مقاله آخوند خراسانی و پیشوایی مشروطه به صورت فایل word ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۵ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
۱- مرگی در نور، عبدالحسین مجید کفایی، کتابفروشی زرار، ۱۳۵۹، ص ۱۴- دایره المعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر کاظم بجنوردی، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، چاپ دوم، ۱۳۶۴، تهران؛ ص ۱۵۱- اعیان الشیعه، سید محسن امین، دارالتعارف للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۳ هـ .ق، ج ۹، ص ۵- الاعام، خیرالدین زرکلی، دارالعلم للملابین، بیروت، چاپ سوم، ۱۹۸۹، ج ۹، ص ۱۱٫
۲- مرگی در نور، صص ۲۱-۲۴-۲۹ و ۳۵٫
۳- کفایهالاصول، محمدکاظم خراسانی، مقدمه جواد شهرستانی، موسسه آل البیت الاحیاء الترات.
۴- اعیان الشیعه، ج ۹، ص ۵٫
۵- مرگی در نور، ص ۵۵٫
۶- همان مدرک، ص ۴۷-۴۹٫
۷- همان مدرک، ص ۵۰٫
۸- کنایه الاصول، مقدمه.
۹- دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج ۱، ص ۱۵۱- اعیان الشیعه، ج ۹، ص ۵- تاریخ رجال ایران، مهدی بامداد، کتابفروشی زوار، تهران ۱۳۴۷، ج ۴، ص ۱- کفایه الاصول، مقدمه- مرگی در نور، ص ۶۵-۶۷ مجله کیهان اندیشه، ۱۳۶۴ ، شماره ۴، ص ۱۹٫
۱۰- مرگی در نور، صص ۷۱، ۷۲، ۹۷-۹۸- کفایه الاصول مقدمه- تاریخ رجال ایران، ج۴، ص ۱٫
۱۱- کفایه الاصول، مقدمه- مرگی در نور صص ۱۰۲، ۱۱۹ و ۱۲۲٫
۱۲- کفایه الاصول ، مقدمه.
۱۳- مرگی در نور، صص ۱۰۲-۱۰۳،۱۰۷،۳۷۷، ۳۷۹، ۳۸۰، ۳۸۱، ۳۹۴، ۳۹۵، ۳۹۷ و ۴۰۰ .
۱۴- موسوعه العتبات المقدسه، جعفر خلیلی، موسسه الاعلمی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۷ هـ .ق، ج ۷، ص ۱۴۶-۱۴۷ و ۱۵۰- ۱۵۴ مرگی در نور ۳۷۳-۳۷۴٫
۱۵- تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، مهدی ملکزاده، انتشارات علمی، چاپ سوم، تهران ۱۳۷۱، ج ۱، ص ۱۳۶-۱۳۸- تشیع و مشروطیت در ایران، ص ۱۳۱٫
۱۶- صحیفه نور، ج ۱، ص ۶۸، و ج ۱۵ ص ۲۰۲٫
۱۷- تاریخ سیاسی معاصر ایران، سید جلالالدین مدنی، انتشارات اسلامی قم، ۱۳۶۱، ج ۱، ص ۷۱- تاریخ تحولات سیاسی و روابط خارجی ایران، سید جلالالدین مدنی، انتشارات اسلامی قم، ۱۳۶۶، ج ۲، ص ۶۸و ۱۱۳-۱۲۰ – تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس، محمود محمود، انتشارات اقبال، چاپ ششم ۱۳۶۷، ج ۸، ص ۵۶- واقعات اتفاقیه در روزگار، محمد مهدی شریف کاشانی، نشر تاریخ ایران، چاپ اول، ۱۳۶۲، ج ۱، ۲۴-۲۵، ۸۴ و ۱۸۱٫
۱۸- تایخ انقلاب مشروطیت ایران، ج ۱، ص ۱۴۴-۱۴۶٫
۱۹- تاریخ تحولات سیاسی و رابط خارجی ایران، ج۲، ص ۲۰۸٫
۲۰- مرگی در نور، ص ۱۹۵-۱۹۷٫
۲۱- تاریخ سیاسی معاصر ایران، ج ۱، ص ۷۲-۷۳٫
۲۲- آخوند خراسانی آفتاب نیمه شب، محمدرضا سماک امانی، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی تهران، ۱۳۷۳، چاپ اول، ص ۶۵- ۱۱۳٫
آخوند خراسانی از سلسله حماسه سازان تاریخ ایران است. وی مرجع تقلید، مدرس کمنظیر حوزه علمیه نجف و رهبر انقلاب مشروطه بود.
آخوند سالها در درس شیخانصاری و میرزای شیرازی شرکت کرد. وی از همان ابتدا با پشتکاری کم نظیر، راههای پیشرفت را میپیمود. آخوند از زرنگترین شاگردان درس شیخ انصاری و میرزای شیرازی بود.
بی تردید آخوند، از موفقترین استادان تاریخ حوزههای علمیه شیعه است. برخی از نویسندگان شمار شاگردانش را تا سه هزار نفر نیز نوشتهاند. صدها مجتهد در درس آخوند تربیت یافت.
تا آنجا که در کتابهای درسی، سختی از این سه مرجع بزرگ به چشم نمیخورد. در بسیاری از کتابها نیز فقط از آیهالله سید محمد طباطبایی و آیهالله سید عبدالله بهبهانی و شماری اندک از علما سخن به میان آمده است و حال این که رهبران مشروطه در تهران و شهرستانها را مراجع تقلید، مجتهدان و روحانیون مبارز تشکیل میدادند.
دوری رهبران مشروطه از متن رخدادها و دسیسههای انگلیس و روسیه برای به انحراف کشاندن مشروطه، موجب شد تا قیام مشروطه بین شب و سپیده دست و پا بزند. آخوند خراسانی کوشید به سان آفتاب نیمه شب، زوایای تاریک این نهضت را روشن سازد.
واژه های کلیدی: آخوند خراسانی ، انقلاب مشروطه ، نجف، شیخفضلالله نوری
آخوند خراسانی از سلسله حماسه سازان تاریخ ایران است. وی مرجع تقلید، مدرس کمنظیر حوزه علمیه نجف و رهبر انقلاب مشروطه بود. تمامی تاریخنویسان مشروطه حتی مخالفان رهبری او را در نهضت مشروطه پذیرفتهاند. اما شگفت! که دربارهاش کمتر از سایر دست اندرکاران نهضت مشروطه سخن به میان آمده است.
صدها کتاب و مقاله درباره مشروطه نگاشته شده است، اما هنوز جای حرف باقی است. انقلاب مشروطه پیچیدهترین رخداد سیاسی تاریخ معاصر ایران تا پیش از انقلاب اسلامی است. دوران رهبران مشروطه از متن رخدادها و دسیسههای انگلیس و روسیه برای به انحراف کشاندن مشروطه، موجب شد تا قیام مشروطه بین شب و سپیده دست و پا بزند. آخوند خراسانی کوشید به سان آفتاب نیمه شب، زوایای تاریک این نهضت را روشن سازد.
آخوند خراسانی در سال ۱۲۵۵ هـ .ق در مشهد دیده به جهان گشود، پدرش، ملاحسین هراتی علاوه بر تبلیغ، به تجارت ابریشم نیز مشغول بود. ملاحسین روحانی وارستهای بود که برای امرار معاش هماره در بین راه هرات و مشهد، در رفتو آمد بود. وی در سفرهای تبلیغیاش مردم را با کلام اسلامی آشنا میساخت. در یکی از همین سفرها، در کاشان ازدواج کرد. ثمره این ازدواج، چهار پسر به نامهای نصرالله، محمدرضا، غلامرضا و محمدکاظم (آخوند خراسانی) بود. سرانجام مهر پیشوای هشتمین امام، او را به مشهد کشاند تا برای همیشه در شهر شهادت ساکن شود. (۱)
آخوند خراسانی در ۱۲ سالگی وارد حوزه علمیه مشهد شد. ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول فقه را در حوزه مشهد فرا گرفت. در ۱۸ سالگی ازدواج کرد و در ۳۲ سالگی، همراه کاروان زیارتی عتبات عالیات، برای ادامه تحصیل عازم نجف شد. شوق تحصیل او را بر آن داشت تا سرپرستی همسر و فرزند نوباوهاش را به پدرش بسپارد و آنها را به خاطر مشکلات سفر، همراه خود نبرد.
کاروان زایران مشهدی به سبزوار رسید. قافله برای استراحت رحل اقامت افکند تا پس از توقفی کوتاه به سوی عراق، حرکت را آغاز کند. آخوند خراسانی، آوازه دانش ملا هادی سبزواری را شنیده بود،بدین خلطر تصمیم گرفت از کاروان جدا شود و برای بهره جستن از دریای علم آن حکیم فرزانه در سبزوار بماند. آخوند، ماههای رجب، شعبان و رمضان ۱۲۷۷ هـ . ق را در حوزه علمیه سبزوار گذراند و از درس فیلسوف بزرگ عصر، ملا هادی سبزواری بهره برد. (۲) آخوند از سبزوار به تهران رفت و حدود ۱۳ ماه در مدرسه صدر، در درس ملاحسین خویی و میرزاابولحسن جلوه شرکت کرد.(۳)
سرانجام پس از یک سال به حوزه علمیه نجف راه یفات و از درسهای شخ انصاری و میرزا حسن شیرازی استفادههای فراوان برد. (۴) آخوند خراسانی شب و روز برای دانشاندوزی و به دست آوردن تقوا میکوشید و در این راه از هیچ مشکلی نمیهراسید. خودش میگوید:
«تنها خوراک من فکر بود. ولی قانع نبودم. هیچگاه نشد که گلایه کنم. شش ساعت بیشتر نمیخوابیدم. شبها بیدار بودم. با ستارگان دوست شده بودم. خواب با شکم خالی بسیار مشکل است.» (۵)
آخوند خراسانی، غرق در درس و مطالعه بود که ناگهان نامههای رشته افکارش را گسست و اشک از دیدگانش روان ساخت. فرزند خردسالش دیده از جهان فرو بست. آخوند نامهای به پدر نوشت و از او درخواست کرد که همسر داغدارش را به نجف بیاورد. ملاحسین همراه عروسش به نجف آمد و خود مدتی در نجف ماند و پس از زیارت اماکن مقدسه به مشهد برگشت.
مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید
ارسال نظر