نگرش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی، فصلنامه خانواده؛ ۲(۴)، ۴۷- ۷۲ .

فراهانی، محمد نقی؛ کاووسیان، جواد؛ کدیور، پروین؛ هومن، عباس؛ شهرآرای، مهرناز؛ ولی الله، فرزاد (۱۳۸۶). مطالعه عوامل موثر بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های سراسر کشور در سال تحصیلی ۸۳-۸۴، فصلنامه علمی – پژوهشی روان شناسی؛ ۲(۸)، دانشگاه تبریز، ۸۵-۱۰۸٫

بدری گرگری، رحیم؛ حسینی اصل، فریبا (۱۳۸۹). پیش بینی جهت گیری انگیزش هدف چیرگی: نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس، فصلنامه علمی – پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز؛ ۵ (۱۷)، ۱-۲۵٫

بحرانی، محمود(۱۳۸۴). مطالعه انگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه استان فارس و عوامل همبسته با آن، مجله علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه شیراز؛ ۴ (۲۲)، ۱۰۴-۱۱۵ .

بهرامی، فاطمه؛ رضوان، شیوا (۱۳۸۵). بررسی ارتباط بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگی­های آموزشگاهی آنان، مجله پژوهش تربیتی و
روان شناختی، دانشگاه اصفهان، ۲ (۲)؛ ۶۱-۷۲ .

مقدمه

محیط کلاس و مدرسه، نظام اداره مدرسه و شیوه­های آموزشی و ارزشیابی معلم، اثرات غیرقابل انکاری بر عملکردهای تحصیلی و فرآیندهای شناختی دارد (آندرمن و میدگلی، ۱۹۹۷). یکی از پیامدهای مهم محیط مدرسه، ادراکات دانش­آموزان است که نقش مهمی در انگیزش، شناخت و عملکرد دانش­آموزان دارد. اکلز و ویگفلد (۲۰۰۲) دریافتند که دانش­آموزان دبیرستانی که معلمشان را کنترل کننده­تر ادراک می­کردند و معلمان به آن­ها فرصت تصمیم سازی کمتری می­دادند، سطوح پایین­تری از خودکارآمدی و انگیزش داشتند. ادراکات فعالیت­های مدرسه­ ای یا کلاسی، دامنه­ای گسترده از فرآیندها، نگرش­ها، باورها شامل ادراک کنترل، حمایت خودمختاری و خودکارآمدی است (جنتری و همکاران، ۲۰۰۲).

انگیزش دانش ­آموزان وابسته به بافت کلاس یا مدرسه است. ساختار کلاس براساس اهداف و ارزش­های معلم شکل می­گیرد ولی چگونگی تاثیر آن برانگیزش و عملکرد دانش­آموزان به چگونگی ادراک آنان از ساختار کلاس بستگی دارد. معلم در کلاس با ایجاد ساختار تبحری براهمیت یادگیری و تحول ذهنی تاکید خواهد داشت در حالی که با ایجاد ساختار عملکردی در کلاس تاکید بر گرفتن نمره خوب یا دادن جواب درست خواهد بود. براساس یافته­ها ادراک دانش آموزان از تبحری بودن ساختار کلاس یا پیامدهای مثبت تحصیلی از جمله باور به خودکارآمدی زیاد (ولترز، ۲۰۰۴)، و ادراک از عملکردی بودن ساختار کلاس با پیامدهای منفی مرتبط است (میگی واردن، ۲۰۰۱).

ساختار کلاس که نوع ارزشیابی را در خود در برمی­گیرد با بالا بردن و افزایش انگیزش دانش­آموزان در ارتباط است. در یک کلاس با ساختار رقابتی، دانش­آموزانی که توانایی بالا دارند احساس غرور خواهند کرد اما در مورد دانش­آموزانی که توانایی آن­ها کم است میزان انگیزش کاهش می­یابد. در کلاس با ساختار غیررقابتی، اثرات شکست حتی شکست­هایی که پس از تلاش بسیار اتفاق می­افتد آن چنان ویران­گر نیست. زیرا در این گونه کلاس­ها یادگیری انفرادی را مورد تاکید قرار می­دهند به این ترتیب خودبهبودی از خودکوشی پدید می­آید (گیج و برلاینر، ۱۳۷۳).

ساختار کلاس به عنوان یک میانجی نیرومند از متغیرهای مختلف انگیزشی، همانند پیشایندی برای پیامد­های عملکرد تحصیلی است (دورمان، فریزر و مکروبین، ۱۹۹۷؛ فریزر، ۱۹۸۶؛ هر دو به نقل از مان، ۲۰۰۸).

با توجه به پژوهش بهرامی و رضوان (۱۳۸۵) در داخل کشور که به بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه اصفهان با ویژگی­های آموزشگاهی آن­ها پرداخته شده است و تحقیقات مشابه خارجی دیگر هم چون گرانلاند (۱۹۸۹) و پینتریچ و دی گروت (۱۹۹۰) به نقش عوامل آموزشگاهی که یک عامل و عنصر آن ساختارهای کلاس درس است. زیرا عوامل آموزشگاهی متفاوتی می­توانند در ایجاد انگیزش تحصیلی موثر باشند مثل اسنادهای دبیران، کلاس درس، سیستم تنبیه و تشویق در مدرسه، روابط عاطفی درون مدرسه، روش تدریس و آراستگی دبیر. این تحقیقات انگیزش به محیط تربیتی ارتباط داده­اند و این رابطه را می­توان در دلایلی که دانش آموزان برای انجام تکالیف دارند و باورهای دانش آموزان در مورد توانایی­هایشان برای انجام تکالیف و انتظارات آن­ها از عملکردشان و واکنش­های عاطفی آن­ها جست و جو نمود.

محیط کلاسی ادراک شده[۱]

ادراکات کلاسی یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر انگیزش می باشد. ادراکات آموزشی نقش مهمی در روشی که افراد محیط یادگیری را درک می کنند، دارد و بر رفتار، یادگیری، مطالعه و سرانجام بر پیامدهای تحصیلی اثر می گذارد  ( الن[۲] و لویک[۳]، ۱۹۹۹ ؛ ورتمن[۴]، ورمونت[۵] و لودویکس[۶] ۲۰۰۲ ؛ به نقل از پترسون و ایروینگ[۷]،۲۰۰۷). ادراک ساختار کلاس به پیامی که محیط بر آن تاکید می کند و براساس آن اهداف معینی را برجسته می نماید، مربوط می شود ( ایمز، ۱۹۹۲). تحقیقات درباره ی ساختار هدفی کلاس روابط مثبت میان ساختار هدفی و اهداف شخصی و شاید یک رابطه علّی احتمالی در این جهت که ساختار هدفی بر اهداف شخصی تاثیر گذار است، را تایید می کند و به علت این که اهداف تبحری شخصی با متغیرهای رفتاری و انگیزشی مفیدی همراه است، محققان پیشنهاد می کنند، معلمان سعی در خلق ساختار تبحری داشته باشند ( ایمز،۱۹۹۲)، به علاوه این محققان بیان می کنند که مدارس و کلاس ها باید تاکید بر اهداف عملکردی  را به خاطر توانایی بالقوه آن­ها برای تحلیل انگیزش و پیشرفت کنند . هم چنین شواهدی وجود دارد که ادراکات فراگیران از تاکید بر اهداف تبحری در کلاس با احساس مثبت در مدرسه (آندرمن[۸] ۱۹۹۹ به نقل از ایمز، ۱۹۹۲) و رویارویی بهتر با مشکلات تحصیلی و احساس بهتری از بهزیستی در مدرسه همراه است و مطالعات دیگری آشکار کرده است رفتارهایی از قبیل خود ناتوان سازی و اجتناب از کمک طلبی با ادراک ساختار عملکردی کلاس درس مرتبط است ( ترنر[۹] و همکاران، ۲۰۰۲) . به علاوه محققان اثبات کرده اند محیط کلاس به عنوان یک میانجی نیرومند از متغیرهای مختلف انگیزشی، همانند پیشایندی برای پیامد های عملکرد تحصیلی است ( دورمان[۱۰] و همکاران، ۱۹۹۷ و  فریز[۱۱]، ۱۹۸۶؛ هر دو به نقل ازفان[۱۲]، ۲۰۰۸) .

 

[۱]– Perceived environment classroom

[۲]– Elen

[۳]– Lowyck

[۴]– Vermetten

[۵]– Vermunt

[۶]– Lodewijk

[۷]– Irving

[۸]– Anderman

[۹]– Turner

[۱۰]– Dorman

[۱۱]-Feriz

[۱۲]– Phan

[۱]– Stiggins

[۲]– Conklin

[۳]– Natriello

[۴]– Brookhart

[۵]– Devoge

[۶]– Epstein

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پرسشنامه مقیاس جو روانی اجتماعی کلاس
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.