تحقیق بررسی اثرات تربیتی ظلم بر روح و روان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق بررسی اثرات تربیتی ظلم بر روح و روان به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۴۷ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع و مآخذ:

قرآن کریم، ترجمه آیت‌الله مشکینی.

نهج البلاغه، بوستان عطرافشان کلام امیرالمومنین «علیه‌السلام»- سد محمود دشتی.

نهج الفصاحه، مجموعه کلمات قصار حضرت رسول «صلی‌الله علیه و آله و سلم»- ابوالقاسم پاینده.

گناهان کبیره، آیت‌الله سید ابوالحسن دستغیب شیرازی، انتشارات جهان، تهران، ۱۳۹۹ ق.

گناهان کبیره، علی محمد حیدری نراقی، ناشر: انتشارات مهدی نراقی، قم، خیابان شهید محمد منتظری کوچه ۸٫

معراج‌السعاده، ملا احمد نراقی، انتشارات: بوکتاب، نوبت چاپ ۱۳۸۵ ش. ویرایش: کاظم عابدینی مطلق.

فرهنگ واژگان قرآن کریم، شیخ عباس قمی، مترجم: غلامحسن انصاری، ناشر: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، وابسته به موئسسه انتشارات امیرکبیر.

گفتار فلسفی، اخلاق از نظر همزیستی و ارزش‌های انسانی، هیئت نشر معارف اسلامی.

هزار و یک حکایت قرآنی، محمدحسین محمدی، ناشر: انتشارات یار غایب، چاپ: ۱۳۸۶٫

داستان راستان، شهید مطهری، انتشارت: صدرا.

کشف‌الآیات قرآن کریم، سید محمدرضا غیاثی کرمانی، ناشر: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سال چاپ:۱۳۸۶٫

ترجمه تفسیرالمیزان، نویسنده: سید محمدباقر موسوی همدانی، ناشر: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سال چاپ: ۱۳۷۴ ش.

ترجمه تفسیر مجمع‌البیان فی تفسیر‌القرآن، نویسنده: مترجمان، ناشر: انتشارات فراهانی، سال چاپ: ۱۳۶۰٫

تفسیر آسان، نویسنده: محمد جواد نجفی خمینی، ناشر: انتشارات اسلامیه، سال چاپ ۱۳۹۸ ق.

تفسیر نمونه، نویسنده: ناصر مکارم شیرازی، ناشر: دارالکتب الاسلامیه، سال چاپ: ۱۳۷۴ ش.

تفسیر نور، نویسنده: محسن قرائتی، ناشر: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، سال چاپ: ۱۳۸۳ ش.

تفسیر هدایت، نویسنده: مترجمان، ناشر: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، سال چاپ: ۱۳۷۷ش.

فهرست مطالب

مقدمه ۳
تعریف واژه ظلم ۴
آیات ۶
روایات ۱۶
مفاسد ۲۳
ریشه و منشأ ظلم ۲۶
مراتب ظلم ۲۶
اقسام ظلم ۲۶
علاج ظلم ۲۸
تذکرات ۲۹
نتیجه‌گیری ۳۳
منابع و مآخذ ۳۴

چکیده

ظلم عبارت است از تجاوز کردن از حدود خدا و مخالفت کردن آن‌چه را که عقل و شروع تعیین نموده است.

«فَکَأَیِّن مِّن قَرْیَهٍ أَهْلَکْنَاهَا وَهِیَ ظَالِمَهٌ فَهِیَ خَاوِیَهٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَبِئْرٍ مُّعَطَّلَهٍ وَقَصْرٍ مَّشِیدٍ» حج/۴۵

چه بسیار از مجتمع‌های انسانی را که هلاکشان کردیم در حالی که ستمکار بودند پس خانه‌هاشان بر روی سقف فرو ریخته و چه بسیار چاه‌های متروک و کاخ‌های مرتفع و محکم که همه بی صاحب مانده‌اند.

تفسیر نور: نتیجه ظلم، نابودی است و در برابر قهر خدا نه سقفی می‌ماند و نه ستونی.

«وَکَأَیِّن مِّن قَرْیَهٍ أَمْلَیْتُ لَهَا وَهِیَ ظَالِمَهٌ ثُمَّ أَخَذْتُهَا وَإِلَیَّ الْمَصِیرُ» حج/۴۸

و چه بسیار از مجتمع انسان‌ها که مهلتشان دادم در حالی که ستمکار بودند، سپس آن‌ها را به قهر و غضب گرفتم و بازگشت همه به سوی من است.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ …. وَالْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ». بقره/۲۵۴

ای کسانی که ایمان آورده‌اید انفاق کنید ….. و کافران همان ستمکارانند.

تفسیر نمونه:اشاره به این که ان‌ها که انفاق واجب و سایر وظایف دینی و انسانی، خود را بزرگترین سعادت‌ها محروم می‌سازند و این اعمال آن‌هاست که در ان جهان دامانشان را می‌گیرد و خداوند درباره آن‌ها ستمی نکرده است. ثانیاً: افراد کافر به اجتماعشان نیز ستم می‌کنند و اصولاً کفر، سرچشمه قساوت، سنگدلی، مادی‌گری و دنیاپرستی است و این‌ها همه، سرچشمه‌های اصلی ظلم و ستم هستند.

در این مقاله درباره بررسی اثرات تربیتی ظلم بر روح و روان و تعریف و علاج ظلم بحث شده است.

واژه های کلیدی: ظلم، ریشه و منشا ظلم، علاج ظلم،

مقدمه:

اغلب بدبختی‌هایی که دامنگیر فرد یا جامعه می‌شود، همانا آلودگی به گناه و معصیت است. علل و اقوامی که به کلی ساقط شده و از بین رفته‌اند و در تاریخ جز اسمی از آن‌ها باقی نمانده، برای بی‌باکی در گناه و نادرستی بوده است.

گناه صرف‌نظر از خطراتی که برای نظم عمومی و جهات فردی و اجتماعی دارد، اصولاً بزرگترین عامل انحطاط و سقوط انسانیت است. مردم گناهکار هرگز از مزایای افتخارآمیز بشریت و تکامل انسانی برخوردار نیستند زیرا که گناه حجاب نورانیت دل و صفای باطن است. گناهکار قبل از آن که به جامعه یا به شخص خود صدمه وارد کند، شخصیت خود را ساقط می‌نماید و انسانیت خود را می‌کشد کسی که عاشق فضایل انسانی و آزادمردی است باید از پلیدی گناه، مبرا و منزه باشد.

ظلم نیز یکی از گناهان است. تخلق به این صفت رذیله که علامت ناپاکی و پلیدی ضمیر است، اعتماد اجتماعی را از میان می‌برد. مردم را به یکدیگر بدبین می‌کند، امنیت و آزادی را نابود می‌سازد و مردم را به سیه‌روزی و بدبختی سوق می‌دهد. به همین جهت بر آن شدم که در مورد این صفت رذیله، تحقیقی به عمل آورده تا حداقل خط قرمزی باشد برای اعمالی که برای خود پیش می‌فرستم که مبادا پیروی از ظالمان کرده باشم.

از مکافات عمل غافل مشو                         گندم از گندم بروید، جو ز جو

هر چه کشتی در جهان از نیک و بد           حاصلش بینی به هنگام درو

امیدوارم که خداوند متعال مرا در این امر یاری کند.

تعریف واژه ظلم

ظلم نزد اهل لغت و بسیاری از دانشمندان قرار دادن چیزی است در غیر موضع خودش و تحقیق این قرار دادن نابجا گاهی برای کم گذاردن و تفریط است و گاهی به سبب طیاده‌روی و افراط.

مثلاً «آزادی» از نعمت‌های بزرگ خداوند است که به مردم اعطا فرموده است و باید آنان با اندازه‌گیری صحیح و دور از افراط و تفریط از آن برخوردار شوند. پس اگر حکومتی مانند بعضی از زمامداران کشورهای غرب امروز در زمینه آزادی به افراط گرایش یابند و به نام آزادی ناپاکی‌ها و بی‌عفتی‌ها را مجاز اعلام کنند با این عمل به آزادی و ملت خود ستم نموده‌اند و نسل جوان کشور را به سقوط و تباهی سوق داده‌اند. هم‌چنین اگر حکومتی از آزادی صحیح و عاقلانه جلوگیری کند و در مملکت اختناق به وجود آورد مانند بعضی از حکام مستبد که دست نشانده‌ی غربی‌های استعمارگرند او نیز با اعمال مستبدانه خویش به آزادی و به مردم ظلم نموده و سد راه تعالی جامعه شده است و نمی‌گذارد اشیاء و موضع واقعی حوزه استقرار یابد و از افراط و تفریط مصون بماند.[۱]

– ظلم عبارت است از تجاوز کردن از حدود خدا و مخالفت کردن آن‌چه را که عقل و شروع تعیین نموده است.[۲]

– بدان که ظلم در اصل صفت به معنی کار بی‌جا و تعدی نمودن از حد وسط است. ظلم به این معنی جامع همه رذایل است و ارتکاب هر یک از قبایح شرعیه و عقلیه را شامل می‌شود و این ظلم به معنی اعم است. برای ظلم معنی دیگری نیز می‌باشد که عبارت است از ضرر و اذیت رساندن به غیر، از قبیل: کشتن یا زدن، دشنام دادن، غیبت او را کردن یا مالش را به غیر حق تصرف کردن و گرفتن، یا غیر این‌ها از کردار و گفتاری که باعث اذیت غیر باشد و این ظلم به معنی «اخص» است و بیشتر آن‌چه در آیات و اخبار و عرف مردم ذکر می‌شود، مراد همین معنی است. باعث این ظلم اگر عداوت و کینه باشد از نتایج قوه غضبیه خواهد بود و اگر موجب آن حرص و طمع در مال باشد از جمله رذایل قوه‌ی شهویه محسوب خواهد شد. در هر حال به اجماع جمیع طوایف عالم، و به اتفاق همه اصناف بنی‌آدم، ظلم از همه معاصی اعظم، عذاب آن اشد، ندامتش بیشتر و وبال آن بالاتر است.

در مواضع مثکثره در قرآن بر ظالمین لعن شدید شده، همین آیه برای طایفه ظالمان کافیست. « وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا یُؤَخِّرُهُمْ …. وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاء».[۳] یعنی گمان مکن که پروردگار از اعمال ظالمان و ستمکاران نه چنین است و این مهلتی که به ایشان داده شده به جهت آن است که ندای آن‌ها را به روزی اندازد که در آن چشم‌ها به کاسه سر می‌جهد و همه مردمان در آن روز شتابان خواهند بود یعنی از حیوانی آرام و سکون نخواهند داشت و به هر طرف خواهند دوید و چشم‌هاشان باز خواهد ماند و قدرت ندارند که چشم‌های خود را به هم گذارند و دلهایشان از شدت خوف پریده خواهد بود و از عقل و هر چیزی خالی خواهد بود.

مکن بد، که بدبینی ای یار نیک!                                      که ناید ز تخم بدی بار نیک.[۴]

– ظلم، این کلمه در اصل به معنای بی‌جا و در غیر محل نهادن چیزی است. «أمّا مَن ظَلَم فَسَوفَ نُعَذَّ بُه» کهف/۸۷٫[۵]

– آزار دیگران به قتل و زدن و تهمت، غیبت و یا گرفتن مال آنان به زور و غلبه از طریق دزدی، قصد و ایجاد خسارت مالی با آبرویی به گفتار یا رفتار نسبت به دیگران.

– تصوف و تجاوز غیرمجاز به حقوق دیگران و تعدی از حق.

گناهان کبیره، علی محمد حیدری نراقی، ص ۱۸۵-۱۸۶٫٫[۱]

 گناهان کبیره، دستغیب، ص ۳۸٫٫[۲]

 ابراهیم، آیه ۴۲ و ۴۳٫٫[۳]

 معراج‌السعاده، ملا احمد نراقی، ص۴۲۰٫٫[۴]

فرهنگ واژگان قرآن کریم، شیخ عباس قمی.. [۵]

45,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله آثار و عواقب و راههای مقابله با ظلم
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.