تحقیق آلودگی هوا

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق آلودگی هوا به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۳۴ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه ۱
ترکیبات جو ۱
ارتفاع و ساختار جو ۲
تاثیر فعالیت های انسان بر وضعیت جو ۵
آلاینده های گازی شکل ۵
آئروسلها ۸
آیا هوا با کمبود اکسیژن مواجه خواهد شد؟ ۹
آیا دمای کره زمین افزایش خواهد یافت ۹
آلودگی هوا ۱۱
هوای غیر آلوده ۱۱
منشاء و ماهیت آلاینده های هوا ۱۴
هوای آلوده ۱۴
آلودگی هوا ۱۵
کربن منوکسید ۱۶
اهمیت co ناشی از فعالیت های انسان ۱۸
شیمی تشکیل co 19
غلظت و توزیع co 21
اثرات co روی انسان ۲۲
اکسید های نیتروژن ۲۳
منابع اکسید های نیتروژن ۲۴
اکسید های نیتروژن به عنوان آلوده کننده ها ۲۶
شیمی تشکیل NOX 26
چرخه نوری NO2 29
اثرات NOX 30
کنترل آلودگی NOX 31
اندازه گیری NOX 34
هیدروکربن ها و اکسیدان های فتو شیمیایی ۳۴
هیدروکربن ها ۳۵
منابع هیدروکربن ها ۳۸
تشکیل اکسیدانهای فتوشیمیایی ۴۰
غلظت هیدروکربن ها و اکسیدان ها فتوشیمیایی ۴۲
اکسیدهای سولفور ۴۶
منابع سولفور اکسیدها ۴۶
شیمی تشکیل soX 49
ذرات معلق ۵۱
ترکیب شیمیایی ذرات معلق ۵۴
اثرات ذرات معلق بر روی مقدار کل اشعه خورشیدی ۵۸
کنترل انتشار ذرات معلق ۵۹
ذرات معلق آلی ۶۲
آلاینده های معدنی مختلف ۶۳
بوها ۶۶
تاثیر روی انسانها ۶۷
تاثیر روی حیوانات ۷۲
ثمر بخشی درختان در تقلیل میزان سرب ۷۷
اثر درختان روی سایر عوامل آلاینده ۷۸
آلودگی هوا بوسیله ایروسل ها ۷۹
استفاده از گیاهان به عنوان بیواندیکاتور ۸۳
اثر آلاینده های شیمیایی هوا روی گیاه ۸۹
آلاینده های هوا ۹۱
علائم قابل رویت ۹۵
تیپ های کلی صدمات ۹۹
مرگ سلول ها و نکروتیک شدن برگها ۱۰۰
کلروز و سایر تغییر رنگها۱۰۰
رشد غیرطبیعی گیاهان۱۰۲
شناخت اثرات مواد آلاینده۱۰۳
اثرات غیر قابل رویت۱۰۵
۱-رشد محصول۱۰۵
۲- اثرات الاینده ها بر روی پروسه های بیوشیمیائی و فیزیولوژیکی۱۰۷
بازدهی محصول۱۱۱
اثرات آلاینده های هوا روی جمعیت های گیاهی وجوامع۱۱۲
بخش ترجمه۱۱۴

چکیده

به طور کلی، آلاینده چیست؟ هر گاه ماده ای با تراکمی بیشتر از تراکم متداولش در فضا- که غالبا مقدار بسیار ناچیزی است- یافت شود، به آن آلاینده گویند. موارد گاز کربونیک، اکسیدهای نیتروژن، اوزون، و امونیاک که از سازاهای عادی فضای غیر آلوده اند استثنا هستند. اما به متان، آمونیاک و هیدروژن سولفید را تولید می کند. اکسیدهای نیتروژن(N20,NO,NO2) توسط تخلیه بارالکتریکی در طی رعد و برق تولید می شوند. و نیز چندین تن کربن منوکسید توسط آتش سوزی جنگلها به وجود می آید.

اضافه شدن هر ماده ای تا حدی خواص فیزیکی و شیمیایی هوای تمیز را تغییر می دهد. بنابر این چنین موادی به عنوان آلوده کننده هوا در نظر گرفته می شوند.

آلوده کننده ها معمولا به عنوان موادی که باعث تاثیرات قابل توجهی برای بشر، حیوانات، نباتات یامواد بشوند طبقه بندی میگردند. بر این اساس تقریبا هر ماده طبیعی یامصنوعی که بتواند از هوا بدست آید به عنوان آلوده کننده طبقه بندی می شود. چنین موادی به صورت ذرات جامد قطرات مایع، گازها و یا مخلوطی از این اشکال هستند. اکثر مشکلات آلودگی هوا به تنوع انواع مختلف آلوده کنند ه ها در شکلهای گوناگون مربوط می گردد.

محض آنکه مثلا تراکم گاز کربونیک بیش از تراکم متداول آن که از لحاظ حجمی در حدود ۳۰۰ قسمت در میلیون است، برسد می توان ان را به عنوان یک ماده آلوده تلقی کرد. آلاینده ها دارای سه منبع اصلی هستند که عبارتند از اجاقهای خانگی، کوره های صنعتی و مواد نشر یافته از آنها، و بالاخره گازهای خارج شده از لوله اگزوز وسایل نقلیه موتوری.

تمام این منابع مواد متعددی پخش می کنند که از بین آنها تاکنون بالغ برصد ماده شناسایی شده و شامل مواد زیر است:

-گازها و بخارات ترکیبات بسیار متنوع معدنی و آلی، مانند اکسید های گوگرد، نیتروژن، و غیره یا ئیدروکربورهای چرب (آلیفاتیک) و معطر(آروماتیک) اسیدها، بازها، فنول ها و غیره.

ذرات جامد یا حبابهای مایع تشکیل شده از ائروسول هایی که ریزترین ذره آن دارای ابعاد حداقل ۳% میکرو میلی متر است و می تواند به صورت ائروسول باقی بماند و به ۲۰ میکرومیلی متر یا بیشتر هم (برای ذراتی که فورا روی زمین قرار می گیرند) برسد.

پنج نوع از مواد که به عنوان آلوده کننده های عمده هوا شناخته شده اند و باعث بوجود آمدن بیش از ۹۰% از عوامل آلودگی هوا می شوند عبارتند از:

کربن منواکسیدco

اکسیدهای نیتروژن Nox

هیدروکربن ها HC

اکسیدهای سولفور Sox

ذرات معلق

واژه های کلیدی: آلودگی هوا، جو، کربن منواکسیدco، اکسیژن، آئروسلها، آلاینده ها

مقدمه:

ترکیبات جو

هوا مخلوطی از گازهای مختلف است. گرچه جو زمین ظاهراً به دلیل ماهیت گازی شکل خود بی وزن به نظر می رسد، اما دارای جرمی به مقدار ۱۰۱۴×۶/۵ تن می باشد. به استثنای بخار آب، نسبت اختلاط گازهای تشکیل دهنده هوا تا ارتفاع ۶۰ کیلومتری نسبتاً ثابت است. حدود ۹۹ درصد حجم هوای زمین را دو گاز ازت و اکسیژن تشکیل می دهد که ازت با ۷۸ درصد، پیکره اصلی جو زمین است، بعد از آن اکسیژن قرار دارد، و سایر گازها فقط یک درصد را شامل می شوندو جدول  گازهای تشکیل دهنده جو را در یک هوای خشک (بدون بخار آب و آلاینده ها) به صورتهای حجمی و جرمی نشان می دهد که معمولاً تقسیم بندی حجمی آن متداولتر است. اگر سهم بخار آب موجود در جو را نیز در این تقسیم بندی دخالت دهیم، این نسبتها ثابت نخواهد بود زیرا دمای طبقات پایین جو همیشه در حال تغییر است و با رسیدن دما به نقطه میعان و تبدیل بخار به مایع، درصد حجمی بخارآب در جو تغییر خواهد کرد. گرچه وزن مولکولی بخار آب از وزن سایر عناصر تشکیل دهنده جو کمتر است، با این وجود بخار آب عمده در لایه های پایین جو متمرکز می باشد. بیشترین مقدار بخار آب در لایه مجاور سطح زمین است و با افزایش ارتفاع، به سرعت از میزان آن کاسته می شود. وجود بخار آب در نزدیکی سطح زمین: اولاً به دلیل وجود اقیانوسهاست که منبع اصلی تأمین آن است؛ و ثانیاً سرد بودن لایه های فوقانی جو که مانع از نفوذ بخار آب می شوند.

جالب است بدانیم که مقدار دی اکسید کربن موجود در جو زمین در طول قرن گذشته افزایش پیدا کرده است. بخشی از این افزایش به دلیل مصرف زیاد سوختهای فسیلی است که نتیجه آن آزاد شدن گاز CO2 است.

علاوه بر ترکیبات دائمی جو که اشاره شد، جو زمین حاوی مواد معلق گوناگون مانند ذرات نمک، گرد و غبار و قطرات بسیار کوچک آب نیز می باشد که نباید آنها را جزء ترکیبات گازی جو به حساب آورد. اما نقش این مواد، بخصوص قطرات کوچک آب را نیز نمی توان نایده گرفت.

جدول۱ – ترکیبات حجمی و جرمی هوای خشک

نوع گاز درصد حجمی درصد جرمی
ازت

اکسیژن

آرگون

دی اکسید کربن

۰۸۴/۷۸

۹۴۶/۴۰

۹۳۴/۰

۰۳۳/۰

۵۱/۷۵

۱۵/۲۳

۲۸/۱

۰۴۶/۰

ارتفاع و ساختار جو

جو زمین، پوشش عظیم گازی شکل است که اطراف کره زمین قرار گرفته و حتی در سطح آن نیز نفوذ نموده است. هر مقدار از سطح زمین دور شویم از غلظت هوا کاسته می شود. بطوری که غلظت هوا در لایه های انتهایی آنقدر کم می شود که بالاخره بطور غیر محسوسی با جو خورشید در هم می آمیزد. در ابتدا کاهش غلظت هوا بسیار سریع است بطوری که ۵۰ درصد جرم هوا در ارتفاع کمتر از ۵/۵کیلومتری سطح زمین قرار دارد و نیمی از آنچه باقی می ماند نیز در ۵/۵ کیلومتر دوم متمرکز است. به عبارت دیگر سه چهارم جرم هوا در ارتفاع کمتر از ۱۱ کیلومتری سطح زمین پراکنده است. افزایش غلظت هوا در نزدیک سطح زمین یکی به دلیل جاذبه و دیگری فشاروارده از سطوح بالاتر جو است.

120,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله آلودگی هوای تهران و آثار مخرب آن بر جامعه
  • مقاله آلودگی خاک
  • مقاله آلودگی آب آلودگی هوا
  • مقاله ذرات معلق
  • مقاله آلودگی هوا
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.