مقاله اخلاق کاری و نظریه های آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اخلاق کاری و نظریه های آن

تعداد صفحات:۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اخلاق در بردارنده مفاهیم و ارزش هایی است که در بیرون از فرد و جامعه شکل گرفته اند، فراتر از اجتماع اند و صاحب نوعی هستی خارجی اند. اخلاق جایی در فاصله میان آگاهی و اشیاست. ارزش هایی چون نیکی و بدی، زیبای و عطوفت جزیی از ساختمان زبان شده اند و به همین دلیل جزیی از ساختمان آگاهی انسان شده اند. اینجاست که سخن گفتن از اجتماع و انسان های ارزش گریز دشوار است. زیرا که زبان گونه ای هستی جهانی و همیشگی دارد. بنابراین انگشت نهادن بر اجتماعی که در آن ارزش ها ناپدید شده باشند امری محال است. ارزش ها زوال ناپذیرند اما معانی و جایگاهشان در نظام های اخلاقی دگرگون می شود ( غلامی، ۱۳۸۸).

اخلاق کار ممکن است به عنوان مجموعه ای از باور ها و نگرش های منعکس کننده ی ارزش های اساسی کار تعریف شود، براین باورند که اخلاق کار یک ساخت متحد تنها نیست، اما یک مجموعه ای از باورها و نگرش ها وابسته به رفتار کار می باشد (میلر و همکاران[۱]، ۲۰۰۲).

اخلاق کاری به عنوان سیستمی از باور ها، اصول، مبانی، باید ها و نباید ها تعریف می شودکه براساس آن نیک و بد های سازمان مشخص می شود و عمل بد از خوب متمایز می گردد ( الوانی، ۱۳۸۰).

اخلاق می تواند به مکانیزمی ارتباطی بین اجتماع و امور شخصی باشد. رفتار اخلاقی، عادت های کاری خوب، نگرش های کاری مثبت، هماهنگی با دیگر افراد و مهارت های مورد نیاز برای حفظ شغل است. به منظور درک و مفهوم اخلاق کاری، به تقسیم بندی نیروهای کاری اشاره می شود. برخی از افراد تمایل فراوان به تلاش و فعالیت دارند، سکون و آرامش را پسندیده نمی دانند و فضایل اخلاقی آنان در کارهایشان شکوفا می گردد.  در مقابل، گروهی هم تمایلی به کار و مجاهدت ندارند و تنها با نیروهای جبری و فشارهای بیرونی باید آنان را به کار وادار کرد. بنابراین اخلاق کاری، متعهد شدن توان ذهنی، روانی و جسمانی فرد یا گروه اندیشه جمعی در جهت اخذ قوا و استعداد درونی گروه و فرد برای توسعه است (رحیم نیا و همکاران، ۱۳۸۹).

اخلاق کاری، مهمترین عامل فرهنگی در توسعه اقتصادی محسوب می شود (خانی جزنی، ۱۳۸۷).

به عبارت دیگر اخلاق کاری، هنجار فرهنگی است که به انجام کار مناسب و خوب در جامعه، ارزش معنوی مثبت می دهد و براین باور است که کار فی نفسه یک ارزش ذاتی دارد ( رحیم نیا و همکاران، ۱۳۸۹).

به نظر پتی (۱۹۹۵) ویژگی های اخلاق کاری شامل مهارت های میان فردی (محتاط و با ملاحظه)، مقبولیت قطعی وظیفه (تشریک مساعی) ابتکار عمل ( بلند پروازی) و قابل اعتمادی بودن (قابلیت اطمینان ) می باشد (کیگانز[۲]، ۲۰۰۹).

 

واژه های کلیدی:اخلاق کاری، اخلاق از دیدگاه اسلامی،فوائد اخلاق، مکاتب و نظریه های اخلاق

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
اخلاق کاری ۸
مفهوم و تعاریف اخلاق کاری ۹
اخلاق از دیدگاه اسلامی ۱۲
فوائد اخلاق ۱۵
مکاتب و نظریه های اخلاق ۱۸
نتیجه گیری ۲۱
فهرست منابع و مآخذ ۲۲

منابع

غلامی،علیرضا.(۱۳۸۸). اخلاق سازمانی: مشکلات، موانع و راه کار ها؛ دوماهنامه توسعه انسانی پلیس؛ سال ششم؛ شماره ۲۵٫

الوانی،مهدی؛ حسن پور،اکبر؛ داوری،علی.(۱۳۸۹). تحلیل اخلاق سازمانی کارکنان با ساتفاده از الگوی دایره اخلاق؛ فصلنامه اخلاق در علوم فناوری؛ سال پنجم؛ شماره های ۳و ۴٫

الوانی،سید مهدی.(۱۳۸۰). طراحی الگوی جامع مدیریت عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی؛ مدرس علوم انسانی؛ ش ۱۸٫

خانی جزنی،جمال.(۱۳۸۷). اخلاق کار و وجدان کار در کارآفرینی؛ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم؛ شماره ۴ و ۳؛ صص ۹۶-۹۱

طاهری دمنه،محسن؛ زنجیرچی،سید محمود؛ نجاتیان قاسمیه، مجید.(۱۳۹۰).اخلاق در علوم و فناوری؛ نشریه اخلاق؛ سال ششم؛ ۳۰ تا ۳۹؛ شماره ۲٫

سبحانی نژاد،مهدی؛ نوروز زاده،رضا؛ افشار،عبداله.(۱۳۸۹). تبیین معیارهای اخلاق کاری از منظر امام علی (ع):ارائه راهبردهای عملی در جهت بهبود عملکرد مدیران دانشگاهی علوم اجتماعی ؛ پژوهشنامه؛ شماره ۶۳؛ ص ۹۳ تا ۱۲۲٫

رونقی،محمد حسین؛ فیضی،کامران.(۱۳۹۰). ارائه الگوی اخلاق کاری کارکنان در بانک های خصوصی ایران؛ فصلنامه اخلاق و فناوری در علوم؛ سال ششم؛ شماره ۲٫

سرمدی،ممحمدرضا؛ شالباف،عذرا.(۱۳۸۶). اخلاق حرفه ای در مدیریت کیفیت فراگیر؛ فصلنامه اخلاق حرفه ای در علوم و فناوری؛ سال دوم؛ شماره های ۳ و ۴؛ ص۱۱۰ -۹۹٫

مقدمه

سرمایه انسانی از سرمایه های اصلی سازمان ها محسوب می شود. این سرمایه بیشتر از سرمایه های دیگر برای سازمان ها مزیت رقابتی ایجاد می کند. در این نگرش سرمایه های انسانی یا کارکنان افزون بر انجام وظایف کاری خود، نسبت به فراز و فرودهای سازمان احساس مسؤلیت نموده و در مواقع نیاز به یاری سازمان می پردازند. چنین کارکنانی از آرزوها و آرمان های هر سازمانی محسوب می شوند. از شاخص های دستیابی به این نوع کارکنان توسل به اخلاق فردی و اخلاق کاری است. زیرا وجود کارکنان اخلاقی و رعایت ارزش های اخلاقی، بستر دستیابی به نیروی انسانی متعهد می باشد. این کارکنان وظایف خود را به خوبی شناخته و در انجام کامل آن تلاش می کنند.

از طرفی بنا به نظر اکثر کارشناسان فرهنگ و اخلاق کار در ایران ضعیف است بنابراین لازم است اخلاق و فرهنگ کار در ایران به عنوان یک معضل اقتصادی و اجتماعی تلقی شود است (سعید معیدفر ، ۱۳۸۶ ).

مفهوم اخلاق کار درجه اهمیت بالایی در تصمیمات مسؤلین سازمان ها برای ایجاد و نگهداری کارکنان با انگیزه و سخت کوش پیدا کرده است ( پولینگ و همکاران[۱]، ۲۰۰۹).

ابعاد چهار گانه اخلاق کاری از نظر پتی[۲] (۱۹۹۰) عبارتند از: ۱٫ دلبستگی و علاقه به کار ۲٫ پشتکار و جدیت در کار ۳٫ روابط سالم وانسانی در محل کار ۴٫ روح جمعی و مشارکت در کار. توجه به اخلاق کاری یکی از عوامل موفقیت در سازمان به شمار می رود. رعایت اخلاق حرفه ای ارتقاء جایگاه یک سازمان را در حوزه کسب و کار خود به دنبال دارد ( طاهری دمنه و همکاران ،  ۱۳۹۰ ).

عوامل موثر بر رعایت اخلاق کاری به سه دسته تقسیبم می شود:  ۱٫ سطح کلان (عوامل فرهنگی، اقتصادی،  فناوری،  قانونی ) ۲٫ سطح سازمانی (رقابت، پادش، ویژگی های شغل، دسترسی منابع، اهداف سازمانی، ارزیابی عملکرد ) ۳٫ سطح فردی (عقاید فردی،  نگرش فردی روابط اجتماعی) (اینگرید نواده ۲۰۰۴ به نقل از رونقی و فیضی، ۱۳۹۰).

اخلاق اسلامی[۳] یک اخلاق انتزاعی و بی ارتباط با سلسله نیاز های طبیعی و فطری انسان ها نیست،  از اینرو نه فقط ناظر به تنظیم مناسبات انسان با خدا و عالم ماورا است بلکه به صورتی چشم گیر تر، بر روابط انسان با خود،  با طبیعت و با دیگر انسان ها تاثیر می گذارد (سیدی، ۱۳۸۷).

هنگامی که استاندارد ها یا اررزش های اخلاقی سازمان به طور گسترده ای میان اعضایش رایج شود، موفقیت سازمانی افزایش می یابد. ارزش های اخلاقی سازمان مرتبط با وفاداری یا تعهد کارکنان به سازمانشان است (هانت و همکاران، ۱۹۸۹).

دانش اخلاق حرفه ای با تأکید بر شفاف سازی تبیین اعمال ضد اخلاقی و مسئولیت پذیری در قبال آنها تدوین اصول اخلاقی جامع و ضابطه مند در سازمان را ضروری می کند (سرمدی و شالباف، ۱۳۸۶).

اخلاق[۴] در سازمان ها، نکته کانونی رفتار سازمانی است و اخلاق گرایی به عنوان اصل مدیریت، لازمه ی مدیریت سازمان های به دور مانده از آن است. مدیران و کارگزاران سازمان ها برای به انجام رساندن امور سازمانی خود علاوه بر معیار های قانونی و سازمانی، نیاز به مجموعه ای از رهنمود های اخلاقی و ارزشی دارند که آنان را در اعمال و رفتار سازمانی شان یاری دهد. با توجه به محیط کاری مدیران که در یک سازمان انسانی به فعاایت مشغولند، اخلاق کاری[۵] به صورت اساسی کارکرد و اثر بخشی سازمان را حتی تاثیر قرار می دهد ( سبحانی نژاد و همکاران، ۱۳۸۹).

اخلاق کار هم به تبع آن بنیان فکری، نگرشی و ذهنی بادوامی است که فرد را وادار به تصمیم گیری ها و اعمال خاصی در فعالیت های اقتصادی می نماید. به سخن دیگر وقتی از اخلاق کار یک جامعه سخن می گوییم مراد ما ان بخش از فرهنگ آن جامعه است که محرک رفتارها و فعالیت های اقتصادی و کسب و کار است. از اینرو اخلاق کار محدود به ساعات کار و شغل نمی گردد، بلکه تمامی رفتار های اقتصادی شامل مصرف، پس انداز، سرمایه گذاری و کارآفرینی و… را در برمی گیرد (سیدی،۱۳۸۷).

اخلاق کاری

یکی از مهم ترین پارامتر ها در موفقیت سازمان اخلاق است. اگرچه انسان ها در مصادیق اخلاق سازمانی و تعریف آن دیدگاه واحدی ندارند، اما همه و همه خواهان موفقیت اند و در کسب موفقیت و موفقیت طلبی همسان هستند. مدیریت، چیزی جز شناخت موانع و راه کارها، جهت برنامه ریزی برای تقویت نقاط قوت و ایجاد فرصت برای افزایش وعامل تسهیل کننده و برطرف کننده مشکلات، مهار، کاهش و یا رفع موانع نیست. اخلاق موضوعی است که هرگز در قاموس زندگی فردی و اجتماعی انسان ها فراموش نشده و نخواهد شد ( خاکی، ۱۳۸۸).

توجه به توانائی رهبران برای مدیریت سازمان های پیچیده امروزی و استفاده از نیروهای انسانی خلاق از جمله مهم ترین دارائی های سازمان های موفق است. مدیران در سازمان های مختلف از روش های مختلفی بهره می برند. از جمله رهبری انتقالی، رهبری مراوده ای، رهبری پرجذبه و پرهیبت، رهبری دیکتاتوری و مستبدانه یا رهبری بینشی و درونگر. نتایج پژوهشات مختلف درباره سازمان های موفق و کارآمد منجر به ارائه این نتیجه شد که مدیریت موثر و مهارت های ارتباطی عامل موفقیت این سازمان هاست. مدیرانی که دارای توانائی درک و کنترل احساسات خود هستند باعث بروز تعهد بالا نسبت به سازمان و القاء اعتماد به نفس در زیردست های می شوند. بنابراین برای کارکنان قابل پذیرش تر و محترم تر هستند (اصفهانی و سوفلو[۶]، ۲۰۱۱).

خواسته ها و انتظارات شغلی بر اعمال کاری تاثیر گذار هستند. واضح است که کارگران به منظور پاسخگویی به استانداردهای تعریف شده توسط نقش کار سازمانی  تمایل به ابراز رفتار کار تعیین شده دارند ( گورگی و بریف[۷]، ۱۹۹۲).

 

[۱] Poling & ets

[۲] Petty

[۳] Islamic Ethics

[۴]ethics

[۵] Work ethics

[۶][۶] Esfahani  & Soflu

[۷] George, Brief,

[۱] Miller & ets

[۲] Kegans

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.