مقاله اثرات تنیدگی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اثرات تنیدگی

تعداد صفحات:۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امروزه، تنش روانی (تنیدگی) جزء لاینفک زندگی بشر گردیده و در تعیین سلامت یا بیماری افراد دارای اهمیت فراوان است. نقش تنیدگی از طریق ساز و کارهای سایکو نوروفیزیولوژیک بر کارکردهای جسمی و روانی تأثیر می‌گذارد و در دراز مدت می‌تواند به ایجاد و یا تشدید اختلالات جسمی و یا روانشناختی بینجامد (شیرازی ۱۳۸۱). اثرهای تنیدگی به شکل‌های مختلف نمایان می‌شود. کوکس[۱] این اثرها را به پنج دسته‌ی عینی، رفتاری، شناختی، فیزیولوژیکی و سازمانی، تقسیم می‌کند (نظری‌نژاد، ۱۳۷۶).

موضوع تنیدگی در روانپزشکی سابقه طولانی دارد و سالهاست به سبب تأثیرات مهمی که در رفتار و عملکرد افراد دارد، به عنوان یکی از موضوعات علم مدیریت مورد مطالعه قرار گرفته است. تنیدگی باعث می‌شود که بدن انسان وظایفی را که در شرایط عادی به سادگی انجام می‌دهد در شرایط تنیدگی با دشواری به انجام برساند (علوی و کاظم‌زاده، ۱۳۸۷).

وقتی تنیدگی در حالت اعتدال است، عملکرد بالاست؛ در این حالت افراد، انرژی خود را به جای مقابله با تنیدگی، صرف بالا بردن عملکرد می‌کنند. وقتی تنیدگی از حد اعتدال فراتر می‌رود، افراد به جای بالا بردن عملکرد، انرژی خود را صرف مقابله با تنیدگی می‌کنند (طوسی، ۱۳۷۵).

بر اساس مطالعات انجام شده، در درصد بالایی از کارکنان سازمان‌ها، نشانه‌هایی که حاکی از وجود تنیدگی در آنها می‌باشد، قابل مشاهده است (رابینز[۲]، ۱۹۹۳؛ ابطحی، ۱۳۷۰؛ الوانی و ابطحی، ۱۳۷۱؛ رفیعی ۱۳۷۳).

پاسخ نامناسب به تنیدگی ممکن است منجر به کاهش عملکردهای فیزیولوژیکی مانند رشد سوخت و ساز، گردش خون، تولید مثل، پاسخ ایمنی و التهاب شود (چارمانداری، تسیگوس و کروسوس[۳]، ۲۰۰۵).

 

واژه های کلیدی:تنیدگی،دیدگاه های تنیدگی،فیزیولوژی تنیدگی، اثرات تنیدگی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تعریف تنیدگی ۷
دیدگاهای نظری در مورد تنیدگی ۸
۱- سندروم سازش عمومی سلیه ۸
۲- الگوی تعاملی تنیدگی ۹
۳-دیدگاه زیست شناختی تنیدگی ۱۰
فیزیولوژی تنیدگی ۱۱
اثرات تنیدگی ۱۲
الف- اثرات فیزیولوژیک ۱۴
ب- اثرات روانی ۱۵
ج- اثرات رفتاری ۱۶
د- اثرات سازمانی تنیدگی ۱۷
منابع ۱۸

منابع

۱- علوی، سید حمیدرضا و حمیدرضا کاظمی‌زاده (۱۳۸۷). مقایسه تأثیر سبک‌های رهبری مدیران بر میزان تنیدگی کارکنان ادارات با توجه به نوع شخصیت آنان، دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، سال پانزدهم، شماره ۳۱٫

۲- شیرازی، محمود (۱۳۸۱). بررسی شیوه‌های مقابله با تنش روانی (استرس) و ارتباط آن با سلامت روان در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی شهرستان زاهدان، مجله علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان، شماره ۲۰٫

۳- دیویس، کیت و جان نیواستورم (۱۳۷۵). رفتار انسانی در کار (رفتار سازمانی). ترجمه دکتر محمدعلی طوسی، چاپ سوم، تهران، مرکز آموزش مدیریت.

۴- ابطحی، حسین و مهدی الوانی (۱۳۷۱). پژوهشی پیرامون فشارهای عصبی مدیران بخش صنعت در کشور، مطالعات مدیریت، شماره ۵٫

۵- الوانی، سید مهدی (۱۳۷۲) مدیریت عمومی، چاپ سوم، نشر نی، تهران.

۶- رفیعی، مجتبی (۱۳۷۳). بررسی تأثیر فشارهای عصبی بر عملکرد کارکنان کارخانه ماشین سازی اراک،پایان‌نامه فوق لیسانس، دانشگاه تربیت مدرس.

۷- استورا (۱۳۸۶). تنیدگی یا استرس، بیماری جدید تمدن، ترجمه پری‌رخ دادستان، تهران، انتشارت رشد.

۸- جان بزرگی، مسعود و ناهید نوری (۱۳۸۸). شیوه‌های درمان‌گری اضطراب و تنیدگی، چاپ دوم، تهران، انتشارات سمت.

۹- کریتس، آنتونی جی (۱۳۸۵). روانشناسی سلامت، ترجمه علی فتحی آشتیانی و‌هادی عظیمی آشتیانی، تهران، انتشارات بعثت.

۱۰- لوتانز، فرد (۱۳۷۲). رفتار سازمانی، ترجمه دکتر غلامعلی سرمد، تهران، موسسه بانکداری ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

۱۱- شفر، مارتین (۱۳۷۱). فشار روانی، ترجمه پروین بلورچی، چاپ دوم، تهران.

۱۲- اردوآبادی، م باح (۱۳۷۱). استرس عاطفی و بهداشت روانی، ترجمه دنیس مرادخان، چاپ اول، دانشگاه آزاد اسلامی.

۱۳- بهزاد، محمود (۱۳۷۲). استرس (فشار روانی)، مجله دانشمند، ضمیمه ۴۳، سال سی‌ام، ص ۱۶-۱۳٫

۱۴- راو، ج کلارنس (۱۳۶۶). مباحث عمده در روان‌پزشکی، ترجمه جواد وهاب‌زاده، چاپ اول، تهران، سازمان انتشارات انقلاب اسلامی.

مقدمه

در ابتدای قرن بیست و یکم فشارهای عصبی و روانی، بخش مهمی از زندگی عامه‌ی مردم را تشکیل می‌دهد که کمتر کسی می‌تواند از مواجه شدن با آن اجتناب کند به ویژه آنکه دنیای صنعتی و فراصنعتی حاصل، با گرفتاری‌های فراوان خود دهه‌ی اخیر را به یکی از پرفشارترین دوره‌های زندگی بشر تبدیل کرده است. نگرانی‌های افراد، نسبت به کار، خانواده و مشکلات اجتماعی، همگی بر انسان، این موجود زنده و حساس تأثیر گذارده و سبب می‌شود که فرد از لحظه‌ی بیداری تا هنگام خواب همواره دچار هیجان‌ها، تنش‌ها، نگرانی‌ها و امیدهای گوناگون باشد که گاه با ظرفیت بدنی، عصبی و روانی وی، متناسب است و گاه با آن سازگار نیست. مجموعه‌ی چنین حالتها و فشارهای ناشی از آن، در اصطلاح «تنیدگی[۱]» خوانده می‌شود.

افزایش فشار محیط کار نیز که قابل مدیریت نباشد، منجر به تنیدگی می‌شود. اگر چه افزایش سطوح تنیدگی می‌تواند به انگیزه‌ی افراد برای دستیابی به کارهای شگفت‌انگیز کمک کند، تنیدگیِ تکان‌دهنده و کوتاه‌مدت، ویرانگر است و می‌تواند به اختلالهای جسمانی و روانی منجر شود (برایس ، ۲۰۰۷).

موضوع تنیدگی در روانپزشکی سابقه طولانی دارد و سالهاست به سبب تأثیرات مهمی که در رفتار و عملکرد افراد دارد، به عنوان یکی از موضوعات علم مدیریت، مورد مطالعه قرار گرفته است. تنیدگی باعث می‌شود که بدن انسان وظایفی را که در شرایط عادی به سادگی انجام می‌دهد، در شرایط تنیدگی، با دشواری به انجام برساند (علوی و کاظم‌زاده، ۱۳۸۷).

  تعریف تنیدگی[۲]

تنیدگی را می‌توان به عنوان یک حالت فشار جسمانی یا روانی ناشی از عواملی که تمایل به تغییر تعادل تعادل موجود دارند، تعریف نمود ( ویرث، ۲۰۰۵ ). از نظر مک ایون (۲۰۰۰ ) تنیدگی را می‌توان به عنوان عنوان یک تهدید فیزیولوژیکی یا روان شناختی دانست که باعث پاسخ‌های رفتاری و یا فیزیولوژیکی در فرد می‌شود و به اعتقاد سلیه، تنیدگی حالتی است ترجمان یک نشانگان معین که با همه تغییرات نامعینی که بر یک نظام زیست شناختی اثر می‌کنند، مطابقت دارد، و آخرین مفهومی که سلیه از تنیدگی ارایه داد: تنیدگی پاسخ نامعین ارگانیسم ددر بربر هر خواسته محیطی است (دادستان، ۱۳۸۶).

تعاریف متعددی از تنیدگی به عمل آمده است. بیشتر این تعاریف را می‌توان در یکی از طبقات سه گانه زیر گنجاند (ایوانسویچ و ماتسون، ۱۹۸۰ )

الف- تعاریفی که بر محرک تأکید دارند : این تعاریف بیانگر این مسأله هستند که همه موقعیتها و محرکات تنیدگی زا می‌باشند. هر چند در بعضی از افراد منجر به بروز پاسخ نمی‌شوند.

 

[۱]– Stress

[۲]– stress

[۱]– Cox, B. J.

[۲]– Robbins, P. Stephan

[۳]– Charmandari, E.; C. Tsigos & G. Chrousos

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.