تحقیق فرهنگ جهاد و شهادت به صورت فایل word ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۷۸ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
۱٫ سوره آل عمران، آیه ۱۶۸٫
۲٫ سوره بقره، آیه ۱۵۴٫
۳٫ سوره محمد، آیه ۴٫
۴٫ سوره آل عمران، آیه ۱۵۶٫
۵٫ همان، آیه ۱۵۶٫
۶٫ همان، آیه ۱۵۷٫
۷٫ همان، آیه ۱۷۲٫
۸٫ سوره آل عمران، آیه ۱۲۰٫
۹٫ سوره حج، آیه ۵۸٫
۱۰٫ سوره انفال، آیه ۶۵٫
۱۱٫ اصول کافی، ج ۵، ص ۲، (باب فضل الجهاد)
۱۲٫ همان، ج ۵، ص ۳٫
۱۳٫ الکافی، ج ۵، ص ۵۳٫
۱۴٫ کافی، ج ۲، ص ۳۴۸٫
۱۵٫ کنزالعمال، ح ۱۱۱۱۲٫
۱۶٫ سنن ابی داود، ج ۱، ص ۵۶۷٫
۱۷٫ اصول کافی، ج ۲، ص ۲۹۹، ح ۱٫
۱۸٫ کنزالعمال، ح ۱۰۶۰۳٫
۱۹٫ همان، ح ۱۰۶۹۳٫
۲۰٫ ثواب الاعمال، ص ۲۸۸٫
۲۱٫ غررالحکم، ح ۱۳۴۶٫
۲۲٫ بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۹۸٫
۲۳٫ کنزالعمال، ح ۱۰۶۱۴٫
۲۴٫ بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۶۴٫
۲۵٫ ثواب الاعمال، ص ۲۸۹٫
۲۶٫ مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۱۷٫
۲۷٫ کنزالعمال، ح ۱۰۶۴۷٫
۲۸٫ بحار الانوار، ج ۸، ص ۱۹۹٫
۲۹٫ غرر الحکم، ح ۱۳۴۷٫
۳۰٫ جامع الاخبار، ص ۹۳٫
۳۱٫ تفسیر آفتاب، ص ۱۹۱٫
۳۲٫ سوره نساء، آیه ۷۶٫
۳۳٫ نهج البلاغه.
۳۴٫ شهید مطهری، مرتضی، حماسه حسینی، ج ۳، ص ۳۵٫
۳۵٫ جعفری، محمد تقی، امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، ص ۲۲٫
چکیده ۱
مقدمه ۲
فصل اول: جایگاه جهاد و شهادت در اسلام ۴
الف ـ مقام شهید در قرآن ۴
ب ـ شهید در روایات ۷
ارزش و اهمّیت شهادت ۱۱
عقلانی بودن منطق شهادت ۱۵
فصل دوم: مبانی اعتقادی فرهنگ ایثارگری ۱۸
۱٫ جهان بینی الهی و خداباوری ۱۸
۲٫ رابطه عشق به خدا و ایثار در راه خدا ۱۹
۴٫ اعتقاد به حیات جاوید ۲۱
۵٫ توجه به ضرورت ادای تکلیف و وظیفه الهی ۲۲
۶٫ تلقی شهادت طلبی به عنوان مظهر افتخار و سرافرازی ملی ۲۲
۷٫ حفظ دین و دفاع از حق ۲۳
۸٫ معرفت دینی و جهاد ۲۷
۹٫ عزت مداری و کرامت انسانی ۲۸
۱۰٫ تکلیف مداری و تعبد ۲۹
۱۱٫ رفع ظلم و فتنه و توطئه و تجاوز علیه مملکت اسلامی ۳۰
۱۲٫ عدالت خواهی و حق جویی ۳۱
۱۳٫ استقلال طلبی و آزادیخواهی ۳۱
فصل سوم: جلوههای شهادت و آثار فردی و اجتماعی آن ۳۲
شهادت؛ مظهر تحول درونی جامعه اسلامی ۳۴
الف ـ جلوههای معنوی فرهنگ شهادت ۳۴
ب ـ آثار عینی و اجتماعی شهادت ۳۸
ج ـ جنبههای تربیتی شهادت و نقش آن در سازندگی انسان: ۴۴
د ـ شهادت و جهاد، استراتژی مهم دفاعی بازدارنده ۴۵
دفاعی بازدارنده: ۴۹
۱-۵ . برتری قدرت معنوی بر قدرت مادی ۴۹
۲-۵٫ ارتقاء روحیه و اراده مصمم ملت شهادت طلب ۵۱
۳-۵٫ موفقیت استراتژی بی باکانه و پیشرو ۵۳
۴-۵ ـ ایجاد امید در جبهه داخلی، و ایجاد یأس در دل دشمنان: ۵۴
راهکارهای فرهنگی و عملی امام(ره) در بسیط فرهنگ ایثار ۵۵
۱٫ تأکید بر پیشینههای تاریخی ۵۵
۲٫ تلقی شهادت به عنوان احدی الحسنیین ۵۶
۳ ـ آگاهی بخشی به مردم در مورد شهادت: ۵۷
۴٫ بیباکی از مداخلات نظامی و محاصرههای اقتصادی ۵۷
۵٫ ایجاد وحدت ملی و انسجام بین ملت و دولت ۵۸
۶٫ ایجاد موج اسلامگرایی و آزادیخواهی در میان ملتهای جهان ۶۰
پینوشتها: ۶۳
ایثار و حماسه و از جان گذشتگی حاصل معنویت و عشق به خداست. کسی که خود را تزکیه نکرده و حبّ الهی در قلب او سایه نیفکنده است و هنوز در کشاکش تمنیات نفسانی است، و نسبت به دستورات الهی مردد و حیران است، نمیتواند از تعلقات و از خواستههای خود صرف نظر کند، و از جان و مال خود، برای دیگران مایه بگذارد و یا بر همه تعلقات و جاذبههای دنیایی پشت پا بزند. از این جهت یکی از پیش فرضهای بسط فرهنگ ایثار و نهادینه کردن آن، تقویت معنویت و خداباوری اهمیت دادن به تربیت و تزکیه نفس است
شهادت یکی از مفاهیم و ارزشهای متعالی اسلامی است که مؤمنان راستین و مجاهدان راه خدا با نیل به آن، به مقام رفیع روحانی و به مقام «عندربهم یرزقون» و لقاء الهی دست مییابند.
شهادت طلبی و جانفشانی در راه خدا، نشانه رشد و بالندگی و معرفت و بصیرت انسانیهای عاشق و شیدای حق است که از باطل و طاغوت و ظلم و بی عدالتی بیزار و گریزاناند، و حیات جاودانه و شکوهمند را بر حیات ذلیلانه و تسلیم پذیری در برابر ظلم و بی عدالتی ترجیح میدهند. شهید با ایمان و معرفت و شجاعت و کرامت و عزت خود جامعه مرده و ظلم پذیر را به بیداری و آگاهی ظلم ستیزی و قیام فرا میخواند و راه پاک زیستن و آزاد زیستن و حق طلبی و عدالت خواهی را ترسیم و مشعلی فروزان و الگویی ماندگار برای جامعه خود میگردد، در این نوشتار ارزش و جایگاه شهادت طلبی در اسلام، و تأثیرات فردی و اجتماعی، معنوی و تربیتی و فرهنگی آن مورد بازشناسی و تبیین قرار گرفته است. و شهادت به عنوان یک اصل و هدف استراتژیک و تأثیر گذار در صحنه دفاعی و تعاملات بین المللی جهان اسلام تلقی شده، و مهمترین عامل نجات ملل ستمدیده از شرّ استعمار و استثمار و حکومتهای ظالم و مستبد، تلقی شده است که این ارزش متعالی به عنوان یک عامل دینی و معنوی، علاوه بر تأثیرات و کارکردهای تربیتی و فرهنگی، میتواند به عنوان پتانسیل و نیرویی بالقوه، همواره در راستای حفظ ارزشهای دینی و اهداف متعالی دین و آرمانهای حقیقت طلبانه و عدالت خواهانه انقلاب اسلامی باشد.
مقاله حاضر به باز خوانی و بازشناسی فرهنگ جهاد و شهادت در سه فصل میپردازد:
در فصل نخست، جایگاه جهاد و شهادت در اسلام مورد بررسی قرار میگیرد. و در فصل دوم، مبانی فرهنگ ایثار و شهادت مورد تبیین قرار میگیرد. در فصل سوم، آثار فردی و اجتماعی و کارکردهای نظامی و سیاسی و فرهنگی جهاد و شهادت مورد اشاره قرار میگیرد.
واژه های کلیدی: جایگاه جهاد ، شهادت، ایثار،
بنابر تعلیمات پیشوایان شیعه، شهادت و جانبازی در راه پایداری دین خدا و نجات جوامع انسانی از ظلم و ستم و برقراری حق و عدالت، بر حفظ جان مقدم شناخته شده است.
دین همواره شجاعت و استقامت و صبر را ستایش نموده و از مؤمنان میخواهد که شجاع و پا برجا و اهل جهاد و استقامت و صبر باشند، فداکاری و مبارزه در راه حق و فضیلت، از آموزههای اصیل مذهب شیعه است. انسان شیعی با الهام از تعالیم وسیره پیشوایان خود آموخته که در راه احیای دین و مبارزه با طاغوت و جبهه کفر و شرک و ستم سکوت ننماید.
شیعه همواره مدافع حق عدالت و عدالت و آزادی بوده و زندگی را در پناه حق و عدالت میجسته است. و همواره جامعه را به قیام و جهاد و ایثار و ظلم ستیزی و اقامه قسط و عدل فرا میخوانده. در افق آرمانها و تعالیم شیعه همواره انسانهای حقیقت طلب و عدالت جو و از خود گذشته که در رأس آن پیشوایان شیعه قرار دارند، برای ساختن جامعه ایمانی و عقلانی که سرشار از صفا و یکرنگی و اخوت و عدالت و فضیلت باشد جهد و جهاد و ایثار و فداکاری نمودهاند. از منظر شیعه، جهاد راهی برای پاک بودن و آزاد زیستن و با حقیقت همراه بودن و از ظلم و ظلمت بندگی رستن است. در مکتب شیعه، همیشه حقیقت طلبان و بیدارانی بودهاند که با روح بزرگ و آرمانهای سترگ و والا و متعالی خود جان خویش برای نجات جامعه خویش از چنگال ظلم و ستم تقدیم نمودهاند و از این جهت حدیث حماسه و ایثار در متن تعالیم شیعه نهفته است. شناختن زمینهها و تعالیمی که میتواند چنین انسانهای آسمانی و ایثارگری را پرورش دهد، راهنمایی است که میتواند راه نجات و حقیقت طلبی و عدالت خواهی را برای ما هموار کند. شهداء راه حق و عدالت و عزّت و حیات واقعی همواره مانند مشعلی فروزان و سمبلی زنده هستند که یاد و خاطره آنان با طلوع و غروب ستارگان تجدید میشود و نهضتهای عمیق اجتماعی و انقلابهای آزادی خواهانه و عدالت گرایانه را بر میانگیزد.
حیات مجدد شیعه و پیروزی انقلاب اسلامی نیز در عصر کنونی، مدیون ایثارگران و رزمندگانی است که در مکتب ایمان و قرآن و تعالیم اهل بیت(ع) درس جهاد و شهادت را آموخته و سنگر به سنگر، بیخوف و بی پروا، شوریده و عاشق میجنگیدند و زخم و شهادت و اسارت را به جان میخریدند و به تعبیر شهیدی عزیز، «من میروم که بمانم و تو میمانی که بروی.»
شهیدان به ما آموختند که شرط فوز و فلاح و سربلندی، گام برداشتن در راه خدا و پرهیز از فتور و سستی و عافیت طلبی است. شهیدان به ما آموختند که معنای اخلاص و ایثار، جانبازی و همّت و مردانگی و آزادگی چیست.
شهیدان به ما آموختند که دینداری واقعی و بندگی راستین در هنگامه شداید و امتحانات و ابتلائات، خود را نشان میدهد و تنها اهل ولاء هستند که بر بلاء صبر میکنند و خم به ابرو نمیآورند، ولی اهل ریا، بی درنگ رنگ میبازند و شانه از مسؤولیت خالی میکنند.
شهیدان به ما آموختند که هرگاه و هرجا که اسلام و دین خدا در خطر افتد، باید بی مهابا و بی پروا عزم را جزم کرد، و بار سفر بست و به میدان جهاد رفت و از بذل جان و مال دریغ نکرد.
شهیدان به ما آموختند که سکوت و تسلیم در برابر ظلم و زور، سرانجامی جز اسارت و ذلت و بدفرجامی ندارد.
قرآن کریم نگاه خاصی به مقوله شهادت دارد، و شهادت و کشته شدن در راه خدا را عین زندگی و فوز ابدی و رسیدن به مقام قرب الهی میداند. ما در این نوشتار برخی از اشارتها و بشارتهای قرآنی در مورد شهادت را مورد توجه قرار میدهیم.
۱ ـ «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ.»(۱)
مپندارید کسانی که در راه خدا کشته شدهاند مردهاند، بلکه زندهاند و نزد خدا روزی داده میشوند.
۲ ـ و آیه شریفه ۱۵۴، سوره بقره میفرماید:
«وَ لاَتَقُولُوا لِمَن یُقْتَلْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِن لاَ تَشْعُرُونَ».(۲)
کسانی که در راه خدا کشته شدهاند را مردگان نشمارید بلکه آنان زندگانند، ولی شما درک نمیکنید.
۳ – «وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ»(۳)
کسانی که در راه خدا کشته شدهاند اعمالشان نزد خداوند محفوظ است.
۴ ـ در سوره آل عمران در آیات ۱۶۸ و ۱۶۹ میفرماید:
«الَّذِینَ قَالُوا لإِخْوانِهِمْ وَقَعَدُوا لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُوا قُلْ فَادْرَءُوا عَنْ أَنْفُسِکُمُ الْمَوْتَ إِن کُنْتُمْ صَادِقِینَ».(۴)
آنان که از جنگ خودداری کردند و گفتند اگر برادران ما نصحیت ما را شنیده بودند، کشته نمیشدند! ای رسول خدا به آنان بگو اگر راست میگوئید جان خود را از مرگ برهانید.
۵ ـ در سوره آل عمران آیات ۱۵۶ تا ۱۵۸ خدای متعال میفرماید:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَکُونُوا کَالَّذِینَ کَفَرُوا وَقَالُوا لإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُوا فِی الْأَرْضِ أَوْ کَانُوا غُزًّی لَوْ کَانُوا عِندَنَا مَا مَاتُوا وَمَا قُتِلُوا لِیَجْعَلَ اللّهُ ذَلِکَ حَسْرَهً فِی قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ یُحْیِی وَیُمِیتُ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ»(۵)
ای گرویدگان به دین اسلام شما مانند آنان که راه کفر و نفاق پیمودند نباشید که گفتند اگر برادران و خویشان ما به سفر نرفته و یا به جنگ حاضر نمیشدند به چنگ مرگ نمیافتادند، این آرزوهای باطل را خدا حسرت دلهای آنان خواهد کرد و خداست که حیات بخشد و بمیراند و به هر چه کنید آگاه است.
مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید
ارسال نظر