تحقیق تحولات سیاسی ولایت کرمانشاهان در دوره صفویه

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق تحولات سیاسی ولایت کرمانشاهان در دوره  صفویه به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۱۰ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع اصلی

۱ –  انصاف پور ، غلام رضا ، تاریخ سیاسی و جغرافیایی مردم کرد .

۲ – افشار ، ایرج ، کرمانشاه و تمدن دیرینه آن ، جلد دوم .

۳ – امینی هروی  ، امیر صدرالدین ، فتوحات شاهی ( تاریخ صفوی از آغاز تا سال ۹۲۰ ه ق  ) ، تصحیح محمدرضا نصیری ، ( دانشگاه تهران ، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ) .

۴ – افوشته ای نطنزی ، محمودبن هدایت الله ، نقاوۀ الاثار ، به اهتمام احسان اشراقی ، سال چاپ ۱۳۵۰ ( شرکت انتشارات علمی و فرهنگی ، ۱۳۷۳ ) .

۵ –  آیینه وند ، صادق ، علم تاریخ در گستره تمدن اسلامی ، ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ) جلد ۱ .

۶ – استنفور ، مایکل ، فلسفه تاریخ : رابطه تاریخ ، فلسفه و علوم اجتماعی ، مترجم حسینعلی نوذری ، انتشارات طرح نو .

۷- اوجلان ، عبدالله ، از دولت کاهنی سومر به سوی تمدن دمکراتیک ، ترجمه رحیم بیگ زاده (پیام نور ، تهران ۱۳۸۳) ، جلد یک

۸– بدلیسی ، شمس الدین ، شرفنامه ، تصحیح ولاد یمیرو لییا مینوف زرنوف ، ( انتشارات اساطیر ، اول ایرانشهر ، ۱۳۷۷ ) .

۹ – بیات ،  عزیزالله ، کلیات جغرافیایی تاریخی ایران ، ( امیر کبیر ، ۱۳۷۳ ) .

۱۰ – بیگدلی ، هرمز ، گذری بر تاریخ باختران (کرمانشاه) از آغاز تا اوایل قاجاریه ، جلد اول .

۱۱ – پارسا دوست ، منوچهر ، شاه اسماعیل اول ، شرکت سهامی انتشار .

۱۲ – تاورنیه ، سفرنامه ، مترجم ، ابوتراب نوذری ، تصحیح دکتر فریدون شیرازی ( سنایی ، ۱۳۶۹ ) .

۱۳ – تاج بخش ، احمد ، تاریخ صفویه ، انتشارات نوید شیراز .

۱۴ – ترکمان ، اسکندر بیگ ، تاریخ عالم آرای عباس ، ( امیر کبیر ۱۳۵۰ ) جلد : دوم .

۱۵ – ثروت ، منصور ، القاص میرزا ، ادبیات بهشتی شماره ۲۰ ( ۱۳۷۵ ) .

۱۶ – جلادت ، بدر خان ، القضیه الکردیه تاریخ کرد و کردستان .

۱۷ – حقی ، اوزون چارشلی ، تاریخ شاه اسماعیل ، تاریخ عثمانی ، ترجمه دکتر وهاب ولی . دفتر مطالعات و تحقیقات فرهنگی .

۱۸ – خواند میر ، امیر محمود ، تاریخ شاه اسماعیل و شاه طهماسب  صفوی ، دکتر محمد علی جراحی ( تهران ۱۳۷۰ ) .

۱۹ – خواند میر ، غیاث ، الدین بن همام الدین الحسینی ، تصحیح دکتر محمد دبیر سیاقی ( کتابفروشی خیام ۱۳۶۲  )  جلد چهارم .

۲۰ – دبیر سیاقی ، سید محمد ، تذکره الملوک ( سازمان اداری حکومت صفوی با تعلیقات مینور سکی بر تذکره الملوک ) ترجمه مسعود رجب نیا ، ( چایخانه سپهر ، تهران ، ۱۳۶۸ ).

۲۱ –دلابی آر ، آلفرد ، سلیمان خان قانونی و شاه طهماسب ، ترجمه ذبیح الله منصوری ( انتشارات تهران ۱۳۷۶ ) جلد اول

۲۲ – روملو ، حسن بیگ ، احسن التواریخ ، تصحیح ، عبدالحسین نوایی ، ( تهران ،  اساطیر )  جلد دوم .

۲۳ –  زکی بیگ ، محمد امین ، زبده تاریخ کرد و کردستان (ترجمه یدالله روشن اردلان ، (توس ۱۳۸۱) جلد دوم .

۲۴ –  روحانی شیوا ( بابا مردوخ ، تاریخ مشاهیر کرد ،  به کوشش محمد ماجد مردوخ ، جلد سوم ) .

۲۵ –   سعیدیان ، عبدالحسین ،  دایرۀ المعارف سرزمین و مردم ایران ، انتشارات کلمه .

۲۶ –   سلطانی محمد علی ،  جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاه ، ( سها ۱۳۷۳ ) جلد اول .

۲۷ – سلطانی محمد علی ، جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاه ( ایلات و طوایف ) مولف ، جلد دوم و سوم .

۲۸ –  شیرازی ،  عبدی بیگ ،  تکلمه الاخبار ، تاریخ صفویه از آغاز تا ۹۸۷ ه ق . تصحیح دکتر عبدالحسین نوایی ( نشر مانی ۱۳۶۹ )

۲۹ –  صفوی ، شاه طهماسب ، تذکره شاه طهماسب ، تصحیح ، کریم فیضی ( قدس ، قم ، ۱۳۸۳ ) .

۳۰ – سیوری ، راجر ، ایران در دوره صفوی.

۳۱ – ظریف الاعظیمی ، علی تاریخ الدول الغریبه العراق ، ( چاپ نهم ۱۳۴۶ ه ق ) .

۳۲ – عماد زاده اصفهانی ، حسین ، تاریخ مفصل اسلام و تاریخ بعد از اسلام ، ( انتشارات اسلام ۱۳۷۰ ) .۳۳ – شکری ، ید الله ، عالم آرای صفوی ( اطلاعات ، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی ۱۳۶۳ ) .

۳۴ – قمی ، قاضی احمد ، خلاصه التواریخ ، به اهتمام احسان اشراقی ، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران ، جلد یک .

۳۵ – قزوینی محمودبن محمود ، آثار البلاد و الاخبار العباد ، مترجم جهانگیر میرزا ( امیر کبیر ۱۳۷۳ ) .

۳۶ – قزوینی ، وحید ، جهان آرای عباسی ، تصحیح سید سعید میر محمد صادق ( پژوهشکده علوم انسانی و مطاعات فرهنگی ۱۳۸۳ ) .

۳۷ – کیهان ، مسعود ، جغرافیای مفصل ایران ( مطعبه مجلس ۱۳۱۱ ) جلد دوم .

۳۸ – لمبتون ، آن . ک . س . ، سیری در تاریخ ایران بعد از اسلام ، ترجمه یعقوب آژند ( امیر کبیر ۱۳۶۳ ) .

۳۹ – منشی قزوینی ، بوداق ، جواهر الاخبار ، مقدمه ، تصحیح و تعلیقات دکتر محسن بهرام نژاد ، ( وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  ۱۳۷۸ ) .

۴۰ – میر احمدی ، مریم ، تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در عصر صفوی ، ( امیر کبیر ۱۳۷۱ ) .

۴۱ – جهانگشای خاقان ، تصحیح الله دتا مضطر ، مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان ( اسلام آباد ۱۴۰۶ ) .

۴۲ – میشروی کرد و کردستان ، ترجمه بخش هایی از آن توسط دکتر رحمت الله علایی ، چاپ بغداد .

۴۳ – مردوخ ، آیت الله ، تاریخ کرد و کردستان ، ۱۲۲۴ ه ش ، جلد دوم .

۴۴ – مینورسکی ، ولادیمیر ، سازمان اداری حکومت صفوی ، ترجمه مسعود رجب نیا ، ( انتشارات زوار تهران ۱۳۳۴ ) .

۴۵ –  نوایی عبدالحسین ، غفاری فرد ، عباسقلی ، تاریخ تحولات سیاسی ، چاپ سوم ( ۱۳۸۳ ) .

۴۶ –  هدایت ، رضا قلی خان ،  تاریخ روضه الصفای  ناصری ، ( اساطیر ۱۳۸۰ ) جلد هشتم .

۴۷ –  ورهرام ، غلامرضا ، نظام حکومت ایران در دوران اسلامی ، ( تهران ، مطالعات و تحقیقات  فرهنگی ۱۳۶۸ ) .

۴۸ –  یاسمی ، رشید ، آیین نگارش تاریخ  ، ( سلسله انتشارات موسسه وعظ و خطابه ، ۱۳۱۶ ) .

 پایان نامه ها

۱-  صفر نژاد ، اکبر ، بررسی ریشه و عوامل ظهور صفویه ، استاد راهنما عباسقلی غفاری فرد ، استاد مشاور عزیزالله ، بیات ، شماره بازیابی ۱۳۷۱۸ – ۵۱ ، ۱۳۷۹ .

۲ – فتحی مقدم ، اردلان ، استاد راهنما عباسقلی غفاری فرد – استاد مشاور صالح پرکاری  تهران ۱۳۸۳ ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی شماره بازیابی ۹۰۷۰  –  ۵۱ .

۳-  کریمی ، علیرضا ، پژوهش بر وزارت شیخ علی خان زنگنه در عصر صفویه .

۴ – وزارت به روزگار صفویه ، استاد راهنما مهدی طبیعی ، استاد مشاور حسین الهی ، مشهد ۱۳۷۸ دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد مشهد شماره بازیابی۱۷۳۲۷ – ۵۱ .

۵ –  ئه حمدی ، قادر ، کورد و میشرو ، چاپی یه که م : سلیمانی ۲۰۰۵ م .

مقالات

۱ – ابریشمی ، عبدالله ، مقاله نقش شاه اسماعیل در شکل گیری تاریخ غرب کشور ، مجله ایران فردا ، شماره ۳۳

۲ – ثروت ، منصور – القاص میرزا . ادبیات بهشتی شماره ۲۰ ( ۱۳۷۵ ) :۵۳  – ۵۹  .

۳ – رحمانی ، تقی ، چگونه باید صفویه را نقد کرد ، ایران فردا ، ش ۳۰ ، ۱۳۷۵ ، ص ۳۱ – ۳۰ .

۴ – نوائی ، عبدالحسین ، رازی در دل تاریخ گوهر . ۱

۵ – نگاهی به نظام اداری ایالتی در اوایل حکومت صفوی ، ترجمه محمد علی رنجبر ، فرهنگ ، شماره ۱۹ ، ( ۱۳۷۵ ) ص ۲۲۳ – ۲۴۶ .

فهرست مطالب

چکیده ۱
مقدمه ۲
کلیات ۳
۱- بیان مسئله و علل انتخاب موضوع پژوهش ۳
۲- اهمیت پژوهش ۴
۳- اهداف پژوهش ۵
۴- روش پژوهش ۵
۵- پیشینه پژوهش ۵
۶- محدودیت های پژوهش ۶
فصل اول : جغرافیایی تاریخی منطقه کرمانشاهان ۷
فصل دوم : بررسی اوضاع سیاسی اجتماعی پادشاهان صفویه ۱۲
شاه اسماعیل اول ۱۲
شاه طهماسب ۲۷
شاه اسماعیل دوم ۳۷
شاه محمد خدابنده ۳۹
شاه عباس اول ۴۲
فصل سوم : حکمرانان کرد دوره صفویه ۴۵
فصل چهارم : بررسی نظام اداری دوره صفویه ۹۰
نظام اداری کرمانشاهان در دوره صفویه ۹۰
وضعیت کلهر در دوره صفویه ۹۵
فصل پنجم : نتیجه گیری ۹۹
منابع ۱۰۳

چکیده

در فلسفه تاریخ نگاری نظریه‌ای است مبنی بر این که مورخ، محصول تاریخ و جامعه است مورخین بر این نظرند که حکومت صفویه درجدال با حکومت عثمانی موجب از هم کسیختگی شرق میانه در برابر غرب شد و می‌گویند اگر از فراز چند قرن به صفویه نگریسته شود مسیر اندیشه و تفکر بطور محوری که درمیرایی  اندیشه در ایران آن زمان صورت گرفته بود و عواقب آن تا زمان حال وشاید تا قرنها بعد نیز آثار آن باقی مانده بوده است دیده می‌شود.

آنها معتقدند که صفویه در ایران به دلیل سابقه تصوف شیعه‌گری، قدرت بزرگ قبیله‌گری وسرانجام شرایط مناسبی که به علت خاطره مثبت مردم از شیعیان علویه به ویژه سربداران، وجود داشت به حکومت رسیدند از سوی دیگر سلاطین ترک عثمانی، همه حکومتهای مسلمان را خراج دهنده خود می‌خواستند. عثمانیها در اوج حضیض تنها درصدد تحکیم موقعیت سران آناتولی بر جهان اسلام اروپای تحت سلطه خود بودند، بنابراین تصادم با امپراتوری عثمانی اجتناب ناپذیر بود اما قبایل سرخ سر(قزلباش) صفویه نه در پی تحقق حقوق مردم در ایران بودند و نه فضایی برای شکوفایی اندیشه به وجود آوردند. ایرانیان وامپراتوریهای آنها عموماً در عصر اختناق اندیشه پوسیده بودند صفویه نیز از همین مدار ضربه خورد صفویه در حساسترین دوران تاریخی جهان حضور داشت و توانست تا حدودی روند کلی جامعه ما را به دوران رونق سیاسی و اقتصادی و نیز رشد هنرهای دستی و صنایع آن روزگار سوق دهد، اما نیروی انتظامی قزلباش و روح جنگاوری آن نیاز به توجیه فرهنگی و ساختار فکری داشت ولی بعلت فقدان این ذهنیت در پادشاهان صفویه این قلمرو به جریانی سپرده شد که از ابتدا به حرکتی محافظه کار و فرقه گرا و صوفی مآبانه سوق داده شد در نتیجه خیلی زود با قدرت به سختگیری و استبداد رای رسید و راه را بر اندیشه خلاق  و مبتکر درکل جامعه بست و اندیشه و ادب را دچار انحطاط کرد صفویه در طی دو قرن حکومت در ایران حتی در دوران اوج رشد اقتصادی اجتماعی خود، ترمز اندیشه و تفکر نو را در ایران کشیدند. اگرچه تعدادی از اندیشمندان ایرانی در دوران طلایی (منظور قرن سوم تا حدود قرن یازدهم) ایرانی در عصر صفویه در اوج میسر گام برمی‌داشتند اما ذهنیت نادرست و ترویج مناسک ورسم مذهبی عوامانه راه را بر اندیشه بستند و با میرایی اندیشه صوفی گرای در رواج صوفی‌گرایی اندیشه، ضربه‌ای جبران ناپذیر بر این سرزمین وارد ساختند با این برداشتها از تاریخ صفویه می‌توان گفت که سازمان اداری وکشوری صفویه چگونه جایگاهی داشته است بخشهای اداری و دیوانی آن در تمام روزگار حکومت صفوی شخص شاه قرار داشت که در روزگار کودکی شاهی جوان و خردسال، نایب السلطنه انجام وظیفه می‌نمود. سپس دولتخانه یا همان دیوانخانه و درگاه و سپس دستگاه مالی و در آخر دستگاه قضایی قرار داشت در آن دوره با توجه به این که شاهان صفوی مشروعیت حکومت خود را همان آغاز با رهبریت مذهبی خویش آشکار کرده بودند، می‌توان گفت که در برخی مراحل شخص شاه در جایگاه روحانی تمامی احکام را صادر می‌کرد اگرچه سرزمین ایران در روزگار صفوی دارای مرزهای دگرگون شونده‌ای بود اما احکام شاهانه با قدرت در ساختار نظام اداری آن لازم الاجرا بود. بخشی از این مرزها مربوط به مرزهای کردستان کرمانشاه و لرستان بود. اینکه ایلات و عشایر آن دیار منجمله کردهای ایران در آن دوره چه نگرشی و ارتباطی با این نظام اداری داشته‌اند پژوهشگران ومحققین و مورخین ایرانی و خارجی . کردها نظرات متفاوتی ابراز داشته‌اند. نگرش متفاوت آنها ساختار نظام و نیز نحوه سر سپردن حکام و توده مردم آن دیار به اداری دوره صفویه ناشی از پیکارهای پی در پی بین افراد و عثمانی و اشغال پی در پی برخی شهرهایی چون مکریان، گروس (بیجار کنونی)، مریوان، شهرزور، سنقر، هرسین، پلنگان، درتنگ، نهاوند، ماهیدشت کرند ( در تاریخ صفویه از آنها نام برده شده است) برای نمونه والی کردستان از خاندان اردلان برگزیده می‌شدند که قرار گاهشان شهر سنه سنندج) بود این کرانه همواره موردیورش قرار می‌گرفت در زمان شاه عباس اول این منطقه بارها صحنه برخوردهای سیاسی بیگانه و ناآرامیهای درونی بود، نتیجتاً نمی‌توانست دارای یک نظام اداری متمرکز و قوی باشد، اما در بخش‌ جنوبی‌تر آن شهرهایی دیگر نیز بودند که در عصر حکومت صفوی، اعتبار ویژه‌ای پیدا کرده بودند و مورد توجه قرار گرفتند که از بین آنها می‌توان شهر کرمانشاه  و کلهر را نام برد که در نوشته‌های روزگار صفوی بیشتر در رابطه با سرزمین مسکونی کردها و عشایر کلهر بدان اشاره شده است اگر چه آن کرانه‌ها در زمان شاه اسماعیل دوم دارای حاکمی آزاد بود، ولی گاهی نیز با شهرهای سنقر و دینور، به عنوان یک حاکم نشین یاد شده است، بنابراین می‌تواند از یک ساختار منسجم‌تر و قویتری از یک نظام اداری نسبت به سایر بلاد کردنشین برخوردار بوده باشد از طرف دیگر عامل مشترک (شیعه بودن) به قوام و تداوم آن اثر بخشیده است. البته نگرش پادشاه‌هان صفوی را در اجرای احکام دولتی و موازین نظام اداری قلمرو‌های تحت حاکمیت خود یعنی کردستان . کرمانشاهان که بافت مذهبی جداگانه‌ای  داشته‌اند متفاوت بوده ودر بسیاری موارد ناهماهنگ بوده است.

دولت صفویه یکی از دولتهای مهم در تاریخ ایران بوده است

به بخشی از تاریخ در غرب ایران و چگونگی  اداره کرمانشاهان در عصر صفویه و رفتار حکومت صفویه با کرد ها مخصوصاً دوایل معتبر کلهر و زنگنه می پردازیم .

ایل کلهر پیش از روی کار آمدن صفویان تا ابتدای حکومت شاه تهماسب اول (۹۸۴  ه ق ) دارای موقعیت تقریباً مستقل یا خود مختار بوده است. که بعدها با دربار صفوی ارتباط پیدا کرده و ۵۰۰ نفر افراد به عنوان« یا ساقی » را آماده خدمت در ارتش صفوی کرده است ایل کلهر از سال (۹۹۸ه ق ) تحت حکومت عثمانی قرار داشت تا اینکه در سال (۱۰۱۲ ه ق ) شاه عباس اول الله وردی خان حاکم فارس را مامور اخراج عثمانی ها از خاک کلهر و تصرف بغداد کرد .همینکه حکومت مرکزی ایران در روزگار شاه اسماعیل صفوی صاحب قدرت و عظمت گردید. اقوام کرد از جمله عشایر زنگنه  که از دیرباز انتظار چنین موقعی را داشتند به همدردی با دولت ایران قد علم کردند و در برابر تجاوزات همسایه غربی همه جا مردانه از حقوق خود و ایران دفاع کردند .

این طایفه در زمان شاه اسماعیل صفوی به مراتب عالی رسید و محسود اقران گردید  . چون از امراء ایشان کسی نماند، فرقه فرقه به خدمت امراء قزلباشیه مبادرت نموده و در عراق و خراسان استخدام گردیدند و بعضی در زمره قورچیان عظام منخرط گشتند .

دولت صفویه مذهب تشیع را که سالها آرزوی شیعیان بود در ایران رسمیت بخشید و ایران را که قبلاً به صورت ملوک الطوایفی اداره می شد به صورت دولتی واحد و یک پارچه درآورد  و این نقطه عطفی در تاریخ ایران بود .

هدف از این تحقیق شناساندن منطقه غرب ایران در دوره صفویه بود

بنابر این کرمانشاهان و کلهر در دوره صفویه اعتبار ویژه ای پیدا کرده بودند که در روزگار صفوی بیشتر در رابطه با سرزمین مسکونی کردها و عشایر کلهربدان اشاره شده است و از یک ساختار منسجم و قوی برخوردار بود

 واژه های کلیدی: دوره صفویه، کرمانشاهان، کلهر، نظام اداری

مقدمه

میل و علاقه به دانستن این که پیش از این چه اتفاق افتاده از خصلت‌های بشری است. انسانها کنجکاو وتیزبین هستند و در پی یافتن علت و معلولی رویدادهای گذشته، دائم در تلاشند. در این پ‍ژوهش به بخشی از این تاریخ در غرب ایران در دوره صفویه می‌پردازیم ، زیرا عصر صفوی مرحله‌ای مهم از حیات فرهنگی مردم ایران را منعکس می‌سازد درمدتی حدود دویست‌وسی‌سال از عمر این سلسله آثار متعددی پدید آمده است اما کمترپژوهشی جامع و بدور از قضاوت ارزشی در این مورد صورت گرفته است. ثبت وقایع و رویدادها یک سویه و تنها ازجانب کاتبان دولتی به رشته تحریر در آمده است. در نتیجه تاریخ واقعی از رویدادها که میراث ‌داران واقعی آن توده‌های زحمتکش می‌باشند بازگو نشده است در این پژوهش تا آنجا که امکان داشته تاریخ مدون دو طرف را بررسی و با مقایسه آنها صاحبنظران این بخش از تاریخ ایران را در جریان آن رویدادهای آن دوره قرار می دهیم

کلیات

الف: بیان مسئله و علل انتخاب موضوع پژوهش:

در تعریف تاریخ گفته‌اند:«تاریخ علمی‌ ‌است که درآن ازحوادث‌زمان‌گذشته‌بشربحث می‌شود.این دانش ازاهم دانش‌هایی است که انسان بدان نیازمنداست زیرا باشناخت امورهمنوعان خود رانیزمی‌شناسد.[۱]»

یاپیرنه درتعریف‌تاریخ گویدکه:«تاریخ عبارت است‌ازداستان رفتار و کردار و دستاوردهای‌انسان‌ها که‌در جوامع زندگی می‌کنند[۲]»

رشید یاسمی در کتاب آیین نگارش تاریخ درتعریف تاریخ چنین اظهار نظر می‌کند:«تاریخ را از دوحیث می‌توان مورد بحث قرار داد:یا از این جهت که علم حوادث گذشته‌حیات بشری است یا ازاین لحاظ که علم قوانین این حوادث است،یعنی قوانینی که مدبّرگذشته و حال وآینده بشرمی‌باشند.در مورد اول،تاریخ به معنای اخص نام دارد و درمورد دوم،فلسفه تاریخ یا علم الاجتماع خوانده می‌شود[۳]

بنابراین می‌توان گفت:تاریخ،پژوهشی علمی است باروش و فن خاص خود،که به بررسی احوال اجتماعات گذشته تطور و نمو وشکوفایی و انحطاط و سقوط آن می‌پردازد.باکسب چنین دیدگاهی،مورخان،تاریخ را بردو نوع تقسیم می‌کرده‌اند.

۱-صادق‌آیینه وند،علم تاریخ درگستره تمدن‌اسلامی،ج۱،تهران،پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی،۱۳۷۷،ص۳۸

۲-مایکل استنفورد،«فلسفه تاریخ:رابطه تاریخ،فلسفه و علوم اجتماعی»،در:فلسفه تاریخ،روش‌شناسی و تاریخنگاری،ترجمه وتدوین حسینعلی نوذری،تهران:انتشارت طرح نو،ص۱۰۹٫

۳-یاسمی رشید،آئین نگارش تاریخ ۱۳۱۶،سلسه انتشارات مؤسسه و عظ و خطا به ،۱۳۱۶ صص ۱۱-۱۲

100,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاریخچه کاروانسراهای آذربایجان در دوره صفویه
  • پایان نامه فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری
  • مقاله ژاپن
  • مقاله جغرافیای ایران
  • مقاله همدان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.