مقاله پدیدارشناسی دین به صورت فایل word ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۲۶ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
چکیده ۱
مقدمه ۲
۲٫۱ـ مفهوم پدیدارشناسی دین ۳
۲٫۲ـ پدیدارشناسی ۷
۲٫۲٫۱ـ ملاحظات اوّلیّه ۷
۲٫۲٫۲ـ پدیدارشناسی هوسرل ۸
۲٫۳ـ مبانی پدیدارشناسی هوسرل ۱۱
۲٫۴ـ روش پدیدارشناسی پس از هوسرل ۱۷
پینوشتها: ۱۹
پدیدارشناسی دین، بحث منظّم (سیستماتیک) درباره تاریخ دین است؛ یعنی وظیفه آن طبقهبندی و دستهبندی کردن دادههای متعدّد و به طور گسترده دور از هم است به شیوهای که بتوان چشماندازی کلّی درباره محتوای دینی آنها و ارزشهای دینیای که در بر دارند بهدست آورد.
بهنظر کریستنسن، این چشمانداز کلّی، همان چشماندازِ تاریخ ادیان نیست؛ بلکه با آن متفاوت است؛ چرا که «تاریخ ادیان فقط به ملاحظه جزئیات میانجامد؛ حال آنکه دین، چشماندازِ مطلوبِ کلّی است و این چشمانداز کلّی را «پدیدارشناسی دین میکوشد تا فراهم آورد». به نظر او، پدیدارشناسی دین «یک علم نظاممند (سیستماتیک) است».
این مقاله بر آن است که از ظهور مفهوم پدیدارشناسی دین و زمینههای ظهور آن بحث کند. در ابتدا، مفهوم پدیدارشناسی دین بحث و بررسی شده است؛ چون پدیدارشناسی دین بدان معنا که امروزه بدان پرداخته میشود، در آغاز، مفاهیم و مبانی و مایههای نظری و روشی خود را از پدیدارشناسی هوسرل گرفته است، لازم است در این مقاله به پدیدارشناسی هوسرل به اختصار اشاره، و تأثیرات آن را بر پدیدارشناسی دین عیان کنیم.
پدیدارشناسی از آن حیث که در حوزه دین به کار میرود، با دو رهیافت روبهرو است: کلاسیک و هرمنوتیک، و هریک به سهم خود در پیشبرد مطالعات دینی و دینپژوهی معاصر، مؤثّر واقع شده است. در این مقاله، به این رهیافتها نخواهیم پرداخت؛ بلکه از ظهور مفهوم پدیدارشناسی دین و زمینههای ظهور آن سخن خواهد رفت. در ادامه با ارائه شرحی مختصر از پدیدارشناسی هوسرل، بر مفاهیم و مقولاتی از آنکه در پدیدارشناسی دین به کار رفته و بر آن تأثیر نهادهاند، تأکید میشود.
در نیمه دوم قرن نوزدهم همراه با رشد و توسعه مطالعات تطبیقی ادیان که همچون یک علمِ میانرشتهای از علوم و معارف گوناگون نظیر زبانشناسی، باستانشناسی، روانشناسی، جامعهشناسی، تاریخ ادیان و فلسفه دین بهره میبرد، روش نوی برای بررسی پدیدارهای دینی و دستیابی به مشترکات (و احیاناً وحدت) ادیان ظهور کرد که آن را «پدیدارشناسی دین» خواندند. تعبیر پدیدارشناسی دین، نخست بهوسیله شانتپی دولاسوسای در کتاب درسنامه تاریخ ادیان (۱۸۸۶) به کار رفت. در این کتاب، هدف، درکِ ذات و وحدت صورتهای متکثّر ادیان بود؛(۲) از این رو وی کوشید تا پدیدارشناسی دینی را در ادیان گوناگون با یکدیگر مطابقت دهد تا سرانجام، وحدت ذاتی نهفته در پس این پدیدارها برملا شود:
در وهله اوّل، پدیدارشناسی دین در ابتداییترین صورت خود، رقیب تاریخ دین است؛ یعنی روشی برای تطبیق فرهنگی عناصرِ سازنده اعتقادات و افعال دینی است.(۳)
مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید
ارسال نظر