474 views
عنوان
تعداد صفحات: ۵۲
نوع فایل :ورد و قابل ویرایش
میرجلال الدّین محدّث ارموی از مصحّحان و پژوهشگران دینی معاصر است که نقش بسیار مهمّی در احیای میراث مکتوب اسلامی داشته، و مصحّحی برجسته در حوزه متون اصیل تاریخ تشیّع بوده است. او با بهرهگرفتن از محضر فضلا و علمای دینی و حوزوی، و بالأخص تلاش و کوشش شبانهروزی خود، به استیلای علمی بر فقه، اصول، حدیث، کلام، صرف و نحو، و لغت و زبان و ادبیّات عربی، و درک عمیق از نصوص اسلامی دست یافت. و از این علوم و فنون، در تصحیح متون اصیل شیعی، در هر دو حوزه زبان و ادبیّات فارسی و عربی استفاده نمود. آنچه که کار این استاد فرهیخته را از دیگر پژوهشگران متمایز ساخته؛ نوشتن تعلیقات، تصحیحات، و مقدّمههای بسیار دقیق و پربار بر متون اصیل شیعی است.
واژگان کلیدی: میرجلالالدّین محدّث ارموی، صفات اخلاقی، آثار، جایگاه علمی
چکیده ۴
مقدمه ۵
زندگی و شرح احوال میرجلالالدّین محدّث ارموی ۶
رساله ها ۲۷
ب)اخلاق و علائق استاد محدّث ارموی ۳۲
صفات اخلاقی استاد محدّث ۳۳
قیّد به شریعت و دلبستگی شدید به اهل بیت ۳۳
صداقت و درستکاری ۳۶
قدرشناسی ۳۶
مناعت طبع و ساده زیستی ۳۷
وقت شناسی ۳۸
تقوا و اخلاص در عمل ۳۹
علائق استاد محدّث ۴۰
ج)جایگاه علمی استاد محدّث ارموی ۴۴
نتیجه گیری ۴۶
فهرست منابع ۴۸
۱٫ قرآن کریم؛ ۱۳۸۵، ترجمه سیّد محمّد رضا صفوی؛ چاپ دوم، قم: انتشارات معارف
۲٫ ذوقی، فتحالله و متّقی، حسین؛ ۱۳۸۹، فهرست کتابهای چاپ سنگی کتابخانه میرجلال الدّین محدّث ارموی؛ جلد اوّل، قم: انتشارات کتابخانه تخصّصی اسلام و ایران
۳٫ عقیقی بخشایشی، عبدالرّحیم ؛ ۱۳۷۵، مفاخر آذربایجان؛ جلد اوّل، چاپ اوّل، قم: انتشارات نوید اسلام
۴٫ آل احمد، جلال ؛ ۱۳۷۶، یک چاه و دو چاله و مثلاً شرح احوالات؛ چاپ اوّل، تهران: انتشارات فردوس
۵- ——، شمس؛ ۱۳۶۹، از چشم برادر؛ چاپ اوّل، قم: انتشارات کتاب سعدی
۶٫ مشار، خانبابا؛۱۳۴۰، مؤلّفین کتب چاپی فارسی و عربی؛ جلد دوم، تهران: انتشارات چاپخانه رنگین
۷-مهدوی دامغانی، احمد؛ ۱۳۸۱، حاصل اوقات؛ به اهتمام علی محمّد سجّادی؛ تهران: انتشارات سروش
۸-آمدی، عبدالواحد؛ ۱۴۱۰ هـ . ق، غررالحکم و دررالکلم؛ به تصحیح سیّد مهدی رجایی؛ چاپ دوم، قم: انتشارات دارالکتبالاسلامی
۹٫ افشار، ایرج؛ ۱۳۸۲، نادرهکاران(سوگنامه ناموران فرهنگی و ادبی)؛ به کوشش محمود نیکویه؛ تهران: انتشارات قطره
۱۰٫ نکوداشت مرحوم محدّث ارموی احیاگر میراث تشیّع؛ ۱۳۹۱، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری، تهران: انتشارات ایوان شمس
استاد میرجلال الدّین محدّث ارموی، از مصحّحان و محقّقان و عالمان بزرگ ایرانی است که خدمات ارزنده و شایستهای را، در راستای علم و ادب و فرهنگ و معارف دین، ارائه داده است. او نقش بسیار مهمّی در احیای میراث مکتوب اسلامی و بویژه شیعی داشته، آن هم در زمانیکه، کمترین توجّهی به این متون مبذول نمیشد؛ بزرگمردانی چون او، بیتفاوت از اظهار نظرهای این و آن، گنجینههای فکری مسلمانان را احیا کردند.
در میان کارهای پژوهشی او که همه شاخصاند، تصحیح و تحشیه و نگارش تعلیقات گرانبار بر کتاب ارزشمند «النّقض»، درخشش و جلوه ویژهای دارد و در ذهن پژوهشگران و کتابشناسان و متتبّعان، نام محدّث ارموی و «النّقض»، هر یک یادآور دیگری است. دیگر شاهکارهای او نظیر: شرح فارسی «غُررالحکم و دُررالکلم»، «شرح فارسی شهابالاخبار»، «الرّسالهالعلّیّه»، «آثارالوزراء»، «نسائمالاسحار من لطائمالاخبار»، «تفسیر شریف لاهیجی»، «تفسیر گازر»، «صوارمالمُهرَقَه»، «التَّفضیل»، و «المحاسن»، گذشته از موضوعات مهمّ تاریخی، حدیثی، و رجالی؛ آثاری چون تفسیر گازر، از جهت قدمتِ نثرنویسی، مورد توجّه پژوهشگران فارسی زبان هستند.
أبومحمّد سیّد جلال الدّین بن قاسم بن عبدالله حسینی اُرمَوی، معروف به «محدّث»، در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۲۳ هـ . ق(۲ قوس۱۲۸۳ هـ . ش) در شهر ارومیّه (رضائیّه سابق)، در محله شتربان، دیده به جهان گشود. جدّش «میرعبدالله»، خرده مالک بود و پدرش «میرقاسم» نیز، همین سمت را داشت.
«میرقاسم» هفت فرزند داشت؛ چهار پسر و سه دختر. میرجلالالدّین، پسر بزرگ و فرزند اوّل خانواده بود. اوضاع زندگی آن روزها که خان و رعیّت بود و به مردم ظلم و ستم میکردند و اغلب زندگی تجمّلاتی داشتند، با روحیّه میرجلال الدّین سازگار نبود. از طرفی او از همان سنین کودکی، عشقی فراوان به خواندن و نوشتن داشت؛ برخلاف پدرش «میرقاسم» که اهل علم نبود؛ امّا پدر بزرگش «میرعبدالله»، او را در این زمینه بسیار تشویق میکرد. و بیتردید تشویقهای فراوان «میرعبدالله»، بارقههای علم و دانش را در وجود او روشن کرده بود. این بود که از همان ابتدا، راهش را جدا کرد و از این زندگی تجمّلاتی کنار کشید و به دنبال کسب علم و دانش رفت. عشقی عجیب، به آموختن و نوشتن داشت و از هوش و حافظه سرشاری در این زمینه برخوردار بود؛ ابتدا تحصیل را با خواندن «گلستان سعدی»، «صد کلمه» رشید وطواط، «کلیله و دمنه»، «درّه نادره»، و «تاریخ معجم»، آغاز کرد. او در همان زمان، بسیاری از این دروس را حفظ بود.
پس از اتمام تحصیلات مقدّماتی و فراگرفتن ادبیّات فارسی، به خواندن ادبیّات عربی و علوم اسلامی روی آورد. و سالهای سال در محضر استادان دانشورآن شهر؛ چون شیخ علی وَلدیانی و سیّد حسین عربباغی تلمّذ کرد و دانشها آموخت. در همان سنین، بسیاری از فنون ادب عرب را از جمله: صرف، نحو، معانی، بیان، و عروض و همچنین بسیاری از شاخههای علوم اسلامی از جمله: فقه، اصول، منطق، فلسفه، حدیث، و رجال را فرا گرفت. و روزبهروز عطش و شوق او به علم آموزی زیادتر میشد و استادانش که به هوش و حافظه سرشار او پی برده بودند، او را بیشتر مورد عنایت خود قرار میدادند.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر