مقاله شیوه فرزند پروری بامریند

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله شیوه فرزند پروری بامریند

تعداد صفحات:۳۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

شیوه های فرزندپروری [۱]یکی از سازه های جهانی است که بیانگر روابط عاطفی و نحوه ارتباط کلی والدین با فرزندان است وعاملی مهم برای رشد و یادگیری کودکان به شمار می‌آید(دارلین،  و ستین برگ، ۱۹۹۳).

دیانا بامریند[۲] (۱۹۷۳،‌ ۱۹۷۵، ۱۹۸۰،‌ ۱۹۹۱) در یک سلسله مطالعات برجسته با مشاهده‌ی تعامل‌های والدین با فرزندان اطلاعات فراوانی در زمینه‌ی سبک‌های فرزندپروری(سبک والدین) به دست آورد. وی دریافت که سبک والدین انواع مختلفی دارد و طیفی از پذیرندگی[۳]– توقع[۴] را شامل می‌شود (بامریند، ۱۹۹۱). توقع داشتن یعنی این‌که تا چه اندازه والدین خواسته‌های خود را برای فرزندانشان وضع کرده و بر آن‌ها اعمال می‌کنند و پذیرندگی به این معنی است که تا چه اندازه آن‌ها با فرزندانشان گرم بوده،‌ آن‌ها را می‌پذیرند و به آن‌ها تعهد دارند.

تاثیر خانواده در رشد همه جانبه کودک ار لحظه تولد آغاز شده وبا قدرت وفراگیری خاصی آشکار می شود ودر سراسر زندگی باقی می ماند.روابط صحیح ومتعادل والدین وفرزندان یکی از عوامل موثر در سلامت وبهداشت روانی آنان است. تحقیقات نشان می دهند که در بین عوامل مختلفی که در پرورش وشخصیت سالم در کودکان و نوجوانان موثرندتاثیر متقابل کودک ووالدین و نحوه برخورد وارتباط والدین وکودک از مهمترین وبنیادی ترین عوامل محسوب می شود. (نوابی نژاد،۱۳۷۰)

 

واژه های کلیدی: شیوه های فرزندپروری، طبقه بندی شیوه های فرزندپروری، ابعاد شیوه های فرزندپروری، مهارت‌های فرزندپروری،پیامدهای شیوه های فرزندپروری

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
شیوه فرزندپروری و تعاریف آن ۶
تاریخچه شیوه های فرزندپروری ۷
طبقه بندی انواع شیوه‌های فرزندپروری ۸
الف) والدین مقتدر ۱۳
ب) والدین استبدادی ۱۴
ج) والدین آسان‌گیر(آزاد گذار) ۱۵
مقایسه والدین افراطی (زیاد رو) و والدین مسامحه کار (سهل‌انگار) ۱۶
ابعاد شیوه های فرزندپروری ۱۸
مهارت‌های فرزندپروری ۲۰
تأثیر شیوه های فرزندپروری ۲۲
عوامل مؤثر بر شیوه‌های فرزندپروری ۲۳
پیامدهای شیوه‌های فرزندپروری ۲۳
فهرست منابع ۲۵

 منابع

نوابی نژاد، شکوه (۱۳۷۰) “سه گفتار درباره راهنمایی و تربیت فرزندان”، چاپ اول تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

غنی آبادی، خدیجه سادات (۱۳۸۰).” شیوه های تربیتی” . ماهنامه روانشناسی امروز برای بهتر  زیستن،شماره ۱۳٫

اسعدی، محمد (۱۳۸۵). “رابطه بین زمینه اجتماعی – فرهنگی با شیوه تربیتی والدین، موفقیت تحصیلی، و سبک یادگیری فرزندان”. فصلنامه اندیشه و رفتار. سال ۱۲. شماره ۱

شعاری نژاد ، علی اکبر ۱۳۷۶ ( درآمدری در روانشناسی انسان ) ، تهران ، انتشارات آزاده.

سیف درخشنده، سعید. (۱۳۸۴). رابطه ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسه ای با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران

شعاری نژاد، علی اکبر (۱۳۷۵). “فرهنگ علوم رفتاری”. چاپ دوم. تهران، انتشارات امیرکبیر  شعاری نژاد، علی اکبر (۱۳۷۵). “فرهنگ علوم رفتاری”. چاپ دوم. تهران، انتشارات امیرکبیر

برجعلی، احمد (۱۳۷۸). “تأثیر سازگاری و الگوهای فرزندپروری والدین بر تحول روانی – اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران” . پایان نامه دکترای روانشناسی دانشگاه علامه.

رضایی، محمد (۱۳۷۵).” بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری مادران با بلوغ اجتماعی دانش آموزان مدارس راهنمایی منطقه ۶ تهران در سال تحصیلی ۱۳۷۴-۷۵″ . پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران.

باقری ، مسعود (۱۳۷۲).” بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با انگیزه پیشرفت و رابطه اخیر با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره راهنمایی اهواز”. پایا ن نامه کارشناسی ارشدروانشناسی  تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.

هترینگتون، پارک (۲۰۰۴) .”روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر”. ج دوم، ترجمه جواد طهوریان مجید نظری نژاد (۱۳۷۳).چاپ اول. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

مقدمه

خانواده سالم‌ترین و بهترین راه جهت برآوردن نیازهایآدمی می‌باشد، یکی از مهم‌ترین نقش‌های خانواده بقای نسل، تربیت فرزندان سالم و کارآمد و مفید برای جامعه است و هرگونه موفقیت و فراز و نشیبی که در خانواده به وجود می آید و یا هر نقصان و کاستی که بر خانواده تحمیل می شود در وهله اول اثرات مستقیمی بر فرزندان خواهد گذاشت (شمس، ۱۳۷۷).

مطالعه روابط والدین و کودک، یکی از بحث‌های علم روانشناسی را تشکیل می‌دهد، روابط بین کودکان و سایر اعضای خانواده را می‌توان به عنوان نظام یا شبکه ای از بخش‎هایی دانست که در ارتباط متقابل با یکدیگرند. والدین ممکن است هم فرزند خودشان را دوست بدارند و هم این که آن ها را طرد کنند، و یا این که در عین دوست داشتن آن ها، در انضباط نیز سخت گیری نمایند. پاسخ کودک نیز صرفاً به یک جنبه از رفتار والدین یا شخصیت آن ها ارتباط پیدا نمی کند، بلکه تحت تأثیر ترکیبی از عوامل مختلف است (اسفندیاری ،۱۳۷۹).

اسمارت[۱] (۲۰۰۱)، در پژوهشی دریافته است که چگونگی تعامل والد- کودک اغلب به عنوان پیش بینی کننده‎ای برای مشکلات رفتاری کودکان می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد. تعامل‌هایی که معمولاً همراه با خصومت متقابل، بدبینی، کنترل بیش از حد و خشونت هستند در بسیاری از آسیب شناسی‎‌های دوران کودکی دخالت دارند(هالنستین، ۲۰۰۱).

پژوهش‎های متمرکز بر عوامل والدین عموماً فرزندپروری را هم، در پرتو سبک‌های فرزندپروری جهانی (برای مثال، مقتدر، مستبد، سهل گیر )، و هم رفتارهای خاص والدینی (مانند شیوه های برقرارینظم )، مفهوم سازی نموده اند. و هم چنین دارلینگ[۲] و استین برگ[۳] (۱۹۹۳)، مدل نظری ارائه داده اند که در آن، سبک فرزندپروری از طریق تعدیل ارتباط بین رفتارهای والدینی و پیامدهای رفتاری، تأثیر غیرمستقیم روی این پیامد ها داشت (سامروف[۴]، ۲۰۰۴).

 شیوه فرزندپروری و تعاریف آن

اصطلاح فرزندپروری از ریشه پریو (pario) به معنی “زندگی بخش” گرفته شده است. منظور از شیوه‌های فرزند پروری، روش هایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار می‌گیرند و بیانگرنگرش‌هایی است که آن‌ها نسبت به فرزندان خود دارند و هم‌چنین شامل قواعدیاست که برای فرزندان خویش وضع می‌کنند. ولی باید پذیرفت که رفتارهای فرزند پروری به واسطه فرهنگ، نژاد و گروه های اقتصادی تغییر می‌کند( اسعدی، و همکاران،۱۳۸۵,ص ۶۷).

بامریند(۱۹۹۱)،فرزندپروری، شیوه تربیتی اعمال شده از سوی والدین است، که شامل مجموعه رفتارهای متعدد و گوناگون طبیعی و بهنجار می باشد که والدین به منظور کنترل کردن و اجتماعی نمودن کودک از آن استفاده می کنند، دو نکته مهم در این تعریف وجود دارد، اول این که شیوه تربیتی به معنی توصیف وتبیین رفتارهای متعدد و گوناگون، اما بهنجار وطبیعی والدین است، به عبارت دیگر رفتارهای نامناسب و نادرست والدین که می توان نمونه‌های آن را در خانواده‌های آشفته و پریشان یا بیمار یافت، شامل نمی گردد. دوم این که، شیوه ی تربیتی بهنجار و طبیعی حول محور مسأله کنترل متمرکز است. واضح است که والدین در زمینه کنترل اجتماعی ساختن کودک و گسترۀ عملکرد خود با یکدیگر تفاوت دارند. اما با وجود همه تفاوت‌ها نقش اصلی همه والدین، تأثیرگذاری و آموزش و کنترل کودک است (غنی آبادی ،۱۳۸۰,ص۱۲).

مک کوبی و مارتین (۱۹۸۳)، شیوه فرزندپروری را دارای دو مؤلفه مهم دانستند: ۱- پاسخ دهی والدین ۲- توقع والدین

پاسخ دهی والدین: به موضوعی اشاره می کند که والدین تا چه اندازه خود را با رفتارهای کودکان خود وفق می دهند و به ارضای نیازها و تقاضا وجود را در کودک پرورش می دهند، چنین فرایندی از طریق شناخت والدین از کودک و خصوصیات وی انجام می پذیرد(بامریند، ۱۹۹۱).

توقع والدین: اشاره می کند به درجه ای که والدین انتظارات و درخواست‌های از فرزندان خود دارند ، و به رفتار مسئولانه اشاره می کند. این والدین معیارهای زیادی برای فرزندان تعیین می کنند و انتظار دارند فرزندان به آن ها دست یابند(استانبرگ، ۱۹۹۳,ص۷۵).

هلر[۵] و میلر[۶](۱۹۹۹)، فرزندپروری خوب کاری دشوار، اما رضایت بخش است. والدین همیشه مقتدر، سهل‌گیر و استبدادی نیستند. اما والدین تمایل دارند، بیشتر از یک شیوه استفاده کنند(برجعلی ۱۳۷۸,ص۱۷). الگوی تعامل با تک تک فرزندان و جوی که به وسیله شیوه‌های فرزندپروری در خانه ایجاد می‌شود، می‎تواند ویژگی‌های ذاتی کودکان را تضعیف یا تقویت کند. هم‌چنین، آن چه که والدین به وسیله الگوه‌های خود در مورد ارزش های اخلاقی و مذهبی به فرزندان آموزش می دهند، کمک می‌کند تا آن‌ها حتی در برابر تمایلات زیستی یا تأثیرات همسالان انتخاب عاقلانه داشته باشند.در نهایت، والدین می توانند با فراهم آوردن فرصت‌هایی که محاسن فردی کودکان را تقویت می کند در شخصیت کودک تفاوت ایجاد کند. شیوه فرزندپروری، روش‌های که والدین در برخورد با فرزندان خود اعمال می کنند و در شکل گیری رشد و تکامل کودک در دوران کودکی و خصایص بعدی شخصیت و رفتار تأثیر فراوان و عمیقی دارد. مثلاً طرد کودک با فقدان ارتباط معنادار بین کودک و مادر سبب پیدایش و اختلال شخصیت می شود( شعاری نژاد، ۱۳۷۶,ص۸۹).

 

[۱]-Esmart.E,S

[۲]-Darling .D,S

[۳]-Astinbergh. A,E

[۴]– Samerof.S,G

[۵]-Haller.H,K

[۶]-Miller.M,L

[۱]– Children reading practices

[۲]. Baumrind,D

[۳]. Responsiveness

[۴]. Demandingness

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله شیوه های فرزند پروری
  • مقاله فرزند پروری و سبک های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.