مقاله معامله اعضاء بدن انسان در حقوق انگلستان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله معامله اعضاء بدن انسان در حقوق انگلستان

تعداد صفحات: ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله تلاش می شود تا با رجوع به منابع مختلف در نظام حقوقی انگلستان، قواعد حاکم بر انتقال و معامله اعضاء بدن در این نظام حقوقی شناسایی شود.

مهم ترین منبع قانونی در رابطه با معامله اعضاء بدن انسان در انگلستان، قانون بافت های انسانی مصوب سال ۲۰۰۴[۱] میلادی است. این قانون در کشورهای انگلیس، ولز و ایرلند شمالی به طور کامل اجرا می گردد، اما تنها بخش هایی از آن در اسکاتلند معتبر تلقی می شود. در کشور اخیر، اعلامیه بافت های انسانی[۲] مصوب سال ۲۰۰۶ میلادی، مهم ترین متن قانونی حاکم بر انتقال اعضاء و بافت های بدن انسان محسوب می شود.

قوانین فوق جایگزین قانون بافت های انسانی مصوب [۳]۱۹۶۱، قانون حاکمیت اراده مصوب ۱۹۸۴[۴] و قانون پیوند اعضاء بدن انسان مصوب ۱۹۸۹[۵]  شده است و هم اکنون قوانین مذکور در نظام حقوقی انگلیس نسخ شده محسوب می شود.

دستور العمل اروپایی سلول ها و بافت ها[۶] نیز یکی دیگر از منابعی است که در حقوق انگلستان در رابطه با انتقال اعضاء بدن معتبر است. مقررات موجود در این سند در قانون بافت های انسانی انگلستان به طور کامل پذیرفته شده است، اما قانون بافت های انسانی اسکاتلند، تنها در رابطه با نگهداری اعضاء بدن برای استفاده از آن ها در بدن افراد زنده، از دستورالعمل فوق پیروی می نماید.

مطالعه اجمالی منابع فوق نشان می دهد که درنظام حقوقی انگلستان، انتقال اعضاء بدن انسان در دو سطح بررسی می شود؛ اول انتقال اعضاء بدن افراد زنده و دوم انتقال این اعضاء از افراد فوت شده. برهمین اساس و با توجه به رویکرد کلی قوانین موجود در انگلستان در رابطه با انتقال اعضاء بدن، در ادامه پس از طرح قواعد عمومی حاکم بر انتقال اعضاء، قواعد مربوط به انتقال اعضاء بدن افراد زنده مورد بررسی قرار می گردد و در انتها مقررات مربوط به انتقال اعضاء بدن افراد فوت شده مطالعه خواهد شد.

 

واژه های کلیدی: معامله اعضاء بدن، حقوق انگلستان، قواعد عمومی،قام مسئول بافت های انسانی، اعضاء بدن افراد زنده، اعضاء بدن افراد فوت شده

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
فصل اول: قواعد عمومی ۹
مبحث اول: موارد مجاز خارج کردن و نگهداری اعضاء بدن انسان ۹
گفتار اول: پژوهش های علمی ۱۰
گفتار دوم: پیوند اعضاء برای درمان بیماری ها ۱۰
گفتار سوم: ایجاد بانک اطلاعات ژنتیکی ۱۱
مبحث دوم: لزوم احراز اراده انتقال دهنده ۱۱
گفتار اول: احراز اراده اطفال ۱۲
گفتار دوم: احراز اراده افراد بالغ ۱۳
مبحث سوم: سازمان های مرتبط با انتقال اعضاء ۱۴
گفتار اول: مقام مسئول بافت های انسانی ۱۴
گفتار دوم: سازمان های حمایتی ۱۵
فصل دوم: معامله اعضاء بدن افراد زنده ۱۶
مبحث اول: شرایط عمومی ۱۶
گفتار اول: محدودیت اعضای قابل انتقال ۱۶
گفتار دوم: لزوم احراز سلامت جسمانی انتقال دهنده ۱۷
مبحث دوم: انتقال اعضاء از طریق قراردادهای معوض ۱۸
گفتار اول: اصل عدم تجویز انتقال اعضاء به صورت معوض ۱۸
گفتار دوم: وضع خاص انتقال کلیه ۱۹
مبحث سوم: انتقال اعضاء از طریق قراردادهای غیر معوض ۲۰
گفتار اول: ماهیت حقوقی انتقال اعضاء افراد زنده ۲۰
گفتار دوم: حقوق و وظایف اشخاص دخیل در جریان انتقال اعضاء ۲۲
فصل سوم: معامله اعضاء بدن اموات ۲۴
گفتار اول: شرایط عمومی ۲۴
گفتار دوم: انتقال اعضاء بر اساس وصیت متوفی ۲۵
گفتار سوم: انتقال اعضاء بدون وصیت متوفی ۲۶
نتیجه گیری ۲۹
منابع ۳۰

منابع

لاریجانی، باقر، پیوند اعضاء، تهران: برای فردا، چاپ اول، ۱۳۸۲٫

صادقی، محمد رضا، بررسی حقوق اهداء و پیوند عضو در حقوق ایران با مطالعه تطبیقی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه امام صادق (ع)، به راهنمایی اسداله امامی، تابستان ۱۳۸۲٫

Human Tissue Act( 2004)

Human Tissue (Scotland) Bill

The Human Tissue Act 1961

The Anatomy Act 1984

مقدمه

انسان در مواجهه با آنچه سلامت وی را به خطر می‌اندازد، همگام با سایر علوم، گام‌های تازه‌ای بر می‌دارد و برای رهایی از این خطرات و آسیب‌ها دست به ابتکارات و ابداعات جدیدی می‌زند. این تلاش‌ها روش ها و مکانیسم‌های تازه‌ای را خلق می‌کند که علاوه بر ایجاد پیشرفت‌ها و ابتکارات جدید در علوم پزشکی، موجب جریان یافتن سر فصل‌ها و مباحث تازه‌ای در سایر شاخه‌های دانش نیز می‌شود.

پیوند اعضای سالم بدن انسان اعم از زنده و مرده یکی از این گام‌های ارزنده است. با مطالعه کتب تاریخی در‌می‌یابیم پزشکان قدیم از پیوند اعضا بی اطلاع نبوده‌اند و دو کشور چین و هند در این خصوص پیشگام بوده‌اند. اولین نشانه‌های این نوع پیوندها در کتب سانسکریت و متعلق به قرن دوم و سوم قبل از میلاد است.[۱] کارهای اروپاییان و به خصوص ایتالیا که روزگاری مهد پزشکی اروپا بوده است منبعث از همان کتب عتیق است. در سده‌های دوم و سوم میلادی، فعالیت‌هایی در راستای پیوند اعضاء در اروپای قدیم آغاز شد و نخست، اغلب اعضایی که امر گردش خون در آن‌ها منتفی بود مورد ابتلا و آزمایش قرار می گرفت. [۲]

در این حین و در کنار فعالیت‌های آزمایشگاهی پزشکان، مکاتب و جریانات فکری در عرصه پزشکی به وجود آمد که موجب تسریع در تحقق پیوند اعضاء شد. به طور مثال در قرن ۱۱ در ایتالیا مکاتب متعددی در امور پزشکی ایجاد شد که موجب وجاهت یافتن پیوند و حرکت رو به جلو اعمال جراحی شد.

با استمرار جریانات فکری و فعالیت های پزشکی، در قرن هیجده میلادی، جان هانتر توانست در آزمایشگاه یک عضو دو پرنده را بدون اینکه علامتی از پس‌زدگی باشد پیوند بزند.[۳] وی به عنوان پدر جراحی تجربی، توانست یک دندان آسیای کوچک را پس از خارج کردن سر جای خود بگذرد. پس از پیوند اعضای بدون جریان خون ، روش جدیدی مبتنی بر لخته کردن عروق توسط گروهی از کاوشگران انجام شد و پیوند عروقی محقق شد.[۴] بدین وسیله و با دریافت صحیح خون توسط عضو پیوندی، راه پیوند عضو هموار شده و رو به گسترش نهاد.

سرانجام و پس از کشف داروهای مهار کننده سیستم ایمنی فرد گیرنده، در سال ۱۹۵۵ میلادی اولین پیوند موفق کلیه در یکی از بیمارستان‌های بوستون آمریکا انجام شد و در دسامبر ۱۹۶۸ اولین پیوند قلب انسان در آفریقای جنوبی صورت گرفت. به دنبال آن پیوند سایر اعضاء همچون لوزالمعده (پانکراس)، کبد، ریه، مغز استخوان و … در دهه هشتاد آغاز و گسترش یافت.

فصل اول: قواعد عمومی

در این فصل قواعد عمومی حاکم بر انتقال اعضاء و بافت های بدن انسان در حقوق انگلستان بررسی می شود. منظور از قواعد عمومی، آن دسته از مقرراتی هستند که در هر نوع انتقال اعضاء یا بافت های انسانی لازم الرعایه می باشند. همچنین سازمان های مسئول تنظیم و هماهنگی امور مربوط به انتقال اعضاء نیز در همین فصل و تحت همین عنوان بررسی می شود؛ چرا که قواعد ناظر بر صلاحیت ها، وظایف و عملکرد آن ها، در تمامی انواع انتقال اعضاء و بافت های انسانی کارایی دارد.

مبحث اول: موارد مجاز خارج کردن و نگهداری اعضاء بدن انسان

در حقوق انگلستان، به موجب مقررات مذکور در بخش یک قانون بافت های انسانی مصوب ۲۰۰۴، خارج کردن اعضاء بدن انسان زنده یا مرده و نگهداری این اعضاء تنها با مقاصدی خاص مجاز شمرده شده و هرگونه استفاده از این اعضاء برای مقاصد دیگر، جرم شناخته شده است. مطابق ماده مذکور، موارد تجویز خارج کردن و نگهداری بافت های انسانی در انگلستان تنها عبارت از پژوهش های علمی، پیوند اعضاء برای درمان بیماری ها، ایجاد بانک اطلاعات ژنتیکی می باشند.

 

[۱] – باقر لاریجانی، پیوند اعضاء، تهران: برای فردا، چاپ اول، ۱۳۸۲، ص۲۱٫

[۲] – باقر لاریجانی، همان.

[۳] – محمد رضا صادقی، بررسی حقوق اهداء و پیوند عضو در حقوق ایران با مطالعه تطبیقی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه امام صادق (ع)، به راهنمایی اسداله امامی، تابستان ۱۳۸۲٫

[۴] – باقر لاریجانی، پیشین، ص ۲۲٫

[۱] – Human Tissue Act( 2004)

[۲] – Human Tissue (Scotland) Bill

[۳] – The Human Tissue Act 1961

[۴] – The Anatomy Act 1984

[۵] – The Human Organ Transplants Act 1989

[۶] – EU Tissue and Cells Directive

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.