مقاله رضایت از زندگی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رضایت از زندگی

تعداد صفحات:۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بهزیستی ذهنی[۱] یکی از نگرانی‌های اساسی بشر است (استیل، اشمیت و شولتز[۲]،۲۰۰۸). سازه‌ی  بهزیستی و به تبع آن رضایت از زندگی به عنوان یکی از سازه‌های روان شناسی مثبت که هم به لحاظ رابطه با دیگر سازه‌ها و هم به لحاظ نقشی که در تبیین بسیاری از پیامدهای رفتاری – هیجانی دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است (حجازی و همکاران، ۱۳۹۲). رضایت از زندگی، از شاخص‌های مهم و سازنده‌ی  کیفیت زندگی است و نگرش فرد و ارزیابی عمومی نسبت به کلیت زندگی خود و یا برخی از جنبه‌های زندگی، مانند زندگی خانوادگی و تجربه‌ی  آموزشی است (لوکاس و اسمیت[۳]، ۱۹۹۹؛ به نقل از مرادیان فرد، ۱۳۹۲).

توجه اولیه به رضایت از زندگی، در سال ۱۹۹۸ توسط مارتین سلیگمن صورت گرفت. او روان شناسان را به پربارتر و رضایت‌بخش‌تر کردن زندگی درمانجویان دعوت کرد (سلیگمن و سیکزنت میهالی، ۲۰۰۰)؛ تا جایی‌که امروزه روان‌شناسان توجه زیادی به مفهوم رضایت از زندگی دارند.

همه‌ی  جوامع خواستار ارتقای کیفیت زندگی، سعادت و سلامت روان شناختی اعضای خود هستند. برای رسیدن به این خواسته باید تا جایی که ممکن است عوامل تأثیر گذار بر سلامت، بهداشت روان و رضایت از زندگی را شناخت. چرا که به گفته‌ی  داودی، مزارعی کاسکانی و مهرابی‌زاده هنرمند (۱۳۹۲) یکی از شاخص‌های مهم بهداشت روان، میزان رضایت از زندگی است.

رضایت از زندگی یک مفهوم ذهنی و منحصر به فرد برای هر انسان است که جزء اساسی بهزیستی ذهنی را تشکیل می‌دهد و عمومأ به ارزیابی‌های شناختی یک فرد از زندگی خود اشاره دارد. این مفهوم شامل یک ارزیابی کلی از زندگی بوده و فرایندی مبتنی بر قضاوت فردی است. در این روند، مقایسه‌ای بین ملاک‌های فرضی شخص با زندگی واقعی‌اش صورت گرفته و هر چه واقعیت زندگی با این ملاک‌های فرضی نزدیک به هم باشند، فرد احساس رضایت بیشتری از زندگی می‌کند (دلاهایج و همکاران،۲۰۱۰).

تجربه شادکامی و رضایت از زندگی هدف برتر زندگی به شمار می‌رود و احساس غم و ناخرسندی اغلب مانعی در راه انجام وظایف فرد شمرده می‌شوند (آناس[۴]، ۱۹۹۳، به نقل از بیانی، ۱۳۸۶). رضایت‌مندی نوجوانان و جوانان از زندگی زمینه‌ساز گسترش رضایت آنان به حوضه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. پژوهش‌های انجام شده در زمینه رضایت از زندگی در بین نوجوانان نشانگر آن است که رضایت از زندگی و تلقی مثبت از زندگی در گروه سنی دانش‌آموزان کاملأ متفاوت از بزرگسالان است و مستلزم مؤلفه‌های ویژه این گروه سنی است (زکی، ۱۳۸۶).

از طرفی در خصوص رضایت از زندگی باید خاطرنشان ساخت که انسان موجودی هدفمند است و همیشه در پی ارزیابی از وضعیت زندگی می‌باشد و تا زمانی که به آنچه که می‌خواهد دست نیابد و یا حرکت موفقی به سوی هدفش نداشته باشد، احساس رضایت نمی‌کند.

 

واژه های کلیدی: بهزیستی ذهنی ،رضایت از زندگی، عوامل مرتبط با رضایت از زندگی، رویکردهای نظری رضایت از زندگی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
آغاز توجه به بهزیستی ۸
تعریف بهزیستی ۹
ابعاد مختلف بهزیستی از نظر ریف ۹
تعریف رضایت از زندگی ۱۰
عوامل مرتبط با رضایت از زندگی ۱۲
عوامل همبسته با رضایت از زندگی از دیدگاه وجودی ۱۳
عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر رضایت از زندگی ۱۴
رضایت از زندگی و نوجوانی ۱۵
رویکردهای نظری رضایت از زندگی ۱۶
۱-رویکرد لذت‌گرا و فضیلت گرا ۱۶
۲-نظریه‌ی بافتی یا موقعیتی ۱۷
۳-نظریه سازگاری ۱۷
۴-نظریه‌ی هدف ۱۸
۵-نظریه خودمختاری بهزیستی روانی ۱۹
۶-رویکرد روان‌شناسی اجتماعی ناآشکار ۱۹
تحقیقات انجام شده درباره رضایت از زندگی ۲۰
فهرست منابع ۲۴

منابع

زکی، محمدعلی (۱۳۸۶). اعتباریابی مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانش‌آموزان، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۲ (۱)، ۸۸- ۱۰۲٫

بیانی، علی‌اصغر و همکاران (۱۳۸۶). اعتبار و روایی مقیاس رضایت از زندگی. فصلنامه روان‌شناسان ایرانی، ۳ (۱۱)، ۱۱۲- ۱۲۰٫

ازکمپ، استوارت (۱۳۷۰). روانشناسی اجتماعی کاربردی. ترجمه فرهاد ماهر، تهران: انتشارات آستان قدس رضوی.

بیانی، علی‌اصغر؛ محمد کوچکی، عاشور و گودرزی، حسنیه. (۱۳۸۶). اعتبار و روایی مقیاس رضایت از زندگی (SWLS).  فصلنامه روان شناسان ایرانی. سال سوم. (۱۱). ۲۶۵-۲۵۹٫

ازکمپ، استوارت. (۱۳۸۶). روان‌شناسی اجتماعی کاربردی. ترجمه فرهاد ماهر. تهران: به نشر. (سال انتشار به زبان‌اصلی وجود ندارد).

اینگلهارت، رونالد (۱۹۹۴). تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته صنعتی. ترجمه مریم وتر. تهران: انتشارات امیر کبیر.

حجازی، الهه؛ صادقی، ناهید و شیرزادی‌فرد، میثم. (۱۳۹۲). رابطه باورهای اساسی و ادراک از روابط والدینی با بهزیستی ذهنی دانش‌آموزان.  فصلنامه روان‌شناسی مدرسه. ۲(۴). ۶۱-۴۳٫

میکائیلی، نیلوفر؛ افروز، غلامعلی و قلیزاده، لیلا. (۱۳۹۱). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه. ۱(۴). ۱۰۳-۹۰٫

میکائیلی، نیلوفر؛ گنجی، مسعود و طالبی جویباری، مسعود. (۱۳۹۰). مقایسه تاب‌آوری، رضایت زناشویی و سلامت روانی در والدین با کودکان دارای ناتوانی‌های یادگیری و عادی. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری. ۲(۱). ۱۳۷-۱۲۰٫

شهبازی، مریم. (۱۳۹۳). اثربخشی آموزش سبک زندگی سالم بر مبنای مدل بهداشت جهانی بر اضطراب مرگ و رضایت از زندگی سالمندان شهر ایلام. پایان‌نامه‌ی  کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.

ابوالقاسمی، عباس. (۱۳۹۰). ارتباط تاب‌آوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانش‌آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. فصلنامه مطالعات روانشناختی. ۳(۷). ۱۵۱-۱۳۱٫

مقدمه

روان‌شناسی در آغاز، بیشتر بر هیجان‌های منفی تمرکز داشت؛ اما در قرن ۲۱ متوجه این شد که انسان بایستی انرژی عقلانی خود را صرف جنبه‌های مثبت تجربه‌اش کند (سلیگمن و سیکزنت میهالی[۱]، ۲۰۰۰). در دهه‌های اخیر، برخی از صاحب‌نظران توجه خود را به نشانگرهای مثبت بهزیستی[۲] معطوف ساخته‌اند و تلاش می‌کنند تا بحث‌های همگانی و سیاست گذاری‌ها را به سمتی که موجب اعتلای سطح سلامت شود، هدایت کنند (آنتارامین، هوبنر و والیوس[۳]، ۲۰۰۸). سازه‌ی  بهزیستی یکی از سازه‌های مطرح‌شده در حوزه‌ی  روان‌شناسی مثبت[۴] است که به لحاظ رابطه با دیگر سازه‌ها و همچنین به لحاظ نقشی که در تبیین بسیاری از پیامدهای رفتاری – هیجانی دارد از اهمیت زیادی برخوردار است (حجازی، صادقی و شیرزادی‌فرد، ۱۳۹۲).

در همین راستا، رضایت از زندگی[۵]به عنوان جنبه‌ی  مهمی از بهزیستی موردتوجه قرارگرفته است. رضایت از زندگی عبارت است از: ادراک یا احساس کلی مثبت هر فرد، در مورد کیفیت زندگی‌اش (کرسینی[۶]، ۲۰۰۲)؛ که به نتایج حاصل از مقایسه‌ی  اهداف دست‌یافته، با اهداف آرمانی اشاره دارد و شامل تمام گستره و ابعاد زندگی است. در این تعریف، رضایت از زندگی به معنای رضایت از یک موقعیت خاص نیست بلکه به معنای رضایت از تمامی تجارب زندگی است. درواقع، به یک بهزیستی در تمام جوانب زندگی (اجتماعی، اخلاقی و…) اشاره دارد (آرسلان، هموتا و آسلو[۷]، ۲۰۱۰).

رضایت از زندگی در کل، بازتاب توازن میان آرزوهای شخص و وضعیت فعلی اوست. به بیان دیگر هرچه شکاف میان سطح آرزوهای  فرد و وضعیت عینی وی بیشتر گردد، رضایت او کاهش می‌یابد. همچنین عوامل مختلفی از قبیل ثروت، مسکن، امنیت، دوستان، امید، سخت‌گیری، باورهای مذهبی، روابط و مدیریت خانواده، پیشرفت و موفقیت، روابط اجتماعی و تحصیل خودباوری و عزت نفس، به طور کلی سلامت افراد، بر میزان رضایت آن‌ها از زندگی تأثیر می‌گذارد (شانگاکوان، یو و لی[۸]، ۲۰۱۲؛ به نقل از شهبازی، ۱۳۹۳).  مطالعه‌ی  ابوالقاسمی (۱۳۹۰) نشان داد رضایت از زندگی یکی از عواملی است که تحت تأثیر موفقیت و شکست تحصیلی دانش آموز قرار می‌گیرد. همچنین مطالعه‌ی  اسکات، شانن و کارولین[۹](۲۰۰۴) نشان داد دانش آموزانی که رضایت بالایی از زندگی دارند تکالیف درسی خود را بهتر انجام می‌دهند و نیز در انجام دادن تکالیف، بیشتر به توانایی‌های شخصی خود می‌اندیشند تا به شانس و عوامل بیرونی (میکائیلی، گنجی و طالبی جویباری، ۱۳۹۱).

رضایت از زندگی دارای ابعاد گسترده‌ای است که علاوه بر خود فرد، اجزایی نظیر خانواده را نیز در برمی‌گیرد (داینر، سو، لوکاس و اسمیت[۱۰]، ۱۹۹۹). حمایتی که فرد از خانواده دریافت می‌کند، پیش بینی کننده‌ی  معناداری برای رضایت از زندگی اوست (لیزا و شین[۱۱]، ۲۰۰۶).

رضایت از زندگی بیانگر نگرش مثبت فرد نسبت به جهانی است که در آن زندگی می‌کند. اینگلهارت[۱۲] (۱۹۹۸) مفهوم رضایت را این گونه تعریف می‌نماید: احساس رضایت از بازتاب توازن میان آرزوهای شخصی و وضعیت عینی فردی به وجود می‌آید.

ازکمپ[۱۳] (۱۹۹۵)، در تعریف رضایت از زندگی می‌گوید: رضایت بر تجربه شناختی و داورانه‌ای دلالت دارد که به عنوان اختلاف ادراک شده بین آرزو و پیشرفت در زندگی (یعنی تحقق آرزو) تعریف می‌شود. این تعریف طیفی را تشکیل می‌دهد که از ادراک کامروایی تا حس محرومیت را در بر می‌گیرد. این مفهوم با مفهوم خوشحالی که ناظر بر تجربه­ی عاطفی (هیجان و احساسات) می‌شود، تفاوت دارد. رضایت از زندگی، نگرش فرد، ارزیابی عمومی نسبت به کلیت زندگی خود و یا برخی از جنبه‌های زندگی، همچون زندگی خانوادگی و تجربه آموزشی است (دینر، سان، لوکاس و اسمیت[۱۴]، ۱۹۹۹).

رضایت از زندگی یک مفهوم ذهنی و منحصر به فرد برای هر انسان است که جزء اساسی بهزیستی ذهنی را تشکیل می‌دهد و عمومأ به ارزیابی‌های شناختی یک فرد از زندگی خود اشاره دارد. این مفهوم شامل یک ارزیابی کلی از زندگی بوده و فرایندی مبتنی بر قضاوت فردی است. در این روند، مقایسه‌ای بین ملاک‌های فرضی شخص با زندگی واقعی‌اش صورت گرفته و هر چه واقعیت زندگی با این ملاک‌های فرضی نزدیک به هم باشند، فرد احساس رضایت بیشتری از زندگی می‌کند (دلاهایج، گیلارد و وان دام[۱۵]، ۲۰۱۰).

 آغاز توجه به بهزیستی

در چند دهه‌ی  اخیر و با پیدایش رویکرد روان‌شناسی مثبت، تغییرات بسیاری در تحقیقات روان‌شناختی صورت گرفت؛ علاقه به تحقیق در این حیطه افزایش یافت (شوگرن، لوپز، ویماید، لیتل و پرس‌گروو[۱۶]، ۲۰۰۶) و گرایش پژوهش‌ها برای تبیین پدیده‌های روان‌شناختی، به سمت توانایی‌ها و ویژگی‌های مثبت انسان سوق پیدا کرد (حجازی و همکاران ، ۱۳۹۲). این شاخه‌ی  جدید از روان‌شناسی اساساً به مطالعه‌ی  علمی توانمندی‌ها، شادمانی[۱۷] و بهزیستی ذهنی انسان (اشنایدر و لوپز[۱۸]، ۲۰۰۷؛ به نقل از شیخی و همکاران ، ۱۳۸۹) و موضوع نسبتاً جدیدتر رضایت از زندگی و رویکردهای لذت‌گرا[۱۹] و سعادت گرا[۲۰] (کار[۲۱]، ۲۰۰۴؛ ترجمه‌ی  شریفی و نجفی‌زند، ۱۳۸۷)، می‌پردازد.

سازمان بهداشت جهانی[۲۲] نیز، سلامت[۲۳] را به‌عنوان حالتی از بهزیستی کامل جسمی، ذهنی و اجتماعی، و نه صرفاً نبود بیماری تعریف کرده است. این سازمان، سلامت روانی[۲۴] را نیز به‌عنوان«حالتی از بهزیستی که در آن فرد توانایی‌های خود را می‌شناسد، می‌تواند با فشارهای روانی بهنجار زندگی کنارآید، به نحو پرثمر و مولدی کار کندو برای اجتماع خویش مفید باشد» تعریف می‌کند (جوشنلو، رستمی و نصرت‌آبادی، ۱۳۸۵).

با توجه به نقش تعیین کننده‌ی  بهزیستی در تعیین و تبیین کنش وری روان شناختی بهینه در افراد، شواهد تجربی مختلف، مطالعه‌ی  نظامدار عوامل تبیین کننده‌ی  الگوی تجارب هیجانی مثبت و منفی را به مثابه‌ی  یکی از مهم‌ترین اولویت‌های پژوهشی خود تعریف کرده است (هوبنر، سالدو، اسمیت و مک نایت[۲۵]، ۲۰۰۸).

 

[۱].Seligman. M&  Csikszentmihalyi. M

[۲].well-being

[۳].Antaramian. S, Huebner. S &Valois. R

[۴].positive psychology

[۵].life satisfaction

[۶].Corsini

[۷].Arslan. C, Hamarta. E, & Uslu. M

[۸] .Shengquan, Yu & Li

[۹].Scott, Shannon & Curoline

[۱۰].Diener. E, Suh. E, Lucas. R & Smith. H

[۱۱].Lisa. E & Shane. L

[۱۲] Ingelehart

[۱۳] Oskamp

[۱۴] Diener, Sun, Lucas, & Smith

[۱۵] Delahaij, Gaillard & Van Dam

[۱۶].Shogren. K, Lopez. S,Wehmeyed.M, Little. T & Pressgrove. C

[۱۷].happiness

[۱۸].Snyder & Lopez

[۱۹].hedonic

[۲۰].eudaimonic

[۲۱].Carr. A

[۲۲].World Health Organization(WHO)

[۲۳].mental

[۲۴].mental health

[۲۵].Huebner. S, Suldo. S , Smith. L & McKnight. C

[۱].subjective well-being

[۲].Steel. P, Schmidt. J & Shultz. J

[۳] .Lucas & Smith

۱- Annas

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریه های مرتبط با رضایت از زندگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.