مقاله آموزش مثبت نگری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله آموزش مثبت نگری

تعداد صفحات:۳۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مثبت نگری مطالعه علمی کارکردهای بهینه و مطلوب انسانی است. با این اهداف از عواملی که به افراد، چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی، کمک می کند تا به رشد و بالندگی برسند، شناخت بیشتری پیدا می کنیم و آن ها را بهتر به کار می بندیم. آموزش مثبت نگری یعنی مطالعه علمی کار کرد یک انسان ایده‌آل. آموزش مثبت نگری برقراری نوعی توازن و تعادل است،  توازنی که درآن نقاط قوت و ضعف افراد با هم در نظر گرفته و درک می شود(کار، ۲۰۰۶).

در روانشناسی کاربردی[۱] گرایشی نو مطرح شد که از آن با عنوان روانشناسی مثبت[۲] نگر یاد شد. این گرایش به نهضتی نو در روانشناسی معروف شد که به شادی و جهت گیری شادکامی[۳] و بهباشی[۴] افراد می پردازد و در همین مدت به حیطه های کاربستی روانشناسی و از جمله به حوزه روانشناسی بالینی و مشاوره گسترش یافته است. روان درمانگران مثبت نگر علاقه مند به ایجاد و تقویت توانمندی ها، خودمختاری[۵]، تسلط محیطی[۶]، رشد شخصی[۷]، روابط با دیگران[۸]، هدفمندی در زندگی[۹]، پذیرش خود[۱۰] با هدف کنترل نقاط ضعف و اصلاح جنبه های بد زندگی اند. روان شناسان مبثت نگر برقراری نوعی توازن و تعادل را ضروری می دانند،  توازنی که درآن نقاط قوت و ضعف افراد با هم در نظر گرفته و درک شود. اگرچه روان شناسان مثبت نگر بررسی آسیب شناختی را دارای اهمیت می دانند،  و از پژوهش های صورت گرفته در زمینه های آسیب شناختی در کارشان سود می برند، درعین حال بررسی وتهیه اطلاعاتی درباره چیستی وچگونگی کارکرد افراد و عوامل تعدیل کننده آسیب ها در مردم هم ضروری و لازم است (خدایاری فرد، ۱۳۷۹).

بسیاری از افکار منفی که به ذهن افراد هجوم می آورند، در حقیقت باورهایی هستند که افراد درباره خودشان، دیگران یا دنیا دارند. بخشی از کمک به افراد برای آن که احساس و عملکرد بهتری در زندگی روزانه داشته باشند، از طریق آموزش دهی به آنان برای کنترل و تغییر افکار منفی یا نادرست صورت می گیرد. آنان همچنین می آموزند تا در جهان، موضعی فعال اتخاذ کنند و زندگی خود را شخصاً شکل دهند، نه این که هر آنچه بر سرشان می آید، به گونه ای منفعل بپذیرند .به علاوه آنها از طریق آموزش این مهارت ها قادر می شوند ارتباط میان افکار، احساسات و رفتارهای خود را درک کنند( سوزان[۱۱]؛ ۲۰۰۷، ترجمه: حسینی و ایزدی، ۱۳۸۵).

از آنجایی که شیوع ناهنجاریهای روانی ناشی از ناامیدی[۱۲] در زندگی، شرایط سخت زندگی امروزی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، یکنواختی زندگی روزمره، دوری افراد از طبیعت و موارد دیگر افزایش چشمگیری داشته است و این عوامل بعنوان یک آسیب روانی بسیاری از افراد جامعه را درگیر ساخته است، به همین خاطر روشهای مختلفی برای کمک به افراد و همچنین در راستای بهباشی و عملکرد بهتر آنان و همچنین افکار امیدوارانه[۱۳] و زندگی اصیل[۱۴]داشته به کار گرفته می شود(شولتز و شولتز، ۲۰۰۸).

آموزش مثبت نگری کاربرد هایی در آموزش وپرورش، تجارت، مشورت های سازمانی، ازدواج وروابط بین فردی، تربیت فرزند، ورزش، آموزش و مربی گری و موارد دیگر دارد( مویی ۲۰۰۶، ترجمه براتی۱۳۹۱).

اسمیت و ترود (۱۹۷۵) در پژوهش خود نشان داند که آموزش مثبت‏اندیشی بر انگیزش پیشرفت مؤثر است. دستغیب و همکاران (۱۳۹۱) در پژوهشی به بررسی تأثیر آموزش مهارت‏های مثبت‏اندیشی بر خلاقیت دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان پرداختند. نتایج تحقیق وی نشان داد که با آموزش مهارت‏های مثبت‏اندیشی ‏می‏توان خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش داد. برخوری و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهشی با عنوان اثربخشی آموزش مهارت‏های مثبت‏اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت، عزت‌نفس و شادکامی دانش‌آموزان پسر پایه‌ی اول دبیرستان شهر جیرفت به این نتیجه رسیدند که آموزش مهارت‏های مثبت‏اندیشی تأثیر معناداری برافزایش نمره‏های انگیزه‌ی پیشرفت و افزایش نمره‏های شادکامی داشته باشد.

کار[۱۵] (۲۰۰۶) نشان داد که مطالعه‏های آزمایشگاهی با القای خلق مثبت (مانند یک هدیه غیرمنتظره، خواندن خود بیانی‏های مثبت، به یادآوردن یک رویداد مثبت و یا گوش دادن موسیقی) نشان ‏می‏دهند که این حالت‌های خلقی القاشده به خلاقیت، تفکر و رفتار انعطاف‌پذیر بیشتر منجر ‏می‏شود. اسنایدر[۱۶] (۲۰۰۵) در یک مطالعه نشان دادند که مداخلات مثبت‏اندیشی باعث بهبود عزت‌نفس و معنای زندگی می­شود و همین‌طور اضطراب و افسردگی را کاهش ‏می‏دهد.

 

واژه های کلیدی: آموزش مثبت نگری، پیشینه روان‌شناسی مثبت‌گرا، ضرورت وجود روان‌شناسی مثبت‌گرا، ابعاد  روان‌شناسی مثبت گرا، مثبت‏اندیشی،شناسایی علائم و نشانه‏های مثبت ‏اندیشی، ، محدودیت های مثبت‏اندیشی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۷
آموزش مثبت نگری ۹
پیشینه روان‌شناسی مثبت‌گرا ۱۰
تعریف روان‌شناسی مثبت‌گرا ۱۰
ضرورت وجود روان‌شناسی مثبت‌گرا ۱۱
اهداف اولیه روان‌شناسی ۱۲
الف) درمان بیماری‌های روانی ۱۲
ب) ساختن زندگی بارآور و رضایت‌بخش برای همگان ۱۲
ج) شناخت و پرورش استعدادهای برتر ۱۲
مبانی روان‌شناسی مثبت ۱۵
ابعاد روان‌شناسی مثبت‌گرا ۱۶
مثبت اندیشی ۱۷
۱-تداوم: «گاهی» در برابر «همیشه». ۱۹
۲-فراگیر بودن: «خاص» در برابر «عام» ۱۹
۳-شخصی: «درونی» در برابر «بیرونی» ۱۹
شناسایی علائم و نشانه‏های مثبت‏اندیشی ۲۰
گام‏های ایجاد مثبت‏ اندیشی ۲۱
محدودیت‏های مثبت‏ اندیشی ۲۲
مدل بهزیستی روان‌شناختی ریف ۲۴
منابع ۳۲

منابع

کار،آلان(۲۰۰۶) روانشناسی مثبت:  علم شادمانی  ونیرومندیهای انسان .ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند. (۱۳۸۸). تهران: انتشارات رشد.

خدایاری فرد، محمد (۱۳۷۹). کاربرد مثبت نگری در روان درمانگری با تأکید بردیدگاه اسلامی. مجله روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران.

کوئیلیام، سوزان (۲۰۰۷). تفکر مثبت. ترجمه: محمد علی حسینی و شیوا ایزدی (۱۳۸۵). تهران: انتشارات سارگل.

کویلیام، سوزان(۲۰۰۶). مثبت اندیشی و مثبت گرایی/ نویسنده: سوزان، کویلیام، مترجمان: فرید براتی سده- افسانه صادقی. تهران: انتشارات: جوانه رشد(۱۳۹۰).

برخوری، حمید؛ رفاهی، ژاله؛ فرح بخش، کیومرث (۱۳۸۹). اثر بخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت، عزت نفس و شادکامی دانش آموزان پسر سال اول شهرستان جیرفت. نشریه: رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. دوره دوم. شماره ۵٫ از ص ۱۳۱ تا ص ۱۴۴٫

سیده مریم دستغیب، حمید علیزاده، نور علی فرخی (۱۳۹۱). تاثیر مهارتهای مثبت اندیشی بر خلاقیت دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان.نشریه: ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی: بهار ۱۳۹۱ , دوره ۱ , شماره  ۴ ; از صفحه ۱ تا صفحه ۱۷٫

شولتز، دوان و شولتز، سیدنی( ۲۰۰۸). روانشناسی شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۸۸). ویراست هشتم؛ چاپ پانزدهم؛ تهران نشر ویرایش.

سلیگمن، مارتین ای. پی (۲۰۰۶). خوش بینی آموخته شده. ترجمه قربانعلی خدایی(۱۳۹۲). تهران: انتشارات رایین. چاپ سوم.

سلیگمن، مارتین ای .پی ) ۱۹۹۶٫(کودک خوشبین .ترجمه ی فروزنده و داورپناه (۱۳۸۳) . تهران: انتشارات رشد، چاپ اول.

جینا.ال. مگیار- موئی(۲۰۰۸). فنون روانشناسی مثبت گرا. ترجمه: دکترفرید براتی. سده چاپ اول (۱۳۹۱). تهران: انتشارات رشد.

آرگایل، مایکل(۲۰۰۶). روانشناسی شادی. ترجمه: حمید نشاط دوست و همکاران، ۱۳۸۳٫ اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.

الیس، آلبرت (۲۰۰۷). احساس بهتر، بهتر شدن، بهتر ماندن (ویراست ششم). ترجمه مهرداد فیروز بخت. (۱۳۹۱). تهران: نشر رسا.

سهرابی اسمرود، فرامرز؛ جوان بخش، عبدالرحمن (۱۳۸۸). اثر بخشی تقویت مهارتهای مثبت اندیشی بر منبع کنترل دانش آموزان دبیرستانی شهرستان گرگان. عنوان نشریه: دانشور رفتار. آبان ماه ۱۳۸۸، دوره ۱۶، شماره ۱۳۷٫ از صفحه ۵۹ تا صفحه ۶۸٫

مقدمه

در طی دهه گذشته روان‌شناسی مثبت‌گرا[۱] به یکی از گرایش‌های عمده در روان‌شناسی تبدیل شده و به سرعت جایگاه مناسبی در این رشته یافته است. سرعت این گرایش در تبدیل به یک رویکرد عمل‌گرا و مبتنی بر شواهد[۲] با پیشینه هیچ یک از گرایش‌های دیگر قابل مقایسه نیست. این سرعت به ویژه در زمینه شیوه‌ها و مداخلاتی[۳] که در روان‌شناسی مثبت‌گرا ابداع و مورد استفاده قرار گرفته‌اند، چشمگیر است. کاربست مداخلات مثبت به منظور ارتقای کیفیت زندگی، خشنودی بیشتر از زندگی، شادکامی و نشاط و دستیابی به خوشباشی (احساس ذهنی آسایش)[۴] و در یک کلام سعادتمندی (خوشبختی)[۵] می‌باشد. گسترش این کاربست‌ها تا جایی است که در چند سال اخیر از درمان‌های مثبت‌گرا[۶] سخن گفته شده است (لینلی و ژوزف[۷]، ۲۰۰۴).

«روان‌شناسی مثبت‌گرا مطالعه علمی تجربه‌های مثبت و صفات فردی مثبت و نهادهایی است که رشد آن‌ها را تسهیل می‌کنند. روان‌شناسی مثبت با توجه به اینکه به آسایش روانی[۸] و کارکرد بهینه می‌پردازد، در بدو امر شاید یک پیوست روان‌شناسی بالینی یا بخشی از آن باشد،  اما ما چیز دیگری معتقدیم. باور ما این است افرادی که شدیدترین فشارهای روان‌شناختی را تحمل می‌کنند در زندگی به دنبال امری به ‌مراتب بیشتر از تسکین یافتن از درد و رنج هستند. افراد دچار مشکل در پی خشنودی بیشتر،  لذت بیشتر و رضایتمندی بیشترند تا صرف کمتر کردن غم و نگرانی. آنان به دنبال ساخت نقاط قوتند نه اصلاح نقاط ضعفشان، آن‌ها به دنبال زندگی معنادار و دارای قصد و هدفند. بدیهی است که این شرایط به‌سادگی و با رفع درد و ناراحتی حاصل نمی‌شوند.» (داک ورث[۹] و همکاران، ۲۰۰۵).

جانوز[۱۰] و همکاران (۱۹۸۷) در آزمایش‏های خود به این نتیجه دست‌یافت افرادی که عاطفه مثبت را تجربه ‏می‏کنند الگوهایی از تفکر را از خود نشان ‏می‏دهند که به‌طور غیرقابل ملاحظه‌ای غیرمعمولی،  منعطف و خلاقانه است. او نشان داد که عاطفه مثبت تمایل به تنوع‌طلبی فرد را افزایش ‏می‏دهد و گزینه‏های متعدد رفتاری را برای فرد ایجاد ‏می‏کنند. وی نشان داد که عاطفه مثبت موجب سازمان شناختی منعطف و گسترده ‏می‏شود و توانایی یکپارچه کردن موضوعات گسترده را برای فرد فراهم ‏می‏کند و نیز دریافت که زمانی که مردم آرام و شاد هستند تفکرشان وسعت یافته، خلاق‌تر ‏می‏شوند و قوه خیالشان گسترش ‏می‏یابد. اسمیت و ترود[۱۱] (۱۹۷۵) در پژوهش خود نشان داند که آموزش مثبت‏ اندیشی بر انگیزش پیشرفت مؤثر است.

آموزش مثبت نگری

در طی دهه گذشته روان‌شناسی مثبت‌گرا [۱۲] به یکی از گرایش‌های عمده در روان‌شناسی تبدیل‌شده و به‌سرعت جایگاه مناسبی در این رشته یافته است. سرعت این گرایش در تبدیل به یک رویکرد عمل‌گرا و مبتنی بر شواهد[۱۳] با پیشینه هیچ‌یک از گرایش‌های دیگر قابل‌مقایسه نیست. این سرعت به‌ویژه درزمینه‏ ی شیوه‌ها و مداخلاتی[۱۴] که در روان‌شناسی مثبت‌گرا ابداع و مورداستفاده قرارگرفته‌اند، چشمگیر است. کاربست مداخلات مثبت به‌منظور ارتقای کیفیت زندگی، خشنودی بیشتر از زندگی، شادکامی و نشاط و دستیابی به خوش باشی (احساس ذهنی آسایش)[۱۵] و در یک‌کلام سعادتمندی (خوشبختی)[۱۶] می‌باشد. گسترش این کاربست‌ها تا جایی است که در چند سال اخیر از درمان‌های مثبت‌گرا[۱۷] سخن گفته‌شده است (سلیگمن[۱۸]، ۲۰۰۶).

برای فهم این مداخلات و بررسی نتایج مطالعات مبتنی بر آن‌ها نخست لازم است تا از روان‌شناسی مثبت‌گرا، ماهیت و اصول آن شناخت داشته باشیم. به همین مناسبت در آغاز به پیشینه، تعریف و حوزه‌‌های عمل و مطالعات این رشته اشاره‌کرده و آنگاه به مثبت درمانی، اصول و مداخلات و راهکارهای آن جهت اینکه افراد بتوانند ارتباط میان افکار، احساسات و رفتار خود را درک کنند و با انجام تمرین‏های مختلف بتوانند به‌جای یأس و انفعال و تفسیر‏های بدبینانه، رویدادها را به‌گونه‌ای خوش‌بینانه تفسیر کنند و با آن‌ها به صورتی سازنده روبه‌رو شوند پرداخته خواهد شد.

 

 [۱] – positive psychology

[۲] – evidence-based

[۳] – intervention

[۴] – subjective well-being

[۵] – eudaimonia

[۶] – positive therapy

۷- Linley& Joseph

[۸]– Well-being

۹- Duckworth

۱۰– Janosz

۱_ Smith & Troth

۲- Positive psychology

۳- Evidence-based

۱- Intervention

۲- Subjective well-being

[۱۶]– Eudaimonia

[۱۷]– Positive therapy

۵- Seligman

۳– Practical psychology

۴– Positive psychology       

۵–  Hoppiness orientatio

۶– Welfare

۷– Autonomy   

۸–  Environmental mastery

۹–  Personal growth

۱۰–  Positive relations with others

۱۱– Porpose in life

۱–  Self- acceptance

۲- Susan

۴- Hopelessness

۵- Hopeful thoughts

۶- Huthentic living

۳- Carr

۴- Snyder

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.