مقاله اختلالات شخصیت و خلقی یا عاطفی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اختلالات شخصیت و خلقی یا عاطفی

تعداد صفحات:۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اختلالات شخصیت، الگوهای غیرانطباقی عمیق و دائمی رفتار، به صورت روش‌های اختصاصی فکر کردن، احساس کردن و عکس‌العمل نشان دادن به محیط را شامل می‌گردد(کوشان و واقعی، ۱۳۸۸). آن‌ها اختلالات روان‌پزشکی هستند که با الگوی مزمن تجربه درونی و رفتارهایی که غیرقابل انعطاف بوده و در دامنه وسیعی از موقعیت‌ها حضور دارند، مشخص می‌شوند. این اختلالات اثر مشخصی بر ارتباطات بین‌فردی بیماران و عملکردهای شغلی و اجتماعی آن‌ها داشته و منجر به تعاملات مشکل‌زا در محیط‌های پزشکی می‌شوند. آن‌ها در ویژگی‌های کلینیکی، غیرمتجانس و ناهمگن بوده و پیچیدگی سبب‌شناسی نشانه‌هایشان، ناشی از ترکیب ویژگی‌های خلقی ارثی، محیطی و گسترش وقایع است(پامپیلی۱ و همکاران، ۲۰۰۴).

اختلالات خلقی به گروهی از اختلالات روانی اطلاق می‌گردد که یکی از خصوصیات اساسی آن‌ها، غیرعادی بودن خلق است و به طور دقیق‌تر، با اختلال در خلق، رفتار و عاطفه مشخص شده، شامل افسردگی و مانیا می‌شوند که ممکن است خفیف، کوتاه‌مدت یا شدید باشد(کوشان و واقعی ۱۳۸۸). شایع‌ترین دوره خلقی که فرد آشکار می‌سازد، دوره افسردگی اساسی است(باچر۱ ، ۱۳۸۹).

 

واژه های کلیدی: اختلالات شخصیت، اختلالات شخصیت اسکیزوئید، اختلالات شخصیت نمایشی، اختلالات خلقی،افسردگی، اختلالات دوقطبی

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
اختلالات شخصیت ۸
۱-گروه اول (A) 8
۱-۱-اختلال شخصیت پارانویید ۸
۱-۲-اختلال شخصیت اسکیزوئید ۱۱
۱-۳-اختلالات شخصیت اسیکزوتایپی ۱۲
۲-گروه دوم (B) 14
۲-۱-اختلال شخصیت ضد اجتماعی ۱۴
۲-۲-اختلال شخصیت مرزی ۱۵
۲-۳-اختلال شخصیت نمایشی ۱۶
۲-۴-اختلال شخصیت خود شیفته ۱۹
۳-سومین گروه © ۱۹
۳-۱-اختلال شخصیت اجتنابی ۲۰
۳-۲-اختلال شخصیت وسواسی ـ اجباری ۲۲
اختـلالات خلقـی یا عاطفـی ۲۳
۱-اختلالات افسردگی ۲۵
۲-اختلالات دوقطبی(شیدایی- افسردگی) ۲۶
منابع ۲۸

منابع

باچر،ج.؛ مینکا،س. و هولی، ج. (۱۳۸۹). آسیب‌شناسی روانی. ج۲٫ (سیدمحمدی، یحیی). تهران: نشر ارسباران (۲۰۰۷).

کوشان، محسن و واقعی، سعید. (۱۳۸۸).ر روان‌پرستاری. ج۲٫ چاپ ششم. تهران: اندیشه رفیع.

گل پرور، محسن(۱۳۷۹).بررسی شیوع اختلالات شخصیت در دانش آموزان پسر شهر اصفهان. سازمان آموزش و پرورش

کیامرثی، آذر؛ آریان‌پور، سعید و نگراوی، فرشته. (۱۳۹۰). رابطه اختلالات شخصیت با علایم رولن‌شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. یافته‌های نو در روان‌شناسی، شماره ۱۸، ۱۱۷-۱۰۳٫

سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینا (۲۰۰۳). خلاصه روانپزشکی، ترجمه نصرت الله پورافکاری (۱۳۸۲). جلد دوم. تهران: انتشارات شهراب.

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی ( DSMIV)، انجمن روانپزشکی آمریکا (۱۹۹۴ ) .

اخوت، ولی ا…، تشخیص اختلالات روانی، انتشارات رز، ۱۳۶۲٫

کریمی، یوسف، روان شناسی شخصیت، مؤسسه نشر ویرایش، ۱۳۷۴، چاپ اول.

ساراسون، ایرون جی، ساراسون، باربارا آر. (۱۹۷۸). روانشناسی مرضی، ترجمه بهمن نجاریان، علی اصغری مقدم و محسن دهقانی. (۱۳۷۷). تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

امامی فر، طاهره (۱۳۸۰). بررسی میزان و تنوع علائم اختلالات شخصیت در بین دانش­آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان. طرح تحقیقی سازمان  آموزش و پرورش.

کاپلان و سادوک، خلاصه روان پزشکی، ترجمه نصرت الله پور افکاری، انتشارات آزاد، ۱۳۷۳، چاپ دوم.

یاتم، لکشمای، مالهی، جین (۱۳۹۱). اختلال دو قطبی. ترجمه سیدعلی فخرایی، تهران: کتاب ارجمند.

ساعتچی، محمود، مشاوره و روان درمانی: نظریه‌ها و راهبردها، مؤسسه نشر ویرایش، ۱۳۷۷، چاپ دوم.

شولتز، دی.پی. و شولتز، اس.ای. (۱۳۷۹). نظریه­های شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: ویرایش.

ایلدرآبادی، اسحاق. فیروزکوهی، محمد رضا. مظلوم، سید رضا. نویدیان، رضا (۱۳۸۳). بررسی میزان شیوع افسردگی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی زابل در سال تحصیلی ۸۰-۸۱٫ دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. ۶ (۲): ۱۵-۲۱٫

مقدمه

چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV)1 اختلالات شخصیت را تجارب ذهنی پایدار و رفتاری تعریف می‌کند که خارج از معیارهای فرهنگی است. به گونه‌ای انعطاف‌ناپذیر نافذ هستند. شروع آنها در نوجوانی یا اوان جوانی است، در طول زمان ثابت هستند و به ناخشنودی و اختلال می‌انجامد.DSM-IV اختلالات شخصیت را در سه گروه جمع کرده است:

گروه اول (A): مشتمل است بر اختلالات شخصیت اسکیزوئید، پارانوئید و اسکیزوتایپی. افراد مبتلا به این اختلالات اغلب غیرعادی و غریب به نظر می‌رسند.

گروه دوم (B) :مشتمل است بر اختلالات شخصیت نمایشی، خودشیفته، ضد اجتماعی و مرزی. افراد مبتلا به این اختلالات غالباً هیجانی، بازیگر و بی‌ثبات به نظر می‌رسند.

سومین گروه  ©:اختلالات شخصیت انواع دوری‌گزین، وابسته، وسواسی ـ جبری و منفعل ـ مهاجم را شامل می‌گردد. افراد مبتلا به این اختلالات اغلب مضطرب و بیمناک به نظر می‌رسند(کاپلان سادوک ترجمه پورافکاری، ۱۳۷۹).

اختلال خلقی یک یا هر دو اختلال زیر را در بر می گیرد:

۱-افسردگی یک حالت هیجانی است که با غمگینی شدید، احساس گناه و بی ارزشی، کناره گیری از دیگران، از دست دادن خواب، اشتها، میل جنسی، علاقه و لذت در فعالیت های عادی مشخص می شود (دیویسون[۱] و نیل[۲]، ۲۰۰۱).

۲-اختلال دوقطبی، بر اساس نامی که برای آن انتخاب شده، هم حمله­ های افسردگی و هم حمله­ های آشفتگی (مانیایی) را شامل می­شود. به­طور معمول اختلال دوقطبی در آغاز به ­صورت حمله­ ی آشفتگی آشکار میشود و حمله­های بعدی ممکن است که به شکل الگوهای گوناگونی رخ بنمایند. امکان دارد که پس از حمله­ های آشفتگی، یک دوره طبیعی وجود داشته باشد و به دنبال آن یک حمله ­ی افسردگی، سپس یک دوره­ی طبیعی و به همین ترتیب ادامه یابد، همچنین این احتمال نیز وجود دارد که بلافاصله پس از یک حمله­ ی آشفتگی، حمله­ ی متضادی همراه با فواصلی از حالات طبیعی که بین دوره­های آشفتگی – افسردگی رخ مینمایند وجود داشته باشد . بیماران دوقطبی مزمن در چندین حوزه­ی شناختی از قبیل توجه، کارکرد اجرایی، یادگیری، حافظه­ و سرعت روانی- حرکتی بدکارکردی­هایی نشان داده­اند (گونیل، ۲۰۰۰).

اختلالات شخصیت

مطرح شدن مفهوم شخصیت غیرمتعارف به شکل امروزی در روان شناسی و روان پزشکی به اوایل قرن ۱۹ بر می‌گردد هنگامی که پنیل روانپزشک فرانسوی، مانی بدون هذیان را توصیف نمود. نهایتاً دو الگوی طبقه‌بندی در حوزه اختلالات شخصیت بوجود آمد. الگوی طبقه‌بندی ابعادی در مقابل الگوی طبقه‌ای. پینل۲ این اصطلاح را در مورد بیمارانی که مستعد حملات خشم و خشونت غیرقابل توجیه و بدون هذیان بودند بکار برد(نقل از گیلدر۳ ، ۱۳۷۲).

گل‌پرور( ۱۳۷۹) معتقد است که، نه صرفاً با اشاره به اختلالات شخصیت جامعه‌ستیز بلکه به اشاره به اختلالات شخصیتی می‌گویند اختلالات شخصیت یکی از مهمترین، بحث‌انگیزترین و کمتر شناخته شده‌ترین طبقات آسیب‌شناسی روانی است. ( لیبوتیز، ۱۹۸۰)

چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV)1 اختلالات شخصیت را تجارب ذهنی پایدار و رفتاری تعریف می‌کند که خارج از معیارهای فرهنگی است. به گونه‌ای انعطاف‌ناپذیر نافذ هستند. شروع آنها در نوجوانی یا اوان جوانی است، در طول زمان ثابت هستند و به ناخشنودی و اختلال می‌انجامد.DSM-IV اختلالات شخصیت را در سه گروه جمع کرده است:

۱-گروه اول (A)

مشتمل است بر اختلالات شخصیت اسکیزوئید، پارانوئید و اسکیزوتایپی. افراد مبتلا به این اختلالات اغلب غیرعادی و غریب به نظر می‌رسند.

۱-۱-اختلال شخصیت پارانویید

پدیده پارانوئیا تاریخچه طولانی در ادبیات بالینی و نظری دارد (میلون، میلون۲ و داویس۳، ۱۹۹۴). در پایان قرن ۱۹ میلادی، روانشناسان بالینی به این نتیجه رسیدند.

که افراد پارانوئید به شکل­های گوناگون خود را نشان می­دهند، از اعتقاد به شکنجه و سیستم هذیانی در اسکیزوفرنیا گرفته تا اعتقادات پایدارتر در دیگر اشکال پارانوئید (میلون، ۱۹۹۴). کراپلین۴ (۱۹۲۱) در طبقه بندی اولیه اختلالات روانی سه نوع پارانوئید را معرفی می کند: اسکیزوفرنی پارانوئید، اختلال هذیانی و اختلال شخصیت پارانوئید. کراپلین بیان کرد که برخی افراد  حالت خفیف­تر پارانوئیا را دارند، یعنی هذیان­های ثابت دارند، اما توهم و بدتر شدن اختلال در شخصیت مانند آنچه در اسکیزوفرنیا دیده می شود وجود ندارد. یک بحث طولانی این است که آیا اختلال پارانوئید و اختلال هذیانی زیرمجموعه اسکیزوفرنی هستند یا مجزا از آن؟ (برن استین۵ و یوسیدا۶ ، ۲۰۰۷).

 

[۱] – Davison

[۲] -Neale

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بهنجاری و اختلالات روانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.