مقاله اختلال گفتاری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اختلال گفتاری

تعداد صفحات: ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ارتباط عبارت است از تبادل آراء، عقاید یا حقایق بین فرستنده و گیرنده. ارتباط مستلزم آن است که فرستنده (فرد یا گروه) پیامی را ساخته و انتقال دهد و گیرنده این پیام را رمزگشایی کرده و درک کند (برن اشتاین، ۱۹۹۷؛ به نقل از علیزاده و همکاران، ۱۳۸۹). بنابراین فرستنده و گیرنده در فرایند ارتباط با هم شریک هستند. شاید ارتباط مهم ترین ابزار ما در تعامل ما با محیطمان باشد. بخشی از این ابزار شامل کاربرد گفتار و زبان است.

گسیختگی جدی در فرایند فراگیری زبان می تواند به اختلال های زبان منجر شود. چنین رشدهای ناهنجاری ممکن است شامل درک (فهم) یا بیان در زبان نوشتاری یا گفتاری می شود (برن اشتاین، ۱۹۹۷؛ به نقل از علیزاده و همکاران، ۱۳۸۹).

کنت پدیده فوق العاده پیچیده روانی – حرکتی است که در روند طبیعی گفتار فرد بروز پیدا می کند و با آشفتگی در جریان بیان کلامی (تکرارها، توقف، و کشیده گویی های غیر ارادی) مشخص می گردد. وقتی چنین اتفاقی در جریان گفتار رخ می دهد، فرد واکنش نشان داده تا بتواند از کلمه مورد نظر رهایی یابد و گاهی رفتارهایی نشان می دهد تا جلوی پیش آمدن چنین اتفاقی را بگیرد (گویتار و مک کائولی[۱]، ۲۰۱۰). بعد از گذشت مدتی از این پیامدها فرد دچار احساسات گوناگونی مانند ناکامی، سرخوردگی، خستگی و ترس می گردد. این احساسات به علایم اولیه اضافه می گردد و باعث می شود مشارکت اجتماعی فرد در موقعیت ها کاهش یابد (گویتار، ۲۰۰۶؛ گویتار و مک کائولی، ۲۰۱۰).

لکنت، اختلالی ماندگار است که بر پیشرفت و دستاوردهای شغلی، اجتماعی، تحصیلی و عاطفی افراد دارای لکنت تأثیر می گذارد (بلاداستین و کانچر[۲]، ۱۹۹۵؛ به نقل از دهقان، ۱۳۸۵). این اختلال ترکیبی از گسیختگی کلمات، کشیده گویی، تکرار صدای اول کلمات، گیر و قفل است، اما هیچ یک از این ها به تنهایی لکنت نیست (هجده[۳]، ۱۹۹۵؛ به نقل از دهقان، ۱۳۸۵). معمولاً لکنت در کودکان قبل از ۸ سالگی شروع می شود که حدود ۸۰-۷۰ درصد آن ها بدون درمان های رسمی خاصی بهبود می یابند. حدود یک درصد از آنان، پس از ۶ سالگی، در میان کودکان باقی می ماند و اگر تأثیر آن بر روی زندگی و فعالیت های روزمره افراد دارای لکنت مخرب نباشد، بسیار بارز و چشم گیر است (یاروس و کانچر[۴]، ۱۹۹۵). سالیان متوالی تصور بر این بود که لکنت به دلیل اختلالات ساختاری مثل نقص در زبان یا حنجره است. با این وجود، مداخلات جراحی و دستکاری این اندام ها در بهبودی لکنت تاثیری نداشت. تا اینکه کارهای اورتون[۵] (۱۹۲۷) و تراویس[۶] (۱۹۳۱) در قرن بیستم باعث تحولی عظیم در درک لکنت شد. آن ها معتقد بودند که لکنت به دلیل فعالیت مغزی غیرطبیعی است. یافته های جدید پت اس کن[۷] مغزی نشان داده است که در افراد دارای لکنت، کاهش فعالیت مغزی در نواحی قشر گفتار[۸] و استریتوم[۹] مشاهده می شود. تحقیقات مشابه نشان داده اند که نواحی گفتاری نیمکره چپ در افراد مبتلاء به لکنت، فعالیت کمتری در مقایسه با نواحی مشابه نیمکره راست دارند.

سومر[۱۰] (۲۰۰۲)، نشان داد که افزایش فعالیت در نیمکره راست در افراد دارای لکنت ممکن می باشد. علاوه براین، احتمال مشکل در زمان بندی بین نواحی قشری فرونتال[۱۱] چپ و نواحی مرکزی که در گفتار شرکت دارند وجود دارد.

 

واژه های کلیدی:اختلال ارتباطی، اختلال های زبان، اختلال های گفتاری ،لکنت، سبب شناسی لکنت، روش های اصلاح و درمان لکنت

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
اختلال های ارتباطی ۹
رشد زبان ۱۰
اختلال های زبان ۱۲
انواع اختلال های زبان ۱۳
۱- اختلال های زبان درکی ۱۳
۲- اختلالات زبان بیانی ۱۴
۳-زبان پریشی ۱۵
اختلال های گفتاری ۱۷
۱-اختلال های روانی گفتار ۱۸
۲- لکنت ۱۸
۲-۱- ویژگی‌های لکنت ۱۹
۲-۲- سبب شناسی لکنت ۲۱
۳-۲- انواع لکنت ۲۴
۱- لکنت کلونیک یا حالت تکراری در بیان کلمه ۲۴
۲- لکنت تونیک یا توقف در تلفظ ۲۴
۲-۴- مراحل مختلف لکنت ۲۴
۱- لکنتی که کودک پذیرفته است. ۲۴
۲- لکنتی که کودک در برابر آن عکس العمل نشان می دهد (لکنت پس رانده). ۲۴
۳- لکنت پیچیده و شدید ۲۵
۲-۵- روشهای اصلاح و درمان لکنت ۲۵
روشهای زبانی یا تلفظی ۲۵
روش دو جانبه یا مکمل ۲۶
روش های روان درمانی ۲۶
روش دارو درمانی ۲۶
روش خوددرمان گری ۲۷
نتیجه گیری ۲۸
منابع ۳۰

منابع

هالاهان و کافمن (۱۳۹۰) ، دانش آموزان استثنایی (مقدمه ای بر آموزش ویژه)،ترجمه از علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، تهران  ،انتشارات ویرایش

جانه، مژده؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ علیزاده، حمید. (۱۳۹۱). بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه ریزی  سازمان دهی و حافظه کاری در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، ۵، ۴۲- ۲۱٫

نیکجو، محمدرضا، آوا دیس یانس، هامایات. (۱۳۸۱). متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی .تهران: انتشارات سخن شفیعی، بیژن؛ مهرعلیان، زهره. (۱۳۸۲). اختلال ناروایی گفتار در کودکان. اصفهان: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.

امیری، مجید. (۱۳۸۸). بررسی تأثیر اضطراب در کودکان دچار لکنت و کودکان عادی سنین ۱۴-۸ ساله  شهرستان شهررضا و اصفهان. تعلیم و تربیت استثنایی، ۹۵ و ۹۶، ۸ -۳٫

اسلامی، امین؛ امیری، شبنم؛ تقاء، منصوره؛ اسلامی، وحید. (۱۳۸۸). لکنت علل ناشناخته، در جستجوی درمان. فصلنامه علوم مغز و اعصاب ایران، ۲۵، ۴۸۶- ۴۷۶٫

بنیامین جیمز سادوک، ویرجینیا آلکوت سادوک. (۲۰۰۷). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری/ روانپزشکی   بالینی. ترجمه فرزین رضاعی (۱۳۸۷).  تهران: انتشارات ارجمند.

گراث، مارنات گری. (۱۳۸۶). راهنمای سنجش روانی. ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو، تهران:  سخن، چاپ اول.

مداح، مرضیه؛ آزاد فلاح، پرویز؛ سلمانی، معصومه و رسول زاده طباطبایی، کاظم. (۱۳۹۰). حافظه کاری واج شناختی در کودکان ناروان طبیعی. مجله روانشناسی بالینی، ۳، ۶-۱٫

بهرامی، هادی. (۱۳۷۷). آزمون های روانی- مبانی نظری و فنون کاربردی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه  طباطبایی.

شهیم. سیما. (۱۳۸۳). مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان/ انطباق و هنجاریابی. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.

مقدمه

ارتباط، آن چنان در زندگی روزمره ی ما عادی است که به ندرت درنگ می کنیم و راجع به آن می اندیشیم. گفتگو با خانواده، دوستان و آشنایان، معمولاً چنان بی دردسر و خوشایند است که تصور مشکل دار بودن در این موارد، دشوار است. اکثر ما در مورد کفایت گفتار و زبان خود تنها در موقعیت های اجتماعی غیر عادی و استرس زا احساس تردید می کنیم، موقعیت هایی مانند سخنرانی برای تعداد زیادی شنونده یا در یک مصاحبه شغلی (هالاهان و کافمن، ۲۰۰۳؛ ترجمه علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، ۱۳۹۰).

اختلال های ارتباطی آسیب در بافت، فرستادن، پردازش و درک مفاهیم یا نمادهای سامانه ی شفاهی، غیر شفاهی و نگاره ای است. اختلال ارتباطی ممکن است در فرایند شنیدن، زبان و گفتار بروز کند یا از نظر شدت، از خفیف تا شدید، گسترده باشد. همچنین ممکن است رشدی یا اکتسابی باشد. ممکن است افراد یک یا ترکیبی از اختلال های ارتباطی را نشان دهند. امکان بروز اختلال ارتباطی به تنهایی، یا همراه با یک ناتوانی دیگر وجود دارد (هالاهان و کافمن، ۲۰۰۳؛ ترجمه علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، ۱۳۹۰). همه اختلال های ارتباطی، به اختلال های گفتاری مربوط نمی شود. همه ی اختلال های گفتار نیز مانند لکنت، تعاملات اجتماعی را با مانع مواجه نمی کنند و لکنت نیز، شایع ترین اختلال گفتار نیست. از هر صد نفر، تنها یک نفر را متأثر می سازد، آن هم فقط در دوران کودکی. امّا لکنت، نوعی معماست، پدیده ای که نظریه پردازی در مورد آن همچنان ادامه دارد. اگر چه لکنت، سال ها  توجه آسیب شناسان گفتار و زبان را به خود معطوف کرده است، ولی علل و درمان تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است (کارلی و سیگل، ۱۹۹۷).

یکی از انواع اختلال های ارتباطی، اختلال های گفتاری است. اختلالهای گفتاری، شامل اختلال های صدا، تولید و بیان صدا و روانی کلام است که بدین شرح می باشد: الف) اختلال در بیان و تولید اصوات گفتاری، تولید غیر طبیعی اصوات گفتاری، که با جانشین ها، حذف ها، افزایش ها یا کژگویی ها مشخص می شود و با وضوح گفتار تداخل می کند. ب) اختلال صدا، با تولید غیر طبیعی و یا فقدان کیفیت، زیر و بمی، بلندی، طنین و یا دیرش صدا توصیف می شود که نسبت به سن و جنس فرد مناسب نیست و ج) اختلال روانی گفتار، گسیختگی در جریان صحبت کردن می باشد که با میزان، ریتم و تکرارهای غیر معمول در اصوات، بخش ها، کلمات و پاراگراف ها مشخص می شود. این مشکل ممکن است با افزایش تنش و رفتارهای تقلایی ثانویه همراه باشد (هالاهان و کافمن، ۲۰۰۳؛ به نقل از علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، ۱۳۹۰).

در میان اختلالات گفتار، لکنت[۱] از اهمیت بسیاری برخوردار است. لکنت یک اختلال سیالی بیان لفظی است که بر اساس تکرارها و طویل های غیر ارادی، صدا دار یا بی صدا به هنگام انتشار واحدهای کوچک سخن یعنی صداها، هجاهای مجزا یا هجاهای کلمات مشخص می شود. این اختلال ها بسیار فراوانند و به آسانی مهار      نمی شوند. بر اساس راهنمای آماری و تشخیص[۲]، اختلال سیالی بهنجار و آهنگ سخن گفتن که با سن فرد نامناسب است، ویژگی اصلی لکنت را تشکیل می دهد. این اختلال با تکرارها و طویل های اصوات و هجاها و همچنین دیگر اختلال های سیالی گفتار در روانی کلام همراه است (راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی ، ترجمه نیک جو، آوا دیس یانس، ۱۳۸۱).

برخی از نظریه های آسیب شناسی عوامل فیزیولوژیک را در شروع لکنت مؤثر می دانند؛ مانند غلبه دو طرفه، غلبه نیمکره راست برای گفتار، آسیب مغزی، بد عملکردی های عصب- عضلانی یا عصبی-روانی، بد عملکردهای حنجره ای و بد عملکردی سیستم مرکزی شنیداری و امروزه پیشرفت های اخیر در فنون تصویربرداری توجه ما را به عوامل عصب شناختی و یا فیزیولوژیک برای تبیین چگونگی شروع لکنت یا عامل لکنت سوق داده است (آمبروس و یایری[۳]، ۲۰۰۲؛ برن استین راتنر[۴]، ۲۰۰۴؛ گیتار و مارچین اسکی[۵]، ۲۰۰۱).

 اختلال های ارتباطی

ارتباط یک واقعه روزمره است. ما هر روز بارها و بارها ارتباط برقرار می کنیم. ما در رستوران غذا سفارش می دهیم، از دوستمان به جهت لطفی که در حق ما کرده است تشکر می کنیم، در کلاس سوال می پرسیم، در وضعیت های اضطرارای درخواست کمک می کنیم. زندگی ما در بسیاری از جنبه های اساسی حول محور ارتباط می چرخد. با وجود اهمیت و حضور دائمی ارتباط در زندگی، به ندرت در مورد آن می اندیشیم، مگر آن که در رابطه با آن مشکلی وجود داشته باشد. ارتباط همچنین یکی از پیچیده ترین فرایندهایی است که انسان ها به آن مبادرت می ورزند. گفتار و زبان دو جزء ارتباط هستند که بسیار با هم مرتبطند. وجود مشکلاتی در هر یک از آن ها می تواند زندگی فرد را  به طور قابل ملاحظه ای زیر تأثیر قرار دهد. به دلیل پیچیدگی آن ها، تعیین علت مشکل در این زمینه کار بسیار پیچیده ای است.

ارتباط عبارت است از تبادل آراء، عقاید یا حقایق بین فرستنده و گیرنده. ارتباط مستلزم آن است که فرستنده (فرد یا گروه) پیامی را ساخته و انتقال دهد و گیرنده این پیام را رمزگشایی کرده و درک کند (برن اشتاین، ۱۹۹۷؛ به نقل از علیزاده و همکاران، ۱۳۸۹). بنابراین فرستنده و گیرنده در فرایند ارتباط با هم شریک هستند. شاید ارتباط مهم ترین ابزار ما در تعامل ما با محیطمان باشد. بخشی از این ابزار شامل کاربرد گفتار و زبان است.

گفتار و زبان اگرچه با هم مرتبطند امّا مترادف هم نیستند. گفتار نمود قابل شنیدن زبان است. گفتار وسیله بیان زبان است امّا تنها وسیله آن نیست. زبان ارائه کننده پیامی است که در گفتار وجود دارد. زبان بدون گفتار می تواند وجود داشته باشد نظیر زبان اشاره مورد استفاده افراد ناشنوا، و گفتار بدون زبان مانند گفتار پرندگانی که برای حرف زدن تربیت شده اند خواهد بود. ارتباط مفهوم گسترده تری است. زبان بخشی از ارتباط است. گفتار اغلب بخشی از زبان در نظر گرفته می شود، اگر چه زبان می تواند بدون گفتار وجود داشته باشد (علیزاده و همکاران، ۱۳۸۹).

 

[۱]– stuttering

[۲]– DSM-IV

[۳]– Ambrose, Yairi

[۴]– Bernstrein Ratner

[۵]– Guitar & Marchinkoski

[۱]– Guitar & McCauley

[۲]– Bloodstein & Kancher

[۳]– Hegde

[۴]– Yaruss & Conture

[۵]– Orton

[۶]– Travis

[۷]– PET- Scan

[۸]– cortex of speech

[۹]– stratum

[۱۰]– Sommer

[۱۱]– frontal cortical areas

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.