تحقیق تقابل عقل و عشق در دیوان جامی،کیمیای سعادت محمد غزالی و رساله‌ی عقل و عشق سعدی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق تقابل عقل و عشق در دیوان جامی،کیمیای سعادت محمد غزالی و رساله‌ی عقل و عشق سعدی به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۶۴ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع و مآخذ

قرآن کریم

ابراهیمی دینانی، غلامحسین ، دفتر عقل و آیت عشق ، غلامحسین دینایی، تهران، طرح نو، ۱۳۸۱ چاپ اول

ابن سینا، حسین بن عبدالله، مجموعه رسایل (هفده ساله) ترجمه محمود شهابی، ضیا الدین درّی، محمد مهدی فولاودند ، تصحیح سید محمود طاهری ، نشر آیت اشراق ، قم، ۱۳۸۸ ،چاپ اول

ابوالمعالی ، عبد الرحمن ابن احمد (عین القضاه) تمهیدات عفیف عسیران، انتشارات منوچهری، ۱۳۸۶

افلاطون، پنج رساله، ترجمه محمود صناعی، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ چهارم ، ۱۳۷۳

افلاطون ، رساله ضیافت، افلاطون، ترجمه محمد علی فروغی، تهران ، جامی، ۱۳۸۵

اقبال لاهوری، محمد، سیر فلسفه در ایران ، ترجمه دکتر آریان پور، انتشارات بامداد، ۱۳۵۴

انزابی نژاد، رضا، پرده سحر سحری: گزیده مخزن الاسرار حکیم نظام گنجوی ، تهران: جامی، ۱۳۷۷

پادشاه ، محمد ، فرهنگ جامع آنندراج، ج۴، انتشارات کتابفروشی خیام، ۱۳۶۳

پور جوادی ، نصر الله، زبان حال در عرفان و ادبیات فارسی، انتشارات هرمس ، ۱۳۸۵، چاپ اول

تبریزی، محمد حسین بن خلق ، برهان قاطع، به اهتمام دکتر معین، چاپ چهارم- تهران، امیر کبیر، ۱۳۶۳

تجلیل، جلیل، برگزیده متون ادب فارسی به اهتمام جلیل تجلیل، اسماعیل حاکمی، رادمنش ، شیخ الاسلامی، مرزبان زاده مرکز نشر دانشگاهی ، چاپ یازدهم، ۱۳۷۰

جامی، عبد الرحمن بن احمد، کلیات دیوان جامی، با مقدمه فرشید اقبال ، تهران، اقبال ۱۳۸۵

حافظ محمد بن محمد ،دیوان غزلیات به کوشش دکتر خطیب رهبر، انتشارات صفی علیشاه، ۱۳۸۱، چاپ چهلم.

حکمت، علی اصغر، تاریخ جامع ادیان جان ناس ، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، ۱۳۷۲

حلبی، علی اصغر، تاثیر قران و حدیث در ادبیات فارسی نوشته علی اصغر حلبی، ویرایش دوم، تهران، اساطیر، ۱۳۷۹

خلیلی، محمد حسین، مبانی فلسفی عشق از منظر ابن سینا و ملاصدرا، محمد حسین خلیلی، (۱۳۸۵)

خمینی، روح الله، اشعار عارفانه امام خمینی (باده عشق) انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ۱۳۷۲

خوارزمی ، کمال الدین حسین، جواهر الاسرار ، زواهر الانوار، کلنهر ، چاپ سنگی، ۱۳۷۸

دری ، زهرا(۱۳۴۰) شارح حدیقه الحقیقه سنایی ، مولف زهرا دری ، انتشارات زوار ، چاپ اول (۱۳۸۶)

دهخدا، علی اکبر، فرهنگ متوسط دهخدا، به کوشش غلامرضا ستوده، زیر نظر جعفر شهیدی، انتشارات دانشگاه تهران، موسسه لغت نامه دهخدا ۱۳۸۵

فهرست مطالب

چکیده ۱
پیشگفتار ۲
فصل اول: کلیات تحقیق ۳
۱-۱-مقدمه ۴
۲-۱-بیان مسئله ۴
۳-۱-اهمیت تحقیق ۵
۴-۱-اهداف تحقیق ۵
۵-۱-پیشینه تحقیق ۵
۶-۱-سوالات تحقیق ۶
۷-۱-سازماندهی تحقیق ۶
۸-۱-روش کار ۶
۹-۱-ابزار گردآوری تحقیق ۷
فصل دوم ۸
۱-۲-زبان حال عقل ۹
۲-۲-تعریف عقل ۹
۳-۲- مفهوم عقل ۱۱
۴-۲-عقل از دیدگاه فلاسفه ۱۳
۵-۲- عقل از دیدگاه دین ۱۴
۶-۲-عقل از دیدگاه صوفیه ۱۵
فصل سوم ۱۹
۱-۳-عشق چیست؟ ۲۰
۲-۳-واژه ی لغوی عشق ۲۱
۳-۳-واژه ی عشق در منابع اسلامی ۲۲
۴-۳-انواع عشق انسانی ۲۵
۵-۳-آثار عمومی عشق ۲۵
۶-۳-عشق از دیدگاه فلاسفه ۲۷
۱-۶-۳-عشق در نظر سقراط و افلاطون ۲۸
۲-۶-۳-عشق از دیدگاه ابن سینا ۲۹
۳-۶-۳-عشق از دیدگاه سهروردی ۳۰
۴-۶-۳-عشق از دیدگاه شیخ بهایی ۳۰
۷-۳-عشق از دیدگاه دین ۳۰
۱-۷-۳-نظر قرآن و سنت در باب عشق ۳۱
۲-۷-۳-محبت الهی در قرآن کریم ۳۲
۸-۳-عشق از دیدگاه عرفان ۳۳
۱-۸-۳-انواع عشق از دید عرفا ۳۴
فصل چهارم ۳۶
۱-۴-نگاهی گذرا بر اموال و آثار نورالدین عبد الرحمن جامی ۳۷
۲-۴-تقابل عقل و عشق از نظر جامی ۴۴
۱-۲-۴-زهد و عشق ۹۵
فصل پنجم ۱۱۰
۱-۵-شمه ای درباره جامی ۱۱۱
۲-۵-تقابل عقل و عشق در کیمیای سعادت غزالی جلد اول و دوم ۱۱۶
فصل ششم ۱۳۳
۱-۶-شمه ای درباره سعدی ۱۳۴
۲-۶-تقابل عقل و عشق در رساله ی عقل و عشق سعدی ۱۴۲
فصل هفتم ۱۵۲
مقایسه ی عقل و عشق ۱۵۳
نتیجه گیری ۱۵۵
منابع و مآخذ ۱۵۶

چکیده

موضوع تحقیق حاضر تقابل عقل و عشق در دیوان جامی، کیمیای سعادت محمد غزالی و رساله ی عقل و عشق سعدی است.  تحقیق حاضر در شش فصل سازماندهی شده است:

فصل اول: با نام کلیات تحقیق که چهار چوب کلی تحقیق را مشخص می سازد و در واقع اسکلت بندی تحقیق است. این فصل شامل: مقدمه، بیان مسئله، اهمیت تحقیق، اهداف تحقیق، پیشینه تحقیق، سوالات تحقیق، سازماندهی تحقیق، روش کار و تحقیق، ابزار گرد آوری اطلاعات می باشد.

فصل دوم:  تعریف عقل و بررسی آن از دیدگاههای مختلف است.

در فصل سوم: تعریف عشق و بررسی آن از دیدگاه های مختلف به عمل آمده است.

فصل چهارم: شمه ای درباره جامی و تقابل عقل و عشق در دیوان جامی مورد بررسی واقع شده،

فصل پنجم: نگاهی گذرا بر احوال و آثار محمد غزالی و تقابل عقل و عشق در کیمیای سعادت جلد اول و جلد دوم به عمل آمده است.

فصل ششم : شمه ای درباره سعدی و تقابل عقل و عشق در رساله عقل و عشق سعدی مد نظر قرار گرفته است و سپس مقایسه ، نتیجه گیری و منابع و مآخذ را آورده ایم.

عقل اگرچه به یک معنی شریف ترین مخلوق خداوند بوده است و لیکن در ادبیات صوفیانه پارسی اغلب زیر دست محبت و عشق قرار داده شده و حتی ضد آن به شمار آمده و مورد مذمت واقع شده است.

تقابل عقل و عشق درواقع مقابله ی دو جریان اصلی و بزرگ در تاریخ فکر بشر است یک جریان که بر مدار عقل و برهان دور می زند و دیگر جریان که بر مبنای عشق و شهود بنا شده است.

عرفا در تقابل عشق و عشق ، جانب عشق را گرفته و به کفایت و تدبیر عقل اعتقادی ندارند جامی و سعدی و محمد غزالی نیز معتقد به این نظر هستند. آنچه بنده از این پژوهش بدست آوردم این بود ایشان عقل را دو نوع می دانند:۱- عقل جزوی ،۲- عقل کلی یا عقل موهبتی، یا نورانی که داده ی الهی باشد. حال باید یادآوری کنیم عقلی که به آن معتقد نیستند و مورد مذمت قرار داده اند عقل جزئی نگر و یا عقل حسابگر می باشد نه عقل رحمانی که اول ما خلق الله است.

به اعتقاد جامی، سعدی، غزالی عقل جزئی تحت تأثیر نیروی وهم و خیال قرار می گیرد، غرور و تکبر، خود خواهی و خودپسندی ، حسابگری و سود پرستی، مقام دوستی و جاه طلبی ، مکر و فریب کاری از لوازم و نتایج آن به حساب می آید. به همین دلیل، چنین عقلی متعارف اوسط مردم است در حرکت های بزرگ تاریخی و شاهکارهای انسان و ایثارهای شگفت انگیز قدرت درک و تصمیم ندارد و از فتوا و حکم باز می ماند و یا دستور سکوت، عقب گردو سازش و امثال آن می‌دهد. لذا چنین عقلی مذموم و نکوهیده است و باید آن را فدای عشق و جنون کرد، مگر اینکه با عقل یا عقلی کلی که مخصوص خواص و اولیاست، همراه و همراز گردد.

عقل و هوش هم طفل دبستان عشق و هم خار راه اویند که در درمان درد بی درمان و اندوه بی پایان عشق ، پای در گل دارند. خرد خفاش چشم را در عرصه ی فراخ و آفاق روشنی که مجال اوست، راه نیست و هر جا که در رسد، شحنه ی بیچاره ی عقل، به کنجی می خزد یگانه فریادرس عاقلان و اهل مدرسه، عشق است که بستگی ها و فروماندگی های عقل را تدارک می کند و قیل و قال ها و جنگ و جدال ها را فرو می نشاند و همه را به آب رضا و تسلیم فرو می شوید

هرچه‌گویی آخری‌داردبه غیرازحرف‌عشق کاین‌همه گفتند و آخر نیست‌این افسانه‌را

واژه های کلیدی: عقل، عشق، دیوان جامی، کیمیای سعادت، سعدی،

پیشگفتار

دنیای علم ادبیات گسترده و متنوع از این است که یک فرد بتواند در همه جوانب و نواحی آن وارد شود و توسن اندیشه را به جولان آورد. برای یک فرد حداکثری که میسر است این است یک یا چند ناحیه معین و محدود را برای مطالعه و بررسی انتخاب کند و به همان قناعت ورزد. مهم ترین عاملی که باعث گردید این پایان نامه توسط اینجانب جهت نوشتن و ارائه آن به دانشگاه برای دفاع کارشناسی ارشد انتخاب شود، علاقه خود بنده به دیوان جامی و کیمیای سعادت محمد غزالی و رساله ی عقل و عشق سعدی بود، تا ارمغانی بس ناتمام و ناچیز از معارضه و تقابل عقل و عشق و سیر صعودی و نزولی عشق و عقل در آثار ذکر شده تقدیم نموده­ام، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

فصل اول کلیّات تحقیق

۱-۱-مقدمه

آدمی به حکم موجودیت و بنا به ضرورت زندگی ناگزیر از تبیین پدیده های جهان هستی است. پایدارترین تگیه گاه بشر برای پیمودن این راه بی انتها یعنی دست یافتن به حقیقت چیست؟ عقل یا عشق کدام می توانند بشر را به شناخت پهنه ی بیکران هستی و آفرینش و موجد و مبدع آن و آن حقیقت کلی برسانند؟ کدامیک از این دو برای رسیدن به وصال بهترین مرکب است؟ از دیرباز درروح انسان دو ناحیه متمایز فرض شده است. ناحیه عقل و ناحیه احساس ، در ناحیه عقل علوم و معارف بشری نشو و نما کرده است، و در ناحیه عاطفی معتقدات سیاسی و احساسی و شخصی ؛ به نظر می آید این منطقه دوم اصیل تر و قدیم تر است. زیرا پیش از ظهور ادارک و احراز قدرت تدریجی و اکتسابی بوسیله عقل، احساس وجود داشته است. و به گفته فروید ، اولین برخورد بشر با مسائل حیات بوسیله احساس انجام می گیرد و دین نیز که رابطه ی درونی بین انسان و خداست، از احساس سرچشمه گرفته است.این روح مرموز آدمی که آمیزه ای از عقل و احساس و تخیل و مادیت و معنویت است. این قوه ای که عظمت کائنات و راز پیچیده عالم هستی او را گیج و مبهوت کرده بواسطه ی پرسش کمال جوی خود نمی تواند، در حدود تنگ سیستم های فلسفی مستقر شود؛ پس مصدر افکار عرفانی بلند می گردد. و غوغای ناهنجار و نامعقول عالم معقولات را فراموش می کند. و تمام تصورات قلقلک انگیز را می سوزاند با پَرِ عشق به سوی حقیقت مطلق پرواز می کند. و در گرمی این پرواز به طرف مطلق و مجرد ، تعصب های مفلوک می سوزد. و سیمای انسان کامل عیان می گردد. استاد قمشه ای می گوید:

عقل ار چه جهان بدان بود ستوار پیر است و بسان عشق برنا نیست

(بر گرفته از باغ سبز عشق شاملو ، ۱۳۸۰: ۱۶-۱۵)

بنابراین، برای روشن شدن موضوع ابتدا ضمن تعریف عقل و عشق از منابع مختلف به طور اجمالی از سیر عقل در فلسفه ، عرفان و دین و سپس عشق از سه نظرگاه فلسفه ، دین و عرفان مورد بررسی قرار گرفته است پس از آن راجع به وجوه امتیاز عشق بر عقل از دیدگاه مختلف بحث می شود.

۲-۱- بیان مسئله

با توجه به گستردگی مبحث عقل و عشق و علاقه مندی نویسندگان و بزرگان علم و ادب و ناشناخته و مرموز بودن آن ، و اینکه در همه جای دنیا نویسندگان و شعرای بزرگ به بحث و بررسی در باب این موضوع می پردازند و توجه و عنایتی خاص از خود نشان می دهند. مسئله اصلی که موجب پایه ریزی این رساله شده است آغاز می کنیم چرا که می خواهیم برای شناخت بهتر عشق و عقل و تقابل آن دو در سه اثر ارزشمند را با عناوین دیوان جامی، کیمیای سعادت غزالی و رساله عقل و عشق سعدی مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به سیر صعودی و نزولی عقل و عشق در آثار آنها واقف گردیم، در نهایت مهمترین مسئله ما در این رساله بررسی تقابل عقل و عشق در دیوان جامی، کیمیای سعادت غزالی و رساله عقل و عشق سعدی است.

۳-۱-اهمیت تحقیق

اهمیت این تحقیق در جنبه های کاربردی آن است که می تواند در دانشگاهها برای دانشجویان و در سازمان آموزش و پرورش برای دانش آموزان و مراکز فرهنگی مورد استفاده مخاطبین قرار گیرد و پژوهش مزبور در صدد است با بهره گیری بجا از منابع موجود و قابل دسترس و با توسل جستن به نظریه ها تحلیل خوبی از تقابل عقل و عشق ارائه دهد. این تحقیق قصد دارد  که به دور از پیش داوری های مثبت یا منفی به موضوع بپردازد و لایه های پنهانی آن را مورد بررسی قرار دهد.

۴-۱- اهداف تحقیق

یکی از هدفهای تحقیق بیان مسئله به صورت معرفی دقیق موضوع است که به تشریح ابعاد از دیدگاههای مختلف پرداخته است و سپس آثار مربوط به موضوع را مورد بررسی قرار داده و برای درک مطلب در بین این آثار از آثار دیگر شاعران و نویسندگان نیز استفاده نموده است .

۵-۱- پیشینه تحقیق

در مورد پیشینه تحقیق می توان گفت شاید به صورت کلان تحقیقات و مطالعاتی در آثار دیگر شاعران و عارفان انجام شده باشد اما در این مورد تا جایی که بنده اطلاع دارم پایان نامه ای تدوین نشده است.

به عنوان مثال رساله عرفانی در عشق احمد غزالی و سیف الدین باخزری تالیف ایرج افشار، رساله عقل و عشق شیخ نجم الدین رازی، دفتر عقل و آیت عشق غلامحسین ابراهیمی دینانی ، نگاهی به عشق مرتضی هاشمی، عشق نزد مولانا روان فرهادی و … که همه این آثار پژوهشی در زمینه عقل و عشق می باشند ولی در این آثار اشاره ای به تقابل عقل و عشق دیوان جامی – کیمیای سعادت محمد غزالی و رساله عقل و عشق سعدی نشده است.

۶-۱- سوالات تحقیق

سوال اصلی: آیا تقابل عقل و عشق در اشعار جامی – کیمیای سعادت محمد غزالی و رساله عقل و عشق سعدی همسان است؟

سوال فرعی: درجه و مراتب عقل و عشق در دیوان جامی، کیمیای سعادت غزالی و رساله عقل و عشق چگونه است؟

 ۷-۱- سازماندهی تحقیق

تحقیق حاضر در شش فصل سازماندهی شده است:

فصل اول: با نام کلیات تحقیق که چهار چوب کلی تحقیق را مشخص می سازد و در واقع اسکلت بندی تحقیق است. این فصل شامل: مقدمه، بیان مسئله، اهمیت تحقیق، اهداف تحقیق، پیشینه تحقیق، سوالات تحقیق، سازماندهی تحقیق، روش کار و تحقیق، ابزار گرد آوری اطلاعات می باشد.

فصل دوم:  تعریف عقل و بررسی آن از دیدگاههای مختلف است.

در فصل سوم: تعریف عشق و بررسی آن از دیدگاه های مختلف به عمل آمده است.

فصل چهارم: شمه ای درباره جامی و تقابل عقل و عشق در دیوان جامی مورد بررسی واقع شده،

فصل پنجم: نگاهی گذرا بر احوال و آثار محمد غزالی و تقابل عقل و عشق در کیمیای سعادت جلد اول و جلد دوم به عمل آمده است.

فصل ششم : شمه ای درباره سعدی و تقابل عقل و عشق در رساله عقل و عشق سعدی مد نظر قرار گرفته است و سپس مقایسه ، نتیجه گیری و منابع و مآخذ را آورده ایم.

۸-۱- روش کار و تحقیق

روش کار در این پایان نامه کتابخانه ای و فیش برداری است که بعد از مطالعات کلی صورت گرفته است. در متن اصلی هر کدام از موضوعات کلی « عقل و عشق » بعد از تعریف از لغت نامه ، به دسته مضمون های کوچکتر تقسیم می شوند. سپس برداشتی مختصر از ابیات زیر مجموعه مطرح می گردد. و برای هر مضمون کاربردی ، نمونه ابیات و یا به صورت نثر از این سه اثر (دیوان جامی، کیمیای سعادت محمد غزالی، رساله عقل و عشق سعدی ) و یا گاه از اشعار دیگر شعرا ذکر می شود. همراه با جملاتی جهت تبیین هدف سراینده می باشد.

۹-۱- ابزار گردآوری اطلاعات

(­کتابخانه ای­) مطالعه و فیش برداری، گردآوری اطلاعات و سازماندهی آنها.

120,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسى تطبیقى نقش عقل در نظام حقوقى غرب و اسلام
  • مقاله عشق در ادبیات
  • مقاله نقش عشق در آثار سهراب سپهری
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.