437 views
تحقیق حکم تکلیفی و وضعی شبیهسازی انسانی از منظر علمای شیعه به صورت فایل word ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۴۶ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
مقدمه ۱
فصل اول: کلیات
۱-۱ تعریف و تبیین موضوع
۱-۲ ضرورت و اهمیت پژوهش
۱-۳ فوائد و اهداف پژوهش
۱-۴ پیشینه موضوع پژوهش
۱-۵ سؤالهای پژوهش
۱-۶ فرضیه تحقیق
۱-۷ روش تحقیق
۱-۸ ساختار تحقیق
۱-۹ واژگان کلیدی
فصل دوم: درآمدی بر شبیهسازی
۲-۱ مفهوم شبیهسازی
۲-۲ فرآیند شبیهسازی در انسان
۲-۳ انواع شبیهسازی
۲-۳-۱ شبیهسازی گیاهی و نباتی
۲-۳-۲ شبیهسازی حیوانی
۲-۳-۳ شبیهسازی انسانی
۲-۳-۳-۱ شبیهسازی رویانی
۲-۳-۳-۲ شبیهسازی درمانی
۲-۳-۳-۳ شبیهسازی تولیدی
۲-۴ آثار مثبت و منفی شبیهسازی انسانی
۲-۴-۱ آثار مثبت شبیهسازی انسانی
۲-۴-۲ آثار منفی شبیهسازی انسانی
۲-۵ حکم شبیهسازی
۲-۵-۱ حکم تکلیفی
۲-۵-۲ حکم وضعی
۲-۶ حکم شبیهسازی حیوانی از منظر علمای شیعه
۲-۷ ادلهی علمای شیعه بر شبیهسازی حیوانی و نباتی
فصل سوم: حکم تکلیفی شبیهسازی انسانی از منظر علمای شیعه
۳-۱ حکم تکلیفی شبیهسازی انسانی
۳-۲ ادلهی علمای شیعه در شبیهسازی انسانی
۳-۲-۱ جواز مطلق شبیهسازی انسانی
۳-۲-۲ جواز محدود شبیهسازی انسانی
۳-۲-۳ حرمت ثانوی شبیهسازی انسانی
۳-۲-۴ حرمت اولی شبیهسازی انسانی
فصل چهارم: حکم وضعی شبیهسازی انسانی از منظر علمای شیعه
۴-۱ حکم وضعی شبیهسازی انسانی
۴-۲ ادلهی علمای شیعه بر احکام وضعی شبیهسازی انسانی
۴-۲-۱ وجود مادر در شبیهسازی انسانی
۴-۲-۲ وجود پدر در شبیهسازی انسانی
۴-۲-۳ ارث در شبیهسازی انسانی
۴-۲-۴ نفقه در شبیهسازی انسانی
نتیجه
شبیهسازی، کلونینگ یا استنساخ عبارت است از تکثیر موجود زنده بدون آمیزش جنسی در گیاهان و حیوانات و انسان.
مسألهی شبیهسازی از همان ابتدا که مطرح شد مورد بحث و نقض واقع شد. محاسن، معایب و عواقب آن توسط علماء و دانشمندان بررسی شد و از آن جا که این مسأله از مسائل مستحدثه و روز است و حکم آن به صراحت در دین اسلام نیامده، علمای شیعه و سنی وظیفهی خود دانستند تا از میان ادلهی اجتهادی حکم آن را صادر کنند.
یکی از موارد اختلافی میان شیعه و سنی حکم این مسألهی جدید است که علمای قول معاصر را به بحث و پژوهش واداشته. لذا به خاطر حساسیت این مسأله در قرن حاضر که باعث ایجاد شبهههای فراوانی شده، ضروری است که نظر علمای خود را در مورد حکم تکلیفی و وضعی این مسأله بدانیم و شبهات ذهنی خود را جواب دهیم.
هدف نوشته حاضر، تبیین و تحلیل مسألهی شبیهسازی، بررسی حکم تکلیفی و وضعی آن و ادلهی اقامه شده بر آن از نظر علمای شیعه است. و از بررسی حکم فرق دیگر خودداری شده، زیرا پژوهشهای بسیاری در این زمینه انجام شده ولی کمتر به نظر ادلهی شیعه به طور خاص پرداخته شده است.
به نظر میرسد که این مسأله در میان علمای شیعه به دور از تعصبات جاهلانه و با دلایل منطقی اجتهادی بررسی شده، به همین جهت این نوشته در چهار فصل طرح شد. فصل اول کلیات تحقیق، فصل دوم درآمدی بر شبیهسازی، فصل سوم حکم تکلیفی شبیهسازی و فصل چهارم حکم وضعی شبیهسازی.
در فصل دوم، ابتدا شبیهسازی تعریف و تبیین شده، انواع شبیهسازی، محاسن و معایب شبیهسازی انسانی ذکر شده است. سپس مفهوم حکم تکلیفی و وضعی تحلیل و حکم شبیهسازی حیوانی و نباتی از نظر علمای شیعه بیان شده است. زیرا موضوع تحقیق پیرامون حکم وضعی و تکلیفی شبیهسازی انسانی بوده، لذا حکم تکلیفی شبیهسازی حیوانی در فصل اول جداگانه آمده است.
در فصل سوم حکم تکلیفی (حرمت، حلیت) شبیهسازی انسانی از نظر اکثر علمای شیعه با ذکر استفتائات آنان آورده شده است، که برخی قائل به جواز مطلق، برخی قائل به جواز محدود و برخی قائل به حرمت ثانوی و برخی قائل به حرمت اولی شبیهسازی انسانی بودند. سپس ادلهای هر یک بیان و توسط دیگران نقد شده و در نتیجه آن شد که اکثر علما قائل به جواز هستند.
در فصل چهارم حکم وضعی (نسب، نفقه، ارث، دیه و …) شبیهسازی انسانی با ذکر استفتائات مراجع عظام آورده شده است. پس با بررسی ادلهی هر یک نتیجه بر آن شد که مسأله نسب، نفقه، ارث و … در مورد فرد شبیهسازی شده، یک مسأله قابل حل است.
کلیدواژگان: شبیهسازی، کلونینگ، رحم، نسب، علمای شیعه، احکام تکلیفی ـ وضعی
تولید انسان به دست انسان به غیر راه طبیعی خود، از جمله مسائل جدید پزشکی مطرح شده در جهان است که بازتاب وسیعی در میان علماء و دانشمندان مذاهب مختلف داشته است و باعث کنشهای تندی در مخالفت با این اقدام شده است. پیروان بیشتر ادیان و به خصوص مسلمانان اهل سنت در قبال این مسأله موضع گرفتند. نگرانی اکثر مسلمانانِ مخالف شبیهسازی انسانی آن بود که این کار به تضعیف باورهای دینی و سستی نهادهای اخلاقی و اجتماعی مسلمانان میانجامد.
مسأله شبیهسازی از همان آغاز از جهات مختلف مورد بحث و نقض واقع شد. این که این کار در صورت موفقیت آیا به سود بشر است یا به ضرر آن؟! آیا این کار دخالت در کار خداوند و نقض اصول اخلاقی نیست؟! مسألهی ارث، نسبت و نفقه و حضانت در شبیهسازی شده چگونه است؟! و …
در میان علمای شیعه و سنی این بحث با اختلاف نظرهای قابل ملاحظهای پیگیری شده، اهل سنت به شدت با این مسأله مخالفت کرده و به حرمت آن حکم دادهاند. در حالی که اکثر علمای شیعه با کنار گذاشتن تعصبات و با دلایل اجتهادی حکم به جواز دادهاند و برخی به صورت مطلق و برخی به صورت محدود حکم جواز را صادر کردهاند و برخی دیگر بین حکم اولی و ثانوی تفاوت قائل شدهاند.
این مسأله چنان جایگاهی در مباحث علمی و فقهی و اعتقادی پیدا کرد که «بحث قرن» نامیده شد. بنابراین پژوهش در این مسأله و آگاهی از حکم و ادلهی آن بسیار بااهمیت است.
هدف نوشته حاضر، تبیین و تحلیل مسألهی شبیهسازی، بررسی حکم تکلیفی و وضعی آن و ادلهی اقامه شده بر آن از نظر علمای شیعه است. و از بررسی حکم فرق دیگر خودداری شده، زیرا پژوهشهای بسیاری در این زمینه انجام شده ولی کمتر به نظر ادلهی شیعه به طور خاص پرداخته شده است.
به نظر میرسد که این مسأله در میان علمای شیعه به دور از تعصبات جاهلانه و با دلایل منطقی اجتهادی بررسی شده، به همین جهت این نوشته در چهار فصل طرح شد. فصل اول کلیات تحقیق، فصل دوم درآمدی بر شبیهسازی، فصل سوم حکم تکلیفی شبیهسازی و فصل چهارم حکم وضعی شبیهسازی.
در فصل دوم، ابتدا شبیهسازی تعریف و تبیین شده، انواع شبیهسازی، محاسن و معایب شبیهسازی انسانی ذکر شده است. سپس مفهوم حکم تکلیفی و وضعی تحلیل و حکم شبیهسازی حیوانی و نباتی از نظر علمای شیعه بیان شده است. زیرا موضوع تحقیق پیرامون حکم وضعی و تکلیفی شبیهسازی انسانی بوده، لذا حکم تکلیفی شبیهسازی حیوانی در فصل اول جداگانه آمده است.
در فصل سوم حکم تکلیفی (حرمت، حلیت) شبیهسازی انسانی از نظر اکثر علمای شیعه با ذکر استفتائات آنان آورده شده است، که برخی قائل به جواز مطلق، برخی قائل به جواز محدود و برخی قائل به حرمت ثانوی و برخی قائل به حرمت اولی شبیهسازی انسانی بودند. سپس ادلهای هر یک بیان و توسط دیگران نقد شده و در نتیجه آن شد که اکثر علما قائل به جواز هستند.
در فصل چهارم حکم وضعی (نسب، نفقه، ارث، دیه و …) شبیهسازی انسانی با ذکر استفتائات مراجع عظام آورده شده است. پس با بررسی ادلهی هر یک نتیجه بر آن شد که مسأله نسب، نفقه، ارث و … در مورد فرد شبیهسازی شده، یک مسأله قابل حل است.
«شبیهسازی» که معادل واژهی «کلدن» در لاتین و «استنساخ» در عربی است به عنوان یکی از ثمرات پیشرفت در علم ژنتیک عبارت است از ایجاد و تولید موجودی مشابه موجود اصلی بدون دخالت سلولهای جنسی (تولیدمثل غیرجنسی) و استنساخ به معنای نسخهبرداری و رونویسی کردن است که در اصطلاح یعنی نسخهبرداری از سلول یک فرد و تولید فردی شبیه آن. استنساخ و تناسخ با هم متفاوت هستند، تناسخ یعنی تعلق روح به بدن شخصی دیگر، پس از مفارقت از بدن اول بدون این که زمانی فاصله شود ولی در استنساخ دو روح در یک بدن وجود دارد. بدنی که مشابه بدن (جسم) قبلی است و جسم اول از جسم دوم به لحاظ روح و سایر ابعاد، با توجه به محیط و … متفاوت است.
مسألهی شبیهسازی از همان ابتدا که مطرح شد مورد بحث و نقض واقع شد. محاسن، معایب و عواقب آن توسط علماء و دانشمندان بررسی شد و از آن جا که این مسأله از مسائل مستحدثه و روز است و حکم آن به صراحت در دین اسلام نیامده، علمای شیعه و سنی وظیفهی خود دانستند تا از میان ادلهی اجتهادی حکم آن را صادر کنند.
یکی از موارد اختلافی میان شیعه و سنی حکم این مسألهی جدید است که علمای قول معاصر را به بحث و پژوهش واداشته. لذا به خاطر حساسیت این مسأله در قرن حاضر که باعث ایجاد شبهههای فراوانی شده، ضروری است که نظر علمای خود را در مورد حکم تکلیفی و وضعی این مسأله بدانیم و شبهات ذهنی خود را جواب دهیم.
هدف این نوشته، تبیین و تحلیل مسأله شبیهسازی انسانی و بیان استفتائات مراجع عظام فعلی در مورد حکم تکلیفی و وضعی مسأله و آشنایی با ادلهی آنان است. همچنین این نوشته درصدد است که محاسن و معایب این مسأله را به صورت مختصر بیان کند.
این نوشته علاوه بر این که باعث میشود، مکلفین نسبت به احکام شرعی روز خود مطلع شوند زمینه را برای محققان دیگر جهت تحقیق و بررسی بهتر این مسأله فراهم میکند.
مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید
ارسال نظر