مقاله زندگینامه، ویژ گیهای اخلاقی، و علائق استاد میرجلال الدّین محدّث اُرمَوی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله زندگینامه، ویژ گیهای اخلاقی، و علائق استاد میرجلال الدّین محدّث اُرمَوی

تعداد صفحات: ۵۲

نوع فایل :ورد و قابل ویرایش

 

چکیده

میرجلال­ الدّین محدّث ارموی از مصحّحان و پژوهشگران دینی معاصر است که نقش بسیار مهمّی در احیای میراث مکتوب اسلامی داشته، و مصحّحی برجسته در حوزه متون اصیل تاریخ تشیّع بوده است. او با بهره­گرفتن از محضر فضلا و علمای دینی و حوزوی، و بالأخص تلاش و کوشش شبانه­روزی خود، به استیلای علمی بر فقه، اصول، حدیث، کلام، صرف و نحو، و لغت و زبان و ادبیّات عربی، و درک عمیق از نصوص اسلامی دست یافت. و از این علوم و فنون، در تصحیح متون اصیل شیعی، در هر دو حوزه زبان و ادبیّات فارسی و عربی استفاده نمود. آنچه که کار این استاد فرهیخته را از دیگر پژوهشگران متمایز ساخته؛ نوشتن تعلیقات، تصحیحات، و مقدّمه­های بسیار دقیق و پربار بر متون اصیل شیعی است.

 

واژگان کلیدی: میرجلال­الدّین محدّث ارموی، صفات اخلاقی، آثار، جایگاه علمی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
زندگی و شرح احوال میرجلالالدّین محدّث ارموی ۶
رساله ها ۲۷
ب)اخلاق و علائق استاد محدّث ارموی ۳۲
صفات اخلاقی استاد محدّث ۳۳
قیّد به شریعت و دلبستگی شدید به اهل بیت ۳۳
صداقت و درستکاری ۳۶
قدرشناسی ۳۶
مناعت طبع و ساده زیستی ۳۷
وقت شناسی ۳۸
تقوا و اخلاص در عمل ۳۹
علائق استاد محدّث ۴۰
ج)جایگاه علمی استاد محدّث ارموی ۴۴
نتیجه گیری ۴۶
فهرست منابع ۴۸

 

 منابع

 ۱٫­ ­ قرآن کریم؛ ۱۳۸۵، ترجمه سیّد محمّد رضا صفوی؛ چاپ دوم، قم: انتشارات معارف

۲٫­ ذوقی، فتح­الله و متّقی، حسین؛ ۱۳۸۹،  فهرست کتابهای چاپ سنگی کتابخانه میرجلال الدّین محدّث ارموی؛ جلد اوّل، قم: انتشارات کتابخانه تخصّصی اسلام و ایران

۳٫­ عقیقی­ بخشایشی، عبدالرّحیم ؛ ۱۳۷۵، مفاخر آذربایجان؛ جلد اوّل، چاپ­ اوّل، قم: انتشارات نوید اسلام

۴٫­ آل احمد، جلال ؛ ۱۳۷۶، یک چاه و دو چاله و مثلاً شرح احوالات؛ چاپ اوّل، تهران: انتشارات فردوس

۵- ——، شمس؛ ۱۳۶۹، از چشم برادر؛ چاپ اوّل، قم: انتشارات کتاب سعدی

۶٫­ مشار، خانبابا؛۱۳۴۰، مؤلّفین کتب چاپی فارسی و عربی؛ جلد دوم، تهران: انتشارات چاپخانه رنگین

۷-مهدوی­ دامغانی، احمد؛ ۱۳۸۱، حاصل اوقات؛ به اهتمام علی محمّد سجّادی؛ تهران: انتشارات سروش

۸-آمدی، عبدالواحد؛ ۱۴۱۰ هـ . ق، غررالحکم و دررالکلم؛ به تصحیح سیّد مهدی رجایی؛ چاپ دوم، قم: انتشارات دارالکتب­الاسلامی

۹٫­ افشار، ایرج؛ ۱۳۸۲، نادره­کاران(سوگنامه ناموران فرهنگی و ادبی)؛ به­ کوشش محمود نیکویه؛ تهران: انتشارات قطره

۱۰٫­ نکوداشت مرحوم محدّث ارموی احیاگر میراث تشیّع؛ ۱۳۹۱، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری، تهران: انتشارات ایوان شمس

 

 مقدمه

استاد میرجلال­ الدّین محدّث ارموی، از مصحّحان و محقّقان و عالمان بزرگ ایرانی است که خدمات ارزنده و شایسته­ای را، در راستای علم و ادب و فرهنگ و معارف دین، ارائه داده است. او نقش بسیار مهمّی در احیای میراث مکتوب اسلامی و بویژه شیعی داشته، آن­ هم در زمانی­که، کمترین توجّهی به این متون مبذول نمی­شد؛ بزرگ­مردانی چون او، بی­تفاوت از اظهار­ نظرهای این و آن، گنجینه­های فکری مسلمانان را احیا کردند.

در میان کارهای پژوهشی او که همه شاخص­اند، تصحیح و تحشیه و نگارش تعلیقات گرانبار بر کتاب ارزشمند «النّقض»، درخشش و جلوه ویژه­ای دارد و در ذهن پژوهشگران و کتاب­شناسان و متتبّعان، نام محدّث ارموی و «النّقض»، هر یک یادآور دیگری است. دیگر شاهکارهای او نظیر: شرح فارسی «غُررالحکم­ و دُررالکلم»، «شرح فارسی شهاب­­الاخبار»، «الرّساله­­العلّیّه»، «آثارالوزراء»، «نسائم­الاسحار من­ لطائم­­الاخبار»، «تفسیر شریف­ لاهیجی»، «تفسیر گازر»، «صوارم­المُهرَقَه»، «التَّفضیل»، و «المحاسن»، گذشته از موضوعات مهمّ تاریخی، حدیثی، و رجالی؛ آثاری چون تفسیر گازر، از جهت قدمتِ نثرنویسی، مورد توجّه پژوهشگران فارسی زبان هستند.

 

­ زندگی و شرح احوال میرجلال ­الدّین محدّث ارموی

  أبومحمّد سیّد جلال ­الدّین بن قاسم بن عبدالله حسینی اُرمَوی، معروف به «محدّث»، در ماه  مبارک رمضان سال ۱۳۲۳ هـ . ق(۲ قوس­۱۲۸۳ هـ . ش) در شهر ارومیّه (رضائیّه سابق)، در محله شتربان، دیده به جهان گشود. جدّش «میرعبدالله»، خرده مالک بود و پدرش «میرقاسم» نیز، همین سمت را داشت.

 «میرقاسم» هفت فرزند داشت؛ چهار پسر و سه دختر. میرجلال­­الدّین، پسر بزرگ و فرزند اوّل خانواده بود. اوضاع زندگی آن روزها که خان و رعیّت بود و به مردم ظلم و ستم می­کردند و اغلب زندگی تجمّلاتی داشتند، با روحیّه میرجلال ­الدّین سازگار نبود. از طرفی او از همان سنین کودکی، عشقی فراوان به خواندن و نوشتن داشت؛ برخلاف پدرش «میرقاسم» که اهل علم نبود؛ امّا پدر بزرگش «میرعبدالله»، او را در این زمینه بسیار تشویق می­کرد. و  بی­تردید تشویق­های فراوان «میرعبدالله»، بارقه­های علم و دانش را در وجود او روشن کرده بود. این بود که از همان ابتدا، راهش را جدا کرد و از این  زندگی تجمّلاتی کنار کشید و به دنبال کسب علم و دانش رفت. عشقی عجیب، به آموختن و نوشتن داشت و از هوش و حافظه سرشاری در این زمینه برخوردار بود؛ ابتدا تحصیل را با خواندن «گلستان سعدی»، «صد کلمه» رشید وطواط، «کلیله و دمنه»، «درّه نادره»، و «تاریخ معجم»، آغاز کرد. او در همان زمان، بسیاری از این دروس را حفظ بود.

پس از اتمام تحصیلات مقدّماتی و فراگرفتن ادبیّات فارسی، به خواندن ادبیّات عربی و علوم اسلامی روی آورد. و سالهای سال در محضر استادان دانشورآن شهر؛ چون شیخ علی وَلدیانی و سیّد حسین عرب­باغی تلمّذ کرد و دانشها آموخت. در همان سنین، بسیاری از فنون ادب عرب را از جمله: صرف، نحو، معانی، بیان، و عروض و همچنین بسیاری از شاخه­های علوم اسلامی از جمله: فقه، اصول، منطق، فلسفه، حدیث، و رجال را فرا گرفت. و روزبه­­روز عطش و شوق او به علم  ­آموزی زیادتر می­شد و استادانش که به هوش و حافظه سرشار او پی برده بودند، او را بیشتر مورد عنایت خود قرار می­دادند.

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.