مقاله تنیدگی شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تنیدگی شغلی

تعداد صفحات: ۲۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

موسسه سلامت و ایمنی حرفه‎ای[۱] (۱۹۹۶) تنیدگی شغلی را این گونه تعریف می‎کند. پاسخهای روانی، بدنی، رفتاری آسیب‎زا که توسط واکنشها و احساسهای یک فرد نسبت به یک عامل خارجی ایجاد می‎شود و زمانی رخ می‎دهد که شغل افراد با توانایی، استعداد و نیازهای آنها هماهنگ[۲] نباشند که این امر باعث رویدادهای پرخطر می‎شود (موسسه سلامت و ایمنی حرفه‎ای، ۲۰۰۷).

تنیدگی شغلی را می‎توان روی هم جمع شدن عاملهای تنیدگی زا و آنگونه وضعیت های پرتنیدگی و مرتبط با شغل[۳] دانست که بیشتر افراد نسبت به تنیدگی‎زا بودن آن اتفاق نظر دارند. برای نمونه، یکی از وضعیتهای پرتنیدگی[۴] و مرتبط با شغل این است که از یکسو کارگر یا کارمند در معرض خواستها یا فشارهای زیاد در محیط کار قرار گیرد و از سوی دیگر، برای برآوردن این خواستها وقت محدودی در اختیار داشته باشد. طبیعی است که چون نمی‎تواند از پس انجام آنها برآید با ایرادگیری های پی در پی سرپرستان رو به رو می‎شود. به بیان دیگر، تنیدگی ناشی از شغل، تنیدگی است که فرد معینی بر سر شغل معینی دستخوش آن می‎شود. در این تعریف چند نکته نهفته است: شخص شاغل تا چه اندازه از تجربه برخوردار است (کار آزموده است یا تازه کار)، میزان قدرت و ضعف او در مقابله با شرایط موجود چقدر است. و چه نوع شخصیتی از خود در محیط کار نشان می‎دهد (خواجه‎پور، ۱۳۸۵).

 

واژه های کلیدی:استرس شغلی، تنیدگی شغلی، آثارتنیدگی ، نظریه های تنیدگی شغلی، عوامل استرس شغلی در محیط کار

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
استرس شغلی ۷
تنیدگی شغلی ۸
آثارتنیدگی ۹
میزان شیوع تنیدگی ۱۱
نظریه های تنیدگی شغلی ۱۲
نشانه ها و علایم استرس شغلی ۱۳
عوامل استرس شغلی در محیط کار ۱۴
راه ها و روش های مدیریت منابع انسانی ۱۷
نتیجه گیری ۱۸
منابع ۱۹

منابع

-ریجو،ال.(۱۳۸۶ ). استرس شغلی و پیامدهای آن در سازمان ها، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

-خواجه پور، غلامرضا.(۱۳۸۵). استرس شغلی، ناشر:سازمان مدیریت صنعتی

-راس، ر. آ. و آلتمایر، ا. ام.(۱۳۷۸). استرس شغلی، ترجمه، خواجه پور، غ. ر. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.

-علوی ،امین الله.(۱۳۷۲).”فشارهای عصبی و روانی در سازمان(استرس)”مجله ی مدیریت دولتی،شماره۲۰٫

-آزاد مرزآبادی، اسفندیار و طرخورانی، حمید. (۱۳۸۶). بررسی ارتباط بین استرس­های شغلی و رضایت­مندی شغلی کارکنان، مجله علوم رفتاری، دوره ۱، شماره ۲٫

-حافظی،فریبا؛ افتخار، زهرا و شجاعی، رضا. (۱۳۹۰).”رابطه هوش هیجانی و مدیریت زمان با استرس شغلی در کارکنان شرکت پالایش گاز بیدبلند” مجله یافته­ های نو در روانشناسی، سال ششم، شماره ۱۹٫

-رضایی، شادی؛ حسینی، محمدعلی و فلاحی، مسعود.(۱۳۸۲).”تأثیر آموزش مهارت­های ارتباطی بر میزان استرس شغلی پرسنل پرستاری شاغل در مراکز توانبخشی شهرستان­های ری، تهران و شمیرانات” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم و پژشکی تهران، دوره ۶۴، شماره ۱٫

-الوانی، سید مهدی، دانایی فر، حسن. (۱۳۸۲). مدیریت تحول در سازمان، تهران: نشر صفار.

-استورا، ادواردز.(۱۳۸۶). استرس شغلی،ترجمه خواجه پور، تهران: انتشارات صنعتی.

– ازکمپ، استوارت.(۱۳۷۷).روان شناسی اجتماعی کاربردی، ترجمه فرهاد ماهر قم: نشر قدس رضوی.

-برومند، م. ح.(۱۳۸۰). بررسی تأثیر استرس و تعارض در عملکرد کارکنان شرکت های تابعه و وابسته وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

مقدمه

با توجه به اینکه حداقل یک سوم عمر ما در محیط کاری سپری می­شود و از طرفی بسیاری از روابط و مناسبات اجتماعی ما در طی ساعات کار شکل می­گیرد. استرس ناشی از کار یا استرش شغلی می­تواند در سلامت و خشنودی انسان­ها علاوه بر کارایی مؤثر افتد. افرادی که تحت استرس­های زیاد باشند به طور کلی از سلامت و خشنودی کمتر برخوردار خواهند بود. در زندگی همه افراد که در یکی از مشاغل مختلف جامعه کار می­کنند استرس وجود دارد و به گونه ­های مختلف بر آن­ها فشار می­آورد. تحولات شغلی نظیر تغییرات سازمانی، تغییر حقوق و دستمزد، ترفیعات شغلی، یا کاهش یا افزایش نیروی انسانی و دگرگونی­های اجتماعی موضوع­هایی هستند که به خوبی بر فرد فشار می­آورند و او را دچار آشفتگی، نگرانی، تشویش و اضطراب می­سازند (حافظی و همکاران، ۱۳۹۰: ۲۰).

استرس ناشی از شغل، استرسی است که فرد معین بر سر شغل معینی دستخوش آن می­شود. در این تعریف هم ویژگی­های فردی و هم عوامل شغلی دخیل دانسته می­شوند. از آنجا که فرد و محیط تأثیری متقابل بر هم دارند، در واقع می­توان گفت که فرآیند استرس شغلی نیز در چنین بافت برهم کنشی پدید می­آید(رضایی و همکاران، ۱۳۸۲: ۲۲).

سالانه سرمایه هنگفتی به علت فقدان سلامت جسمانی و روانی کارکنان، کاهش کارایی آن­ها، ترک شغلی و تغییر شغل به علت استرس شغلی از دست می­رود. استرس و عوارض ناشی از آن همه ساله موجب از بین رفتن صدها روز کاری می­شود و بطور متوسط روزانه یک میلیون نفر به علت اختلالات و ناخوشی­های ناشی از استرس از حضور در محل کار خودداری می­کنند. مشخص شده است حدود ۳۰% نیروی کار در کشورهای توسعه­ یافته از استرس شغلی رنج می­برند. سازمان بین­المللی کار نیز هزینه­های وارده بر کشورها را به علت استرش شغلی حدود ۱ تا ۵/۳% تولید ناخالص داخلی تخمین می­زند که در حال حاضر در حال افزایش است (زارع و همکاران، ۲۰۰۹: ۱۴۵).

آمارها نشان از عمق و شدت هزینه­ هایی است که هر ساله استرس در محیط­های مختلف کاری به اقتصاد کشورهای مختلف وارد می­کند. در ایالات متحده سالیانه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از استرس در بخش­های مختلف صنعت به صورت پرداخت غرامت ناشی از غیبت از کار، حوادث، مرگ و میر ناشی از کار کردن، بیماری­های مزمن و جابجایی کارکنان هزینه می­شود. در ایرلند هر ساله آسیب­های مرتبط با کار و حوادث غیر آسیب­زا شاید بیش از ۵۰۰ میلیون پوند به اقتصاد این کشور هزینه تحمیل می­کنند. در نیوزلند هزینه حوادث و محل کار برای کشور ۲/۴ میلیارد دلار در سال است. در اروپا هر ساله تقریباً ۵ میلیون کارگر از حوادث مرتبط با کار شامل بیش از سه روز غیبت رنج می­برند و هزینه­های بیمه برای صنعت به تنهایی میزانی در حدود ۲۰ میلیارد یورو می­باشد (موتیار[۱]، ۲۰۰۴: ۴۵).

استرس شغلی

استرس شغلی را می توان روی هم جمع شدن عامل های استرس زا و آن گونه وضعیت های مرتبط با شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند. برای نمونه یکی از وضعیت های پر استرس و مرتبط با شغل این است که از یک سو کارگر یا کارمند در معرض خواست ها یا فشارهای زیاد در محیط کار قرار بگیرد و از سوی دیگر برآوردن این خواست ها وقت محدودی در اختیار داشته باشد. طبیعی است چون نمی تواند از پس انجام آنها برآید با ایرادگیری های پی در پی سرپرستان روبرو می شود. به بیان دیگر استرس ناشی از شغل، استرسی است که فرد معینی بر شغل معینی دستخوش آن می شود. در این تعریف چند نکته نهفته است: شخص شاغل تا چه اندازه از تجربه برخوردار است(کارآزموده است یا تازه کار)، میزان قدرت و ضعف او در مقابله با شرایط موجود چقدر است و چه نوع شخصیتی از خود در محیط کار نشان می دهد. این تعریف ها هر یک در نوع خود مناسب است، زیرا یکی به جنبه های معینی از محیط کار تأکید دارد و دیگری به ویژگی ها و جنبه های معینی از شخصیت فرد توجه می کند. با این حال، در این دو نوع تعریف توجه به این نکته مهم است و آن تأثیر متقابلی است که شخص بر محیط و محیط بر شخص دارد. از این رو تعریفی که از استرس شغلی ارائه می شود، چنین است: کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی های فردی شاغل به گونه ای است که خواست های محیط کار(و در نتیجه فشارهای مرتبط با آن) بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید. در دو دهه گذشته نسبت به استرس شغلی توجه بیش از اندازه‎ای نشان داده شده است. به علاوه شرکت ها و مدیران نسبت به اثرات استرس بر کارگران و متغیرهای مهم و بنیادی مانند بهره‎وری، غیبت از کار و جابه‎جایی کارگری توجه زیادی نشان داده‎اند. چون استرس زیاد سبب بیماری می‎شود. بیماریهای ناشی از استرس مانند زخم معده، فشار خون بالا، بیماریهای انسداد عروق، میگرن و حملات تنفسی مثل آسم را در برمی‎گیرد. در سطح روان شناسی استرس می‎تواند به فشار روانی، احساس خستگی، اضطراب و افسردگی منجر شود و نهایتاً بهره‎وری کارگر و کیفیت کار او را کاهش دهد. اگر شغلی بیش از اندازه استرس زا شود ممکن است کارگر مجبور به ترک کار شده، در جستجوی کاری با تنیدگی کمتر باشد. بنابراین، استرس شغلی کارگری ممکن است بر جابه‎جایی کارگری هم تاثیر گذارد (ریجو، ۱۳۸۶: ۹۹).

 

[۱] -Motiar

National Institute Of Occupational Health And Safety )NIOHS)

coordinated

job – related situations

stressful

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.