تحقیق رابطه بین بهداشت روانی و موفقیت زندگی کارمندان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق  رابطه  بین بهداشت روانی و موفقیت زندگی کارمندان به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۰۴ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع :

الف) منابع فارسی

۱- امینی، شهریار : ۱۳۸۳ ، اصول بهداشت روان، ماهنامه تربیت، معاونت آموزش و پرورش نظری

۲- پور مقدس، علی : ۱۳۶۷، روان شناسی سازگاری ، مؤسسه انتشاراتی مشعل، اصفهان.

۳- زینالی ، حمداله: ۱۳۸۵ ، بهداشت روانی در خانواده

۴- فراهانی ، محمد نقی؛ کرمی نوری ، رضا: ۱۳۸۳ ، روان شناسی سال سوم ادبیات و علوم انسانی

۵- کدیور ، پروین: ۱۸۲ ، روان شناسی تربیتی ، انتشارات سمت ، تهران.

۶- گنجی ، حمزه و همکاران: ۱۳۷۶ ، روان شناسی سال سوم ادبیات و علوم انسانی ، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی

۷- کالیمو، رایجا ۱۳۸۶ مدیریت عوامل روانی – اجتماعی محیط کار  ناشر: قومس

۸ – محمدرسول مطلبی ۱۳۸۵ ، بهداشت روانی در جامعه

۹- بلقیس بیت مشعل ۱۳۸۱، بهداشت روانی

۱۰- مصطفی حمدیه،  ۱۳۸۶، اصول و مبانی بهداشت روانی

۱۱ –  محمود ساعتچی، ۱۳۸۷، بهداشت روانی در محیط کار

میلانی فر ، بهروز ۱۳۸۶ بهداشت روانی

مجیدالله فلاح ۱۳۸۳ روانشناسی کار و شغل

ب) منابع انگلیسی:

۱۴- S. S Chauhan, Mental Hygiene 2 nd (New Deth Allied Publishers Limited, 1991

۱۵ – Hari S. Chandra , Psychological Tips For Effective studying. – www. Dbmoz . com

فهرست  مطالب

فصل اول : طرح تحقیق ۱
مقدمه ۲
بیان مسئله ۵
اهمیت و لزوم تحقیق ۶
اهداف تحقیق ۸
فرضیه های تحقیق ۸
تعریف عملیاتی ۸
فصل دوم : مبانی نظری و پژوهشی تحقیق ۱۱
الف : مبانی نظری ۱۲
معنی و مفهوم بهداشت روانی ۱۲
ضرورت بهداشت روانی ۱۴
مشخصه‌های بهداشت روانی و شخصیت سالم ۱۸
چگونه به بهداشت روانی خود کمک کنیم ۲۳
بهداشت روانی و محیط کار ۲۸
فرسودگی شغلی، علل و راهکارها ۳۴
نشانه‌های فرسودگی شغلی‌ ۴۲
بهداشت روانی و اسلام ۴۳
رابطه محرومیت با بهداشت روان ۴۶
ب : مبانی پژوهشی ۵۲
فصل سوم : روش تحقیق ۵۸
۱٫ روش تحقیق ۵۹
۲٫ جامعه آماری ۵۹
۳ .نمونه آماری و روش نمونه گیری ۶۰
۴٫ ابزار جمع آوری اطلاعات ۶۰
۵٫ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۶۱
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات ۶۳
۱٫ تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه ۶۴
۲ .تجزیه و تحلیل فرضیات ۸۲
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ۸۶
۱٫ خلاصه تحقیق ۸۷
۲٫ بحث و نتیجه گیری ۹۲
۳٫ پیشنهادات ۹۳
۴٫ محدودیت های تحقیق ۹۴
منابع ۹۵

چکیده

هدف اصلی بهداشت روانی، پیش گیری از وقوع ناراحتی‌ها و اختلالهای جزئی رفتار است و ارتقای سلامت، بهترین شکل بهداشت روانی است. در این زمینه لازم است جامعه از طریق آموزشهای رسمی و غیر رسمی از ابتلای جمعیت سالم به بیماری‌های روانی جلوگیری ‌کند و افراد را علیه بیماریها واکسینه کند، زیرا علاج واقع، قبل از وقوع باید گردد.

والدین به عنوان اولین معلم کودکان وظیفه خطیری نسبت به انسان سازی و حفاظت از بهداشت روانی و شخصیت فرزندان دارند. والدین ابتدا باید نیازهای اساسی فرزندان از جمله بازی، احترام، مسؤولیت و پذیرش در گروه را مورد توجه قرار دهند و زمینه را برای تأمین هر یک از آنها فراهم سازند. پدر و مادر باید جو خانه خود را اصلاح و بهبود بخشند، یعنی حالت گرم – پذیرا بر خانه خود حاکم کنند، زیرا ایجاد جوّی از ترس، تهدید، اضطراب و فشار روانی بر سلامت روانی کودکان آسیب وارد می‌کند. والدین باید سعی کنند در خانواده محیطی حاکی از صلح، صفا و صمیمیت را بوجود آورند، زیرا اگر فرزندان قبول داشته باشند که خانواده آنها را می‌پذیرد، احساس ارزش و احترام می‌کنند. در یک کلام، والدین باید الگوی نمونه عملی در مسایل عقیدتی، اجتماعی ، دینی و مذهبی باشند.

برای دستیابی به بهترین شکل بهداشت روانی، افراد باید شکست‌های خود را بپذیرند، انعطاف پذیر باشند، در زندگی هدف داشته باشند، خود کار آمدی و خود گردانی لازم را برای افزایش اعتماد به نفس و احساس کفایت و پختگی داشته باشند. به هیمن منظور و برای کمک به بهداشت روانی باید زمینه‌های آسیب پذیری خود را دریابیم، زمان (استفاده بهینه از اوقات) خود را مدیریت کنم، نه خود کم بین باشیم و نه خود بزرگ بین، با انجام به موقع کارها از احساس درماندگی جلوگیری کنیم و با دیگران روابط صمیمانه برقرار کنیم.

در این پژوهش رابطه ی بین بهداشت روانی و موفقیت زندگی کارمندان ادارات ارومیه در گروهی از کارمندان بخش دولتی شهرستان ارومیه بررسی شده است.  ۱۵۰ نفر از کارکنان بخش‌های مختلف  درگروه های شغلی متفاوت و  دارای حمایت اجتماعی بالا و حمایت اجتماعی پایین به کمک پرسشنامه شاخص عوامل تنش‌زای محیط اداری و بهداشت روانی، طی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج نشان دادند که بین بهداشت روانی و موفقیت زندگی کارمندان ادارات ارومیه رابطه معنی‌داری وجود دارد همبستگی بین موفقیت در زندگی و سلامت روان معنی‌دار و مثبت بود. این بررسی همچنین نشان داد که در شرایط پراسترس و فشار روانی افراد اقدام به تصمیم گیری های نادرست .و غیر منطقی می نمایند که سبب ناکامی در زندگی شخصی هم می شود.

واژه های کلیدی: بهداشت روانی ، موفقیت ، عوامل فردی، عوامل اجتماعی

فصل اول :طرح تحقیق

مقدمه :

پرداختن به مسایل بهداشت روان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، و با توجه به این که بخش عمـــده ای از وقت انسان در محیط  کار او سپری می شود و شرایط کار مستقیم و غیر مستقیم بر روان فرد تأثیر می گذارد،‌ پرداختن به بهداشــت روان کــار نیز ضرورتی انکارناپذیرتر جلوه می نمایاند.

 برخی فشارهای روانی ناشی از محیط کار:‌

۱ ـ تقسیم کار پیچیده و تخصصی شدن مشاغل :

در عصر صنعت و مدرنیسم و زندگی شهری بوروکراسی اداری و  تقسیم کار امری پیچیده و اجتناب ناپذیر است. ‌تخصصی شدن شرایط کار در کنار فواید بسیاری که دارد از حیث روحی و روانی از دو جهت آسیب زا ست.

الف – تخصصی شدن و تقسیم کار،  انجام کار یکنواخت و تکراری را برای فرد موجب می شود ( فیلم چارلی چاپلین عصر جدید). فرسودگی شغلی و خستگی روان نتیجه چنین فرآیندی است.

ب – احساس عدم تأثیرگذاری در تولید نهایی سازمان :  این حالات روانی بر اثر کار تخصصی فوق العاده شدید ایجـــاد می شود .[۲]

فرد یک کار کوچک را به صورت  یکنواخت  انجــام  می دهد ( مثلاً در ساختن یک تلویزیون فقط قسمتی از دستگاه را با پیچ می بندد) و احساس می کند در تولید نهایی نقش چندانی ندارد  (کشاورزان از این حیث مثال خوبی هستند که  در تولید محصول از ابتدا تا انتها خود را شریک و دخیل می دانند در نتیجه احساس تعلق به محصول و کار در آنها خیلی بالا‌ست) .

در نتیجه این دو وضعیت یعنی کار یکنواخت و احساس عدم مشارکت مؤثر در تولید نهایی ممکن است، خستگی روان حاصل شود به همین دلیل اخیراً ‌ژرژ فریدمن، نظریه کار پاره پاره را پیشنهاد نموده است ، کاری که فرد در یک مؤسسه به چند وظیفه شغلی می پردازد.

۲ ـ عدم حقوق مکفی :

اکثر کارکنان زیرخط فقر زندگی می کنند ، لذا عدم برآوردن نیازهای استاندارد شده مادی از یک سو و احساس بی ارزشی (به دلیل عدم تناسب پاداش با وظیفه انجـام شده ) موجبات استرس های روانی در کار  می شود.

۳ ـ دلسردی نقش(عدم علاقه به شغل) :

می دانیم در جامعه ما  فرصت های شغلی متناسب با عرضه نیروی کار وجود ندارد در نتیجه اگر سه فاکتور علا‌قه،‌استعداد و آینده شغلی را برای انتخاب مثلاً رشته تحصیلی مهم بدانیم معمولاً به دلیل فرصت های شغلی و محدودیت انتخاب شغل افراد از فاکتور علا‌قه و استعداد صرف نظر می کنند و فقط به این می اندیشند که یک شغلی داشته باشند و این موضوع موجبات دلسردی آنان را به شغل فراهــم می سازد، موضوعی که به دلسردی نقش تعبیر می شود.

۴ ـ تعارض نقش (چند شغله بودن ) :

تعارض نقش زمانی است که فرد چندین کار را همزمان انجام می دهد و انجام هر یک در تضــاد با دیگری است.  متأسفانه کارکنان ادارت به دلیل کمبود حقوق مکفی معمولاً به سمت مشاغل دوم و سوم هــدایت شده اند که خود تعارض نقش را برای آنان موجب شده و این پدیده بر فرسودگی و خستگی روانی در محیط شغلی می افزاید.

۵ ـ فشار نقش (توقعات متناقض ) :

فشار نقش زمانی است که کارمند یا مدیر در انجام وظایف شغل با انتظارات متفـــاوت روبرو می  شود ، مثلاً‌ یک مدیر از کارمند انتظاری داشته باشد و همکاران انتظار دیگر ، ارباب رجوع،‌ همسایگان، ‌اقوام، ‌خویشان و دوستان هر یک انتظارات خاصی را از دارنده یک موقعیت شغلی ممکن است داشته باشند.

این وضعیت فشار برای کارکنان و مدیران فراهم می سازد که خود موجب خستگی روانی و فرسودگی می گردد.

اما از آنجایی که آسیب هایی در بیرون از محیط کار هم به فرد وارد می آید که تأثیر بسزایی در محیط کار فردی و اجتماعی وی دارد، لذا به عنوان عامل ششم باید فرد این آسیب ها را بشناسد و بتواند آنها را کنترل کند؛  این آسیب ها یا مربوط به محیط خانواده است یا مربوط به سطح اجتماعی که نگرانی هایی را برای فرد ایجاد می کند، مانند نگرانی تأمین آینده فرزندان نگرانی ناشی از تکنولوژی و صنعتی شدن، نگرانی ناشی از سرعت تعلیـم و امنیت اجتماعی ، امنیت فرهنگی و اجتماعی.

در هر صورت فرد باید از یک طرف بار این  نگرانی ها را بشناسد و از تداخل آن در محیط کار جلوگیری نماید و از طرف دیگر مدیران باید شناخت نسبی از وضع خانوادگی و جایگاه اجتماعی و نگرانی های کارکنان خود داشته باشند.

 [۱]  . introduction

[۲] .  رایجا کالیمو ۱۳۸۴ مدیریت عوامل روانی – اجتماعی : ص ۲۵

100,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارتباط عملکرد مدرسه بر بهداشت روانی دانش آموزان
  • تحقیق رابطه بین بهداشت روانی و رضایت شغلی معلمان مقاطع مختلف تحصیلی
  • مقاله مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی
  • تحقیق مقایسه ی بهداشت روانی دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.